2025. április 10., csütörtök

Egyenesen át... a misztikába?

Nem mindig tudom, nem mindig értem miért csengenek össze a dolgok az életemben, de az elmúlt két hétben több, egymástól teljesen független csatornán is megtalált a klinikai halál, az elmúlás, a halál utáni élet kérdése. Egy közepesen izgalmas thrillert leszámítva, sosem én szaladtam az egyébként misztikusan érdekes problémakör után, hanem baráti beszélgetésekben, újságcikkben, sőt egy kórboncolási élményemben is feljött a kérdés. És ha már a misztika szót említettem, hadd fussak most el egy kissé ebbe az irányba!

Ha megittál néhány sört és leküldtél utána pár felest, akkor szoktad feltenni az élet "nagy kérdéseit". Olyanokra gondolok, minthogy "mi az élet értelme?", meg "van-e Isten?" és persze a "mi vár ránk a halál után?" klasszikusan giccses tálalásban. Őszintén sajnálom, hogy agyonkoptattuk már ezeket a témákat, az ember emiatt szinte szégyenkezve veszi elő az életkérdéseit, mintha tényleg csak egy kocsmapultot támasztana a haverjaival, közben pedig az alkohol miatt beindulna a fantáziája. 

Pedig a közhelykérdések valamiféle megválaszolásához éppen hogy nem ittasnak, hanem nagyon is józannak érdemes maradni. Főleg ami a halál utáni életet illeti.

A józan ész és hang tehát első körben azt mondatja velem, hogy én nem akarok meghalni, ahogyan senki más sem: ez egy ösztönös reakcióm, ahogyan kapaszkodom a saját létembe. Tudom persze, hogy előbb-utóbb mégis vége lesz mindennek és kénytelen leszek távozni a valóságból, és ez a tény bizony idegesít, még tudat alatt is nyomaszt. A racionális énem ezért azt üzeni nekem, hogy azért szeretnék hinni a halál utáni élet lehetőségében, mert ezzel a hittel tudom oldani a (tudat alatti) szorongásomat, és a halál előtti életemet jobban megélni. Ha ezen a bázison megállok, és innen magyarázok mindent, akkor persze azokra a jelenségekre, melyeket halálközeli élményeknek szokás nevezni, nem lesz túl nehéz magyarázatot találni. A halálközeli élmények eszerint az agy működésének némiképp rejtélyes metódusai, egy jó részüket mesterségesen is elő lehet idézni. A fénylények, az alagútélmény, a túlvilági boldogság érzete, sőt a testen kívüliség megélése mind-mind olyan jelenségek, amelyekre (tudomásom szerint) léteznek orvosi, tudományos, logikus levezetések. Vagy legalábbis: vannak elképzelések a mikéntekről és a hogyanokról. Összefoglalva, talán rendelkezünk egy olyan biológiai adottsággal, hogy az agyunk igyekszik megkönnyíteni nekünk a meghalás processzusát. Ennek a tünetei azok az élmények, melyeket halálközelinek nevezhetünk.

Ugyanakkor mind a racionális, mind az irracionális énem azt mondatja velem, hogy a természetes magyarázatok sem zárják ki a folytatás lehetőségét. Ráadásul a halálközeli élmények kapcsán nem is feltétlenül hézagmentesek a természetes magyarázatok: végső soron a konkrét élmény mindig az azt átélő konkrét ember élménye marad. Tudom, ez már a hit terepe, de ha Jézus feltámadását és az erről szóló gondolatokat is hozzáteszem mindehhez, növekszik a bizalmam ebben a kérdésben. A halál utáni élet problematikája persze továbbra is rejtélyes marad, mindig lehet még egy következő kérdést feltenni vele kapcsolatban, nyitva hagyni ajtókat, lehetőségeket, opciókat. A végső kérdések természete talán olyan, hogy soha nem tudjuk teljesen megválaszolni őket, és ezért irányítják újra meg újra magukra a figyelmünket.

És akkor itt jön a misztika meg a kételkedés...

