2024. január 17., szerda

Megújulhat a katolikus egyház?

Ha már a Fiducia Supplicans szóba került és egyszer már korábban tettem említést arról a mozgolódási jelenségről, ami mostanság zajlik a katolikus egyházon belül, gondoltam megfogalmazom az egyszerű kérdést: vajon tényleg megújulhat a katolikus egyház? Lehetséges volna, hogy egy alapvetően monolit változatlanságra orientálódott felekezet, ami sokszáz éves teológiai konstrukciók bázisán nyugszik, nyitottabbá és jó értelemben progresszívabbá legyen? Egyáltalán milyen értelemben akar megváltozni a katolicizmus?

Tudom, szemétnek és gyilkosnak tűnik ez a kép itt baloldalt, pedig nem gúnyolódás miatt tettem ide a mesterséges intelligencia mintegy tizenkét másodperc alatt generált Ferenc pápás alkotását, hanem mert sokan talán valami ehhez hasonlóra számítanak és várnak a katolikus egyház kapcsán. Hogy legyen fiatalosabb, legyen "dögös", kortárs, mai, trendibb, megszólítóbb. És Ferenc pápában látnak ehhez valamiféle kulcsot. Nem mondom, hogy ebben nincs semmi igazság, de azért vegyük észre az alaphelyzetet: a pápa egy olyan egyház csúcsán áll, ami felette is roppant tekintély. Ha akarna sem tudna nagyot fordítani a kormánykeréken - ehhez túl nagy a hajó, túl monumentális a szerkezet, amit irányítania szükséges.

Sokszor, talán túl sokszor is mondogatják a katolikus egyházra, hogy egy globális, nagy, nehezen mozdítható, változásra képtelen rendszer - ráadásul egy folytonos változásra fogékony társadalmi térben. Tudomásom szerint a reneszánsz kor óta a pápák koronázási esküje deklarálja is a feladatot, miszerint a pápa kifejezett dolga, hogy semmit se változtasson a ráhagyott tradíciókon, hanem minden erejével ezek megőrzésére törekedjen. Tudunk persze arról, hogy a dogmatikai kérdések élénk diszkussziókat képesek kiváltani a katolikus egyházon belül, mitöbb Karl Rahner szerint a dogmák "előrefelé nyitottak" - vagyis bár a korábban lefektetett alapokhoz nem ildomos hozzányúlni, de az egyes hittételek bővítésére, kontextualizálására, értelmezésére valamiféle lehetőség mégiscsak adódik. Egy hasonlattal élve azt is mondhatnánk, hogy a változás nem a katolikus egyház dogmáiban van (azok alapvetően nem változnak), hanem abban - ahogy Szász Péter fogalmaz -, hogy a katolikus hagyomány "mindig új gyümölcsöket érlel". Mármint nem új fajtákat, hanem méretben és szépségében újakat. Vagyis egyszerűbben kifejezve, az egyház fokozatosan érti meg az isteni kinyilatkoztatás tartalmát, ebben a megértési folyamatban fejlődik és halad előre, miközben a dogmatika tartalmát nem bolygathatja meg. Roma locuta, causa finita.

De akkor min akarnak változtatni tulajdonképpen?

A katolikus hit három alappilléren nyugszik: a Szentíráson, a Szenthagyományon és a pápai kinyilatkoztatásokon. Ezt a három tekintélyforrást persze úgy kell alkalmazniuk a katolikusoknak, hogy az egyik ne mondjon ellent a másik kettőnek. Olyan elvileg nem lehetséges, hogy a pápa teljesen más mond, mint a Szentírás, vagy éppen a Szenthagyomány eddigi megállapításai sem kerülhetnek szembe a pápa ex-cathedra kijelentéseivel. Utóbbi azt jelenti, amikor a pápa hit és erkölcs dolgában "Péter székében" ülve kihirdet valamit a Szentlélek hatása alatt - az ilyen pápai nyilatkozatokat tartják tévedhetetlennek és reformálhatatlannak. Itt tehát megint azt látjuk, mint az előbb: a dogmatikán ugye (elvileg legalábbis) nem lehet és nem szabad változtatni, a fajsúlyos pápai kijelentéseken ugyancsak nem, a Szenthagyomány meg szent a maga módján, ami ezekkel összhangban kell legyen és mértékadó forrás hit dolgaiban egy katolikus hívőnek.

