2023. május 4., csütörtök

Sebeket okozó sebesültek

Van egy csúnya kifejezés, de akármilyen bántóan is hangzik, meg kellett alkotni: úgy hívják, hogy "ekkléziogén neurózis". Ez az egyik legszabatosabb megnevezés, amit az ember manapság hallhat, amikor az egyház által okozott sérülésekről beszélünk. A Felszabtér egy több részből álló interjúsorozatot közölt le a zeneművész Rabovay Júliával, amit érdemes elolvasni és érdemes átgondolni is, merthogy pontosan az egyházi sérülések állnak a középpontjában.

Sajnos én már felnőtt emberként kaptam el a bárányhimlőt, így volt alkalmam mintegy három héten keresztül intenzíven szenvedni a magas láztól, a kiütések viszkető és égő érzésétől, valamint az állandó tortúrának nevezhető napi tisztítókezelésektől. Azt mondják a nagyokosok, gyerekként ez a betegség jobban elviselhető, de egy felnőtt embert nagyobb léptékben megkínoz, ráadásul sokkal komolyabb esélyei vannak a szövődményeknek. Nos, ez biztosan igaz. Ha meg kellene fogalmazni mi a legrosszabb a bárányhimlőben, akkor talán azt mondanám, hogy nincs olyan testfelülete az embernek, ami ne égne a fájdalomtól: ráadásul akármi és akárhogyan is érintkezik a bőrével, máris fájni fog. Emlékszem voltak olyan napjaim a betegség ideje alatt, amikor ruha is alig volt rajtam, mert már az is fájt, ha valami egyáltalán hozzám ért.

Az egyház által okozott sérülések pontosan így működnek. Ezek spirituális bárányhimlők, melyek az embert teljes felületén kiütik. És akkor bizony minden és mindenhol fáj meg viszket. Ha éppen az a szervezet bánt, ami Jézus eredeti szándékai szerint a védelem, az otthon, a gyógyulás szándékával jött létre, azt nem lehet eléggé elkeserítőnek nevezni. Mindezt csak azért írom, mert világossá és egyértelművé kívánom tenni: elolvasva Rabovay Júlia történetét, egy pillanatra sem becsülöm le az ekkléziogén neurózist, amin keresztülment. Azok, akik valamiféle konzervatív hitvédelembe csomagolva tulajdonképpen a saját világszemléletüket és szabályaikat kívánják másokra ráerőltetni - természetesen "Jézus nevében" - súlyos bűnt követnek el és tönkreteszik a náluk sokszor kisebb, védtelenebb, befolyásolhatóbb hívőket. Nincs ezt hova szépíteni. A jelenség létezik, valós, siralmas, elbagatellizálni komoly vétség. Magam is átéltem ilyesmit, illetve most is rendre találkozok olyan hívőkkel, akiken átment hasonló úthenger.

S ahogy a bárányhimlőre, úgy az ekkléziogén neurózisra is valamiféle "gyógyszeres megoldást" kell használnunk. De mi a jó "gyógyszer" egyházi sérülésekre? Nehéz kérdés, egy azonban biztos: van olyan is, ami nem használ. A Felszabtér cikksorozata kapcsán sajnos pontosan ez jutott eszembe. Ha megsebesít valakit az egyház, arra nem az egyház szidalmazása, lehúzása, szétkritizálása lesz a gyógyszer - ebben biztos vagyok. Ha ismersz egy hatalmával visszaélő lelkészt, arra nem a lelkészkedés megszüntetése, kigúnyolása, cinikus lesajnálása lesz a balzsam. Elhiszem, sőt fontosnak tartom, hogy aki átél egyházi sérüléseket, megtalálja azokat a színtereket, platformokat, ahol ezt szabadon és őszintén kibeszélheti magából. A gyógyulás egyik fontos mozzanata a kibeszélés, kimondás, a dolgok nevén nevezése. Ezt hívjuk lelkigondozásnak, ami általában két személy, a lelkigondozó és a lelkigondozott között zajlik, mondhatni "biztonságos környezetben", de nem kint a közbeszéd nyílt terepén. Vannak persze olyan esetek, amelyeket nagyobb közönség elé is érdemes kitenni - ám véleményem szerint csak akkor, ha az ekkléziogén neurózisban szenvedő ember már túl van személyes sérelmei feldolgozásán, már átbillent a zeniten, vagy legalábbis érzelmileg már képes bizonyos távolságot tartani a rossz élményeitől. Honnan lehet tudni, hogy ez a helyzet? Tapasztalatom szerint onnan, hogy az ilyen élettörténetek fókuszpontjai már nem a sérüléseken, hanem a megoldáskeresésen állnak, valamiféle kiutat szeretnének mutatni, valahogyan fellebbentik a fátylat arról, hogyan lehet a gyógyulás felé elindulni. Ahogy olvastam Rabovay Júlia történetét, szerintem ő tud távolságot tartani. A probléma nem is ez, hanem a kontextus.

