2025. február 26., szerda

Jézus, a néger nő, avagy a písziség határai

Lábra kapott a hír, miszerint egy fekete színésznő, név szerint Cynthia Erivo fogja játszani a Jézus Krisztus Szupersztár című jól ismert Webber-musical címszerepét, vagyis röviden és tömören: magát Krisztust. Micsoda botrány! - kiálthatnánk fel, pedig ilyesféle formabontásra már nem először kerül sor a művészet és irodalom világában. Nem a film maga itt a kérdés, hanem a "písziség" határai, amit a művészet világában nem is olyan könnyű meghúzni.

Még jól emlékszem, amikor jó pár évvel ezelőtt megjelent magyarul is William Paul Young mindent letaroló bestseller-regénye, vagyis "A Viskó" című könyv. Nem lenne pontos úgy fogalmazni, hogy akkoriban csak egy könyvpremierről beszélhettünk, hiszen komoly felbolydulás követte a kötet piacra dobását. Egyesek keményen ekézték a szerzőt, hiszen a Szentháromság személyeit finoman szólva is szokatlanul ábrázolta. Jézus még megmaradt az izmos ácsmesternek, de a Szentlélek egy fiatal ázsiai csaj volt, az Atyaisten pedig egy megtermett néger nő. Akik meg se kísérelték megérteni a szimbolikát, ami a könyv logikája és szándéka mögött húzódott, azonnal farkast kiáltottak és mint valamiféle eretnek tanítót kezdték verbálisan üldözni a szerzőt. Mások viszont a megbocsátás erejének dinamikáját fedezték fel a lapokon és egész lelkigondozói kört szerveztek a könyv köré, mint ami segít a sebekkel küszködőknek az elengedés kérdésében.

Lehet, hogy unalmas leszek az olvasó számára, de bevallom őszintén, engem sehogyan sem dúlt fel ez a regény. Elolvastam, mert tudni akartam miről szól az óriási felhajtás miatt. Nem akadtam ki semmin, de nem is fogott meg túlságosan a kötet. A könyvből készült filmet is nagyjából átlagosnak tartom, amolyan "egyszernézős" kategóriának, amivel kapcsolatban az ember tudomásul veszi, hogy látta - de nem történt semmi különös, itt a pont a mondat végén.

Tény és való azonban, hogy úgy tűnik, manapság a formabontás már nem pusztán a művészet egyik eszköze arra, hogy kibillentse az olvasókat vagy nézőket a megszokott sémáikból, hanem annál sokkal több: kifejeződése annak, ahol a társadalom tart. Amit most írok, az leginkább az én preferenciám, az én ízlésemről és felfogásomról tanúskodik, de semmiképpen nem ökölszabály. A magam részéről szeretem, ha a művészetek "tartalomfogyasztójaként" kihívás elé vagyok állítva: tessék nyugodtan feszegetni a határokat, hiszen a film, a regény, a zene és más művészeti alkotás éppen erre való. Nem baj a formabontás, nem zavar az sem, amikor a történelmi személyeket és eseményeket alternatív értelmezések mentén tálalják. Legyünk őszinték, a Jézus Krisztus Szupersztár musical eredetileg is ilyen volt, sőt az 1973-as filmverzió sem nevezhető éppen egy klasszikus Krisztus-ábrázolásnak. Autóbuszok, farmernadrág, bombázó repülőgépek, vagyis modern elemek sorjáznak az ókorban játszódó filmben, a sodró rockzenét éneklő sztárokkal karöltve. Nyilvánvaló, hogy nem egy történelmi dokumentumfilm készítésére törekedtek a készítők, hanem inkább egy üzenetcsomag megformálására, amely Jézus odaadó haláláról, valamint az áruló-kételkedő Júdás tépelődéseiről szól.

Van-e azonban határa a művészet formabontó tevékenységének? Ha a Viskóban az Atya egy néger nő volt, a Webber-musicalben Júdás egy rockzenét kiabáló farmergatyás fickó, akkor szabad-e Jézust egy néger színésznő segítségével életre kelteni - vagy ez már maga a celluloid-blaszfémia, a pokol alsó szintjeiről felbugyogó istenkáromlás?

Erre nincs objektív válaszom. Amim van, az csak a saját ízlésem. Talán konzervatív vagyok, de jobban szeretem azt a Jézus-ábrázolást, amit a Chosen-ben találok, mint amivel a formabontó alkotók próbálkoznak. Pedig a Chosen is formabontó ám a maga módján! Nem a szakállas, izmos, amerikai fiatalember külsőre célzok most, hanem arra, hogy a Chosen-Krisztus nagyon emberi, s közben mégsem oldódik fel benne az isteni oldal. Úgy akar mást mutatni, mint minden más, hogy közben ismerős marad. 