Nem akarom végteleníteni az okoskodást, amire itt és most gondolok, hogy nem feltétlenül világos, ezek fényében milyen értelemben akar most megújulni a katolikus egyház? Létezhet olyan, hogy "modern katolikus hit"? Mit jelent ez pontosan? 

Azt biztosan mondhatjuk, hogy az egyház a kommunikációját hozzáigazíthatja a mai trendekhez, és ez persze fontos dolog, de gyanítom, nem a kommunikáció ügyetlensége teszi népszerűtlenné manapság a katolicizmust. A helyzet tehát röviden szólva az, hogy amin a katolikus egyház változtathat, azon a területen nem annyira várnak el az emberek tőlük változtatást - amely területen pedig elvárják, ott a katolikus egyház nem változtathat. Kivételt képezhetnek esetleg az egyházjogi területet érintő kérdések és az egyházszervezetre vonatkozó belső szabályozások. Talán a papi pálya népszerűsítéséhez hozzájárulhat, ha a cölibátus kötelezettségét feloldják (mondjuk megnézném azoknak az idősödő atyáknak az arcát, akik esetleg azzal szembesülnek, hogy a katolikus papi pálya mostantól nem feltételezi a nőtlenséget, ők pedig ennek kényszere alatt töltötték el szolgálati idejüket...), illetve valóban fontos egyházszerkezeti váltás lehet ha a hölgyek is felelős szerephez juthatnak.

De a tömegméretekben ható változtatások nyilvánvalóan a tartalmi, tanbeli, dogmatika újragondolás irányába mutatnának, erre pedig szerintem nem mutatkozik túl sok mozgástér. Valószínűnek tartom, hogy a katolikusok is érzik ezt a szorítást. Tudják milyen területeken várnak el tőlük változtatásokat, és sokat kínlódhatnak azon, hogyan változzanak meg belülről úgy, hogy közben azért olyan nagyon mégse változzanak meg. Én nem vagyok katolikus, legyinthetnék erre egy nagyot, hogy protestánsként nekem tökmindegy mi zajlik most éppen a római egyházban, azonban úgy vélem, ez nem volna értelmes részemről. Egyrészt azért, mert a katolikus egyház társadalmi befolyása még mindig hatalmas és az egész nyugati civilizáció arcát formáló, másrészt azért, mert mégiscsak vannak közös pontjaink és amin ők most átmennek, ahhoz hasonlón a többi felekezet is átmegy. Érdemes tehát figyelni arra, mi történik Rómában.

8 megjegyzés :

  1. Néhány tényt érdemes tudatosítani: 1. a katolikus egyház meglehetősen rugalmas, a keleti egyházzal bekövetkezett szakadáshoz többek között a katolikus misereformok járultak hozzá anno, ezek verték ki a biztosítékot keleten;
    2. már Luther életében megtörténtek a zsinati reformok, amik miatt Luther önálló egyházat alapított, ha belegondolunk, a kiválása teológiailag eleve okafogyott;
    3. aki szerint a katolikus egyház bajban van, nézze meg, mennyivel nagyobb bajban van pl. a református egyház - vagy az ateisták mozgalma :) ;
    4. Ferenc "melegáldás" dokumentuma formai gesztus, mint az áldozók közé beálló kisgyerekek homlokára rajzolt kereszt - előbbi attól lett probléma, hogy már a klérusnak is magyarázni kell, mit NEM jelent, míg utóbbi esetében világos a gesztus;
    5. ha Ferenc esetleg DJ-zik, gitározik, gördeszkázik, rappel, az szuper - ezzel nemes katolikus hagyományt őriz és ápol.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. 1. Rugalmas is, meg nem is. Én inkább azt mondanám, egyszerre mutatja fel mindkettőt - de azért a hivatalos dogmatikájában nincs tanszabadság és a hierarchikus felépítése okán pedig amit Róma mond, ha kötelező erővel mondja, azt bizonyos érvényesíteni szükséges alsóbb szinteken is. Mondjuk egy világegyház esetében ez nem meglepő.
      2. Luther nem akart kiválni a katolikus egyházból, esze ágában sem volt ez - a pápa átkozta ki. De azért azt nem mondanám még ma sem, hogy a kiválása "teológiailag okafogyott". Vannak-voltak nagyon markáns teológiai különbségek a protestáns irányzatok és Róma között.
      3. A református egyház is bajban van, de pl. a friss népszámlálási adatok tükrében Magyarországon korántsem annyira, mint a katolicizmus.
      4. Szerintem több azért ez gesztusnál, inkább egy teológiailag progresszívebb irányvonal egyik jele.
      5. Tőlem aztán lehet DJ Ferencből, gördeszkázhat, rappelhet, amit csak akar. Egyébként belőle még ki is nézem ezeket. :-) És ezt nem rosszból mondom, sőt!

