Walton elismeri, hogy az emberek nagyon nehezen emésztik meg a gondolatot, miszerint a Genezis teremtéstörténete, a világ eredetének ideája inkább szól a szerepekről és funkciókról, a rendről és elrendeződésről, mintsem az anyagi dolgok létrehozásáról. A nehéz falat megrágásához talán segítség lehet egy analógia, amit leginkább Walton amerikai olvasói érthetnek meg, de nyilván nekünk is jól követhető.
Amerika a mobilitás országa. Nagyon jellemző, hogy egy amerikai család élete során egyszer vagy többször is költözik az államokon belül. Filmekből talán ismerős a jelenet, amikor egy család tagjai kinéznek maguknak egy nagy házat, lelkesen megvásárolják és a költözés napján kartondobozokban becipelik a cuccaikat. Beszalad a kutya, a szülők elégedetten körbehordozzák a tekintetüket a földszinti hallban álldogálva, a gyerekek felrohannak a lépcsőn és birtokba veszik a szobákat. Nyilván egy költözés alkalmával a vevők a házat magát is erősen szemügyre veszik: az elektromos hálózatot, a vízvezeték rendszert vagy éppen a tető állapotát, és úgy általában az egész épületet. De ez a vizsgálat nem csak úgy, a vizsgálat kedvéért zajlik, hanem egy konkrét cél érdekében: a különféle elemek működőképességéről azért győződünk meg, mert kíváncsiak vagyunk, vajon hogyan fog funkcionálni a ház otthonként? Melyik szobát hogyan lehetne jól kihasználni? Hova passzolnak a bútorok? Hova tegyük a zongorát? Hogyan rendezzünk be egy-egy helyiséget? Beszélhetünk tehát a ház eredetéről vagy az otthon eredetéről. A kettő nem teljesen ugyanazt jelenti.
Walton, mint egyetemi tanár szokott invitálni hallgatókat az otthonába egy-egy ebédre. Egy ilyen vendéglátás során persze kérdezgetik a helyről, ahol családjával él: mióta laknak itt, milyen a környék, milyen itt lenni? Ezek a kérdések nem a tető állapotára vagy a falban futó csövekre kérdeznek rá, és a vendégek elsöprő részét az építkezés egykori menete sem érdekli, ahogy a ház a múltban elkészült. A ház maga tulajdonképpen nem mint ház kerül elő a kérdésekben, hanem mint otthon, ami bizonyos feladatok ellátására született. Másként megfogalmazva, a kérdések mindegyike leginkább arra kíváncsi, milyen a házban, mint egy otthonban élni. Funkcionálisan mennyire jó benne lakni? Mennyire szolgálja a család életterét? Boldogok ebben a környezetben?
Nos, Walton úgy hiszi, az archaikus emberek is pontosan ehhez hasonló módon kérdeztek rá a világ eredetére. Nem a világ, mint “materiális ingatlan”, hanem az “otthon” gondolatköre motiválta az eredetet firtató kérdéseiket. Sokkal érdekeltebbek voltak az “otthon eredetében”, mint a “ház eredetében”. Nem az izgatta a fantáziájukat, hogy a világot alkotó anyagok hogyan keletkeztek a semmiből - nyilván ezeket Isten teremtette. Az mozgatta meg őket, hogyan lett ez az egész kozmosz - mondhatjuk úgy is, ez a nagy “ház”, amit Univerzumnak nevezünk - az emberiség otthonává. A hatnapos teremtéstörténet szándéka szerint nem egy “ház történet”, hanem egyfajta “otthon történet” akar lenni. Érzésében és hangulatában emlékeztet erre, amikor Jézus arról beszél, hogy az ő Atyja házában sok lakóhely van (Jn 14,2): valószínű a lakóhely képzete sem azért volt izgalmas Jézus hallgatóinak, mert annak fizikai paramétereit tartották szem előtt, és ennek a felvázolt háznak a fizikai jellemzőin, anyagminőségén vagy más paraméterein csüngtek. A lakóhely funkcionalitása sokkal vonzóbb lehetett. Jézus elmegy, és helyet készít nekünk, hogy Vele lehessünk.
