2023. április 12., szerda

Trendetlenség, avagy néhány gondolat a Görbicz Tamás-vita margójára

Kicsit megint úgy érzem, késve szólalok meg Görbicz Tamás "ügyében" (már amennyiben ezt nevezhetjük így), és a múltkor is már csak a körülötte zajló, dogmatikai természetű vita farvizén írtam le néhány gondolatot. Ám nehéz teljesen némának maradni, ha egy teológiai tévedés üti fel a fejét, különösen ha egy olyan, ami a kereszténység abszolút központi tanítását, a megváltást érinti.

Az Evangelikál Csoport oldalán már Márkus Tamás írt egy (mindenkit) kimerítő terjedelmű cikket a témáról, amit sem megismételni nem szeretnék, sem az időközben előkerült érveket visszhangozni. A lényeg röviden talán úgy foglalható össze, hogy Görbicz meglátásai szerint Isten nem ölte meg és nem kínozta a saját Fiát a bűnei miatt, mert ahogy ő írja, Isten "nem vérszomjas és nem kegyetlen, nem a rómaiak irgalmatlanságával szolgáltat igazságot. Isten igazságszolgáltatása az volt, amikor Jézust feltámasztotta." Még az eredetileg Órigenész nevéhez köthető (szerintem nehezen hihető) meggondolás is előkerült, miszerint Jézus a Sátánnak fizette valamiképp a váltságdíjat. Nekem viszont úgy tűnik, hogy a bibliai teológia szerint Jézus nem fizetni ment a Sátánhoz, hanem inkább győzelmet aratni - már ha egyáltalán fogalmazhatunk úgy, miszerint "szóba állt" bármilyen formában is vele. Egyébként erről szól az ún. Christus victor motívum a reformátori teológiában: Jézus diadalt arat a gonosz felett, s minthogy egyszerre bűntelen és végső soron halhatatlan, így sem a bűn, sem az örök halál nem képes uralni.

A "kegyetlenség evangéliuma"?

Nem kívánom megismételni tehát azokat az érveket, melyeket a vitában mások már előttem elmondtak, inkább csak néhány kiegészítő felvetést fogalmaznék meg. Görbicz Tamás számára láthatóan az a megemészthetetlen gondolat, hogy Isten haragja sújtotta volna a saját Fiát: ez a "kegyetlenség evangéliuma" volna és összeférhetetlen lenne Isten természetével. Ahogy ő fogalmaz, amikor kritikusaira utal: "Szerintük Isten az árulást, tagadást, szidalmat, vádlást, a botot, megalázást, korbácsot, és a kínhalált nekem, a bűnösnek szánta, de Jézus fogta fel." Vagyis azok, akik úgy vélik, hogy Isten haragja lesújtott Jézusra, egy elmebeteg, a saját Fiát bántani akaró, szadista istenképpel rendelkeznek!

Egy dolgot fontosnak tartok kimondani, amiben talán találkozok picikét Görbicz Tamással. Én sem hiszek egy szadista és elmebeteg Istenben, mert azt nem tudnám követni. De hiszek abban, hogy Isten haragudhat és lesújthat, mert ez bizony része a természetének. És amikor Isten ezt teszi, akkor sincs ellentmondásban saját magával. "Isten nem ver bottal" - tartja a mondás, pedig de, Isten verhet bottal is. Tudom, ez rettenetesen hangzik a mai fülek számára, pedig nincs benne semmiféle újdonság. Míg a középkorban azon háborogtak az emberek, Isten mi a fenének kegyelmez meg másoknak Jézus által (ahelyett, hogy jól megbüntetné a bűnösöket, hiszen ezt kívánná az erkölcs és igazság!), ma meg azon kesergünk, hogy Isten adott esetben tud büntetni is, pedig többet kegyelmezhetne. Tehát vegyük észre: a világ változott körülöttünk és benne mi is. A kemény középkorban a kegyelem volt felháborító, a mai puha közegben meg az ítélet az. Szóval, ez a helyzet.