      Törlés
    2. Ahogy én látom, a "nem egyetemes" egyházak különállása LÉNYEGÉBEN nem teológiai alapokon nyugszik, hanem 1. politikain - más éghajlat, más mentalitás, más gazdaság; 2. továbbá a különállás vélt jogán: önálló vagyok, mert miért ne, jogom van hozzá.
      A friss népszámlálás sz'tem nem minősíti a katolicizmus globális helyzetét, még magyar egyházét sem, több évig célszerű nyomon követni, mi is történik. Messze vidéken (pl. Zala) már 20 éve látszik, hogy páran 14 alatt és legtöbben 60 felett ülnek a templomban, női többséggel. Budapesten ez kevésbé markáns. A vidéki református templomok pedig még ehhez képest is alacsonyan látogatottak. Ám hogy minek vallja magát valaki, ebből nem következik egyenesen. Még 1 érdekesség: lengyel verbita szerzetestől hallottam, hogy népességarányosan ott 3,5x annyian jelentkeznek katolikus papnak, mint nálunk, a "feleslegből" tudnak küldeni, hozzánk is. Tehát mind az örömködés, mind az elsiratás korai lenne.
      Ferenc tök oké lenne, ha megfontolná a kommunikációs hatásokat, mielőtt megnyilvánul. Elég világos, hogy az engesztelhetetlenül ellenséges sajtónak akar tetszeni, ami, ugye, eleve elhibázott elképzelés, per def. nem fog sikerülni. Ha ezt egyszer belátja, attól kezdve már eredményesen görkorcsolyázhat is akár, a hívek erre vevők.

      Törlés
    3. Hát én abban mindenesetre biztos vagyok, hogy nem lennék reformkatolikus. Egyensúlyozni a Szentírás, a Szenthagyomány és a pápai tévedhetetlen kinyilatkoztatások között 2000 éves örökséggel nem hagy azért nagy teret a kritikai észrevételeknek. 3 olyan forrás is van, aminek igaza van, és pont, nem lehet rájuk azt mondani, hogy tévedtek - ráadásul itt ez azt is jelenti, hogy értelmezési kérdésekben sincs mozgástér feltétlen, ami hermeneutikai zsákutca. Épp olyan, mint amikor a szcientista szemlélet beleütközik a saját korlátaiba, és szembesül azzal, hogy a tudományos módszertan nem sokat tud Isten létéről mondani. A katolikus egyház nem mondhat olyat Isten létéről, ami nem fér bele az általuk épített rendszerbe.

      Ezért is szorul Rahner az előre nyitottság megközelítésére: nem működik, a "nem, itt tévedtünk, helyette ez van" narratíva, szükségszerűen meg kell elégedniük azzal, hogy "igen, ez így volt, és még az formálja a megértésünket, hogy...". Éppen ezért tud csak az inkluzivitás és a teológiai liberalizmus irányába haladni a katolikus egyház, bár látszólag kis lépésekben. Keveri az ó-t az újjal, de csak olyan tempóban, hogy ne repedjen szét a tömlő - cserébe mindig kicsit recseg, ropog. Most épp jobban. A nostra aetate, a fiducia supplicans, és még ki tudja mi arról szól, hogy szimpatikusnak, nyitottnak mutassa fel a katolikus egyházat, ami megáldja és elismeri mindazt, ami jó önmagán kívül - és közben ezáltal közelebb csalogassa magához, hogy aztán átformálja. Na nem úgy deklaráltan, csak úgy organikusan, természetesen - ez csak afféle nyitott párbeszéd. Persze a kérdés az, hogy ki formál kit, mert közben a repedések mentén előbb-utóbb elfolyik az óbor, meg azok is, akik azt szeretik.

