2023. június 14., szerda

Ki kérhet számon másokat?

Az előző bejegyzés kapcsán, melyben ikonikus vezetők, dicsőítő énekesek, rivaldafényben lévő keresztény szolgálók bukásáról volt szó, szinte magától értetődően felmerül a kérdés: ki jogosult egyáltalán arra, hogy bárki mást számonkérjen? Milyen alapon ülünk le kamera mögé és ítélkezünk más hívőkről, holott mi magunk sem vagyunk tökéletesek? Ki adott nekünk felhatalmazást ilyesmire?

Túlérzékeny kultúrában élünk, ám faramuci módon ez a túlérzékenység nem azt jelenti, hogy magára a bűnre lettünk ennyire érzékenyek - hanem sokkal inkább arra, ha valaki a bűnt számonkéri. Már nem az fáj, hogy hívő emberek súlyos vétségeket követnek el és ezeket igyekeznek leplezni. Nem, a fájdalmat inkább az okozza, aki leleplez. Az lesz a bunkó, a szemétláda, a tapintatlan - no és persze az ítélkező, a farizeus, a fundamentalista. Az előző bejegyzéshez csatolt beszélgetés révén egyenesen döbbenetesnek éreztem a hozzám visszaérkező reakciókból azokat, melyek ennek a túlérzékenységnek a szimptómáit mutatták, még ha nem is akartak ennyire bárdolatlanul fogalmazni.

Node tisztelt hölgyeim és uraim, hát miről volt szó? 

Keresztény emberek válogatottan súlyos, bibliai és adott esetben még büntetőjogi mércével mérve is bűnnek nevezhető dolgokat követtek el. Van itt gyerekek megrontása, nemi erőszak, sokszoros házasságtörés, zsarolás öngyilkossággal, emberek millióinak becsapása... Valami egészen döbbenetes. És ami a romlott torta tetején a hab, hogy az ilyesmiket elkövetőknek eszük ágában sem volt napfényre hozni, tisztázni, helyre tenni, amit csináltak. Az előző videós beszélgetésben nem azért emlegettük például ilyen sokszor szegény Ravi Zachariast, mert rá különösen haragszunk - hanem mert őt sajnos átlagon felül szemléletes példának tartjuk, hiszen a durva erkölcsi állapotát megőrizve ment a halálba.

Figyeljük meg azonban, hogy ma már az ilyen - véleményem szerint az egyértelműnél is egyértelműbb - esetek sem ütik meg az ingerküszöböt, és egyes reakciók szerint még annak kell végül szégyenkeznie, aki fel meri hozni az ehhez hasonló jelenségeket. Az egyik tipikus "ellenérv" úgy szól, hogy aki beszél az ilyesféle dolgokról, az is bűnös ember, nem jobb másoknál, nincs joga magát bírói székbe emelni. Kíváncsi lennék az így érvelőkre, ha például a hírekben a bűnügyi krónikákat olvassák, és azt találják, hogy a rendőrség elfogott egy rablógyilkost... Vajon mit szólnak? Elkezdik hibáztatni a rendőrséget? Rámutatnak arra, hogy a rendőr is ember, ne higgye magát tökéletesnek, különben is a rendőrség gyakran visszaél a hatalmával? Nonszensz az ilyesféle okoskodás.

A kérdés az, tényleg erkölcsi magaslatokon kell szárnyalnia valakinek ahhoz, hogy az ilyesmiről kerek perec meg merje fogalmazni a véleményét? Bűntelen kell legyen valaki, hogy a bűnre rámutasson? Tudnom kell tojást tojni ahhoz, hogy a záptojást felismerjem? Mivé lesz ez a világ, ha már a teljesen világos dolgokról sem lehet teljesen világosan beszélni? Tényleg olyan egyházat szeretnénk, ahol a házasságtörésnek, abuzálásnak, pedofíliának, sikkasztásnak nem lehet semmiféle következménye, hiszen ha bárki is a szájára meri venni az elkövetőket, azonnal farizeusnak kell nevezni emiatt?

Azt hiszem és bízom benne, hogy a legtöbben nemet mondanánk az ilyen kérdésekre. Mégis, jogosan merülhetnek fel olyan gondolatok, melyek azt kívánják megérteni, kinek a dolga lehet szólni és milyen felhatalmazással emelheti fel a hangját. Ha a Szentírás egészét nézzük, kaphatunk némi eligazodást ebben, noha minden helyzetre alkalmazható iránymutatás nem létezik. Látunk például egy Nátán prófétát, aki Istentől felhatalmazva lépett oda Dávidhoz, hogy szembesítse a házasságtörésével és gyilkosságával. Olvasunk arról az Újszövetségben, hogy Pál bizonyos személyek kapcsán az úrvacsora megvonását, sőt akár még a közvetlen kommunikáció kerülését, az együtt étkezés elvetését is indítványozta. És az is le van írva az evangéliumban, hogyan kell több lépésben helyretenni egy gyülekezeten belüli elcsúszást - először négyszemközt, aztán tanúk előtt, végül azonban az egész közösség jelenlétében.