Ha most egyelőre elfogadjuk Walton hipotézisét, mely szerint a Genezis eredetmagyarázatai és a hatnapos teremtéselbeszélés nem az anyagi eredetről, hanem a világról, mint otthonunkról, a funkciókról és a rendszer működéséről szól, még egy kérdést érdemes feltennünk: hogyan kapcsolódik ehhez a hetedik nap, amikor Isten megpihent? Ezzel fejezem be a sorozatot az utolsó részben.
Walton, mint egyetemi tanár szokott invitálni hallgatókat az otthonába egy-egy ebédre. Egy ilyen vendéglátás során persze kérdezgetik a helyről, ahol családjával él: mióta laknak itt, milyen a környék, milyen itt lenni? Ezek a kérdések nem a tető állapotára vagy a falban futó csövekre kérdeznek rá, és a vendégek elsöprő részét az építkezés egykori menete sem érdekli, ahogy a ház a múltban elkészült. A ház maga tulajdonképpen nem mint ház kerül elő a kérdésekben, hanem mint otthon, ami bizonyos feladatok ellátására született. Másként megfogalmazva, a kérdések mindegyike leginkább arra kíváncsi, milyen a házban, mint egy otthonban élni. Funkcionálisan mennyire jó benne lakni? Mennyire szolgálja a család életterét? Boldogok ebben a környezetben?
Nos, Walton úgy hiszi, az archaikus emberek is pontosan ehhez hasonló módon kérdeztek rá a világ eredetére. Nem a világ, mint “materiális ingatlan”, hanem az “otthon” gondolatköre motiválta az eredetet firtató kérdéseiket. Sokkal érdekeltebbek voltak az “otthon eredetében”, mint a “ház eredetében”. Nem az izgatta a fantáziájukat, hogy a világot alkotó anyagok hogyan keletkeztek a semmiből - nyilván ezeket Isten teremtette. Az mozgatta meg őket, hogyan lett ez az egész kozmosz - mondhatjuk úgy is, ez a nagy “ház”, amit Univerzumnak nevezünk - az emberiség otthonává. A hatnapos teremtéstörténet szándéka szerint nem egy “ház történet”, hanem egyfajta “otthon történet” akar lenni. Érzésében és hangulatában emlékeztet erre, amikor Jézus arról beszél, hogy az ő Atyja házában sok lakóhely van (Jn 14,2): valószínű a lakóhely képzete sem azért volt izgalmas Jézus hallgatóinak, mert annak fizikai paramétereit tartották szem előtt, és ennek a felvázolt háznak a fizikai jellemzőin, anyagminőségén vagy más paraméterein csüngtek. A lakóhely funkcionalitása sokkal vonzóbb lehetett. Jézus elmegy, és helyet készít nekünk, hogy Vele lehessünk.
Ha most egyelőre elfogadjuk Walton hipotézisét, mely szerint a Genezis eredetmagyarázatai és a hatnapos teremtéselbeszélés nem az anyagi eredetről, hanem a világról, mint otthonunkról, a funkciókról és a rendszer működéséről szól, még egy kérdést érdemes feltennünk: hogyan kapcsolódik ehhez a hetedik nap, amikor Isten megpihent? Ezzel fejezem be a sorozatot az utolsó részben.
Kiváló hasonlat a sokat költözők házfelfogása, és remekül illeszkedik ahhoz a tapasztalati adathoz, hogy a világ tényszerű eredete és működése helyett az érdekel minket, hogyan viselkedjünk benne, és mihez tartsuk magunkat, hogy boldogok legyünk.
VálaszTörlésVégső fokon, a Bibliától minden elvitatható modern tudományos szemlélettel, kivéve hogy továbbra is meghatározza azokat a viselkedési szabályokat, amelyeket betartva boldogok lehetünk.
Látom, téged még érdekel ez a téma. :-)
TörlésIgen, valahol a szabályszerűségek, illetve a rendes működés modellje a teremtésleírás.
