2022. március 15., kedd

Mi és a nyugati világ - öt téma, ami fontosabb a melegeknél (4)

"A keresztény kultúra mítosza továbbra is kényelmessé teszi a nyugati egyházat" - írja Michael Goheen könyvében, kijelentése pedig mintha egyenesen Magyarországnak szólna (noha nyilván nem közvetlenül nekünk szánta). A nyugati keresztények viszonya a nyugathoz olyan kérdés, ami merőben teoretikusnak tűnhet, pedig igen sok gyakorlati következménye is van, ráadásul mintha egy vaskos paradoxont is magában hordozna...

Kezdjük az utóbbival, mert néha az az ember benyomása, mintha egyszerre két, egymással szembefeszülő gondolat lebegne a fejünk fölött. Az első állítás úgy szól, hogy Magyarország igenis keresztény ország, a másik meg úgy, hogy szembe kell mennünk a saját kultúránkkal, mert az teljesen istentelen, csak a romlást és bomlást propagálja számunkra. Politikai értelemben az elsőhöz szeretik hozzátoldani, hogy itt illiberalizmus van, ugyanakkor állandóan panaszkodunk a jelenlévő liberalizmus miatt.

De akkor most akkor keresztény ország vagyunk vagy sem? Keresztény kultúrát ápolunk vagy sem? A magyar nép keresztény vagy istentelen? Néha az az ember benyomása, mintha egyszerre két Magyarországon élne, ahol kétféle alap attitűd érvényesül, akár egy skizofrén elme belsejében tartózkodnánk. Nyilvánvaló persze, hogy valahol egyszerre mindkét olvasat érvényes, vagyis részben keresztény, részben szabadelvű a társadalom - mondhatná erre valaki, és nem beszélne butaságot. Ugyanakkor azt gondolom, hogy nem csupán erről van szó, hanem egyszerűen alapvető zűrzavar van mifelénk abban a kérdésben, hol kezdődik a kereszténység, egyáltalán mi számít annak, milyen legyen a keresztény felfogás viszonya a nyugati életstílushoz, a politikához és úgy általában a körülöttünk lévő világhoz. Emellett azt sem igazán értjük, mit jelent a "liberális jogállam", a szabadság és a szabados életstílus, mit engedhetünk meg magunknak egy demokráciában és mit nem, milyen takarók meddig érhetnek és meddig nem. Fogalmak, ideológiák, hitelvek kavarognak a szellemi atmoszférában, közben mindenki utálja a másik embert, akihez más felfogás áll közelebb, és ennek a zűrzavarnak a lecsapódása, hogy valamiképpen egyszerre vagyunk "keresztény nemzet" és liberális felfogású ország, egyszerre hangoztatjuk az illiberalizmust és félünk a "liberális fertőtől" - mindig attól függően, a politikának éppen melyik nyuszit kell előhúznia a kalapból. 

Nos, ebben az összekavart kontextusban igencsak fontos lenne, hogy a valóban hívő, vagyis evangéliumi elveket követő, Krisztust valló és a hitüket rendszeresen megélő hívők tisztázzák a viszonyukat a nyugati világhoz. Káosz helyett rendre lenne szükség, indulatok fűtése helyett most különösen is a békére. A melegekkel való kényszeres szabadságharcolás és sok más téma kapcsán nekem az a benyomásom, hogy a kereszténység megpróbálta ezt a kérdést egyszerűen rövidre zárni, és így hirtelen gyorsasággal pozicionálta magát a térképen, amit nagyjából így lehetne egy mondatban összefoglalni:

"a nyugati világ és kultúra az ellenségünk, és ennek újra és újra szent kötelességünk hangot adni, ha hithű keresztények akarunk maradni."

