2012. május 16., szerda

Hitesek hitele

Az önkormányzati tervek szerint két középiskolát is átvehet a Hit Gyülekezete Ajkán, ami négyszázmillió forint plusz pénzt hozhat a városnak az intézmények fenntartásához. A kérdés azonban nem gazdasági, hanem inkább hitelvi és szociológiai hullámokat vet: a szülők mindenféle módon tiltakoznak "a hitesek" ellen és attól félnek, a gyerekek elvesztik azt a lehetőségüket, hogy vallásukat szabadon gyakorolhassák. Mi lehet a kiút ebből a helyzetből?

Az ember már abból is sokat megtud, ha a különféle hírforrások szalagcímeit átböngészi. Az objektivitásra törekvők csak a tényeket közlik, miszerint a Hit Gyülekezete jelenléte ellen tiltakoznak a szülők, a baloldali média a remélt anyagi hasznot emeli ki, az erősen magyarérzelmű portálokon pedig "szektaellenes tüntetésről", illetve a Fidesz "háziszektájáról" esik szó. Beszédes hallgatás, hogy a közösség reakcióját a szülők tiltakozására nem nagyon lehet olvasni... Vajon mit gondol a helyzetről maga a gyülekezet?

Nem szeretnék ebben a blogban a politikai (és azon belül az egyházpolitikai) célzatú témáknak túl nagy terepet adni, ezért - elnézve például az Index videóját - itt is az emberi tényezők és a szülők részéről érezhető hozzáállás ragadta meg a figyelmem. Az emberek reakcióiról, érzelmeikről és félelmeik jogosságáról hosszasan vitatkozhatnánk. A helyzet valószínűleg kétoldalú: egyrészt maga a gyülekezet is tett azért, hogy a "veszélyes szekta" képét elhintse a hazai társadalmi többségben, másrészt az emberek is túlzásba esnek, amikor kívülállóként markáns véleményt alkotnak róluk. Mindenesetre tény, hogy az 1979-ben alapított Hit Gyülekezete harminchárom év alatt sem tudta meggyőzni a magyar társadalmat saját veszélytelenségéről. Tagadhatatlan, hogy az elmúlt évtizedben egyfajta konszolidációs folyamat zajlott az egyre inkább nyilvánosság elé lépő közösségben. A jelek szerint azonban az erősödő karitativitás, a folyamatos médiajelenlét és az államilag elismert egyházi státusz együttesen is kevésnek bizonyultak. A magyarok jó része még mindig destruktív vallási csoportként és gyanakvóan tekint rájuk.

Az előbb említett videóban érdemes megfigyelni, hogy az őszinte vélemények milyen módon buggyannak elő a diplomatikusság látszata mögül. (Persze már maga az indok is furcsa volt, miszerint az ajkai diákokat a hites jelenlét akadályozná vallásuk szabad gyakorlásában. Aki ismeri a mai középiskolásokat, nagyon jól tudja, hogy a vallás mint fogalom sem igazán tényező számukra, tehát nincs miben akadályozni őket.) A riporteri kérdésre először az elvárt formai válaszok érkeznek, miszerint a szülőknek egyébként semmi bajuk a Hit Gyülekezetével, ismernek ők kedves és szimpatikus hiteseket is, s valójában nem az egyház ellen, hanem a vallásszabadság megsértése okán tüntetnek. Aztán a későbbiekben mégiscsak azt látjuk, azzal szembesülünk, hogy a félelmek táptalaja és kiváltó oka egész konkrétan ez a gyülekezet, a maga minden kellékével. Előkerülnek a prekoncepciók, melyek túlságosan ismerősek: egyfajta módon talán idegen hatalmat szolgálnak ki, közük van az agymosáshoz és a szcientológiához, démonokat űznek, és természetesen az egész közösség valójában a pénzről és nem a hitről szól. Ezek pontosan azok a reakciók, melyek évtizedek óta hangzanak az emberek szájából - nem is feltétlenül csak a "hitesek", hanem általában a kisebb felekezetek, egyházak, közösségek felé.