Félő azonban, ha a Jézus-formát túlságosan megbontjuk, ha túl messzire sodródunk attól a Krisztustól, akit még be tudunk azonosítani nyugati emberként, akkor hiába hivatkozunk arra, hogy "a művészetekben mindent szabad" - egyszerűen az azonosulás lehetősége kerül távolra tőlünk. Ez pedig nézőként, olvasóként, műfogyasztóként biztosan nem kívánatos és nem szerencsés állapot. Hiszen ha nem tudunk azonosulni egy történet karakterével, akkor maga a történet is elveszik számunkra. Lehet teoretikus vitát folytatni arról, mi fér bele és mi nem Jézus ábrázolásába, de az egyik határt talán itt húzhatjuk meg. A néger nő testében megelevenedő Krisztus nekem épp oly idegen, mintha John Wicket az akciósorozat következő epizódjában óvónéninek ábrázolnák, vagy Ripley hadnagyról kiderülne, nem is az arctámadó idegenekkel harcolt valójában, hanem csak egy rovarirtó cégnél volt könyvelő. Messze kerülnék a karakterüktől és ezáltal megszakadna velük a kapcsolatom - ennyit pedig talán a művészi szabadság sem ér meg. 

10 megjegyzés :

  1. Praktikus szempont: egy átlagos nőnek sokkal könnyebb kiénekelnie a musical főszereplőjének dalait, amik elég magas hangfekvésűek, és különleges hangú férfit igényelnének. Vagyis nőt szerződtetni egy ilyen szerepre elsősorban „ócsó” megoldás. A bőrszíne? Ha túltolják a provokálást, nem ül be a közönség, tehát nem fogják túltolni.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Mindenre számítottam, de arra nem, hogy pont te leszel ilyen megengedő hangvételű. :-)
      Lehet, hogy praktikus szempontok is vannak az egész mögött, habár én többet sejtek, inkább a "művészi szabadság" + nézőcsalogató polgárpukkasztás + korszellem keverékét. Nem tudom ez kinek túltolt és kinek nem, de számomra legalábbis bizarr Jézust egy fiatal néger hölggyel megszemélyesíteni.

      Törlés
    2. "Mindenre számítottam, de arra nem"
      - Pedig a fenti álláspontom egyenesen következik abból, hogy egy észszerű világban a kereskedelmi szempontok helyettesítik a moralizálást. Ami célszerű és hasznos, az nem mellesleg anyagilag is megéri. Ez esetben megéri a fizető közönséghez alkalmazkodni.
      És magas hangfekvésre nőt szerződtetni is megéri: egy alkalmas férfi énekes lenne mondjuk, 3m$, rengeteg allűrrel, egy ugyanerre alkalmas énekesnő meg 0,5m$, aki még hálás is a lehetőségért.

      Törlés
    3. És hogy mitől lett hirtelen észszerű az eddig kergekóros világ? Kitalálhatjátok, milyen közelmúltbeli változás miatt.

      Törlés
    4. Laci, Laci, már megint hozzászóltál egy olyan dologhoz, amiről fogalmad sincs.
      Írod, hogy:
      "nőt szerződtetni egy ilyen szerepre elsősorban „ócsó” megoldás"
      "egy alkalmas férfi énekes lenne mondjuk, 3m$, rengeteg allűrrel, egy ugyanerre alkalmas énekesnő meg 0,5m$, aki még hálás is a lehetőségért."

      Ha ismernéd Cynthia Erivo-t, akkor tudnád, hogy ő nem e "0,5m$" kategória, de még nem is a "3m$", hanem sokkal magasabb. Ő egy Emmy- Tony- és Grammy-díjas énekesnő, akit nem mellesleg eddig háromszor jelöltek Oscar-díjra színésznői alakításáért. Csak a legutóbbi filmjének (Wicked) főszereplői alakításáért 15 millió dollárt keresett, tehát a te nomenklatúrádban ő már a "15m$" kategóriánál tart.

      Törlés
  2. ahelyett hogy örülnének a jézuskövetők, hogy a "libsik" egyáltalán foglalkoznak jézussal, még ha így is... de a mai jézushívők (akik annak modják magukat) kiverik a balhét, miközben a "templomaikban" (kőből épült épületek) és teológiájukban tömény istentelenségek tömegei vannak (lásd pl katolikus ál-egyház), és még a valódibb jézuskövetők is ökumenéznek ezekkel...

