2018. május 16., szerda

A Nagy Szeretés

A szeretet és a szex nem ismer határokat! Már nem elég, ha egy férfi hűséges egy nőhöz, egy nő hűséges egy férfihoz, akár egy egész életen át. Az unalmas hülyeség, ennél többre van szükség. De úgy néz ki, bármivel is bővítjük a kört, az sosem lesz elég széles. Sajátságos, amikor ehhez a bővítéshez valaki teológusként asszisztál, ahogy azt a katolikus Perintfalvi Rita tette a közelmúltban a poliamória ("többszerelműség") népszerűsítésével. Erényöveket kicsatolni, villany leolt, a szerelemvonatból nincs kiszállás!

Jó, hát bevallom, miközben leírom, még a billentyűzetem is elpirul, de ezt a pirulást be kell vállalni a forradalom kedvéért. Perintfalvi Rita ugyanis forradalmian haladó szellemű teológus, aki úgy látja, hogy szükséges népszerűsítenie a poliamóriát, vagyis a többszerelműséget. Ha valaki nem tudja mi ez, mert ilyen lemaradott csökevénye a korszerű világnak, annak leírom kerek perec, nehogy lekésse a forradalmat. A poliamória az a dolog, amikor kettőnél többen csinálják együtt, nők és férfiak, férfiak és nők, természetesen mindenki hűségből és szeretetből, a másik iránti megbecsülésből. Hatalmas buli, a lényeg pedig, hogy jól érezzék magukat közben az emberek. Két férfi két nővel, egy nő két férfival, két nő egy férfival - a lehetőségek korlátlanok, csak a jóég tudja mi minden van még a csomagban, meg se lehet ezt igazán számolni. De mindegy is, a szeretet nem számolgat, a lényeg hogy többen feküdjenek össze többekkel, mert ez a jó a kapcsolatoknak manapság.

Persze azért nem szabad elfelejteni, hogy mi keresztények is vagyunk közben. Nem lehet csak úgy művelni a szerelmet, hogy Ádám és Éva, plusz Kálmán és Béla egymás karjaiba omlanak! Az erkölcsösség, az nagyon fontos itt. Ezért hatalmas szerencse, hogy Perintfalvi etikai kisokost is megosztott már a nagyérdeművel, hogyan kell jól egyszerre többet szeretni. Hasznos olvasmány ez. Így például kiderül, hogy még az egyéjszakás "kapcsolódásnál" is meg kell legyen az elköteleződés. Nem ám csak úgy kapcsolódgatunk! Ráadásul teljesen igaz is, hiszen az egyéjszakás kalandok pont az elköteleződésről szoktak szólni, erről híresek. Aztán ügyelni kell a megcsalásra, nehogy az is megtörténjen, mert az már bizony nem helyes dolog. Ha hárman-négyen fekszenek össze, akkor is tisztán látni kell a viszonyokat, melyikük kié, ki kit hogyan bánthat vagy nem bánthat meg közben, mit is jelent a megcsalás ennyi egymást szerető ember között. Világos: aki csoportosan szexel, és ágyról-ágyra száll, az biztosan elolvassa előtte az etikai szabályokat, a miheztartás végett.

Hát ilyenek vannak ebben a kisokosban, ami etikai útmutatás kíván lenni, és egy forradalmi katolikus teológus népszerűsíti jelenleg az interneten. Nehéz elmenni a tény mellett, milyen jól passzol mindez a katolikus egyház profiljához, egyszerűbben szólva tipikusan katolikus. Ők egyébként minden bizonnyal egyet is értenek ezzel a forradalmisággal, hiszen nem nagyon hallani tőlük semmiféle igazán markáns ellenvéleményt Perintfalvi Rita széles nyilvánosság előtti szereplései kapcsán.

Tovább görgetve a forradalmat, érdemes előre végiggondolni a potenciális lehetőségeket is, melyek a szentesített poliamória mélyén rejtőznek. Például ha már úgy is hárman vagy többen benne vannak a Nagy Szeretésben, miért korlátoznák magukat ilyen kis létszámra? Akár egész házicsoportok is szexelhetnének vagy csinálhatnánk poliamória-klubot a gyülekezetekben - csak hogy a szeretet ledöntögethesse a legutolsó tabukat az egyházban. Tudom, ezt már nem Perintfalvi Rita mondja, hanem én mondom, és biztosan bizarrnak hangzó ötlet ez a begyöpösödött testvérek számára. De könyörgöm, miért is lenne az, hiszen az ő elképzelései sem mások, csak egyelőre még kisebb volumenben látja a dolgot. Fontos lenne azonban nagyban gondolkodni. Mert a szeretet az megnőhet olyan óriásira, hogy az ember úgy se tudja és ne is akarja azt visszafogni, hisz bármiféle korlátozás durva fundamentalizmus és fafejűség volna. 

Ha végül elharapózik ez a sok szeretet, és esetleg a kereszténység is számol majd a többszerelműséggel, kelleni fog hozzá valamiféle kisokos etikai kódex is, keresztény kifejezésekkel tarkítva, ha már egyszer a Bibliát ugye teljesen mellőzzük. Mert az mégiscsak méltatlan dolog lenne, ha a sok aktus közben megsértenénk a Jóistent, aki addig jámboran mosolygott le ránk odafentről. 

