2011. november 22., kedd

Egyháztűznéző - új rovat!

Új rovatot indítok a blogban "egyháztűznéző" címmel, melynek során személyes élményeimet szeretném leírni mindenféle - többnyire protestáns - gyülekezettel kapcsolatban. Elmondom mire gondoltam és azt is leírom, milyen közösségeket szeretnék meglátogatni - így mindenki tisztában lehet azzal kik forognak veszélyben a közeljövőt tekintve. :-)

Az egyház állapotáról többnyire jó sokat kesergünk, de ezt leginkább saját gyülekezetünk biztonságos (vagy annak hitt) falai között tesszük. Valahol persze, mélyen eltemetve a tudatalatti alsóbb rétegeiben, tisztában vagyunk azzal, hogy a Gyülekezet fogalma nem kizárólag saját csoportunkat és annak holdudvarát jelenti. Ez az alapvető tény néha-néha megpróbál kitüremkedni a felszínre, amikor az egyes felekezetek valamiért találkoznak, de alapvetően mindenki a saját kis belső világában éli meg a hitét.

Rájöttem, hogy ebben a tekintetben én sem vagyok más. Csak a szám jár, de nem tudom pontosan ki mit művel a honi ekklézsiában. Azt látom, még a legbátrabb pásztorok is többnyire annyit tesznek, hogy néha meglátogatnak egy másik gyülekezetet, figyelve arra, hogy az az általuk favorizált kegyességi stílusnak megfelelő legyen! Pünkösdi csak pünkösdihez, baptista csak baptistához passzol. A többiek meg valahol messze vannak, a láthatáron túl.

Elhatároztam, változtatok a dolgon: időt szánok arra, hogy legalább Budapesten átfésüljem a terepet, és lehetőségeim szerint néha-néha megnézzek egy gyülekezetet, milyen is az élet máshol. Szeretnék olyan helyekre is elmenni, melyek egyáltalán nem hasonlítanak saját, szabadkeresztény jellegű közösségem stílusához. Nem az a célom, hogy összeszedjem az összes hibát a különféle gyülekezetekben, hanem csupán annyi, hogy beleszagoljak a levegőjükbe és leírjam ide a blogba mit tapasztaltam.

Egyelőre a következő "étlapot" állítottam össze, melyhez szívesen veszem olvasóim megjegyzéseit, kiegészítéseit, tanácsait:

Csepeli Evangélikus Templom
Élő Ige gyülekezet
Pasaréti Református Templom (Cseri Kálmán)
Hit Gyülekezete
Golgota Gyülekezet
Hegyen Épült Város Gyülekezet
Rózsakert Baptista Közösség
Péceli Pünkösdi Gyülekezet
Új Jeruzsálem Katolikus Karizmatikus Közösség

Eltökélt szándékom, hogy ezeket a közösségeket a "leghétköznapibb hétvégi" istentiszteletük keretében látogassam meg: azt szeretném látni, milyen egy "átlagos" alkalom náluk, ezért az ünnepi eseményeket kerülni fogom. Nem tudom pontosan milyen intenzitással zajlanak majd a látogatásaim, ugyanakkor szívesen megyek többedmagammal: ha szeretnél társulni egy-egy ilyen alkalomra, jelezd és te is gyere velem!
Több szem többet lát, több fül többet hall, több blogger többet post-ol! Nézzük meg együtt mi az ábra Budapesten!

23 megjegyzés :

  1. Nofene, Pécel már Budapest? :-) Ott sokat voltam, szvsz. jól fogod érezni magad...

    VálaszTörlés
  2. Az kivétel, de nagyon közel van Pesthez. :-)
    Én is voltam ott, de mindig valami ünnepi alkalmon - szeretném megnézni milyen egy sima istentisztelet.

    VálaszTörlés
  3. Jó kezdeményezés. Én a miskolciakat már bejártam, itt is elég széles a spektrum. :] Szerintem élvezni fogod.

    VálaszTörlés
  4. De ha csak elmész egy alkalomra, abból milyen következtetést lehet levonni?

    VálaszTörlés
  5. Endi: pontosan annyit, amennyit egy alkalom alatt lehet levonni. :-) Nem is akarok, nem is tudok többet tenni most.

    Viszont ha soha, sehova nem megyek el, az mérhetetlenül kevesebb még ennél is. Kíváncsi vagyok, hol mi a helyzet.

    VálaszTörlés
  6. Hümm... Tudom, azt írtad "többnyire", de szerinted kvázi, csak a pásztorok végeznek "látogató" tevékenységet? Én ismerek olyan zenei szolgálót, aki reformátusoknál, katolikusoknál, baptistáknál, és mindenféle más gyülekezetekben (kivéve hgy, mert az teljesen zárt burok) is végez szolgálatot. Szóval, szerencsére - mondjuk így: hála Istennek - vannak azért kivételek... de éppígy ismerek olyan lelkészt is, aki nem csak a saját berkein belül szolgál.

