2023. június 17., szombat

Metavilág metabűnei...

Az előző gondolatmenet során felmerült kényes kérdések mögött - ez aligha tagadható - egy hasonlóan problémás jelenség húzódik. Figyeljük meg: azért is könnyű eltussolni az egyházban (és azon kívül) a súlyos erkölcsi kisiklásokat, mert már nem illik kimondani a rosszról, hogy az rossz. Ehelyett a végtelen erkölcsi relativizmusban az egész diskurzus visszazuhan egy sokkal alapvetőbb szintre és ott aztán  meg is reked...

Majdnem naponta találkozik az ember egy csomó életpéldával. Tegyük fel, hogy publicitást kap egy hírportálon, hogy egy nőt megerőszakoltak egy budapesti parkban. Szerencsére a társadalom immunrendszere ilyen ügyekben azért még tud működni. Bár a szexben manapság a legtöbb ember csak egyetlen erkölcsi teendőt lát maga előtt ("mindent szabad, ami másoknak nem árt"), de a vérfertőzést, a pedofíliát és a nemi erőszakot azért alapvetően még elítéli.

Mit fogunk látni? Az első kommentek valószínűleg kifejezik  majd a sajnálkozásukat az áldozat felé, és sürgetik a hatóságok szigorú fellépését, a törvények érvényesítését az elkövetővel szemben. Talán nem tévedek nagyot ha kijelentem, ez a normális reakció. Aztán csakhamar egyre másra előkerülnek - és nem feltétlenül trollkodás miatt - olyan vélemények, melyek az egészet visszafordítják az áldozatra: minek ment oda, minek öltözködött úgy ahogy, mire számított ha egyedül volt, ezzel csak tálcán kínálta magát, stb, stb...  Vagyis groteszk módon beindul az áldozathibáztatás és szinte már az előbb kijelentett etikai konzekvenciák ellenkezője kezd előtérbe kerülni. Utolsó körben pedig előkerülnek az internet kommentfilozófusai, akik szeretnének "árnyaltabban látni a kérdést", és szerintük túl van már tolva ez a bántalmazás téma és a #metoo jelenség is. Fárasztó, hogy mindig erről kell olvasni, pedig vannak az országnak nagyobb problémái is ennél... Végül aztán a túlbonyolított diskurzusban egy kívülálló már akkora porfelhőt lát az egész kérdésben, hogy nem is lesz kedve erkölcsi konzekvenciákhoz eljutni.

Pedig csak annyit kellett volna kimondani, hogy aki megerőszakol egy nőt, az egy állat. És pont.

Igyekszem azért megérteni mindazt, ami történik. Tény, hogy az etikai dilemmák nem olyanok, hogy egyszer megválaszoljuk őket és soha többet nem kell velük foglalkozni. Természetes, hogy vita zajlik etikai kérdésekben és sokféle látásmód megjelenik, de az már nem mindegy milyen szinten zajlik a diskurzus. Most kérem egy kicsit az olvasóm türelmét, mert egy nagyon rövid elméleti okfejtést írok le, de ez fontos a mondanivalóm teljes megértéséhez! 

Az etikának ugyanis (legalább) három szintje van:

1. a deskriptív etika

2. a normatív etika és

3. a metaetika

A fentiekhez még hozzá szokták tenni az "alkalmazott etikát" is - de az végső soron nem más, mint a normatív etika a gyakorlatban. Ha valaki például leírja, hogy Jézus idejében milyenek voltak a közerkölcsök, akkor ezzel nem feltétlenül állít fel erkölcsi követelményt, csupán megemlít egy tényt. Ehhez hasonlóan kijelenthetem azt is, hogy Szaúd-Arábiában tilos disznóhúst enni, mert az muszlim ország - maga ez a kijelentés pusztán leíró jellegű, vagyis deskriptív még akkor is, ha etikai tartalommal foglalkozik. Nem értékelem jónak vagy rossznak, hogy Szaúd-Arábia így működik, csak megemlítem ezt a tényt.