A Biblia viszont ugyanaz. És bizony azt is olvassuk benne, hogy Isten eddig is vert bottal, ha így döntött, ráadásul joga van bármikor újra megtenni. Valaki alatt megnyitotta a földet, királyokat távolított el az útból és szegény Jóbot kiszolgáltatta a sátánnak. És nem, nem az emberek bűneit sodorta el az özönvíz, hanem magukat az embereket. Nem mondom, hogy ennek akkor tapsoljunk, csak azt mondom, ez le van írva. Keresztényként  pedig nem az a kérdés, hogy ez nekünk a szájízünk szerint való-e, hanem az, hogy a Szentírás mit tanít erről.

Félreértés ne essék: nem hiszem el, hogy Isten bármilyen módon örülne akárki elítélésének, elpusztításának, elkárhozásának. Azt sem gondolom, amikor "bottal ver", azt valamiféle szadista örömmel műveli. Válasszuk el azonban azt, hogy Isten mit milyen attitűddel tesz, és hogy egyáltalán mit tesz vagy tehet meg. Elvégre egy földi bíró is megteheti (és vannak országok, ahol meg is teszi), hogy lesújt a kalapácsával és embereket a halálba küld - még ha az ítéletet szó szerint nem is ő hajtja végre rajtuk. Én sem gondolom, hogy Isten valamiféle "szadista örömmel" vagy elmebeteg élvezettel nézte volna Jézus kínzását és halálát. Nyilvánvaló, hogy nem szó szerint Isten fogta a saját kezébe az ostor végét, vagy verte be a szögeket Jézus csuklójába. A kérdés az, hogy nevezhető-e bárhogyan is felelősnek Isten a saját Fia kínhaláláért? Erre a kérdésre pedig furcsa lenne nemmel felelni, s mintha Görbicz maga mégis ezt állítaná.

A rettenetes pohár

A jelenetet ismerjük: Jézus ott van a Gecsemáné kertben és szó szerint vért izzad a félelemtől. Imádkozik azért, ha lehetséges, legyen a megváltásnak valamiféle "könnyebb módja", és távozzon el tőle az a bizonyos pohár. Különleges pillanat ez, mert Jézust az evangéliumok nem éppen egy félős vagy bármitől is rettegő személyként ábrázolják. Pedig földi élete során többször is meg akarták ölni, szikláról lelökni vagy megkövezni, de soha és sehol nem olvassuk, hogy félt volna ettől. Most viszont retteg és imádkozik, úgy kell erősíteni őt, és ha nem tudnánk hogyan folytatódik a narratíva, már-már azt is hihetnénk, Jézus ezen a ponton feladja a harcot. 

Mitől fél Jézus a Gecsemáné kertben? Mi van ebben a pohárban?

Nincs most lehetőségem részletesen fejtegetni a pohár bibliai szimbolikáját, mindazonáltal annyit sietve mégis megjegyzek, hogy bizony a legtöbb esetben nem sok jóra lehet számítani, ha ez a tárgy a Bibliában előkerül. A görög poterion és szküphosz kifejezések (kehely és serleg jelentésük is van) sok esetben úgy jelennek meg a Szentírásban, mint amelyekben egyértelműen Jahve haragja van. Nézzünk csak meg olyan verseket, ahol szó van erről (néhány példa: Zsolt 75,9; Ézs 51,17; Ez 23,31-32). A pohár vagy kehely klasszikus képe az isteni ítéletnek és lesújtó haragnak. Nehéz elképzelni, hogy Jézus a testi szenvedéstől vagy magától a meghalástól félt volna (amivel nem kívánom persze lekicsinyíteni a brutális római kivégzési módszerek fájdalmait), hiszen tanítványai sem féltek ettől. Sőt, Jézus előre megjövendölte azt is, hogy fel fog támadni, erre talán azt is mondhatnánk, "könnyű" úgy meghalni, ha biztos vagyok abban, hogy három nap múlva újra élek majd.

Más azonban úgy meghalni, hogy Isten dühével találkozom a halálomban. Csakis így logikus a félelem: Jézus világosan látta maga előtt, ha kiissza a kelyhet, akkor Isten haragjával kell szembesülnie. Ez pedig akkor is elképzelhetetlenül ijesztő lehetett, ha a halált a feltámadás követte. Görbicz érvelési logikájában azonban számomra nehéz bármiféle vért verejtékező félelemforrást találni, ha Krisztust egyszerűen kivégezték egy római fakereszten. Hiszen mitől vagy kitől kell tartania a Mindenható Fiának úgy igazából, ha nem a saját Apjától?