Miközben az ember úgy véli, ez a vélemény hordoz igazságmagvakat, mert a hit valahol mindig ellenkultúra marad a kultúrában, mégis rendkívül elnagyolt és igen megbetegítő egyben. Egyrészt, nem lehet úgy a kultúra felé tevékenykedni - konkrétabban missziózni -, hogy közben viszketek az egésztől, irtózok a nyugattól, újra és újra olyan gondolatokat érlelek magamban, milyen istentelenül szörnyű a valóság, amiben élnem kell. Amitől hányok, azt utálom, annak nem akarom a javát, sőt a pusztulását szeretném látni. Másrészt, nem a világ, hanem a világiasság az ellenségünk - függetlenül attól milyen kultúrában, politikai kontextusban, vagy vallási milliőben élünk. Nem a liberalizmus a probléma, hanem az, ami megpróbál elválasztani Istentől - mennyivel lenne jobb például egy konzervatív muzulmán közegben élni? Harmadrészt mint mindenhol másutt, itt is hajlunk az aszimmetrikus gondolkodásra - ami rossz, azt gigantikusnak látjuk, miközben ami jó a kultúrában, azt magától értetődőnek vesszük, s ha észleljük is, méltatni nem tudjuk. Végül negyedszer, nem látjuk sem Jézusnál, sem az apostolainál, hogy túl sok energiát fektettek volna abba, hogy szembefeszüljenek a körülöttük tapasztalható ideológiákkal, világi szemléletmódokkal, filozófiákkal - helyette egyszerűen arról beszéltek, kiben és miben hisznek, illetve igyekeztek önkritikusan a gyülekezeteket rendben tartani. Erről azt hiszem eleget írtam a korábbiakban.

Mindezek miatt fontos és szükséges lenne az elkeseredett szabadságharcolás helyett újragondolni, sőt újrapozicionálni önmagunkat a hazai szellemi térképen: pontosan hol a helyünk a politika, a kultúra, az eszmék, a vallások és ideológiák közegében? Mire akarjuk tenni a hangsúlyt a saját retorikánkban és mire nem? Melyek azok a területek, melyeket "házon belül" leginkább rendbe kellene tenni és ezt hogyan vagyunk képesek elkezdeni? Milyennek látjuk Magyarország mostani szellemi állapotát: keresztényinek vagy sem?

És még egy gondolat a gonosz, romlott, élhetetlen szabad világról, ami annyi szenvedést okoz nekünk. A történelmi helyzet most úgy hozta, hogy közvetlen magunk mellett látjuk a kontrasztot. Ha keletre fordítjuk a fejünket, ott nem pusztán egy világbirodalom csörtetését szemlélhetjük, csizmák és tankok menetelését, hanem egy felfogás, egy szellemiség, egy eszmerendszer elharapózását is. Korábban már írtam itt a blogban arról, hogy a putyini felfogás mögött hogyan húzódik meg Ivan Iljin filozófiája, mint a nyugatellenesség, a szabadság és főként a személyes vélemény gonoszságát artikuláló szemlélet. A háború, ami néhány hete szerves részévé vált a mindennapi gondolkodásunknak, egy olyan tanra és spiritualitásra épül, amely a kollektivizáló hajlamai miatt mindennel szembemegy, ami az egyén szabadságát, szabadon megélt életét, szabad gondolatait jelenti. Vajon ha a nyugati életfelfogást az ellenségének tekinti egy ma élő keresztény, mit szól ahhoz, amit most keleten lát? Putyin országában egész biztosan nem a liberalizmus fertője tombol, hanem a tekintély tisztelete: a határozott struktúrák, a történelmi hagyományok és a dicsőséges múlt gyilkos koktélja, amit az ottani médiabirodalom minden erejével megpróbál fenntartani.

Tudom, hogy a fentiekhez hasonló gondolatokról már többször is írtam itt a blogban. Azonban nem éreztem volna teljesnek ezt a sorozatot, ha ez a kérdés kimarad az öt pont közül, melyek mindegyike messze fontosabb a hiszterizált és túltolt LMBTQ-kérdésnél. Ameddig nem látjuk józanabbul a világot, ami közvetlenül körbevesz minket, miért pécézünk ki belőle egy számunkra visszataszító jelenséget (vagyis a melegeket) és mutatunk rá arra, mint minden baj gyökerére?

10 megjegyzés :

  1. Ne áltassuk magunkat azzal, hogy akár Magyarország, akár a "Nyugat" keresztény lenne.
    Csak egy indikátor: felekezettől függetlenül hány misszionáriust küldünk külmisszióba, és hányan jönnek hozzánk?

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Szerintem is ez a helyzet, mégis lépten-nyomon az ellenkezőjét hallani. A kereszténység hívószó lett a közbeszédben, annak hangoztatása, hogy keresztény ország vagyunk. Az egyház jó része is asszisztál ehhez a színjátékhoz, hiszen az állami támogatástól függ. Ezzel viszont erodáljuk a kereszténység jelentését, akarva-akaratlanul hiteltelenítjük magunkat, és ez szerintem sokkal súlyosabb probléma a melegeknél.

