Az elmúlt időszakban érdekes módon megint megszaporodtak körülöttem a viták. Vitatkoztam a Facebookon, itt a blogban, olvasgattam vitafórumokat, néztem vitaesteket, és úgy tűnik meghívnak egy rádióinterjúra is, hogy egy vitás kérdésről beszéljek. A vita vitathatatlanul fontos, de ahogy látom, nagyon kevesen csinálják jól - és sajnos néha én is a rosszak közé tartozom.
Az ókori római kereskedővárosban, Pál apostol szülőhelyén, azaz Tarzuszban állítólag élénk szellemi viták folytak. Tudjuk, hogy híres mesterek is tanítottak itt, a helyi egyetem pedig Athén és Alexandria egyetemeivel is képes volt felvenni a versenyt. Talán ennek is köszönhető, hogy Pál maga is szívesen adta a fejét egy kis vitatkozásra. Gyakran bement egy-egy város zsinagógájába, és akár heteken keresztül eljárva oda, eszmecserét folytatott a helyi zsidókkal, azaz érvelő beszédben tárta eléjük az evangéliumot. Ennek ellenére Pált csakis úgy szeretjük magunk előtt látni, mint a gyülekezetalapító, pogányok felé orientálódó, a nehézségeket és megaláztatásokat végtelenségig eltűrő (h)őskeresztény ember figuráját. Pedig remek vitatkozó is volt, ám ez az oldala többnyire rejtve marad előttünk, vagy legalábbis nem tartjuk fontosnak, hogy említést tegyünk róla.
Egy jóval korábbi bejegyzésben már próbáltam leírni ezt-azt a vitatkozás kapcsán, de a témát időről-időre szeretem újra előszedni, aktualitását pedig a bevezetésben említett dolgok most még ki is emelik. Egy szimpatikus filozófus hölgy, Jen Zamzow írt egy kellemes kis cikket arról, hogyan érdemes bizonyos, önmagukban kényesnek számító kérdéseket úgy tálalni, hogy az egymással szemben álló felek a disputa végén gyümölcsözőnek érezzék a kommunikációt. A cikk a teremtésről, tudományról, evolúcióról szóló, klasszikusnak nevezhető vitás kérdések megtárgyalásáról szól, de olyan elveket tartalmaz, amelyek szerintem bármilyen téma kapcsán helyesnek nevezhetők.
Zamzow tulajdonképpen nem mond semmi különöset. Intelligensen vitatkozók valószínűleg maguk is rájöttek már a most következő négy alapvető stratégiára, melyek egy vitát tényleg értelmessé tehetnek, ha következetesen ragaszkodunk hozzájuk. Ezek röviden a következők:
- A beszélgetést a közös értékekkel és tapasztalatokkal érdemes kezdeni. A legtöbb vita szerintem ott megy félre, hogy ajtóstul ront valaki a másik házába és megpróbálja gyorsan lehengerelni az érveivel. Ez nem szimplán udvariatlan, hanem üzenetértékű is, ami azt közvetíti, hogy az adott ember egyáltalán nem kíváncsi a másikra, azt csak célpontként kívánja használni a maga számára. A közös alapot megtalálni főleg akkor magától értetődő, ha keresztény vitatkozik kereszténnyel - de talán a világnézeten túl is vannak olyan értékek, amelyek azonos halmazba esnek a felek között.
- Triviális, de tényleg meg kell próbálni megérteni a másik fél perspektíváját is. A legtöbb ember nagyjából iskoláskorától kezdve rendelkezik a perspektíva váltás képességével, úgyhogy ez tényleg csak akarat kérdése. Itt kaphat kisebb szerepet a vita érzelmi dimenziója: vajon milyen érzés lehet a vitapartneremnek, hogy én az ő meglévő nézeteit kikezdem és hevesen támadom? Nem lehet, hogy ezzel valami olyan dologtól akarom elszakítani, melyhez a racionális érveken túl számára fontos, de előttem rejtett szálak kötik - például a neveltetése, az értékrendje, az emberi kapcsolatai? Növelheti a vitatkozók kölcsönös empátiáját, ha képesek az ilyesféle szerepátvételre és magukat a másik helyébe képzelik.