Persze ha ennek ellenére elszúrunk valamit, úgy is megbocsájtja, hisz mint tudjuk, az a mestersége.

12 megjegyzés :

  1. "Tudod, a kereszténységnek van egy kontraszt-táradalom küldetése: teljes egyenlőséget hirdet etnikai, kulturális, társadalmi, vallási és nemi szinten egyaránt. Így fogalmazza meg a Galata 3,28: „Krisztusban tehát nincs zsidó, sem görög, nincs szolga, sem szabad, nincs férfi, sem nő, mert ti mindnyájan egyek vagytok a Krisztus Jézusban." Az igazi kereszténység olyan modell, amely arra buzdít, hogy merjünk szembe menni azzal a társadalommal, amiben élünk és valósítsunk meg egy másik, szereteten alapuló mintát...Ezért van szükség változásra. De amikor változásról beszélek, sohasem csak az egyházra gondolok: az egyháznak a társadalmat is változtatnia kell ill. a társadalomnak az egyházat." (PR) forrás:joszo.hu

    Ejnye Sytka! Mi ezzel a baj? Még a protestáns "sola scriptura" is visszaköszön:-)))

    VálaszTörlés
  2. Szeretés és szeretkezés között azért van (ár)nyalatnyi különbség. Bár nem olvastam a minden bizonnyal kiváló katolikus teológus, Perintfalvi Rita cikkét, de úgy gondolom, hogy az ószövetségi időkben elfogadott többnejűség sem jelentette azt, hogy a férj megutálta az első nejét, de el azért nem vált tőle, csak hozott a házhoz egy újabb modellt. Gondolom én. De azért nem hármasban bújtak ágyba (illetve erre nem láttam bibliai utalást,vagy legalábbis nem emlékszem).

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Kezdjük azzal, hogy az ószövetségi házasság alaphangon nem a szerelemtől szólt: nem zárta ki azt természetesen, de nem is feltételezte. A fiatalok házasságáról a szülők, vagyis inkább az édesapák döntöttek. Ez tehát már alaphangon más, mint amit Perintfalvi Rita itt felvet, hogy szeretetről és utálatról lenne szó... A másik: a többnejűség (poligámia) leginkább anyagi kérdés volt, királyoknál meg leginkább diplomáciai. Ha jól láttam, Perintfalvi Rita nem a poligámiára gondol egyébként, hanem poliamóriára - tehát akár arra is, hogy két férfire jut egy nő, vagy két férfi két nővel fekszik le.

      Ezt én nemhogy nem látom a Bibliában, hanem a bibliai (pláne a krisztusi) gondolkodást szögesen ellentétesnek vélem ezzel. Még azt is hozzátéve, hogy katolikus teológusról van szó - s ha jól gondolom, a katolikus egyház deklarált hitvallásai sincsenek fedésben a poliamóriával...

      Szóval egyszerűen nem értem mindezt, de lehet hogy csak én nem.

      Törlés
  3. Fentiek szerint tudós hölgy egyszerűen rárepült egy témára, mint 'piaci résre ...

    Nem ismerem az írót, és nem is olvastam tőle semmit ... (feltehetően nem is fogok, ha lesz egy kis időm, inkább harmadjára is elolvasom a 'Háborúésbékét) ..., így nehéz és méltatlan is lenne akárcsak véleményt is alkotni róla (aminthogy nem is kell), tehát nem is teszem.

    Maga a téma, amit a hölgy írása kapcsán itt felvázoltál nagy vonalakban, mégis felszínre hozott bennem egy régóta motoszkáló gondolatot. Teljesen elfogadott a társadalmunkban, hogy ne mondjam kultúránkban a mozaik-család jelensége ... ami ugyebár némileg sejteti, hogy előzményként azért feltehetően valami legalábbis mozaik-amória azért csak 'folyamatba került ... csak így eufémikusan nyögdécselve ... Szóval a téma mindenképpen a levegőben volt ... a hölgy talán csak lecsapta a nem túl magasröptű labdát 'teológiailag?

    Pár éve részt vettem 55 éves rokon hölgy harmadik templomi menyegzőjén, ahol is fehér ruhában, diszkrét mirtuszkoszorúval rebegett holtomiglan-holtodiglan fogadalmat elvált, eredetileg kiugrott katolikus pap választottjának. Érdekes szertartás volt, megkönnyezték a gyerekeik is, egyenként 5-5 (igen, összesen tíz) előző házasságbeli, már felnőtt gyermekük .... Nehéz 'hátizsákokkal indultak az új frigynek, és abban bizony nemcsak "poliamória", de némi "poliódium" (?) is sejthető a felrúgott fogadalmak, ellökött exek irányában pro- és kontra ....

    Tehát a problémafelvetés mindenképpen életszerű, de a helyzet akkor bonyolódik igazán, ha a poli- ...akármi szexualitásnak nemcsak örömszerzés oldalát nézzük, hanem valamivel mélyebben elgondolkodunk az előzményeken és a következményeken ...