Isten, aki már nem képes haragudni...

Tisztában vagyok azzal, hogy ez a bejegyzés nem túl szívderítő olvasmány, különösen azok számára nem az, akik Istenről csakis a szerető Atya képében hajlandók gondolkodni. Vegyük azonban észre, hogy a Görbicz által megfogalmazott - véleményem szerint téves - tanítás hátterében is korjelenség húzódik meg. Nem akarom szimplán kijelenteni, hogy Görbicz enged a korszellem nyomásának, mert ezzel azt sugallnám, mintha masszív ellenállást fejtett volna ki vele szemben, de ez a nyomás végül felőrölte az erejét és most emiatt nem tud elképzelni egy haragvó Istent.

Sok esetben azonban már nincs szükség arra sem, hogy a korszellem bárki erejét felőrölje, mert önként hajlunk meg a nyomása alatt. Ma az egyház már ott tart, hogy szinte bármilyen kérdésben saját maga mond le a saját korábbi elveiről. Az elmúlt évtizedben még fokozottabban szembesülhettünk azzal, hogy erkölcsi kérdésekben az egyház simán felülírja az addig vallot elveit, ha a társadalmi nyomás úgy kívánja meg.  A progresszív kereszténység ugye mifelénk már arról is beszél, hogy Jézus kereszthalála és feltámadása végső soron lényegtelen kérdések. A színpadokról csakis a "szerető Jézus" imidzsét hirdetik, aki jámboran szemet huny minden felett és barackot nyom a bűnösök buksijára. A remélt hatalomért vagy anyagi támogatásért a felekezetek szemrebbenés nélkül szervilizmusba hajlanak, és az adott politikai akarathoz igazítják az elveiket. Ma már egy gyülekezetben senki felé nem lehet kritikát megfogalmazni, mert azonnal megsértődik és leszalad a térképről, másik gyülekezetbe megy, ahol őt "nem bántják". 

És ami a tortán habként ücsörög: semminek sokszor semmiféle következménye nincs az egyházon belül.

Egy ilyen kontextusban tulajdonképpen az lenne a meglepő, ha elférne egy haragra képes Isten arcképe. Az aztán disszonáns volna, kilógna az előbb vázolt összképből. Groteszk igazság, hogy ma már nem azon kellene meglepődni, hogy az eddig széles konszenzuális értékként vallott biblikus képet megkérdőjelezik - szinte már az menne csodaszámba, ha ez nem történne meg. Amit Görbicz Tamás csinál, az végül is szervesen illeszkedik a trendekbe. Csakhogy nem fér bele a Szentírás logikájába és teológiai mondanivalójába. Nekünk pedig döntenünk kell, hogy trendik akarunk lenni vagy trendetlenek? Az evangéliumi rendhez a trendetlenség vezet - a másik ösvényt úgy hívják, hogy eretnekség. Abba az irányba pedig igazán nem kellene elindulnunk, éljünk bármilyen korban és álljunk akármiféle nyomás alatt.

6 megjegyzés :

  1. elképesztően sötét és gonosz, hogy a hitgyülekte vagy a katolikus sátánegyház iszonyatos tévtanításairól szinte senki se ír, de erre meg ennyien rápörögtek... szépen meg is mutatja az egyházak és papjaik 99.99%-ának brutális sötétségét...

    VálaszTörlés
  2. Jézus kereszthalála döbbenetesen mély dráma, évezredek óta hat, akkora tömegekre és olyan hosszan, mint egyetlen más vallási-szellemi irányzat sem. Szerintem ezért ilyen a koreográfiája, ezért kellett pont így történnie. És a legtöbb eretnekség is ebből indult: az nem lehet, hogy pont így, elvi képtelenség. Egészen Mohamedig: abszurd, hogy Istennek fia legyen...
    Ebből a hatásmechanikai szükségszerűségből nem kellene általánosítani Isten világbeli működésére. Jézus szenvedése nem az etalon, hanem egyszeri különlegesség.

