Az erkölcsteológia
soha nem tartozott a kedvenc diszciplínáim közé, de most muszájból foglalkoznom
kell vele. Az etikai témák egyike a háború kérdését boncolgatja, mely az orosz-ukrán konfliktushelyzet miatt még itt lóg a levegőben. Mihez kezdjen egy keresztény magával a háborúval?
Biblikus dolog fegyvert ragadni, vagy minden áron a békés megoldásokra kell
törekednünk?
Valami frappáns felütéssel illene ezt az egészet kezdenem,
de csak közhelyek jutnak eszembe arról, hogy a háború egy mocskos és rossz
dolog, amelyben emberek halnak meg, nők, gyerekek, férfiak, öregek és fiatalok,
katonák és civilek szenvednek leírhatatlan módon, sokszor a semmiért. A háború értékeket pusztít el, országok és
nemzetek sorsát töri derékba, korszakokkal léptetheti hátra a benne résztvevő népeket, s még túlélőinek is feldolgozhatatlan mentális zavarokat, pszichés problémákat
okozhat. Azt hiszem, minden normális emberben van valami, ami ösztönösen
tiltakozik a háború ellen, még ha ezzel a tiltakozással ellentmondásba is keveredünk magunkkal. Mert próbáljuk bárhogyan
is indokolni – szociális, gazdasági, vallási vagy politikai okokkal -, a háború
létezésének végső metafizikai katalizátora mégiscsak a bűnös
természetünkben keresendő. Abban, hogy az ember bár vágyik a békére, utálja már azt is, ha a
mellette lévőnek más az ízlése, mint neki magának.
Áldás, békesség... |
Én azt hiszem, Jézus alaphangon olyan karakter volt, aki nem
kerülte a konfliktusokat. Nem tudott úgy leülni egy asztalhoz, hogy azzal ne
botránkoztasson meg embereket, akiknek kertelés nélkül meg is mondta a magáét. Igaz,
ugyanennyire állíthatjuk, hogy Krisztus nem lelte élvezetét sem az
összeütközésekben. Legalapvetőbb tanításai és megnyilatkozásai mégiscsak a
szeretettel és az ellenség felé gyakorolt megbocsátással állnak összefüggésben.
Furcsa kettősségnek tűnik ez: Krisztus egyszerre hozott kardot és békét,
támasztott ellenségeskedést és belviszályt, miközben minden értelmet
felülhaladó nyugalmat is adott. Vajon egy ilyen ostoba világban lehetett volna másképp?
Kétségtelen, hogy maga a Biblia nem háborúellenes. Ám ez nem
jelenti azt sem, hogy háborúpárti lenne. Az erőszak nem örömteli, de biblikus. Nem kívánok most elmélyedni az
Ószövetség véres történeteiben (ezt éppen eleget teszik a kereszténység
kritikusai), egy érzésem szerint fontos aspektusra azonban szeretnék rámutatni az erőszakkal kapcsolatban.
Mégpedig arra, hogy az Újszövetség világában az állam jogrendet fenntartó tevékenysége elismertnek
számított. A hatalom jó okkal viseli a
fegyvert, ezen az okon pedig Isten jóváhagyása nyugszik. A fegyvert viselő
állam alapvetően helyesen jár el, amikor akár erőszak árán is védelmezi a fennálló rendet – ebben implicit módon a háború lehetősége is benne rejlik. Természetesen
mindannyian tudunk kivételekről, amikor az állam visszaél saját hatalmával, és
egyfajta erőszakszervezetként olyanokat is büntet, akiket nem kellene. A diktatúra az diktatúra –
itt és most azonban a normális üzemmenetről beszélünk. A visszaélések és a rossz történelmi tapasztalatok sem
csorbítják az állam jogát, hogy lehetőségeivel helyesen élhessen.