    VálaszTörlés
  7. A Történelem ismétli önmagát... [;-<))
    Valamikor, (nem is) réges-régen volt egyszer egy Mórják nevű tesó,aki felkeresett különböző keresztény gyülekezeteket,és írt a benyomásairól tudósításokat: http://vajtful.hu/archivum/category/morjak-a-titokzatos-hivo/

    Kíváncsi vagyok benyomásaidra,élményeidre Sytka,-és arra,hogy milyen hasonlóságok,különbözőségek lesznek Mórják tapasztalataihoz képest!

    VálaszTörlés
  8. Kíváncsi vagyok arra is,hogy lesz-e "SytkaMéter": azaz valamilyen osztályozása a gyülekezeti benyomásoknak.

    VálaszTörlés
  9. "Kíváncsi vagyok arra is,hogy lesz-e "SytkaMéter": azaz valamilyen osztályozása a gyülekezeti benyomásoknak. "

    Őszintén szólva nem tervezek ilyet: nem akarom számszerűsíteni a számszerűsíthetetlent egyetlen látogatás okán. Egyszerűen csak igyekszem majd leírni mit láttam, hogy éreztem magam.

    VálaszTörlés
  10. A HÉV-vel megelőztelek. :)
    A magam részéről tudom ajánlani. Lehet, hogy a blogomban kifejtősebben is elmondom.

    Érdekesség. Egyik barátomat levittem, s míg én elmentem a mellékhelyiségbe, megkérdezték tőle, hogy ő Sytka-e. :D

    VálaszTörlés
  11. "Érdekesség. Egyik barátomat levittem, s míg én elmentem a mellékhelyiségbe, megkérdezték tőle, hogy ő Sytka-e. :D "

    Nem mondod komolyan! :-DD Remélem nem ismernek fel, majd álruhában megyek! :-D

    VálaszTörlés
  12. Nem kell félni, nem fog fájni... :-))))

    VálaszTörlés
  13. De. Teljesen komoly. Így volt. :)
    Megírtam a blogbejegyzést is egyébként.

    VálaszTörlés
  14. Beleolvastam a HÉV honlapjába, és jókat írnak.
    Különösen a felnőttségről amit ír.

    VálaszTörlés
  15. Én kérdeztem meg az egyébként be nem mutatkozó fiatalembert, hogy ő-e "a" sytka... Mert nekem speciel zavaróan fura, hogy elmegy lemeozni, és jól megmondani gyülekezetekről a "tutit".
    szerintem aki ilyet csinál, az valahol antiszociális :-P

    VálaszTörlés
  16. Kedves Névtelen! Idéznék saját magamtól:
    "Nem az a célom, hogy összeszedjem az összes hibát a különféle gyülekezetekben, hanem csupán annyi, hogy beleszagoljak a levegőjükbe és leírjam ide a blogba mit tapasztaltam."

    Egyszerűen csak kíváncsi vagyok, semmi rosszat nem akarok! Abban bízom, hogy sokféle dolgot fogok látni és így kicsit bővül a látóköröm.

    VálaszTörlés
  17. A be nem mutatkozó fiatalembernek előre kellett volna mennie bemutatkozni? :o Nem volt kiírva a bejárati ajtóra e peremfeltétel.

    Egyébként az összejövetel végén Lóránd jött oda. Szerintem ez a normálisabb. Illetve a barátom is odament az egyébként általa már évek óta ismert Mike Tomihoz.

    VálaszTörlés
  18. Egyébként most komolyan.
    Sytkától félni kell?
    Nekem voltak sokszor igen éles vitáim is Sytkával, de jó szándékához sosem fért kétség.

    Szerintem Te sem akarod kedves Névtelen, hogy ebből vonjanak le következtetést a gyülekezetedre, amit ideírtál. Nem is tudjuk be így.

    VálaszTörlés
  19. "Nekem voltak sokszor igen éles vitáim is Sytkával, de jó szándékához sosem fért kétség."

    Köszi, örülök ha ez átment a weben! :-)

    Egyébként nem hiszem, hogy valójában tőlem fél bárki is - nem vagyok én félelmetes ember. :-) Sok közösség egyszerűen attól fél, hogy nem tud megfelelni az elvárásoknak. Pedig nem is kell mindennek és mindenkinek megfelelnie. Én sem azért megyek, hogy valami felülmúlhatatlant lássak, egyszerűen csak kíváncsi vagyok.

    VálaszTörlés
  20. Megtaláltalak sfi, http://fsemsei.blog.hu/

    VálaszTörlés
  21. Szia,
    Hogyan lehet elérni ezeket a tapasztalataidat? Nem találok linket az egyes gyülekezetek nevei mögött sem, sajnos. Pedig érdekelne.
    Köszi a választ előre is.
    Csaba

    VálaszTörlés

Megmondhatod te is... de kérlek, NE tedd névtelenül!
(A szerző a beírt kommentek közül bármelyiket előzetes figyelmeztetés és minden magyarázat nélkül törölheti. Kommentedben ne használj túl sok hivatkozást, mert a rendszer automatikusan moderál!)