Rabovay Júlia története persze nagyon tanulságos és biztos vagyok benne, hogy igaz. Bár vannak olyan kijelentései, melyek szerintem a történetétől függetlenül aggályosak, a legrosszabb számomra az a keret amibe a sztori beágyazódik: mert az összességében nem a megoldás felé mutat. Megpróbáltam áttekinteni a Felszabtér idevágó cikkeit. Ha meg kellene fogalmaznom egy konklúziót arról, milyennek tűnik a kereszténység a személyes sztorik és interjúk alapján, akkor nagyjából azt mondanám, a kereszténység egy embereket tönkretevő, megbetegítő, eleven roncsokat teremtő társadalmi produktum. Az egyház a visszaélések terepe, a bevett felekezetek (különösen a nagyegyházak) romboló atmoszférájú helyek, amiket leginkább kerülni érdemes. Valami hasonló volt a bajom mindig is az ide tartozó Perintfalvi Rita írásaival és munkásságával: egy jó szó nem sok, annyit nem képes mondani az egyházáról, aminek a tekintélyét felhasználva teremti meg saját egzisztenciáját.

Különös igazság, hogy a sebesültek másoknak is okozhatnak sebeket. Itt is ezt látom. Elolvasva az interjúkat, persze találhatunk számos értékes meglátást, frappáns gondolatot és szókimondóan őszinte pillanatot, melyek emberi sorsokból fakadnak. Az összkép azonban igen sötét: az életutak végső konklúziója önkéntelenül valahogy úgy cseng az olvasó fülében, hogy az interjúkban szereplő embereket megkárosította a kereszténység, amiben amúgy sincs szinte semmi jó vagy örömteli. Nos, ez  a látens és újra visszatérő üzenet viszont önmagában megbetegítő és elrettentő. Nem mondom, a keresztény embernek bőven van miért a saját portája előtt sepregetni, de miközben ezt teszi, azért tudnia kell, hogy az egyház mégiscsak az otthona.

19 megjegyzés :

  1. Szilágyi József2023. május 4. 15:05

    Az Úr Jézus Krisztus ígérete:
    "Az én igám gyönyörűséges (boldogító), az én terhem könnyű."
    (Máté ev. 11:30)

    VálaszTörlés
  2. Kár, hogy olyan portál nincs, ahol a kereszténység hiányának károsultjai számolnának be arról, mennyire tönkretette az életüket, hogy nem voltak keresztények. Pedig van erről tapasztalat bőven: a megtérőknél. Milyen volt előtte, és milyen lett utána.
    Ha már szóba hoztad, Prita esete egyszerű: véleményem szerint konyhabútor ő, annak is a nem szabadonálló változata.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Szerintem vannak ilyen helyek a weben, ahol megtéréstörténeteket olvashat az ember, sőt könyvek és filmek is akadnak. Utóbbiak közül éppen a közelmúltban írtam a Stu Atya c. moziról, az éppen egy megtéréstörténet ha úgy tetszik.

      Törlés
  3. Nagyon köszönöm. Én katolikusként jártam Cseri Kálmán prédikációira, ezért egészen szabadon lehettem ott, nem volt "kötelezettségem". Itt is leírom, tizenévesen, át akartam térni, de Ő visszavezetett saját egyházamba, nagy szeretettel, figyelmességgel. Jártam a tanításaira, de szentmisékre is. Én saját katolikusságommal voltam bajban eddig- mert most felismertem, hogy ez nem felekezetfüggő probléma, vagy kérdés. Helyére került sok minden. Most ez nem fontos, de amiket írtál az nagyon fontos.

    VálaszTörlés
  4. Monostori Tibor2023. május 4. 23:00

    Az nem derült ki számomra az írásból, hogy a Szabadság vándorai interjúsorozatra gondolsz? Ott ahol többek között BPÁ, Falus A., Bolba Márta, Lackfi János vagy Pecsuk Ottó nyilatkozott? Azt hiszem, sokkal nagyobb a különbség aközött, ahogy látjuk a világot, mint gondoltam.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. "Az nem derült ki számomra az írásból, hogy a Szabadság vándorai interjúsorozatra gondolsz?"