A közelmúltban játszották a mozik a Konklávé című filmet, de én az eredeti Robert Harris regényt is olvastam. A történet szerint Lomeli bíboros (a filmben Lawrence-nek hívják), aki az egész pápaválasztó processzust vezeti, tart egy szentbeszédet az eseményt megnyitó misén. Itt a következő üzenetet mondja el a bíborosoknak, akik egyébként frakciókra szakadva és különféle lobbicsoportok mentén próbálják a pápaválasztást befolyásolni:

"Fivéreim és nővéreim, hadd mondjam el, hogy Anyaszentegyházunk szolgálatában eltöltött hosszú életem során az egyetlen bűn, amelytől minden másnál jobban megtanultam félni, a bizonyosság. A bizonyosság az egység nagy ellensége. A bizonyosság a tolerancia halálos ellensége. Még Krisztus is elbizonytalanodott a végén. ELI, ELI! LAMA SABAKTÁNI?, azaz: Én Istenem, én Istenem! Miért hagytál el engemet? A kereszten töltött kilencedik órában kiáltott fel így kínjában. "Istenem, istenem, miért hagytál el engem?" Pontosan azért élő a hitünk, mert kéz a kézben jár a kétséggel. Ha csupán bizonyosság lenne, és nem lenne kétely, akkor nem lenne misztérium, következésképpen nem lenne szükség hitre. Imádkozzunk, hogy az Úr olyan pápát adjon nekünk, aki kételkedik, és az ő kétségei folytán a katolikus hit továbbra is élő marad, amely az egész világ számára inspirációt adhat."

Eltekintve most attól, hogy mennyire szimpatikus nekem protestánsként az egész pápaság rendszere (alapvetően nem az), az a gondolat fogott meg a regénynek ebben a részében, hogy a kérdés nélküliség kiöli a misztikát. Ahol nincs kérdés, nincs misztérium sem, hiszen nincs mire rákérdezni, s ahol nincs misztérium, hit sem igazán kell. 

A halál utáni élet nemcsak egy végtelenül személyes, végtelenül érdekes, de végtelenül titokzatos csomag is. Pusztán racionálisan nem tudjuk felmérni hova vezet. Vannak olyanok, akik szerint sehova: mert nincs semmi a halál után, az ember testestől-lelkestől megsemmisül és elmúlik. Furcsa lehet, de bizonyos teológiai irányzatok is vallják ezt a nézetet, mármint hogy a szó szoros értelmében megszűnünk a halálban - és Isten majd a feltámadás során újjáteremt bennünket. (Ez a lélekalvás teológiai nézete, amit például az adventista egyház is követ.) Más felfogás szerint a lélek valóságos, vagy legalábbis van tudatunk, ami akár túlélheti a test elmúlását. Ugyancsak bármennyire furcsa, ezt nemcsak keresztények hiszik, hanem akár az egyre népszerűbb transzhumanizmus egyes követői, akik között inkább ateisták találhatók.

Nem tudunk tehát belenyugodni a saját halálunkba, még akkor sem, ha az mégis utolér bennünket. Hogy utána mi következik, az már hit és misztérium. Húsvéthoz közeledve most legyen elég ennyi is...

4 megjegyzés :

  1. Krisztus nem bizonytalanodott el a végén szerintem, tudta végig hogy mi fog vele történni és hogy miért kell megtörténnie. Tudta, hogy Istennek az utolsó óráiban el kell tőle fordulnia a neki tulajdonított bűneink miatt, ez volt neki az igazán nagy fájdalom és szenvedés, elszakadni az Atyától.

    Ehhez kapcsolódik egy érdekes adalék, George Lamsa az arámi alapján így fordítja ezt a részt:
    "And about the ninth hour, Jesus cried out with a loud voice and said, Eli, Eli, lama sabachthani! which means, My God, my God, for this I was kept! "

    "Istenem, Istenem, ezért tartattam meg", ez azért egész mást jelent.

