2022. április 7., csütörtök

Te és a hatalom, meg a Róma 13

Pál apostol római levelének tizenharmadik fejezete: ahogy Oscar Cullmann mondta, kevés újszövetségi szöveggel éltek vissza annyiszor, ahányszor ezzel. Mindenki tudja, hogy itt az apostol arról beszél a római keresztényeknek, hogy engedelmességgel tartoznak az államnak, mert a politikai hatalmat Isten rendelte a fejük fölé. Mit mond ez nekünk most, választások után keresztényként a huszonegyedik századi Magyarországon?

Magyarország két oldalra polarizálódott politikai játszóterén az árnyalatok lassan megszűnnek létezni. Csak a fekete és a fehér marad, a baloldal és a jobboldal, vagyis az átlagpolgárnak el kell döntenie, ide vagy oda tartozik. Amikor ilyen kiélezetté válik a helyzet, akkor persze az állásfoglalás egyre kevésbé egy oldal melletti kiállást, sokkal inkább a másik oldallal történő szembenállást takarja.

Ebben a miliőben különösen azok számára, akik nem a jelenlegi kormánynak szurkoltak a választások során, fájdalmas lehet olvasni Pál szinte locus classicusnak tekinthető sorait a Róma 13-ban, miszerint mindenki engedelmességgel tartozik a felsőbb hatalmasságoknak - tekintet nélkül arra, szimpatikus-e számára, amit a felsőbb hatalmasság képvisel. Az apostol tekintélyes szavai félreérthetetlenek, és nyilván eszemben sincs kimagyarázni őket: az engedelmesség nem politikai ízlés kérdése, a tiszteletadás igenis elvárható egy kereszténytől. De azért fontos meglátni néhány dolgot a páli textusban, mert van egy olyan sanda gyanúm, hogy míg a hatalommal nem szimpatizálók relativizálni kívánják, addig a hatalommal szimpatizálók olyat is belelátnak, ami nincs benne.

Először is talán a legfontosabb: Pál nem akart mindent leírni erről a kérdésről, mindösszesen egyetlen fejezetben. Ha valaki képet akar kapni róla, milyen lehet egy hívő ember és a hatalom viszonya, jól teszi ha a teljes Szentírást áttanulmányozza ezügyben. Mondok egy konkrét példát is. Pál arról ír, ha jót teszünk, a hatalom megdicsér minket, ha ellenben rosszat, akkor "nem ok nélkül viseli a kardot". Ám olyan variációról nem beszél, ha valaki jót tesz, a hatalom mégis karddal üldözi (lásd kommunizmus) - vagy ha éppen rosszat tesz, mégis jutalmazza (lásd rendszerszintű korrupció). Ez nyilvánvalóan nem azt jelenti, hogy ezek a lehetőségek fel sem merülhettek Pálban - mindösszesen annyiról van szó, hogy egy általános és alapvető viszonyulásról akart beszélni, nem pedig kimerítő könyvet írni a témáról.

Másodszor, Pál nem a Császárról, hanem a hatalomról beszél - tehát nem pártok vagy egyletek felé mutatott engedelmességről ír, hanem a felsőbb hatalom, mint a társadalmat vezérlő legitim formáció áll a gondolkodása középpontjában. A mai parlamentáris demokráciára vetítve mindezt tehát nem csak a kormányra, hanem az ellenzékre, sőt a hatalmi struktúrákra is vonatkozik ez a kérés. Ezt szerintem fontos észrevenni mindenkinek, aki ezeket az igéket olvassa, mert mintha mindig és kizárólag csak a domináns politikai pártra vonatkoztatnánk Pál szavait, vagy akár a miniszterelnökre (vagyis a "Császárra").

Harmadszor, teljesen világos, hogy az engedelmesség nem lehet parttalan, hiszen a Szentírásban több példát is látunk az ellenkezőjére. Az apostolok nem engedelmeskedtek a felsőbb hatalomnak, amikor az az evangélizáció beszüntetésére szólította fel őket. A zsidó bábák nem engedelmeskedtek az egyiptomi fáraó hivatalos rendeletének, amikor újszülött zsidó fiúgyermekeket kellett volna megölniük. Az alapelv természetesen az, hogy akkor nem szabad engedelmességet tanúsítani, ha a hatalom olyan dolog megtételére kötelez, ami világosan szembenáll a hitünkkel. Jó kis viták tárgyát képezheti, hogy ez pontosan mit jelent a konkrét kérdésekre vetítve, mindazonáltal magát az elvet nehéz félreérteni. De lássuk meg, hogy amikor ilyen történik, nem az engedetlenkedés a cél az állammal szemben, hanem az engedelmesség Isten mellett - utóbbinak mintegy "mellékterméke" lesz az előbbi.