    VálaszTörlés
  3. Köszönöm Sytka atyámfia!
    Maradok veled “trendetlen”, és a véleményem a témához kapcsolódóan (károlis szójátékkal)
    Róm 11:22: "Tekintsd meg azért az Istennek kegyességét és keménységét: azok iránt a kik elestek, keménységét; irántad pedig a kegyességét, ha megmaradsz a kegyességben; különben te is kivágatol.”

    VálaszTörlés
  4. Szia Sytka! Figyelemmel szoktam kísérni az írásaidat, mivel a látásaiddal sok dologban egyetértek, számomra sokkal Életképesebbek az írásaid, mint Ádám testvérünké. (Persze ez egyéni vélemény) De én is ugyanúgy csak nézek, mint a vetmalac, mint endi testvér, mert te is látod, sőt sokszor bátran írod is, hogy a keresztény egyház a padlón (vagy az alatt szvsz) van, a vezetők meg sorra buknak meg. Erre bedobod ezt a témát, pedig tudod, hogy emiatt szinte az összes magyarországi egyház Görbiczfóbiát kapott. Nem probléma, hogy a vezetők szinte nyakig sárosak (tisztelet a kivételeknek), miközben tanítják a saját kis teológiájukat, a lényeg, hogy van egy olyan téma, mely szerintetek alapjaiban rengetné meg a hitünket. Hát bizony az enyémet nem, meg még sok testvéremét sem. Nekem aztán a hitem szempontjából teljesen mindegy, hogy ott a kereszten most ki kit engesztelt, vagy kinek ki fizetett, vagy ki mit áldozott, egyet biztosan tudok és hiszek, hogy Jézus szeret engem és megbocsájtotta a vétkeimet, s Ő lesz a nagyfőnök az új bolygón ( tök mindegy, hogy lapos lesz vagy nem). Hogy ezt ő miként és miért csinálta a kereszten, ide egy ige-oda egy ellenige, igazából nem érint, majd megtudom odaát. Abban viszont egyetértek a Tamással, hogy az összes egyház ( a tiedé is) egy haragvó, bosszúálló Istent mutatott be a híveknek,s a tökéletességre való állandósított fenyegetésekkel milliónyí hívő lelkét tették tönkre ! (tisztelet a kivételeknek) Itt most nem a már unalomig hajtogatott hyperkegyelem szólal meg bennem, hanem inkább az a tény, hogy Jézus szeretetének mélysége helyett Isten haragjának nagysága lett bemutatva és nem csak most, hanem a történelem folyamán mindenkor. Persze, hogy már tele van a hívők hócipője a nyuszika miért nincs rajtad sapka istentiszteletekkel, s inkább megpihenni szeretne, mivel a világ is tele van rengeteg mocsoksággal. De nehéz megpihenni egy olyan istennél (direkt kisbetű) , melyik állandóan cseszteti a gyermekét. Próbáljátok ki apaként, milyen "frankó" mindig csesztetni mindenért a gyereket. Persze, teológiai dogmákkal mindent meg lehet igazolni, pro és kontra, de most én is úgy gondolom (meg szerintem többen is), hogy hiába van már megint a Görbiczfóbia, valahol Tamás látását jobban magaménak érzem. ui: Ja és nem fogok aláírásokat gyűjtögetni óvodás módon... Varga Tamás

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Szórakoztató ez a kívánságműsor: Isten legyen ilyen és ilyen, különben befenyítem, aztán megnézheti magát. Anno Jézus sem felelt meg a kortárs elvárásoknak, be is fenyítették, ám jött a nem emberi fordulat. A fordulat fényében beláthatjuk, hogy az üdvtörténet szerzője... nem mi voltunk/vagyunk/leszünk.
      Az evangélium több ponton kontraintuitív (mivel isteni), minden kor embere megpróbálja a maga esze szerint intuitívre faragni, aztán ezek a faragványok kihullanak az évszázadok rostáján.