    A kételkedés az ördög egyik legerősebb fegyvere, és mivel a katolikus egyház az ördög egyháza, a fekete menyasszony, nem véletlen hogy egy hollywood-i filmben (ami szintén a sátán egyik eszköze) is ez benne van.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Nem a kételkedés a legnagyobb baj- hanem a hazugság. (tudom azt írtad egyik legerősebb fegyvere) A kételkedés, ha alázattal történik és ennek ellenére, újra és újra megvallja az ember a hitét- tudva és akarva, az hatalmas dolog. Hiszen kísértéseknek vagyunk kitéve. Lehet Krisztus nem kételkedett életében, de halálában megélte teljes emberi kiszolgáltatottságát, "mindenben megkísértetett!"- azonban bűnt nem követett el! De igen, tökéletesen átélte az Atyától való elszakítottságot. Nem bizonytalanodott el, ez igaz- nem kételkedett. De ez nem zárja ki azt, hogy megélte lelkében a poklot.
      Gyurkovics Rita

      Törlés
  2. Gy. Rita: Honnan tudod/veszed, hogy senki sem akar meghalni? Bocsánat lehet én másképp vagyok bekötve, de ki szeretne élni ebben a tönkrement, gyűlölettel teli, igazságtalan világban? Nyilván az, aki a maga pici/piti módján aránylag nyugalomban, egészégben, valamennyire "biztos" jövőképpel él.
    Számomra rettenetesen riasztó az a szó, hogy örökre. Ez a véges, korlátolt életem fogja "eldönteni" örök életemet? Hitem, bizalmam, bűnösségem? Cselekedeteim? Félelelmből nincs is értelme hinni. Akkor ott a másik, az "eleve elrendelés"- az sem jobb.
    Nem láttam a Konklávét, én inkább az Egyházak bűnének érzem a bizonyosságot, nem egyes embereknek tulajdonítanám. A mindenki fölött álló, parancsolatokat adó (egyházi) egyházak bűne, egytől-egyig a prédikációkban megjelenő ellentmondást nem tűrő, rábeszélő, zsaroló emberi kinyilatkoztatások. Nyilván én a katolikus egyházat ismerem, de ahogy megyek a koromban előre, mindenütt így van. A miénk az igaz. Nálunk van az igazság. Nem lehetnek kérdések, bizonytalanságok. (elég ritka kivétel, amikor ezt megfogalmazzák lelkészek, papok) Még a bizonyságtételeket sem nagyon bírom, nem nagyon látom értelmét- igen vele ez törént, hála legyen az Úrnak- a másikkal meg más történt-
    Én örökké nem szeretnék élni. De bizalmam van Krisztusban- és csakis Miatta adok bizalmat (bocsánat a pökhendiségért) Istennek, hogy jó lesz úgy, ahogy Ő eltervezte, akarta, létrehozta.
    De ki mondja és ki garantálja, hogy az az élet odaát a végtelen időben- (tudom, nem lesz idő.. de én így fogalmazom) a végtelen időben, mi a garancia arra, hogy az, egy idő után nem fog megváltozni, megromlani- nem fognak-e fellázadni újra angyalok-bárki? Ki garantálja? Ott is mindenkinek szabad akarata lesz.
    Jobb lenne a semmi.

    VálaszTörlés
  3. Amúgy meg lesznek emberek, akik nem halnak meg testileg, hanem még élni fognak, mikor Krisztus visszajön a felhőkig és elragadtatik az eklészia, a menyasszony, Krisztus teste.

    1Thess 4:16 Mert maga az Úr fog leszállni a mennyből riadóval, főangyal szózatával és Isten harsonájával, és feltámadnak először azok, akik Krisztusban meghaltak, >>
    1Thess 4:17 azután mi, akik élünk, akik megmaradtunk, velük együtt elragadtatunk a felhőkben az Úrral való találkozásra a levegőbe, és így mindenkor az Úrral leszünk

    Ezen filózom egy ideje már, hogy akkor hogyan lesz érvényes ezekre az emberekre, az hogy a bűn zsoldja a halál és minden ember meghal az Édenből való kiűzetés óta.
    Kivéve persze Énok, aki szerintem előképe a pogányok elragadtatásának és Illés, aki szintén élt mikor felvitte őt Isten, aki meg előképe a zsidók elragadtatásának, így a két akol=egy nyáj lesz felvíve. De ők se élték át a testi halált.
    Nyilván persze Isten döntése minden, ha így látta jónak, akkor biztos jó :)

    Ha valaki kapott már erre magyarázatot Istentől, kérem ne tartsa magában :)

    VálaszTörlés

Megmondhatod te is... de kérlek, NE tedd névtelenül!
(A szerző a beírt kommentek közül bármelyiket előzetes figyelmeztetés és minden magyarázat nélkül törölheti. Kommentedben ne használj túl sok hivatkozást, mert a rendszer automatikusan moderál!)