      Törlés
    2. Kedves Sytka,

      a magam részéről megkülönböztetem a kerestyén értékrendet, erkölcsöt stb. a keresztyénségtől és pláne a keresztyén örömhírtől. Szabados Ádám is írt már a kérdéskörben, ha jól értem, te nem minden következtetésével, vagy választásával értenél egyet: https://divinity.szabadosadam.hu/?p=26664

      Valahol különbségtételre szükség van. Az is lehet, hogy különböző olykor akár a magyarnak akár a magyar "kánaáni"nak kicsit eltérő nyelvjárását beszéljük, amiből lehetnek félreértések: érdemes érteni, ki mit ért pl. keresztény értékrend alatt.

      Abban teljesen egyetértünk, hogy a keresztyének elsődleges küldetése nem az értékrendről meg erkölcsről meg erkölcsfilozófiáról szól (bár közvetve kölcsönhatásban állhat ezekkel) hanem az örömhírről, és arról hogy elsősorban Krisztus tanúi vagyunk.

      Törlés
  2. Kedves Sytka! Bár kérdéseket teszel fel, ezek nekem inkább költőinek tűnnek, ezért nehéz válaszolni rájuk. Mintha most a "kereszténység"-gel vitatkoznál (pl. "...nekem az a benyomásom, hogy a kereszténység megpróbálta ezt a kérdést egyszerűen rövidre zárni.") Dehát olyan vitapartner, hogy "kereszténység" nincs. Csak én vagyok meg Vértes László, Dzsaszper stb. Úgyhogy én csak a magam nevében tudok reagálni. Jóagam egyszerűen azért tartom elsődlegesnek a nyugat kultúrális/vallási tendenciáit a saját jövőnk szempontjából, mert a rendszerváltáskor (újra) eldöntöttük, hogy ehhez a kultúrához akarunk tartozni. Amerika sokkal nagyobb hatással van ránk, mint bármelyik közvetlen keleti szomszédunk. Én egy pillanatig sem állítom, hogy "Putyin országában" élhetőbb az élet, mint Amerikában. De hozzáteszem, hogy (keresztény szempontból!) nem is feltétlen élhetetlenebb.
    Ha már megemlítetted az egyén szabadságát és a tekintélytiszteletet, mint a kétféle társadalmi berendezkedés egy-egy jellemzőjét, én azt mondom, hogy az ember lelke mélyén mindkettőt igényli, és ha jól gondolom, a Bibliai szemlélélettől egyik sem idegen. Nagyhatalmak ütközőzónájában lenni nem jó. A kevés előny között mégis talán az egyik, hogy nem kötelező bármelyik domináns ideológiáját, kultúráját egy az egyben magunkévá tenni.

    VálaszTörlés
  3. Kedves Minister, természetesen mindenki csak a saját nevében tud nyilatkozni - egyikünk sincs olyan helyzetben, hogy "a kereszténység" szószólója legyen. Én itt egy tendenciára akartam utalni, amikor úgy fejeztem ki magam, hogy "a kereszténység" megpróbálta rövidre zárni - meglehet, szerencsétlenül fogalmaztam, hiszen semmiképpen sem az összes hívőre céloztam ezzel.