      Törlés
    2. Kedves Tamás!
      Értem és köszönöm a visszajelzésedet. Szerintem viszont félreérted ennek a vitának a természetét. Erről szeretnék majd írni a következő bejegyzésemben, mert szó sincs itt "görbiczfóbiáról" (részemről legalábbis). Engem nem érdekel hogy hívják azt, aki eretnekséget tanít. Ha Németh Sándor tanítaná ugyanezt, vagy a pünkösdi egyház, esetleg maga a pápa, pontosan ugyanolyan fontosnak érezném, hogy megszólaljak. Nem Tamás személye ellen irányul mindez, hanem az általa képviselt eretnek tanítással szemben.

      Fontos azonban látni, hogy miről szól ez a vita (mi a tétje), és miről nem szól. A vita a megváltás tanításának értelmezése körül forog, ami szerintem alapvetően nem dogmatika, hanem a hitünk középpontja, lényege, epicentruma. Elhiszem, hogy valamiféle "szent gittrágásnak" tűnhet a számodra ami most zajlik, pedig nem az. Azért azzal kissé megleptél, hogy neked tökmindegy, hogy a kereszten ki kit engesztelt - azért ne is haragudj, de ez meglehetősen furcsa mondat számomra egy keresztény szájából...
      Azt kellene megérteni, hogy a legtöbb elhajlás (az általad említett vezetők elhajlása is) mindig valami olyasmivel kezdődött, hogy valahol engedtek a hitükből, engedtek a tanításukból, a biblikus látásmódjukból. Most arról van szó, hogy Jézus halála talán nem is volt Isten felé engesztelés... Mi lesz a következő? Megmondom: Görbicz nekem már azt írta vissza, Jézus a Sátántól félt(!!!) a Gecsemáné-kertben. Vajon miféle istenképhez vezet majd az ilyesmi? Jézus képes félni a Sátántól? Ez miféle Jézus-képhez vezet?

      Kedves Tamás, a vita tétje nem az, hogy jól megmondjuk a magunkét Görbicznek és kiéljük rajta a szenvedélyünket. Az istenkép és "jézuskép" torzulása óhatatlanul gyakorlati dolgokhoz is fog vezetni a hitéletünkben, a lelkigondozásunkban, evangélizációnkban, stb, stb...

      Azt írod, az embereknek elege van és megcsömörlöttek már a haragvó istenképtől. De hiszen erről írtam a bejegyzésben is, hogy most éppen ez a kortrend. Mindenkit csak simogatni lehet, meg körbepuszilgatni, mert elsírja magát, zaklatásnak, abuzálásnak veszi ha kritikát fogalmaznak meg vele szemben. Én azt teljesen megértem, hogy az állandóan haragvó istenkép súlyosan megbetegítő (100%-ban egyetértünk ebben), a perfekcionizmus pedig betegség, ami valóban sok hívőt tönkretett. De ennek nem az a megoldása, hogy akkor essünk át a ló túlfelére és egyszerűen gyomláljuk ki vagy lapozzuk át a Bibliában az erről szóló részeket, esetleg addig magyarázzuk vajpuhává őket, míg meg nem felelnek a mai kényes ízlésnek. Sajnos azonban az evangélium kapcsán pontosan ez történik manapság. Figyeld meg, hogy ma Jézusról csakis olyan kontextusban esik szó, hogy Ő szeret és pont. Ezt kiabálják nagyszínpadokról, keresztény fesztiválokon, konferenciákon, istentiszteleteken, mert az átlagember gyomra kiveti magából, ha azt merészeli bárki állítani, Jézus nem alkuszik meg a bűnnel, haragszik a bűnre és megítéli azt. Ebbe a simulékony Jézus-ábrázolásba sajnos hézagmentesen illeszkedik bele Görbicz Tamás meglátása még akkor is, ha elhiszem neki, hogy nem ez a szándéka. Ezért és emiatt neveztem korjelenségnek a vélekedését.

      Törlés

Megmondhatod te is... de kérlek, NE tedd névtelenül!
(A szerző a beírt kommentek közül bármelyiket előzetes figyelmeztetés és minden magyarázat nélkül törölheti. Kommentedben ne használj túl sok hivatkozást, mert a rendszer automatikusan moderál!)