Mennyire tehetünk arról, hogy milyen kép alakul ki rólunk az emberek fejében? A határokat nehéz meghúzni. Nyilván felelősek vagyunk a saját dolgainkért és figyelnünk kell a nyilvánosság előtt tett kijelentéseinkre, megjelenéseinkre, ugyanakkor az evangéliumi hit mindig idegen lesz az emberek szemében és ellenkezést vált ki belőlük. Jézus ilyen értelemben "hiába" volt Isten Fia: az elutasítás kudarcát és a róla szóló pletykaáradatot neki is el kellett viselnie. A saját magunkról kialakított képet a körülményektől függetlenül azért csiszolnunk kell, számolva azzal, ha egyszer bemutatkoztunk a nyilvánosság előtt, az ott publikált énünk nagyon nehezen változtatható meg a későbbiekben.

Kíváncsi leszek arra, hogy a Hit Gyülekezete engedve a szülői felháborodásnak lemond a két iskola átvételéről, vagy mindenáron megtartja és működteti őket. Melyik döntésük hatna pozitívabban?

14 megjegyzés :

  1. Jó cikk, Sytka! Szcientológia, agymosás, pénz... szomorú, milyen tudatlanok az emberek.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Nem akarom bántani a Hit Gyülekezetét (sokan megteszik ezt helyettem), de csak részben lehet mindezt az emberek (vallási) tudatlanságára fogni. Az emberek azért félnek a HGY-től, mert nem ismerik. Ez a helyzet épp arra lenne jó, hogy a gyülekezet kiálljon eléjük, letegyen az asztalra valamilyen koncepciót, hogy miként képzelik az iskolák működtetését, hogyan és mennyire szólnának bele az oktatásba, vagy egyáltalán mit terveznek. Az emberek sokféle félelmét le lehetne győzni pusztán azzal, hogy információt adnak, szóba állnak velük.
      Ebből a szempontból nem is értem miért vannak csöndben (legalábbis nem olvastam eddig sehol a HGY reakcióját a tiltakozást illetően)?

      Törlés
  2. Szerintem ez egy nagyon nagy lehetőség a hgy-nek, hogy ismét megmutassa, hogy 1) nem veszélyes, 2) jól megtalálja a hangot a fiatalokkal. Csak nem szabad erősködniük: fel kell mutatniuk a keresztény életvitel létezésének lehetőségét, de nem szabad azt senkire ráerőltetni. Én jobban félteném a gyerekeket a reformátusoktól, akik antiszemiták és rendpártiak. Ja, és persze sajnos :) ebben az iskolában nem taníthatnak majd a biológia órán ID-t, mert akkor a továbbtanulás és a jó érettségi lehetőségét veszik el a diákoktól.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Yuki: OFF, jó hallani felőled, nagyon eltűntél. :-)

      Törlés
    2. off: igen, de közben született két új cikkem :) És persze a kereszténység iránti érdeklődésem és lelkesedésem sem lankadat, olvaslak titeket, nézem a vidám vasárnapot és még sfi igehirdetését is meghallgattam. Csak kommentelni nem volt időm. A világfelfogásom sem változott: közel Krisztushoz, de nem mint keresztény.

      Törlés
  3. Sziasztok, a Hitesek véleménye is megszületett és számomra nem okoz meglepetést a cikk egyetlen szava sem :http://www.hetek.hu/belfold/201205/tanarok_szegyenitettek_meg_a_hites_diakokat
    Egyébként tavaly is történt hasonló, akkor a kömlődi iskolát akarták Hites kézre adni, a szülők ott is tiltakoztak.

    VálaszTörlés
  4. Nem értem hogy mit akar a HGY abban az országban ahol kb mindenki a Római Katolikus Materialista Egyház tagja.

    VálaszTörlés
  5. Nagyon sokat épültem a blog olvasása során az elmúlt hónapokban, de úgy látom, református/evangélikusként nincs itt a helyem. Sajnálom. Talán "Yuki" nem sejtette, hogy ilyen "történelmi kövületek" is olvassák, de fájt...