    Én is azt hiszem, hogy Amerika és a nyugat (most még) nagyobb hatással van ránk, mint bármelyik keleti állam. A nyugat alapvető hatása a szabadság és a jogállamiság felé tol bennünket - ennek minden vadhajtásával és előnyével együtt. Ami engem fáraszt, az pontokba szedve a következő:
    (1) ... az állandó panaszkodás a szabad nyugati életstílus miatt - miközben ez az életstílus teszi lehetővé a szabad hitgyakorlást is, a gondolatcserét, vallásközi párbeszédet, evangelizációt, innovációt, stb, stb... A számos pozitív adottság helyett azonban állandóan csak a számunkra visszatetsző elemekre tudunk rámutatni (lásd LMBTQ).
    (2) ... sajnos azt gyanítom, hogy sok hívő számára itt nem az evangéliumi értékek féltése, és nem az igazság keresése a fő szempont. Bizton állítom, hogy sok hívő szíve szerint keményen "megregulázná" a társadalmat ha megtehetné: betiltana bizonyos könyveket, filmeket, csoportokat, hangokat, hiteket. Egyszerűen az a helyzet, hogy mindenkinek van valamilyen felfogása arról, hogyan lenne illendő működnie a társadalomnak (nem tagadom: nekem is), és vannak akik legszívesebben ezt keresztülvinnék az embereken, törvényi úton. Részben ezért is kereste mindig az egyház a politika társaságát és ez ma sincs másként. Ezért zavar sok keresztényt iszonyatosan a demokrácia, mert ott ezt nehezen lehet megtenni.
    (3) ...azt is látom, hogy a nyugati életstílusba "belefáradt" kedves testvérek nem tudnak semmi épkézláb, működőbb kiutat mutatni. Oké, nem jó a demokrácia és a jogállam, de akkor mi legyen? Királyság? Diktatúra? Császárság? Ezek pontosan miben jobbak? Leszámítva azt a lehetőséget, hogy Jézus most azonnal visszatér és beköszönt a legüdvösebb forgatókönyv (ami nem rajtunk múlik), mit tudunk jobbnak felkínálni a szabad társadalomnál? Ha nem tudunk, minek ekézzük azt, ami a pillanatnyi legjobb?
    (4) ...és végül az is zavar, hogy ezek a keresztény kirohanások és kultúraellenes megnyilvánulások milyen népszerűek sok keresztény között - miközben teljesen eltérítenek a valódi feladatoktól, a hangsúlypontjainktól, a tennivalóktól, a küldetésünktől. Sokféle feladata van az egyháznak, de szerintem a kultúra ellen hangolás még akkor sincs ezek között, ha nyilvánvalóan nem válhatunk világiakká és nem vehetjük át a világias stílust.

    (Sytka voltam, csak most valamiért Tiborként enged hozzászólni a blogmotor...)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Kedves Tibor! 2 technikai észrevétel: nem ellentmondás "illiberalizmussal" (bármi is az, nincs kellően kifejtve, személy szerint nem is tetszik) reagálni a jelenlévő liberalizmusra, hanem logikus legalább nyelvtanilag, politikailag meg pragmatikus, látjuk is, hogy mozgósít és hat. Továbbá, az sem ellentmondás, hogy "keresztény" ország vagyunk, miközben küzdünk a nem keresztény trendek ellen – ahogy az sem ellentmondás, hogy "felvilágosultak" vagyunk és küzdünk a "felvilágosulatlanság" ellen, vagy hogy "haladók vagyunk, és küzdünk a "retrográdok" ellen. Ilyen a politikai nyelvhasználat.
      3 dologban viszont egyetértünk, és ez lelkesíthet: 1. mi mind a szabadságszerető nyugati "világ"-ban szeretnénk alternatívok lenni, nem máshol; 2. a keleti totálbrutál váratlan és sokkoló tobzódása mélységes mély lelkiismeret-vizsgálatra és újratervezésre kell, hogy késztessen mindannyiunkat; 3. az, hogy keleten túltolták a mészárlást, nem biankó csekk a nyugat összes túltolt biciklijének kritikátlan befogadására.
      Pál alapján: teszteljünk mindent, és tartsuk meg belőle ami jó.