Amire szerettem volna rámutatni, hogy az elvtelen és egyoldalú pacifizmus, mely a háború minden
formája ellen fellép, valójában ezt az Istentől származó jogrendet is elveti,
aminek fenntartásában azonban maga Isten érdekeltnek tűnik. A korábban már
említett metafizikai alapállás, vagyis az ember bűnös természete azonban sok esetben nem
teszi lehetővé, hogy ezt a jogrendet erőszak és konfliktus nélkül megvédjük, ami
a helyzetet dilemmához vezetheti: keresztényként elhatárolódjunk az ilyesféle
erőszaktól vagy támogassuk azt? Lázadjunk az állami erőszak ellen vagy mellé álljunk?
Mielőtt valaki félreértené, nem vagyok az az alkat, akinek
viszket a keze a ravaszon. Gyűlölöm, utálom a fizikai erőszakot, teológusként
csak a szám és billentyűzetem jár, de közben a légynek sem tudnék ártani. Nem
vagyok ugyan pacifista, de tiszta szívből a béke pártját fogom, és képes vagyok
még a Biblia erőszakos narratíváin is fennakadni. Elárulom, az ukrán-orosz válságban én
az amerikai szépségkirálynők oldalán állok, akik elérzékenyülve rebegik mikrofonba
a „világbéke” édeskés szavát. Nálam csak az utolsó utáni megoldás lehet egy háború.
Minden érzelmi felindulásom ellenére ugyanakkor naiv
gondolatnak tartom az utópisztikus elképzelést, hogy az emberi erőfeszítések
igazi békét hozhatnak. Ez még akkor is igaz, ha konfliktusos és romlott
természetünk ellenére egyébként szeretjük a nyugalmat. Vannak helyzetek, amikor helyes lemondanunk
a konfrontálódásról, de nem csak ilyen helyzetek léteznek. Különösen, ha ez a
lemondás végül sokkal nagyobb problémához vezet. Nagy pofonok előbb-utóbb
elcsattannak – nem lehet másképp.
Az egyik teológiai etikai műben négy pontban összegzik, hogy
Ambrosius, Aquinói Tamás és Kálvin milyen elvek mentén próbálta körvonalazni a „jogos
háború” fogalmát. Ezek az elképzelések megfontolandóak: az auctoritas principis, mely szerint egy háborúnak csak a törvényes hatalom
lehet az elindítója, vagy a iusta causa (azaz
jogos indok), mely igyekszik szabályozni a háború motivációs faktorait, illetve
a háború korrekt hadviselési szabályainak rögzítése átgondolásra méltó
irányelvek. Ám nagyon jól tudjuk, hogy ezek a szép elméletek a gyakorlat során
gyorsan képesek szertefoszlani. A szemtől-szembeni küzdelem pszichológiájában
már nem az elvek, hanem az ösztönök vezetnek.
Hogyan is legyen tehát: háború vagy béke? Én alapvetően
utóbbira szavazok, kényszerűen elismerve, hogy előbbi néha képes kikerülhetetlenné
válni. Annyit mindenesetre jó megjegyezni, hogy az ember mégiscsak az állandó békére
szeret berendezkedni, állandó háborúra képtelen. Szeressük tehát inkább egymást gyerekek, és szurkoljunk az amerikai szépségkirálynőknek!
Nehéz kérdéseket feszegetsz, magam sem tudom, mi lenne a biblikus válasz. A kérdés visszavezethető egészen a "Ne ölj!" parancsáig, és feltehető így is: Megvédhetem-e magamat és családomat / embertársamat gyilkosság árán? Az ószövetségi válasz nyilván nem elégséges egy keresztény számára. Nem tudom erre az újszövetségi választ, noha ösztönből cselekedve nyilván megtenném. Találkoztam viszont olyan keresztény lelkiségi irányzatokkal, gyülekezetekkel, amelyeknek a tagjai a jézusi etikával összeegyeztethetetlennek tartják a gyilkosságot, még önvédelemből is. Egyik ilyen közösség a Bokor, amely a katolikus egyházon belül a 20. sz. közepén alakult lelkiségi irányzat, alapítója Bulányi György piarista szerzetes volt. Az elmúlt évtizedekben a kirekesztődés határmezsgyéjén ingadoztak (a hierarchia elvetése miatt, valamint amiért megtagadták a fegyveres katonai szolgálatot). Ma is létező-élő közösség, ma már inkább ökumenikus arculattal. Készítettem interjút egy fiatal tagjukkal. Ha lesz időd, olvasd el, mert elgondolkodtató! http://www.talita.hu/index.php?option=com_content&view=article&id=1138:istenre-hangolni-a-lelkuenket-bajnok-daniel-a-bokor-koezoessegrl&catid=52:egyuett&Itemid=79
VálaszTörlésLívia, köszönöm a tartalmas hozzászólást. Elolvastam a belinkelt cikket, érdekesnek találtam, bár annyira nem érzek nagy szakadékot egy "Bokor-tag" és más keresztények között. Sokan adakoznak másoknak és arra nevelik a gyermeküket, ha hátbarúgják őket, akkor ne rúgjanak vissza. A sorkatonai szolgálat megtagadása valóban érdekes, ámbár nem csak ez a csoport gyakorolja. (Ha most a pszeudokeresztény Jehova Tanúi mozgalmat is ide számolom, akkor például ők is ezt gondolják).