      Reformátusként legalább csak a Szentírással kell küzdeni, és a Sola Scriptura elve alapján bármikor mondhatom azt (még ha rossz szemmel néznék is sokan), hogy sorry, szerintem Kálvin, vagy Luther itt és itt tévedett, és a Szentírás helyes megértése jobbra tanít minket. Cserébe nincs is egységes protestantizmus, de hát valamit valamiért.

      Törlés
    4. Attila, tökéletesen leírtad a saját véleményemet is. :-) Igen, a protestáns lét is tud nehéz lenni, de "nálunk" legalább egy tekintélyforrás van, azaz a Biblia. A katolicizmus szerintem már többször túlment azon is, hogy a számára 3 alap tekintélyforrást egyeztesse egymással. Ott van pl. Mária assumptio-jának dogmája. Nincs benne a Szentírásban, tehát nem lehet vele egyeztetni, sőt a Szenthagyományban sem volt benne, hanem ez egy viszonylag újkori katolikus fejlemény (XII. Pius 1950-ben hirdette ki), amit a pápai csalatkozhatatlanságra hivatkozva fogadnak el. Azaz kimondta a pápa és kész - a Biblia nem tud róla, a Szenthagyomány nem tud róla (utóbbiban legalább utalás sincs ilyesmire a 4-5. századig).
      Nem akarom megbántani katolikus olvasóimat, de nekem az assumptio egy teológiai anomália. Felmerült, az évszázadok során egyre legendásabbá vált, aztán XII. Pius formálisan is dogmává tette.

      Szóval, nem lehet nekik egyszerű állandóan szinkronizálni ezt a három tekintélyforrást. Egyébként azt el kell ismerni, hogy nekünk protestánsoknak is van "szent hagyományunk" - azaz vannak azért autoritatív teológusaink, és a protestáns ortodoxia időszaka megmutatta azt, hogy bizony tudunk szívós makacssággal ragaszkodni nemcsak a Szentíráshoz, hanem a saját dogmáinkhoz is. Ezzel együtt azért mégis más a helyzet, mint a Római egyházban.

      Törlés
    5. Hogy kerek legyen az egyházügyi kép: a nyugatot egyfelől a protestáns munkaetika, másfelől a más dolgába nem szóló magánéleti etikából következő individualizmus és gyerekhiány sajátos kombinációja tette bevándorlási célterületté - vagyis a protest egyszerre hasznos és veszélyes. De lehetőségként is felfogható, legyünk konstruktívak.
      Ha ugyanis a protestnek nagyobb lenne a húzóereje, akkor semmi gond, húzzon minket. Ha a házasodós görögkatolikus iránynak lenne húzóereje, az is húzna. Több párhuzamos motorral jobban lehet haladni - mármint igazából haladni, a fenntartható jólét, és nem a társadalmi szintű agylágyulások felé.
      Summa: a protest egy nagyobb transzcendens terv része lehet, mint azt már Pál is felvázolta, mikor a zsidóság szakadt ketté Jézus miatt - hogy ezek a dolgok nagy ötletek hosszú távú megvalósulását készítik elő.

      Törlés
  2. Számomra mérhetetlenül emberi és hatalomközpontú gondolkodás, hogy a megújulás így fentről működhetne. Krisztus testében a tapasztalataim szerint is, meg az 1Kor 12 olvasatom szerint is máshogy működnek a dolgok, különös tekintettel a 21-25 versekre.

    VálaszTörlés
  3. Az egyházakra jellemző, hogy ellenállnak a változásoknak, pedig a folyamatos változás a biztosítéka fennmaradásuknak. Csak a letűnt, vagy halott egyház nem változik. Mindez azért van így, mert a kulturális evolúció hat az egyházakra is. Ezek közül azoknak lesz nagyobb túlélési esélye, azok a fittebbek, amelyek jobban kielégítenek mélyen gyökerező emberi igényeket.

    VálaszTörlés

Megmondhatod te is... de kérlek, NE tedd névtelenül!
(A szerző a beírt kommentek közül bármelyiket előzetes figyelmeztetés és minden magyarázat nélkül törölheti. Kommentedben ne használj túl sok hivatkozást, mert a rendszer automatikusan moderál!)