Amit tehát biztosan mondhatunk, hogy a Biblia diverz módon közelít a kérdéshez, de sehol nem tanítja és különösen nem pártolja a következmény nélküliséget. A károkozás - és ezt most nem feltétlen anyagi, hanem erkölcsi-szellemi értelemben értem - magával kell vonjon bizonyos dolgokat. Tisztázásra szorulhat melyek a helyes lépések - de a sumákolás biztosan nincs köztük. Ez nekem azt mutatja, hogy egy közösség vagy szélesebb értelemben az egyház spirituális higiéniája az egész közösség ügye és érdeke. Teljesen természetes immunreakció, ha valaki elkövet valami borzalmasat egy közösségben vagy a nyilvánosság előtt, azt épeszű ember nem fogja szó nélkül hagyni. Ha az illető ráadásul olyan tevékenységet végez, ami nem pusztán egy gyülekezet belügye, hanem az egyház nagyobb köreire tartozik, akkor a válaszreakció is ebből a nagyobb körből érkezik. Ez szerintem abszolút normális. És ebben a folyamatban igenis szerepe van azoknak, akik valamiféle hivatásuknak engedve felelős hangnak számítanak: lelkészeknek, gyülekezeti vezetőknek, közéletformálóknak, keresztény influenszereknek - azaz olyan személyiségeknek, akik frekventált pozícióban tartózkodnak. A közlogika is az ilyen emberektől várja el a megszólalást, nagyjából úgy, mint amikor (jó esetben) a sajtó látja el a hatalom ellenőrzési tevékenységét egy demokratikus társadalmon belül. (Nem véletlenül szereti a média feletti ellenőrzést megszerezni a mindenkori hatalom.)

Értsük tehát jól. Nem azért beszélgetünk ilyen ügyekről, mert odavagyunk a csámcsogásért és lubickolunk a botrányok habjaiban. Nem azért, mert mi vagyunk a mindenki felett álló tekintélyek, az Isten kizárólagos szócsövei. Nem azért, mert mi nem tudunk elbukni, nem szorulunk megjobbításra és tökéletes lényként tekintünk le a tömegekre. Hanem azért, mert ugyanahhoz a Testhez tartozunk, és egyrészt fáj, ami történik, másrészt fontos szempontunk a gyógyulás. Azért érezzük magunkat feljogosítva a szólásra, mert ez a Test a mi testünk is. 

9 megjegyzés :

  1. Tibor, amit a végén írsz, az megállja a helyét mezei testvérek kapcsán is...

    Vö. ApCsel 20,28-31.
    Hála Istennek, a Szentlélek tesz embereket őrizővé -- más fordításban pásztorokká.
    (Ennek kapcsán a lényegre tapint, amit Bolyki Laci mond a gyülekezethez nem tartozó előadókról/prédikátorokról, rendszerproblémáról, meg arról, hogy az arc lett akkora.)

    A magam részéről ezt nem csak lelkipásztori, hanem presbitériumi felelősségnek is látom. Más kérdés, hogy a hazai gyülekezetek presbitériumai tisztában vannak-e az őrizői felelősségükkel, és készek-e azt gyakorolni és jól gyakorolni...

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Dszaszper, egyetértek, természetesen a presbiterek is felelős személyiségek egy közösségben - meglehet, a listáról egyebeket is lehagytam, akik még ide tartoznak.

      A nagy kérdés, hogy a "szabadúszókat" ki kezelheti erkölcsi értelemben, akik egy gyülekezethez se tartoznak? (Amiről Bolyki László is beszélt.) Ők a dilemma, a kakukktojás, az igazi kérdés. És egyre több van belőlük, ami szerintem jelentősen hozzájárul az egyház erkölcsi instabilitásának lehetőségéhez.

      Törlés
    2. Kedves Tibi!
      Teljesen korrekt és helyénvaló, amit írsz.
      A kommentelőnek pedig írnám, hogy valóban: a presbitérium dolga a tanításbeli és erkölcsi "episzkopáció", vagyis a felügyelet. Sajnos a presbitériumok esetében is a sündisznók tánca sok esetben érvényes, és valójában saját és egymás kínos titkainak az őrzése jelenti a prudenciát.

      Törlés
    3. Kedves Tibor,
      A szabadúszók Bolyki László logikája alapján annak a gyülekezetnek az őrizőjeinek a felelőssége, ahol éppen úszkálnak (pl. prédikálnak, előadnak, foglalkozásokat tartanak, csoportot vezetnek stb.)