Persze az etikára alaphangon nem így gondolunk, hanem ezerszer inkább normatívként. Szerintem jól írja Michael Quante, hogy a normatív etika kissé redundáns kifejezés (kb. mint a "nőtlen agglegény" - minek ezt ennyire cifrázni?), hiszen az etika a tipikus megközelítésben eleve normatív. Másként fogalmazva azért létezik etika, mert a jó és a rossz kérdésében normatív módon akarunk eligazodni, nem kellene tehát a "normatív" szót még külön hozzátenni az etika kifejezéshez.

Létezik azonban egy harmadik, mondhatni nagyon alapvető szint is, mely inkább nyelvfilozófiai jellegű és az etika mibenlétét vagy éppen a "jó" és "rossz" fogalmait, esetleg az etika különféle elemeinek használati módjait próbálja megragadni. Így például ha azt kérdezem, hogy "jó dolog halálra zabálni magunkat?", akkor ez egy normatív etikai kérdés, de ha úgy fogalmazom meg, hogy "mit értünk halálra zabálás alatt etikai értelemben?", az inkább metaetikai felvetés lesz. 

Miért okoskodok én most erről? Röviden és egyszerűen azért, mert azt tapasztalom, hogy az erkölcsi kérdésekben a párbeszéd gyakran már csak a metaetika szintjén zajlik. Már nem arról szól a fáma, ha valaki valamit elkövet, az jó volt vagy rossz, hanem arról, egyáltalán mit értünk jó és rossz alatt, létezik-e ilyesmi, és ha igen, az megértésünk szerint mennyire tekinthető mindenkire érvényes mércének? No persze nem akarom azt állítani, hogy a metaetika haszontalan, sőt véleményem szerint nem hiba vagy bűn megbeszélni és időről-időre egyeztetni az etikai fogalmainkat, a keretet, amibe mintegy becsatornázódik a normatív etikánk - de azt már problémának látom, ha minden konkrét etikai kérdést a metaetika szintjére akarunk levinni és ott megoldani.

A mai társadalmi közeg viszont egyre inkább ilyen. Konkrét, emberi sorsokat érintő, keményen normatív etikai kérdéseket áttesszük metaetikai síkra, ott pedig minden következmény és konkrétum nélkül elfilozofálgathatunk arról, hogyan lássuk ami történt. Egy idő után lopva eljutunk addig, mintha az egyház egy szolid bélyeggyűjtő klub lenne, ahol senki nem akar semmit értékelni, csak tisztán elméleti kérdések elméleti hátteréről diskurál. Metaemberek beszélgetnek metabűnökről (vagyis arról mit takar a bűn fogalma, és úgy általában hogyan működik a bűn), egy metavilág metaerkölcsi felvetései között. Nyilvánvaló, hogy egy ilyen metavilágban, ahol csak a metaetika létezik, nem is lesz semminek semmi következménye - mert nem is lehet. 

Szerintem fontos, hogy ezt a luxust ne engedjük meg magunknak. És ismét: persze, hogy elkerülhetetlen a metaetika tárgyalása! Látnunk kell a fogalmainkat és azok jelentését, ahogy megbeszélhetjük azt is, hogyan és milyen ismérvek alapján működik az értékrendünk, melyek azok a szűrők, amik segítenek az etikai döntéseinkben, vagy akár mi az etikai gondolkodásunk csúcsértéke, amihez hozzámérünk minden mást. De amikor konkrét ügyek konkrét kérdései kerülnek az asztalra nem szabad a normatív etika "alá" engedni a kérdéseket, és puszta köldöknéző bölcsészkedéssé silányítani. Hogy úgy mondjam: ez már nem volna etikus. Semmilyen szinten.

14 megjegyzés :