Végül negyedszer, nagyon nehéz bizonyos területeken világos vonalat húzni az engedetlenség témakörében. Ahogy én látom, sokan mintha olyan dolgokat is az engedetlenség halmazához sorolnának, melyek nem tartoznak oda. Őszintén szólva - főleg most a választások hajrájában - egyenesen viszolyogtam sok keresztény(!) ember hozzászólásától, melyben a kormányt vagy az ellenzéket kritizálta. Az én jó ízlésembe nem fér bele a durva gyalázkodás, Márki-Zay vagy Orbán nyílt lehülyézése és sátánozása - ezt egyszerűen méltatlan viselkedésnek tartom. Ugyanakkor ez az érzékenység a sajátom, senkit semmire nem kötelez, és nem engedelmesség kérdése. Senki nem lesz a hatalommal szemben engedetlen azért, mert kritikát mer megfogalmazni valamelyik oldallal szemben, akkor sem ha erősebben fogalmaz. Ehhez hasonló szerintem a tüntetés is. Én ugyan soha nem voltam még tüntetni, de nem tartom engedetlennek azt a keresztényt, aki esetleg elmegy egy tüntetésre - állampolgári jogait gyakorolja, teljesen törvényes amit tesz, mármint ha a tüntetés során nem csinál valami törvénybe ütközőt. Pont Pálnál látjuk, hogy milyen mesterien használta ki római polgári jogait, s ezzel az égvilágon semmiféle engedetlenséget vagy tiszteletlenséget nem tanúsított a hatalom felé.

Összefoglalva tehát én azt javaslom mindenkinek, hogy most már higgadjunk le, éljük tovább az életünket, építsük tovább a (közös) sorsunkat. Az alapvető attitűd pedig a felsőbb hatalom felé a törvénytisztelő engedelmesség kell legyen - miközben élhetünk a jogainkkal, vitatkozhatunk egymással és hangosan gondolkodhatunk a közéletünkről, amiért végső soron mégis mi vagyunk a felelősek. Az ember dzóon politikon (Arisztotelész), nem is tud mást tenni, nem is tud más lenni.

9 megjegyzés :

  1. ezt úgy lehetne röviden megfogalmazni hogy maga a hatalmi pozíció van Istentől. ha a hatalmi pozícióban lévők istentelen dolgokat csinálnak, annak nem kell engedelmeskedni.
    azzal viszont nem értek egyet, hogy ne nevezhetnénk sátánnak orbánt. ugyanis orbánék jézus nevére hivatkoznak, sátáni módon. tehát igen, én nem csak hogy nevezhetem sátánnak orbánt, hanem kötelességem is. (ha túlzónak érzed a sátánt, akkor maradjunk az orbánjúdás szónál)

    VálaszTörlés
  2. Remekül foglaltad össze a post lényegét, egyetértek. Nem azt írtam, hogy ne lehet Orbánt vagy bárki mást sátánozni - csak azt, hogy tőlem, az én ízlésemtől ez távol áll. Ettől még ez nem számít engedetlenségnek, egyéni érzékenység kérdése, én meg elég érzékeny ember vagyok a jelek szerint. :-)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. akkor minek neveznéd orbánt? szegény szerencsétlen tévelygőnek? mögötte az egész álkeresztény egyházi sátángépezettel...
      nézted a partizános beer miklós interjút? beer miklós katolikus pap: "a fidesz úgy főzte meg a katolikus egyházat, mint a békát abban a bizonyos kísérletben"

      Törlés
    2. Nem láttam. Marci szerintem nagyon jó, de egyszerűen annyi tartalmat gyárt, hogy nincs időm mindenre (ezt lehet, hogy akkor megnézem majd).

      Őszintén szólva nem nagyon gondolkodtam azon minek nevezném O.V.-t, de nem is őt, tévelygőnek semmiképpen, viszont inkább a munkáját tudnám nevezni, kritizálni, minősíteni, nem annyira a személyét.

      Törlés
    3. tévelygőnek semmiképp??? orbán jézusra hivatkozva politizál, tömény hamistanításokban felelős ő és egyháza (a katolikus, amibe már a protestánsok is beletartoznak régóta). épphogy a világi munkája az, amit egy kereszténynek nem kötelessége kritizálni (de megteheti), viszont a vallási iszonyatát azt igen...