      Leginkább arra gondolok, hogy mi ezeknek az interjúknak a szándéka? Nem a konkrét emberekkel van probléma - miért is lenne gondom Pecsuk Ottóval, akit személyesen ismerek és tisztelek, nem beszélve jó barátomról, Izsák Norbiról. Ezek az emberek komoly dolgokat tettek le az asztalra, az égvilágon semmi gondom nincs velük, sőt! A problémám azzal van, hogy mire használod fel az ő élettörténetüket, kríziseiket, adott esetben az egyházban szerzett sebeiket? Nekem a sorozatból az jött le olvasóként, hogy itt az egyházat, mint valami borzasztó helyet, sérülést, krízist okozó intézményt szeretnéd bemutatni. Nos, az egyház ilyen is, de ez annyira egyoldalúan van ábrázolva, hogy szerintem önmagában üzenetté válik. Ha valaki sokáig olvassa a Felszabteret, az lesz a konklúziója, hogy minél messzebb érdemes húzódnia a kereszténységtől. Lehet Tibor, hogy te nem ezt az üzenetet akarod tolmácsolni, de hogy így esik le az olvasóidnak, abban biztos vagyok.

      Törlés
    2. Monostori Tibor2023. május 5. 15:55

      Monostori Tibor

      Törlés
    3. Hat pedig te vagy az elso aki ezt mondod az interjusorozatra :) Az ilyen altalanosito kinyilatkoztatasokkal tehat nem tudok mit kezdeni.

      Törlés
    4. ...vagy én vagyok az első, akinek ez a véleménye eljut hozzád. Mert hozzám bizony (nevesíteni nem szeretném) mástól visszajutott ilyen reflexió a sorozatról.

      Törlés
    5. Monostori Tibor2023. május 5. 17:28

      Efelől semmi kétségem :) viszont te nem ezt írtad. Azt írtad, hogy "Tibor, hogy te nem ezt az üzenetet akarod tolmácsolni, de hogy így esik le az olvasóidnak, abban biztos vagyok". Tehát minden olvasónak így esik le, és te még ebben ráadásul biztos is vagy. Soha nincs késő a javításra.

      Törlés
    6. Remélem rajtad kívül azért az olvasóim értették a bejegyzés tartalmát és nem akarják kiforgatni. Mert te ezt teszed éppen.

      Törlés
    7. Monostori Tibor2023. május 5. 21:05

      Ha megengeded, én éppen ellenkezőleg gondolom, ahogy az interjúval is ezt tetted. Ezért írtam a FB-ra is, hogy nagyon máshogy látjuk a világot. Ezek szerint a dolgok valóságtartalmát is. Ami nem baj, csak gondoltam, szólok.

      Törlés
    8. Kedves sorozatszerző Tibor! Sytka posztja arra jó volt, hogy megtudjam: hvg-nek is van hívő tagozata. :)
      Csak az nem világos, milyen hit fog kibontakozni ebben a szekcióban: Lackfi Jánosé? Vagy a hvg-é?

      Törlés
    9. Monostori Tibor2023. május 7. 16:38

      Kedves Vértes László! Nem értem a kérdést, pedig igyekeztem.

      Törlés
    10. Nem biztos, hogy magyarázni kell, de megpróbálom.
      Lackfi Jánosnak lángolnak a szavai, élő keresztény hite van. A többi nyilatkozóra ez kevésbé áll, vagy egyáltalán nem. A hvg-nek pedig, amelynek a honlapján a sorozat megjelenik, masszív keresztényellenessége és bal-lib vakhite van. Tapasztalat szerint aki a dudást fizeti, annak a nótáját fújják, azaz a sorozatod várhatóan a bal-lib vakhitet terjeszti (hvg-platformon a hvg hitét). Lehet ez másként, ha te erődön felül és a matematikai esélyekkel dacolva arra törekszel, hogy másként legyen, hogy az élő keresztény hit terjedjen általad. Törekszel-e erre?

      Törlés
    11. Monostori Tibor2023. május 8. 9:01

      1. No megint itt vagyunk. Ön értékeli a keresztényeket: ki a jó és hiteles keresztény és ki nem. Igazából nem is kellene folytatnom ezt a választ ezek után. De mivel néha rám jön a grafománia, ezért megteszem.
      2. A Felszabteret senki sem fizeti és mi sem fizetünk senkinek. Szóval ezt a pontot sem értem a dudásról és a fizetésről.
      3. Hol látható a masszív keresztényellenesség a HVG-én? A masszív fundamentalizmust elítéli, ahogy minden jóérzésű ember. Rengeteg keresztény barátom a HVG törzsolvasója. Bár ezek után azt hiszem, Ön biztos nem tartaná őket vagy egy részüket keresztényeknek.
      Szóval a kérdést sajnos továbbra sem értem.