  1. Szerintem legalább 3 okból akadozik az etikai ügyek észszerű kitárgyalása:
    1. A párhuzamos társadalmak kialakulása oda vezetett, hogy "a Németországban tilos disznóhúst enni" állítás is tényszerűvé vált az ottani párhuzamos társadalomra nézve, így aztán egyre nehezebb BÁRMIRŐL egyértelmű kijelentést tenni.
    2. Az Élet tele lett erőszakkal és szenvedéssel körülöttünk, ennek egy kicsinyke morzsája az, amiről többet akarnál hallani.
    3. Az egzisztenciális szint leszállóban, és ilyenkor mindenkit a saját léthelyzete izgat.
    A fenti 3 pontot visszafordítva a megoldást is megkapod: vágyad akkor teljesül, ha az említett három probléma visszaszorul. Tehát a visszaszorításukon érdemes dolgozni.
    "mintha az egyház egy szolid bélyeggyűjtő klub lenne, ahol senki nem akar semmit értékelni, csak tisztán elméleti kérdések elméleti hátteréről diskurál"
    - A posztjaid többségében mintha magad tennéd ezt. Az egyház attól lett - egyes csoportjaiban - bélyeggyűjtő, hogy vakká tette magát a Teljes Valóság teljesen valós problémáira. Mikor épp süllyed a Titanic, akkor bocs, a legénység erkölcsi állapotáról majd később vitázunk, ha egyáltalán lesz rá alkalom.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Laci, lehet hogy a három pontod csak a te agyadban létezik? Az első, miszerint "Németországban tilos disznóhúst enni" biztosan.
      De ha még úgy is lenne, mint ahogy állítod, az sem lenne indok arra, hogy a gazemberséget, a visszaéléseket, a barbárságot relativizáld. A gazemberség, a visszaélések és a barbárság visszaszorításának legfontosabb szakasza, hogy néven nevezik, és felelősségre vonják azokat, akik elkövetik ezeket a bűnöket.

      Törlés
    2. A fenti hozzászólást én írtam, nem értem, miért nem jelent meg a nevem.

      Törlés
    3. "a három pontod csak a te agyadban létezik?"
      - Persze, hogy lehet, Peti, minden állítást meg kell vizsgálni. A valóság szerintem legjobb definíciója pedig: a valóság az, amikor akkor is hat rád, ha nem hiszel benne.

      Törlés
    4. "A posztjaid többségében mintha magad tennéd ezt. "

      Igen, én is tudok ilyen lenni, habár azért igyekszem konkrét dolgokat kimondani, konkrét ügyekről írni, sőt adott esetben (ha lehet) konkrét embereket is megnevezni. Nem a diskurálás a gond, hanem az, ha csak "úgy általában" beszélünk szerintem. Azért ha valaki követi a blogomat, szerintem képben lehet arról, miről-kiről mit gondolok...

      Törlés
  2. Kedves Tibor,

    amellett, hogy amit leírtál, azzal lényegében egyetértek, azzal is, hogy a metaetikai vita nem válhat köldöknézéssé a konkrét helyzetek mentén.
    Csak egyetlen aspektusra vilagítanék rá: szerény véleményem szerint az úgymond fejlett nyugati társadalmak normatív etikája nagyban azon a banánhéjon csúszott el, hogy a metaetikai gondolkodást a keresztyének zöme évtizedeken át ráhagyta a többiekre... ez pedig helyzetbe hozta a nihilistákat.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. "fejlett nyugati társadalmak normatív etikája nagyban azon a banánhéjon csúszott el, ..."
      Tudnak ők erről? Szerinted miben nyilvánul meg az állítólagos etikai csúszásuk?
      Levonható kijelentésedből az, hogy a fejletlen országok a normatív etika paragonjai? Mi magyarok szerinted melyik csoportba tartozunk?