      Törlés
    4. endi, a szenvedélyes érvelés ritkán helyes, és különösen igaz ez egy alapvetően nyugodt helyzetben. Az utóbbi időben egyre-másra dőlnek meg biztosra vett történelmi legendák, pl. Nero-val, a "Borgia"-kkal kapcsolatban, stb. Az derül ki, hogy a politikai ellenlábasaik gátlástalan fake news gyártók voltak, a történelmi tények meg kevésbé negatívak.
      Ezért célszerű lehiggadni végletes szitkozódás előtt. Meg stratégiailag is, hiszen szénfeketének látott emberekkel szemben nagy a kísértés piszkosszürke eszközökhöz nyúlni, ehhez piszkosszürke szövetségeseket keresni, így ha benéztük a szénfeketét, akkor a piszkosszürkével valójában magunkat mocskoljuk be.

      Törlés
  3. Sytka, kezdesz mérőlászlói magasságba emelkedni: a hajrában kissé elgurul a gyogyó, de azután visszatér a korrektség. Ez nekem szimpi.
    Módszertani megfontolás van még hátra: tudunk-e egzaktabbat mondani a "hatalom"-mal való viszonyról? Kissé ködös és hasraütős a felvázolt keret, és nincs benne, hogy Pál x napon belül várta a II. Eljövetelt, ennek fényében persze, hogy nem akart akut balhét a rómaiakkal - de ma már ki kellene mondani, hogy ez irreleváns ránk nézve. Nem szabadna Pál egyes félmondataiba kapaszkodni sem pró, sem kontra. Nem lesz x napon belül II. Eljövetel, így nem szempont az akut balhémentesség, ezt részletesebben kellene vizsgálni Jézus egész tanításának fényében.
    És ha arra jutunk, hogy a sacc/kb. keresztényszerű hatalom biciglitúltolásával szemben indokolt a fellépés (persze hogy), erre kivel szabad szövetkezni, és kivel nem célszerű? (Pl. Júdás ellen nem lett volna jó ötlet Kajafással lepaktálni, mert az még előbb vezet ugyanoda. Szintén rossz ötlet volt a felháborodott szír ősegyháznak lepaktálni Mohamed követőivel olyan alapon, hogy szerintük is Egyetlen Egy az Isten, mert mint kiderült, ez rosszabb helyzetet eredményez a kiindulónál.) Szóval, lenne mit kifejteni ezen a "hatalom" dolgon.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. "Kissé ködös és hasraütős a felvázolt keret, és nincs benne, hogy Pál x napon belül várta a II. Eljövetelt, ennek fényében persze, hogy nem akart akut balhét a rómaiakkal - de ma már ki kellene mondani, hogy ez irreleváns ránk nézve."

      Igen, erről tényleg nem írtam és tényleg meg szokták jegyezni kommentárok, hogy Pál lehetségesen azért is szólított fel engedelmességre, mert "amúgy is itt van már Krisztus, ne legyünk feltűnőek és legyünk inkább engedelmesek!". Ugyanakkor én mégsem tudom ezt ilyen egyszerűen kikukázni ahogy kéred.

      Mert Pál valószínűleg hitt abban, miszerint Jézus még az ő halála előtt visszatér, de nem volt ebben 100% biztos, nem tanította ezt így sehol, pláne nem dátummal kiegészítve. A páli hozzáállás ezért az, hogy legyünk mindig készen arra, hogy Krisztus bármikor, bármelyik generáció életében visszatérhet - éljünk ennek a várakozásnak az izzásában. Ez azonban nem érinti azt, hogy a földi hatalmak Istentől származnak és akkor is engedelmeskedni kell neki, ha én várom vissza a Nagyobb Hatalmat, azaz Krisztust.

      Törlés
    2. Vannak szerencsés társadalmak, amelyekben az egyház kegyeiért többféle párt is vetélkedik, lehet válogatni. A miénk azonban nem ilyen társadalom. Egyetlen formációval lehet együttműködni, a többi még csak nem is közömbös, hanem ravaszul vagy nyíltan ellenséges. Ilyen országban ép ésszel legfeljebb azt lehetne választani, hogy amíg nincs barátian közömbös (pozitív nullás) párt, addig senkivel sem szövetkezni. Viszont nem ez történik, az egyetlen potenciális szövetségest bírálók automatikusan az ellenségesekkel állnak össze – totál nonszensz. Pálnak ez feltűnt volna, ha több száz évig él...

      Törlés

Megmondhatod te is... de kérlek, NE tedd névtelenül!
(A szerző a beírt kommentek közül bármelyiket előzetes figyelmeztetés és minden magyarázat nélkül törölheti. Kommentedben ne használj túl sok hivatkozást, mert a rendszer automatikusan moderál!)