      Törlés
  5. Sytka, nagyon jó ez a poszt (mint jópár másik az elmúlt pár hónapban, ahol nem írtam kommentet), köszönöm.

    Szerrintem ebben a posztban különösen is lényeges kérdéseket feszegetsz

    Visszanézve, érdekes azt látni, hogy ugyanabban a gyülekezetben felnőve, milyen pici impulzusok (igaz, kész sorozatban) voltak elegek ahhoz, hogy jelentősen immunizáljanak. Ebben óhatatlanul benne van a család is, de az egyes szűkebb közösségek (a gyülekezet terminológiájában ifik) vezetői, meg olykor 1-1 kósza csendeshetet tartó vendég is...

    Ez az immunizálás számomra elég volt ahhoz, hogy már legkésőbb 17 évesen megfogalmazódjon bennem, hogy
    - sokkal inkább a megtérés célja a [spirituális] élet,
    - inkoherenciát lássak, pl. a sola gratia között és aközött, hogy először is a szubkultúrális mintáit akarjuk átadni, és nem az örömhírt,
    - megfogalmazzam, hogy a spirituális élet küzd a mindent leöntő álkeresztény mázzal, amit sokan a legjobb indulattal sem bírnak megkülönböztetni
    - alkalmas pillanatban előkapjam a búza és konkoly példázatát
    - és megfogalmazzam azt is, hogy jó eséllyel a máz megfelelési kényszerből fakad, ami megintcsak kimondatlanul de szöges ellentétben áll a kimondott hitvallásokkal.

    A magam részéről amit most hangsúlyoznék: a kis közösségeinkeb fontosak ezek az impulzusok, és abban, hogy tudunk-e ilyen pici impulzusokat adni mi magunk, nekünk mezei gyakorló keresztyéneknek is sokkal több felelősségünk van, mint elsőre gondolnánk.

    Végső soron a konstruktív cél a gyülekezeteink kultúrájának a javítását látom. Azt viszont kétlem, hogy a nagy nyilvánosság bevonása a megfelelő eszköz (bár addig, amíg csupán elkeseredésből -- mondhatni gyászból -- és nem aktivizmusból fakad, meg tudom érteni ezt a választást is).

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. "a szubkultúrális mintáit akarjuk átadni, és nem az örömhírt"
      - Először a fogkefét és a fognyűvő manó történetét, és csak azután a teljes fogorvosi modellt. Ez az emberi fejlődésre szabott pedagógia.
      "a spirituális élet küzd a mindent leöntő álkeresztény mázzal, amit sokan a legjobb indulattal sem bírnak megkülönböztetni"
      - Ez is általánosabb keretben válik érthetővé: az ember olyan, hogy jobban szereti a mázat a belbecsnél. Ez pont annyira igaz a buddhizmusra, liberalizmusra, stb., mint a kereszténységre vagy a humanizmusra. A belbecs előtérbe helyezése kb. 5-10%-ra jellemző, még soha nem emelkedett e fölé. Egyrészt dicséretes, hogy a keresztény belső kritika ráaktiválódott erre. Másrészt szomorú, hogy figyelmen kívül hagyja a probléma általános jellegét. Nota bene, az itt néha hozzászóló "ateisták"-nak is jó esetben 5%-a sejti, milyen lenne érdemben ateistának lenni, azaz még az ateisták is a mázzal nyomulnak.
      Egy keresztény alapfeladata pedig nem a saját porta minden más portánál sterilebbre seprése. Mi a keresztény alapfeladata?
      Hogy tud kiállni például a születendő gyerekek életéért az, aki folyton a saját portáját tisztogatja? Vagy békét teremteni, aki csak arra figyel, hogy neki ne legyen dolga fegyverrel?

      Törlés
    2. Kedves László,

      a felvetések korrektek, a probléma általános jellegével teljesen igazat is adok. Egyszerűen arról van szó, hogy ebben a kontextusban volt mit ellensúlyozni, és így általános olvasathoz mérve valóban sarkítva szólaltam meg -- céllal.
      Nem vagyok kiállás ellenes, de a kiállás is hiteltelenné válhat ha a saját porta durván nincs rendben...

      Törlés

Megmondhatod te is... de kérlek, NE tedd névtelenül!
(A szerző a beírt kommentek közül bármelyiket előzetes figyelmeztetés és minden magyarázat nélkül törölheti. Kommentedben ne használj túl sok hivatkozást, mert a rendszer automatikusan moderál!)