      Törlés
  3. "... metaetikai gondolkodást a keresztyének zöme évtizedeken át ráhagyta a többiekre... ez pedig helyzetbe hozta a nihilistákat."
    Jól tette. Az a "tér" nem a mi terünk. Ha bevonulnánk is, abból nem születne más, csak süketek párbeszéde.
    A normatív etika alapjából, forrásából kell kiindulni.
    A forrás lehet egy vallás, vagy vallási jegyeket mutató filozófia is (pl. konfucianizmus). Ilyenkor a közösség, benne az egyén számára a norma objektív, tőle független, hisz nem ő a normaalkotó. Ebben majdnem egy platformon vagyunk az ateistákkal. Ők azt mondják, hogy a vallás forrása pedig az ember, tehát a norma sem objektív, hanem szubjektív. Mi pedig azt valljuk, hogy csak egy Isten létezik kizárólagosan, azaz a többi vallást soroljuk ugyanoda, ahová az ateista. Az Isten nekünk viszont objektív normaadó.
    A másik lehetőség, hogy a norma forrása maga a közösség, van egy közmegegyezéses közmorál, normatív etika. Ez az egyén számára lesz objektív és az egyéni etikát meghatározó. Persze, ha az egyéni normák megfelelő számban elmozdulnak egy másik irányba, a közösségi norma is változik.
    A norma mindkét esetben pozitív és negatív szempontú előírásokat tartalmaznak.
    A mi kultúrkörünkben a társadalom (benne az egyén) működési rendszerének meghatározó eleme a joguralom. A jog fő - nem kizárólagos - forrása a közösségi, közmegegyezéssel elfogadott norma - etikai kérdésekben is. Viszont a jog bár megpróbálhat lefektetni pozitív normaelemeket, de inkább csak alapelvi szinten, kevés hatással. Nem lehet az élet számtalan különböző esetére pozitív normatív előírást adni, kodifikálni. A jó cselekvése nem tipizálható. Viszont a negatív esetek, a normaszegések jól tipizálhatók, beleértve a szankcionálást is. Ezért a jog döntően ezt szabályozza, és ennek üzenete a közösség felé ez: mindent szabad, ami nem tilos. A közmorál része, hogy mi a jó és mi a rossz. Viszont a jog üzenete megkísérti, deformálja az egyén etikáját: ami nem tilos, azt szabad - amit szabad az pedig jó. Mivel a társadalom változásai miatt általánossá vált az individualizmus, a hatása is nő az egyén életében, ezért a "jó" definiálása egyéni szinten egyre szubjektívebb. Egyébként ez nálunk is megjelenik. Lehet, hogy az élet némileg kevesebb területén, de megjelenik.
    Ami érdekes, hogy a norma e kettős jellege, természete benne van a Bibliában is. Talán legjobban a mózesi törvényekben, parancsolatokban láthatóan. Az Isten legfőbb, első, "legősibb" törvényei rendre etikai normák - nem jogszabályok. Pontosan meghatározható, hogy mikorra vált szükségessé, hogy mózesi "jogszabályok" is legyenek. Szerintem van megoldókulcs is, hogy besoroljunk egy törvényt a két típus valamelyikébe. Ha egy parancsolathoz kapcsolódik szankció, akkor az jogszabálytípusú. És ennél a típusnál az Isten az emberre bízza az igazságszolgáltatást, beleértve a büntetést is. Az Ószövetségben ők voltak a királyok. A legfőbb, etikai törvények érvényesülése ettől eltérő. A normaszegést az Isten állapítja meg. Ha az adott pillanatban "kihirdetésnek" van helye, akkor azt prófétára bízza. A prőféta nem szab ki büntetést (legfeljebb a lehetőségét jelzi), mert az ítélethozatal és a bünetés joga az Istené. Valamint a jogszabályi parancsolat a jelen élethez rendel szankciót, az etikai típusú törvény esetében pedig az örökéletre nézve van meghatározva a szankció, ami jár. Kivéve, ha ... :) És ez a szerencsénk! :)
    Folyt. köv.

    VálaszTörlés
  4. Folytatás.
    A "ne ítélj, hogy ne ítéltess" is a típusvizsgálat alapján értelmezhető adott helyzetre helyesen.
    Ezért lesz süketek párbeszéde a vita egy keresztyén és egy ateista között a "mi a jó vagy rossz" kérdéséről. Az ateista, ha őszinte és korrekt, abból indul ki, hogy mindkettőnk normaforrása szubjektív, és "de gustibus non est disputandum". Mi pedig abból indulunk ki (helyesen), hogy a mi normatívaforrásunk objektív, de ... Az ő normája megváltoztatásának nem az a módja, hogy azt "szétszedem", megcáfolom, mást állítok a helyébe, stb. Ez nem is fog sikerülni. Főleg nem az, hogy a magam normáját rákényszerítem. Az ő normaváltásának - ha van rá esély egyáltalán - más az útja nem egy ilyen vita, mélyebben van, más tartalmú beszélgetésen keresztül.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. "A normatív etika alapjából, forrásából kell kiindulni.
      A forrás lehet egy vallás, vagy vallási jegyeket mutató filozófia is (pl. konfucianizmus). Ilyenkor a közösség, benne az egyén számára a norma objektív, tőle független, hisz nem ő a normaalkotó. Ebben majdnem egy platformon vagyunk az ateistákkal. Ők azt mondják, hogy a vallás forrása pedig az ember, tehát a norma sem objektív, hanem szubjektív. Mi pedig azt valljuk, hogy csak egy Isten létezik kizárólagosan, azaz a többi vallást soroljuk ugyanoda, ahová az ateista. Az Isten nekünk viszont objektív normaadó."