      Törlés
  2. Szerintem a kereszt(y)én(y) ember feladata egyensúlyt találni a portaseprés és a hit terjesztése között. Nem az a kérdés, kinek van joga ostorozni, hanem az, hogyan lehet az okkal ostorozandó esetek kezelése mellett kedvet csinálni. Mindkettő feladat.
    Az Ószövetség (egyébként elszórt) ostorozó gyakorlata szerintem nem jó párhuzam, mert az Ószöv. egy elzárkózó elit klub volt, a belső konfliktusokat sosem vitték ki, a gójoknak fogalmuk sem volt az egészről. Az Újszöv. egy nyitott, befogadó mozgalom, amelynek az összes belső konfliktusa intergalaktikus visszhangot kap - többnyire indokolatlanul és nem egészen jó szándékú módon. Amiből olyan látszat alakul ki, hogy micsoda képmutató-álszent-kerülendő bagázs is a kereszt(y)én(y) banda. (Beteszed a lábad egy templomba, s már erőszakolnak is megfele...) Úgy kellene kommunikálnunk, hogy ne ilyen látszat keletkezzen, hanem hogy a keresztények erkölcsileg és logikailag is tisztaságfélére törekvő emberek, egyben vannak, tudnak valami fontosat és jót az Életről, érdemes közéjük tartozni.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. " Úgy kellene kommunikálnunk, hogy ne ilyen látszat keletkezzen, hanem hogy a keresztények erkölcsileg és logikailag is tisztaságfélére törekvő emberek, egyben vannak, tudnak valami fontosat és jót az Életről, érdemes közéjük tartozni."

      S ami ennél is fontosabb, úgy kellene élnünk, hogy törekszünk erre a tisztaságra és ne sodorjuk magunkat kényelmetlen szituációkba, amelyekből csak kommunikációs bravúrokkal tudunk kilépni.

      Törlés
    2. "úgy kellene élnünk, hogy törekszünk erre a tisztaságra és ne sodorjuk magunkat kényelmetlen szituációkba"
      - Te nem úgy élsz? Szerintem de. És még sokan igyekszünk úgy élni.
      - Nagyon fontos a mondatodból minden szó, 1. TÖREKSZÜNK. Nem értük el, nem vagyunk ott. Igyekszünk. Ez nem egy állapot, hanem egy életen át tartó út. 2. Mi (-ünk), és nem ők. Nem vagyunk azonosak mindenkivel, aki nagyot botlik, nem vállaltunk értük kezességet - bár egyébként én támogatnám, hogy vállaljunk, csak ahhoz bele is kell folynunk olyan ügyekbe, amikbe jelenleg nem vonnak be, különben soha nem leszünk kezességvállaló helyzetben. Most nem vagyunk abban. 3. Kényelmetlen szituációkba nem mi sodródunk, az Élet sodor beléjük a Gondviselés futószalagján, kénytelenek vagyunk reagálni.
      Visszatérve a számomra kedves műszaki hasonlathoz: ha van egy Mercid (ami a kereszténység), egyfelől ne állítsd tökéletesnek, szabad makulát találni benne; de ne teremts olyan látszatot sem, hogy annyira ócska a Mercid, hogy akkor már inkább Trabantot vegyenek az ismerőseid, mert egyrészt nem járnak jól vele, másrészt te is felelős leszel azért, hogy hamis látszatot teremtettél számukra, beletoltad őket a rossz döntésbe.

      Törlés
    3. Tulajdonképpen ezt az üzenetet szeretnénk átadni a címzetteknek, ebben talán egyetérthetünk: "A kereszténység a legjobb világnézet és életforma, segíts tisztán tartani: minden visszaélési kísérletet éberen háríts és jelents."

      Törlés
    4. "3. Kényelmetlen szituációkba nem mi sodródunk, az Élet sodor beléjük a Gondviselés futószalagján, kénytelenek vagyunk reagálni."

      Itt azonban nem szimplán "kényelmetlen szituációkról" beszélünk, amelyekbe önhibánkon kívül soródtunk, hanem olyanokról, amiket az ember maga keresett magának. Ha valaki házasságtörésbe keveredik vagy gyerekeket abúzál, az ne hivatkozzon arra, hogy az élet belesodorta... A bejegyzések témái olyan helyzetek, melyeket ezek az emberek maguknak választottak.

      " "A kereszténység a legjobb világnézet és életforma, segíts tisztán tartani: minden visszaélési kísérletet éberen háríts és jelents.""

      Bevallom neked őszintén, én nem egy világnézetet szeretnék átadni, hanem egy kapcsolatról akarok beszélni egy Személlyel, aki a Krisztus. Aztán persze ezzel együtt jár a világnézet is, de az egész gyújtópontja mégsem egy filozófia, nem valami, hanem valaki.

      Törlés

Megmondhatod te is... de kérlek, NE tedd névtelenül!
(A szerző a beírt kommentek közül bármelyiket előzetes figyelmeztetés és minden magyarázat nélkül törölheti. Kommentedben ne használj túl sok hivatkozást, mert a rendszer automatikusan moderál!)