      Törlés
    2. öszönöm az alapos választ. Azt hiszem, értelek, és nincs is nagyon távol a véleményünk egymástól. Azért tennék egy-egy megjegyzést a pontjaidhoz.
      (1) Tény, hogy ha meg sem szólalunk, pusztán már a létünkkel, a berendezkedésünkkel a nyugati jóléti
      társadalom mellett szavazunk. De azért ez nem olyan dolog, hogy ha kell a nyugati jólét, akkor legyél hálás azoknak, akik ezt lehetővé teszik, és ne kritizáld az ideológiájukat. Ráadásul én el tudom fogadni azoknak az érveit, akik az LMBTQ lobbi tevékenységét egy nagyobb összefüggésbe ágyazva látják (cancel culture, BLM stb)
      (2) Nyilván komoly dilemma minden hívő embernek, hogy ha van lehetősége hatalomba kerülni, akkor tényleg akar-e élni ezzel. Én egyre jobban azt látom, hogy ma az Úr Jézus így fogalmazna: "Könnyebb a tevének a tű fokán átmenni, mint egy politikusnak bemenni a mennyek országába." Akkor még talán a vagyon, ma inkább a hatalom tűnik túl nagy erkölcsi tehernek. Akinek hatalma van, ugyanis nem tud nem regulázni, nem kötelezni és nem betiltani. Persze, ma is áll, hogy Istennek semmi sem lehetetlen. Igazad lehet, hogy - velem ellentétben - sok keresztény számára is vonzó a hatalom, szívesen uralkodna másokon.
      (3) A hatalmi struktúrák szerintem törvényszerű sorrendben követik egymást. Nem vagyok szociológus, de kb így képzelem el: Demokrácia erős közösségi kötődéssel - demokrácia egyéni szabadságjogok alapján - Anómiás társadalom - Kemény diktatúra - Puha diktatúra - Demokrácia erős közösségi kötődéssel. Tehát én egy döcögős demokráciában nem egy "fejlettebb" demokráciától félek, hanem az utána következő anómiától, ami állítólag csak rövid ideig tart, majd jön a kemény diktatúra, mert az emberek rendre vágynak. Szerintem ez rosszabb jövőkép, mint visszalépni a puha diktatúrába, ami nyilván szintén nem lenne jó.
      (4) Ehhez nincs mit hozzáfűznöm, a kirohanást én sem tartom jó módszernek.

      Törlés
    3. Kedves Minister!

      "De azért ez nem olyan dolog, hogy ha kell a nyugati jólét, akkor legyél hálás azoknak, akik ezt lehetővé teszik, és ne kritizáld az ideológiájukat. "

      Egyetértek, szó sincs arról, hogy ne kritizálhatnánk a nyugati jólét mögötti ideológiát - épp a nyugati jólét biztosította szólás- és véleményszabadság teszi ezt lehetővé. Nem a kritikamentesség mellett akartam állást foglalni, hanem arra kívántam felhívni a figyelmet, hogy (főleg a nagyon konzervatív) hívők jó része a folyamatos ekézést egyfajta szabadságharcként műveli, majdnem életprogramjának tekinti. Szerintem semmivel nem vagyunk beljebb a nyugati világ bűneinek ostorozásával.

      "Akinek hatalma van, ugyanis nem tud nem regulázni, nem kötelezni és nem betiltani."

      Pontosan így van, ezért addig jó, míg a kereszténységnek nincs túl nagy politikai erő a kezében.

      "Tehát én egy döcögős demokráciában nem egy "fejlettebb" demokráciától félek, hanem az utána következő anómiától, ami állítólag csak rövid ideig tart, majd jön a kemény diktatúra, mert az emberek rendre vágynak. "

      Ez az "ingamozgás törvénye": fellazulnak az erkölcsök, nincsenek kapaszkodók, amire megjön a szélsőséges reakció, vagyis a kemény diktatúra. Isten ne adja, hogy ez így történjen, pontosan ezért is kell szerintem a szabad jogállamiság mellett kiállni, amelynek a keretében képviselhetjük a keresztény erkölcsiséget. Ennél többet szerintem nem tehetünk.

      Törlés
    4. Egy kereszt(y)én tv-beszélgetésben mondta valaki, hogy "a keresztyénség úgy lett államvallás, hogy átalakította az államot". Ebből nem következik kimaradás, sokkal inkább a bennmaradás. Egyébként is érdekes, hogy egyikőtök sem akar kimaradni pl. a monetáris világból...

      Törlés
    5. Én egyébként nem vagyok a parttalan szétválasztás híve sem. Ez egyszerűen lehetetlen szerintem: politika és egyház sokszor hasonló területekre akar hatni, az egyház közfeladatokat is ellát. Az összefonódást én (1) a nagypolitikában (főleg a pártpolitizálásban, a kampányokban, stb...) látom károsnak és (2) a szervilizmust látom fő tünetnek, amikor már betegesnek tekinthető. Sajnos most mindkét pont érvényes az egyházra.

      Törlés

Megmondhatod te is... de kérlek, NE tedd névtelenül!
(A szerző a beírt kommentek közül bármelyiket előzetes figyelmeztetés és minden magyarázat nélkül törölheti. Kommentedben ne használj túl sok hivatkozást, mert a rendszer automatikusan moderál!)