Most találtam véletlenül erre a réselméletet cáfoló magyarázatra, és gondoltam kapcsolódik ide:
VálaszTörlésÉzsa.45.7 „Ki a világosságot alkotom (jácar) és a sötétséget teremtem (bára), ki békességet szerzek és gonoszt teremtek (bára); én vagyok az Úr, aki mindezt cselekszem!”
Itt a jácar, és a bára vagyis a teremtési cselekvés három szava közül kettő szerepel.
Jácar - formál, alakít. A már meglévőt alakítja, amire az ember is képes pl. anyag-energia átalakítás és fordítva.
Bára – „semmiből”, előzmény nélküli teremtés. Erre csak Isten képes.
Ezt a megjegyzést eltávolította a szerző.
VálaszTörlésNekem pedig személy szerint ez a poszt eddigi része alapján azt mondja, hogy Isten a meglévőt (anyag?) alakítja, és amikor teremt (bára), akkor meg ítél:-) a "bára" az az ítélet:-) Nem semmiből, hanem semmivé:-) Világosságból sötétségbe. Ez az ítélet lényege:-)
VálaszTörlés"Ítélet végett jöttem én e világra, hogy akik nem látnak, lássanak; és akik látnak, vakok legyenek."
:-)
A "bárá" szó egyszerűen azt jelenti "teremt" - csak Istennel, mint alannyal használt kifejezés. Szerintem nincs köze a semmi / nem semmi kérdéséhez. Ahogy egy korábbi kommentben írtam, a creatio ex-nihilo későbbi fejlemény, ne keverjük ide! (Arról is lesz egy poszt hamarosan!)
Törlés„Ki a világosságot alkotom (jácar) és a sötétséget teremtem (bára), ki békességet szerzek és gonoszt teremtek (bára); én vagyok az Úr, aki mindezt cselekszem!”
TörlésItt mindenhol Isten az alany:-)
Az oké, de akkor nem értem, mi köze ennek a semmiből való teremtéshez?
TörlésNem semmiből, hanem semmivé:-)
TörlésAz Ézsaiásban a bára-hoz tartozik a sötétség és a gonosz:-) Nekem ez a furcsa. A jácar meg az alkotás, alakítás a világosság alkotása. Nekem úgy tűnik ebből (ha a jánosi részt összhangba hozhatjuk ezzel egyáltalán), hogy az alkotás és a teremtés mintha egyszerre mennének végbe. Világosság- sötétség, békesség- gonosz. És ez valahogyan a Messiással összhangban van ebben az összefüggésben. Csak úgy hangosan gondolkodtam:-)
TörlésOtthonosan csak abban a házban érezheted magadat, amelyiket magadénak érzel, ahol jó lenni. Ha jó lenni a Földön, akkor minek is vágyni a Mennyekbe? Isten a Mennyet, vagy a Földet alkotta lakóhelyül az embernek? Gondolom az utóbbit. Ha alapjaiban rossznak, omladozónak, hiányosnak gondoljuk Isten embernek készített otthonát, házát, soha nem fogjuk benne jól érezni magunkat. És mindig hiányérzetünk lesz. És valami jobb helyre fogunk vágyni örökké:-) Ezt sztem Isten nem akarja:-)
Törlés"Az oké, de akkor nem értem, mi köze ennek a semmiből való teremtéshez?"
TörlésIsten talán inkább alkot, mint teremt:-) Miért alkotna a semmiből, ha van hozzá alapanyaga? :-) Nem tudom miért kell ragaszkodni az ex nihilo szövetségközi (erősen hellén és misztikus hatásra íródott) elképzeléséhez.
Ezt még azért leírom: A fenti írás nekem erősen azt sugallja, hogy mi még a hatodik napon vagyunk, hiszen Isten még nem nyugodott meg. Én viszont ezt nem gondolom a fentiek alapján, de csak azok alapján. Lehet, hogy a teremtés egy nehéz munka, de az alkotás az nem:-) Azt lehet tök nyugiba, megpihent állapotban is végezni, sőt! Akkor jönnek csak ki igazán jó dolgok:-) Mintha Jézus is az ő békességébe hívott volna nem?
VálaszTörlés