TörlésAz önvédelem szerintem belefér. :-)
A Jezsuita oldalon nagyon jó kivesézték már a kérdést, pacifizmus, Bulányi-bokor lelkiség stb. Érdemes a kommenteket olvasni.
TörlésNekem van az ismeretségemben bulányista,...hát elég érdekes...
http://jezsuita.blog.hu/2010/06/11/bulanyi_gyorgy_atya_halalara#comments
"Nem kívánok most elmélyedni az Ószövetség véres történeteiben" pedig az lett volna igazán felüdítő, amire a kereszténység kritikusai azt mondták volna: "Ez igen!". De nyilván nem akarsz nekik megfelelni.
VálaszTörlésAnnyit tennék hozzá, hogy maga az állami hatalom van Istentől. De ez nem azt jelenti, hogy bármelyik király vagy elnök, parlament, vagy aki épp az állam székében ül, Istennek tetszően is tesz mindent, amit tesz.
VálaszTörlésEgyértelmű, hogy akár katona is lehet egy keresztény. De kérdés, hogy aztán honnantól számolunk állami önvédelemnek valamit? Pl. megelőző csapásokat lehet tenni? Ezek innentől már nehéz kérdések...
Pl. egyes keresztények szerint az indiánok kiirtása és területük elfoglalása Amerikában Istentől való volt... Ezt én brutálisan gonosz véleménynek tartom. Azt mondják, micsoda pogány nép volt az indián, megérdemelték. De vajon rosszabbak voltak, mint a magukat kereszténynek tartó főleg álkeresztény telepesek? Nem hinném. Meg ilyenkor megkérdezném őket, hogy akkor most is van olyan nép amit ugyanígy ki lehetne irtani? Menjünk pl Afrikába, foglaljunk országot, irtsuk ki a gonosz pogány fekete törzseket...
Ehhez kapcsolódó, épp csináltam egy kis filmet: http://www.youtube.com/watch?v=0Kxh6CZMixk
Személyes része: szerintem igen is lehet önvédelemből ölni, sőt, hogy másokat megvédjünk. Ez teljesen egyértelmű szerintem. Persze ha valaki olyan okos, ügyes meg erős, hogy a támadót annak megölése nélkül is hatástalanítja, az tök jó. De ilyet elvárni nem lehet. Igenis megvédheti az ember a hozzátartozóit, keresztény testvéreit, sőt, ez általában szerintem kötelessége is.
Endi, azt hiszem ez azon ritka pillanatok egyike, amikor mindenben egyetértünk. ;-)
TörlésA film is jó volt, gyakorlatilag pontosan erről van szó, amikor egy állam jóléte mások szinte teljes megsemmisítésével jár együtt. Bár alapvetően az államhatalom Istentől származik, ez nem zárja ki, hogy adott esetben maga a nép is gyakoroljon kontrollt felette: ugye elvileg erről szólna a demokrácia. Tapasztalatom szerint az a hatalom (Istent leszámítva), ami nem tűr meg maga felett semmit és senkit, előbb-utóbb elfajzik. Ez is a bűn alapvető lélektanának része.