    VálaszTörlés
  3. Kedves Sytka, megkönnyebbülten olvastam a végkövetkeztetésedet, valami hasonló az én álláspontom is. Szokták mondani, hogy ami úgy úszik, mint egy kacsa, úgy hápog, mint egy kacsa, úgy mozog, mint egy kacsa, az egy kacsa. Ez alapján meg ami nagyon nem úgy mozog, hápog stb., az szinte biztosan nem az, innentől kezdve érdektelen a számomra, hogy amúgy milyen finom a húsa, milyen könnyű a tartása, mivel már nem is gondolok rá, mert már rég nem róla szól a történet. Nekem is kb. az éppen nézett Chosen sorozat tud Jézusról valami formabontó, elgondolkodtató, ugyanakkor hiteles igazságot közölni, mert a lényeget a forma még nem takarja el, pont elég messzire megy a sorozat, és pont komfortos közelségben marad. Saját magát lövi lábon a jószándékú, de öncélúan lázadó alkotó, ha ezt a szakmai megfontolást nem veszi figyelembe. Én sem sértődöm még, ha Cynthia Erivo Jézust játszik (amúgy jó színésznőnek tartom, nagyot alakít pl a Harriet-Szabadság vagy halál című, igaz történeten alapuló filmben). Egyszerűen csak Zorán szavaival élve "szeretem azt, ami azt jelenti, amiről szól".

    Hudák Zsoltné

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Kedves Hudákné, a Chosen sorozat egy másik Jézust propagál!
      Nem a valódi Isten Fiát, Krisztust!
      Erről sok elemzés született, de ha figyelmesen nézed, több pontos is ellentmond a Bibliának...
      És aki más Jézust hirdet, más evangéliumot hirdet, az.....

      Törlés
    2. Zoliba, kijelentésed több szempontból is téves. Aki "más Jézust hirdet, más evangéliumot hirdet" azért teszi, mert ő egy másik ember. A Biblia olyan, mint bármely más írás - azt mondja, amit az azt olvasó személy a saját képzettsége, tapasztalata, kultúrája, vágyai, igényei és háttere alapján értelmez. Így van ez a te esetedben is, és ez teljesen normális. Többek között ezért létezik 40 ezer felekezete a keresztény (keresztyén) vallásnak.

      A Kiválasztottak nem a Biblia, hanem egy TV show, amely a Biblián alapul, de nem teljesen pontos ábrázolása a bibliai történeteknek vagy Krisztus életének. A sorozat készítői soha nem állították, hogy ez másképp lenne. Amit próbálnak tenni, az az, hogy hihető eseményeket és történeteket ábrázolnak szórakoztató módon, miközben dramatizálják a Jézus és apostolai életét körülvevő valós eseményeket. Az alkotó, Dallas Jenkins többször kijelentette, hogy a Kiválasztottak nem egészíti ki az evangéliumot, és nem is próbálja helyettesíteni azt. Minden nyilatkozatában a Bibliához irányította a nézőket, mint Jézus életéről való tájékozódás forrásához.

      Törlés
  4. Sytka, ezt az írásodat egy kicsit előítéletesnek érzem. Én vártam volna a kritikával a mű bemutatásáig. Abban talán egyetértünk, hogy Jézus Krisztus szupersztár egy időtlen klasszikussá vált, és mint ilyennek, szerintem, elkerülhetetlen (ugyanakkor örvendetes), hogy számos adaptációja létezzen. A musical nem a bibliai történet közvetlen adaptációja, és nem is próbál az lenni - ez egy fikciós mű, amely a bibliai történetet használja sablonként. Ráadásul nem ez lesz az első eset, hogy Jézust nő alakítja. Emlékeim szerint legalább két énekesnő, Morgan James és Amy Ray már játszotta és énekelte Jézust. Sőt, évekkel ezelőtt elkészült egy album is, She is risen címmel, amelyben minden szereplőt nő alakít. Ebben is szerepel már Cynthia Erivo.

    Bár Jézust a mi kultúrkörünkben gyakran ábrázolják fehér emberként, pedig ő közel-keleti volt - a történészek már nagyon régóta vitatkoznak a kinézetéről. Szerintem kinézete nem lényeges, mivel a Jézusról alkotott kép meglepően képlékenynek bizonyult, ami kortól, földrajzi helytől és kulturális kontextustól függően változott és változik.

    Cynthia Erivoval kapcsolatban nem kellene számítania, hogy milyen ember, hogy néz ki, vagy hogy milyen nemű - az egyetlen kérdés az kellene legyen, hogy elég tehetséges-e ahhoz, hogy igazságot szolgáltasson annak a szerepnek, vagy a szereplőnek, akit alakít. Ő kétségtelenül korunk egyik legtehetségesebb előadója. A Jézus Krisztus Szupersztár címszerepében a legfontosabb tulajdonság egy színész számára az éneklési képesség kellene, hogy legyen, és Cynthia Erivo minden bizonnyal megfelel ennek a kritériumnak.

    VálaszTörlés

Megmondhatod te is... de kérlek, NE tedd névtelenül!
(A szerző a beírt kommentek közül bármelyiket előzetes figyelmeztetés és minden magyarázat nélkül törölheti. Kommentedben ne használj túl sok hivatkozást, mert a rendszer automatikusan moderál!)