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Kedves Névtelen. yuki éppenséggel református volt, amíg a lelkésze arra nem kérte, hogy szavazzon a miépre. Elég sok református, evangélikus és katolikus lelkészt ismerek, mert az idők során hobbimmá vált ennek a spirituális abuzusnak (lásd balati blogja) a feldolgozása. Mondhatom, hogy olyan nincs, hogy református/evangélikus. Az evangélikusok soha nem lennének antiszemiták az egyházuk szociológiai összetétele miatt. A reformátusok egy rész és a katolikusok egy rész azonban nagyon ellenséges a zsidókkal szemben. Ezzel a vonallal nagyon sokat küzdenek a két egyházban azok, akik szégyenlik a hétköznapi hívek és a magas klérusok egy részének antiszemitizmusát. A reformátusok még a holokauszt alatt is leosztották a zsidómentő szerepet az evangélikusoknak. Ott van a halálos feladatot vállaló evangélikus hős szobra a Deák téren, még sem ismeri a nevét az Ország népe. Talán te se.

      Törlés
  6. Ismerem és tisztelem Sztehlo Gábort, egykori szolgálati helye most az én szolgálati helyem, a munkahelyem pedig református. Nagyra becsülöm a filmek és az életrajzok alapján őt is, valamint Keken Andrást, aki keresztelt. Nem magyarázkodom tovább, hívő emberek között élek és dolgozom és igyekszem távol tartani magam az általánosításoktól - kivétel ez alól a Hit Gyülekezete - abból nehéz kigyógyulnom, mivel gyülekezetünk rengeteget sérült általuk.
    Köszönöm a választ.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Én is köszönöm a békülékeny választ! Szerintem nem az számít, hogy egy gyülekezet, vagy a hgy, vagy a református egyház sérül-e, hanem hogy Jézus és az egyén kapcsolata sérül vagy épül. Nem lehet minden úgy, mint 100 vagy 500 vagy 1000 éve. Ami ugyanaz tegnap és ma, az ... :)

      Tudom, hogy tévtanításnak gondoljátok, de én úgy érzem, hogy közelebb kerültem azzal Jézushoz, hogy eltávolodtam a gyülekezetektől, felekezetektől dogmáiktól és szokásaiktól sőt magától a skriptúrától is. Ha tényleg jelen van köztünk Krisztus, akkor ez a jelenlét a Bibliával is és anélkül is valóságos.

      Törlés
  7. Pasztor visszatér2012. május 21. 9:09

    Kedves Yuki!

    Azt írtad, miután eltávolodtál a gyülekezettől, közelebb kerültél Jézushoz.
    Krisztus a fej, a gyülekezet az ő teste, ha eltávolodsz a testtől, hogyan kerülhetsz közelebb a fejhez?

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Ez Pál hasonlata és hát elég rossz. Egyfelől persze, hogy lehet közel kerülni a fejhez, hisz a fej nem a test közepében van. Másfelől ez a test olyan sok darabra van már szétszaggatva, ami majdnem individuális szétaprózódást mutat. És Krisztus teste nem a gyülekezet, hanem az egyház, ill. szerintem a "láthatatlan egyház". Maga a gyülekezethez tartozás erőltetése is szerintem egyfajta -- ahogy szoktátok mondani -- bálvány.

      Törlés
  8. http://youtu.be/djWyKq0Thco
    A gyülekezet kommunikációja valóban nem teljes.Ma már nem elég az a típusú kommunikáció amit folytatunk.Bár az is hozzátartozik hogy a magyar média azért még mindig mindent megtesz az elszigetelés érdekében.Pl. meg lehet nézni hogy a reagálásokat ,tiltakozásokat ,közleményeket stb.hány orgánum veszi át.Jó példa erre ez a hetek cikk és ez a videó is.

    VálaszTörlés

Megmondhatod te is... de kérlek, NE tedd névtelenül!
(A szerző a beírt kommentek közül bármelyiket előzetes figyelmeztetés és minden magyarázat nélkül törölheti. Kommentedben ne használj túl sok hivatkozást, mert a rendszer automatikusan moderál!)