      Túl nagyot ugrasz. A normatív etika forrása a metaetika. A metaetika forrása lehet a vallás és/vagy vallási jegyeket mutató filozófia (akár a konfucianizmus is, a magam részéről inkább a nihilizmusra hivatkoznék elsősorban a mai Európában).

      Ha a vallás illetve vallási jegyeket mutató filozófia szintjén folytatnánk vitát. abból tényleg süketek párbeszéde lenne. De a metaetikai vitából szerintem nem feltétlenül.

      Nem kell feltétlenül a normaforrásokig elmenni, amikor pl. az etikai normák helyes kombinálásáról és annak miértjéről vitatkozunk. És sokszor az is eredmény, ha a más normaforrások mögötti rejtett értékrendi választások napvilágra kerülnek.

      Törlés
    2. a fenti Névtelen én voltam, bocs a technikai gubancért.

      Törlés
    3. sifnomis: 'Az ateista, ha őszinte és korrekt, abból indul ki, hogy mindkettőnk normaforrása szubjektív, és "de gustibus non est disputandum".'
      - Ilyen ateistával én még nem találkoztam. Lehet, hogy azért, mert - következetes lévén - csendben van. Amelyik ateista beszél, az úgy látja, hogy az ő nézetrendszere normaértékű és Btk-ba foglalandó, azaz tőle eltérően gondolkodni a világról köztörvényes bűncselekmény (gyűlöletbeszéd, rasszizmus, kirekesztés, demokráciaellenes, többségdiktatúra, a jogállam lebontása, médiaszabadság-megszüntetés, és még egyéb ötletes stigmák).
      Ha tényleg következetes lenne egy ateista, akkor úgy lenne a másként gondolkodással, mint fagylaltosnál a vevő: "neked a puncs, nekem a vanília, és ez így oké, sőt szép és boldogító". A közéletben ki látott már így reagáló ateistát? Írjátok meg. Ha létezne ilyen ateista, az soha senkivel nem szállna vitába, mivel szerinte mindenkinek joga lenne a maga szubjektív igazához, és örülne a sokféleségnek.

      Törlés
  5. Az etikáról jut eszembe nagyvárosban élek, ahol sok mindent el lehet sumákolni, de a következőkön nagyot koppantam és még most sem tudom igazán, hogy milyen következtetést vonjak le és hogyan, ki felé lépjek: beadtam a pályázatot egy református intézménybe, amit az esperes felügyelt. Nagyon régóta vártam, hogy sort kerítsek rá. Persze én voltam az első, jóval megelőzve a többi "kollégát". Lelkes és elhivatott voltam csakis a gyerekek érdekeit nézve, a pénz sem volt szempont számomra. Sajnos elutasították a jelentkezésemet utólag kiderült nevetséges és alaptalan indokkal. Kértem, hogy mondják meg őszintén, mi a probléma, mert amire hivatkoztak, bárki számára nyilvánvaló, hogy nem fedi a valóságot, ha nem mondunk mi felnőttek egymásnak igazat, mire neveljük a gyerekeinket. Nem kaptam semmilyen választ, viszont az adataimat elküldték a jelenlegi főnökömnek, aki kitett a munkahelyemről, mert nem voltam az intézmény iránt hűséges. De ő legalább őszinte volt.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Huhh, ez kemémyen hangzik. Ha bizonyítható, hogy az adataitad elküldték a főnöködnek, abból cifra történet is lehet a világi törvények, konkrétan büntető törvénykönyv szerint is, hiszen a jelentős érdeksérelem okozását nehéz kétségbe vonni.
      Ez konkrétan egy olyan sztorinak hallatszik, ahol az egyháziak azt gondolják, az egyébként biblikus világi törvények felett állnak :-/

      Törlés

Megmondhatod te is... de kérlek, NE tedd névtelenül!
(A szerző a beírt kommentek közül bármelyiket előzetes figyelmeztetés és minden magyarázat nélkül törölheti. Kommentedben ne használj túl sok hivatkozást, mert a rendszer automatikusan moderál!)