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. "Szóval a téma mindenképpen a levegőben volt ... a hölgy talán csak lecsapta a nem túl magasröptű labdát 'teológiailag?"

      Szerintem pontosan ez történt.

      Sajnálom egyébként, ha túl cinikusan vagy gúnyosan fogalmaztam a bejegyzésben, de keresztényként bevallom nektek őszintén, felháborított a hitemben mindez. Nem kívántam sértegetni Perintfalvi Rita személyét, viszont nem is róla, inkább az álláspontjáról írtam.

      Azt még jónak is tartom, ha ő korkérdésekkel foglalkozik - mitöbb: nagyon jónak -, csak nem mindegy hogyan. Szerintem egy teológus nem jár el helyesen, ha saját felekezete nevében lép fel, de saját felekezete hitvallásával homlokegyenest szemben teszi ezt, és akkor a bibliai elvekről még szó sem esett ugye... Ez nekem olyan, mintha egy Fideszes/MSZP-s olyan előadásra invitálna, ahol a Fidesz/MSZP programjával tökéletes ellentétben álló, sőt azt erősen kikezdő dolgokról beszélne. És ugye nem egy alkalommal, hiszen ahogy visszanéztem-hallgattam Perintfali Rita eddigi munkásságát, ezt ő sokadjára teszi. Ezt természetesen joga van tenni, nem is ez a kérdés, csak nem tudom hogy ő vajon látja-e ennek a problematikusságát?

      Törlés
    2. Igen, nehéz rezzenetlen arccal megállni ... kénytelenek vagyunk mégis, merthogy -hitem szerint- az ítélkezés visszaszáll az ember fejére (tapasztalataim is egybecsengnek ezzel a tétellel ...) De azért az ítélkezés vétségébe-esés nélkül is sejthető, hogy á-á, nem jó az irány!

      A harmonikus személyiségfejlődés fontos állomása -tudtommal- az intimitás igénye és képessége ... nehéz ezt értelmezni kettőnél több szereplő, következmények és felelősségvállalás nélküli, öncélú szexualitás esetén ...

      Törlés
    3. "Sajnálom egyébként, ha túl cinikusan vagy gúnyosan fogalmaztam a bejegyzésben"
      Semmiképp sem volt ezt túlzott. Nagyon is finom volt a gúny és enyhe a cinizmus. Perintfalvi Rita ennél többet érdemel! :)

      Törlés
  4. Úgy tudom, Babilonban volt hasonló a szexuáletika, és hogy az ószövetségiek semmit sem tartottak erkölcstelenebbnek, utálatosabbnak a babiloni erkölcsnél. Rita úrhölgy ezek szerint leginkább babiloni felekezetű teológus. :)

    A poliamória a bonobó csimpánzokra is jellemző: ha öröm éri a hordát, pl. bőven termő gyümölcsfát találnak, akkor rögvest beindul a gruppenszex, mindenki mindenkivel, így fejezik ki a közösségi örömöt. Miközben ez egy állatmagatartástani lehetőség, az emberiség mintha nem a csimpánzlét felé szeretne haladni.

    VálaszTörlés
  5. Perintfalvi egyre inkább önmaga paródiája lett.

    Ráadásul többen is panaszkodtak már rá : iszonyat intolerancia van benne a konzervatív keresztényekkel szemben, kb azonnal letiltja őket a Facebook - on.
    El lehet mélázni azon : miért van, hogy a tolerancia elsőbbségét valló emberek olyan gyakran erőszakosak és türelmetlenek a másképp gondolkozókkal.
    John Lukacs is írja : fiatal korában is megdöbbentő volt számára, hogy a progresszív liberális értelmiségi milyen gyakran ír le embereket, és gyűlöli nyíltan őket, ha valamiben is ellent mondanak az ő " elfogadó és haladó " világnézetével. Ezzel szemben gyakran egészen sötét és ostoba előítéletekkel terhelt republikánusok is meghallgatásra méltónak találták az ellenvéleményét, gondolkoztak rajta, zavarba mertek jönni tőle, és emberként is barátságosak maradtak vele.
    Ez persze nem igaz mindig, de elég mulatságos jelenség.

    Egyébként Perintfalvit én bizony kirúgnám bármilyen katolikus állásból. Ahogy Hans Küng esetében is jogos volt, miután bizonytalan lett, hogy van e Szentháromság.

    Cypriánus

    VálaszTörlés
  6. ... 'sakkor most szembejön a médiában az ámerikáner közgazdáz a szex újraelosztási ötletével ... áj-áj ...

    VálaszTörlés
  7. Khm... Óóó... minő jeles "keresztényi" megnyilvánulások! Igazán dícséretes. Reméljük lészen igaz jutalmuk.. Ámen.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. S vajh mi az, mi oly igen keresztényietlen eme derék hívek megnyilvánulásiban?

      Törlés

Megmondhatod te is... de kérlek, NE tedd névtelenül!
(A szerző a beírt kommentek közül bármelyiket előzetes figyelmeztetés és minden magyarázat nélkül törölheti. Kommentedben ne használj túl sok hivatkozást, mert a rendszer automatikusan moderál!)