- Ugyancsak alapvető, hogy a másik álláspontját és nem a másikat vonom kritika alá. Főleg az internetes felületeken a vitafórumok hemzsegnek az ad hominem érvektől és pillanatok alatt fordulnak át személyeskedésbe. Ilyenkor történik meg, hogy valaki csak azért téved mások szerint, mert keresztény vagy ateista, mert túl dogmatikus vagy túl liberális, vagy mert valamelyik politikai oldalhoz kötődik.
- A négy stratégia közül talán a leginkább említésre méltót és előremutatót Zamzow ebben a címben foglalta össze: válaszd a kíváncsiságot a bizonyosság helyett! Egy értelmes vita - főleg ha komplex kérdésekről szól - általában sosem jut el egy mozdíthatatlan végső verdikthez, és így inkább válik az ismeretszerzés, mintsem a bizonygatás platformjává. Másként fogalmazva, az igazi vitatkozó nem kioktatni akarja a másikat, hanem úgy kifejezni a saját véleményét, hogy közben tanul a másiktól. A kíváncsiság és nyitottság a további lehetőségek irányában a vita alatt és után is a legjobb választás minden vitatkozó számára, ami akár a későbbi vitának is alapot adhat. Retorikailag ezért jó eséllyel érdemes az olyan kifejezések használatát is általában elkerülni, mint például a "soha nem lehet", "mindig így van" vagy "végleg igazolták" és az ehhez hasonlók. Ezek sokszor nem is a túlzott magabiztosság, hanem a pökhendiség csalhatatlan jelei.
A jó vita szerintem a vitalitás, életképesség, életrevalóság mutatója. És amiben egyre jobban hiszek: leginkább szemtől-szembeni interakció. Valahogy úgy, ahogy Pál bement a zsinagógába és nem leveleket küldözgetett oda.
Ez a bajom az internetes vitákkal is. Gyakran az a benyomásom, mintha nem is emberek eszmecseréjét látnám, hanem nicknevek, profilok, virtuális karakterek összecsapását egy könnyen félreérthető kommunikáció keretében, ahol sokan szabadjára engedik saját árnyékszemélyiségüket. Úgy tűnik, az arcnélküliség és anonimitás bátorságot kölcsönöz nekik, pedig az igazi bátorság inkább ahhoz kell, hogy valaki fizikai valójában folytasson disputát a másikkal, a szó szoros értelmében a szemébe nézve. A magam részéről feltétlenül a párbeszédes vita pártján állok - még ha nem is mindig csinálom jól -, de egyre kevésbé az interneten.
" ... ahol sokan szabadjára engedik saját árnyékszemélyiségüket."
VálaszTörlésÁrnyalnám egy kicsit ezt az "árnyékszemélyiség" dolgot :-) Sokan hisznek, még többen nem hisznek a grafológiában, mint tudományban, de abban azért nagyjából egyetérthetünk, hogy a kézírás összképe valamiféle képet akkor is mutat a papírra vetőjéről, ha az ember történetesen nem grafológia-hívő. Csak példaként: az íráskép rendezett vagy hanyag, a vonalak erős vagy gyenge nyomatékúak? Extravagáns személyiségek írása borítékolhatóan más karakterű, mint egy visszahúzódó emberé. A kézírás -ahogy grafológuséknál mondják- tükrözi ha mást nem, legalábbis a pszichomotoros készségek állapotát.
A netes megnyilvánulások is többet árulnak el rólunk, mintsem gondolnánk. Valahogy még azt is érzem, hogy a névtelenség mögött felbátorodó jobban vállalja "meztelenségét", még igazabb képet enged láttatni magáról, mint aki neve tisztessége alatt fogalmazgatja meg 'személyes álláspontját... (mondom ezt 'művésznevem rejtekéből :D )
Sztori. Jó pár éve, még egész 'az elején, beleragadtam egy számomra személyesen teljesen ismeretlen blogger bűvkörébe. Közbeszéd témákon rugózott, vagy személyes düh-terápiának használta a felületét, de mindezt olyan jó tollal, fergeteges stílusban, láthatóan művelten ... röviden magával ragadóan, hogy rendszeres olvasója lettem, és befogadott a szintén főleg ismeretlen ismerősökből álló komment csapat.
Egy napon távolsági busszal utaztam, és akaratlan hallgatójává váltam két üléssel arrébb csevegő két fiatal nő beszélgetésének. Már néhány mondat után kiemelte az észlelésem a beszélgetésüket a háttérzajok közül, és további pár perc alatt a tárgyalt témák konkrétumai alapján teljes bizonyosságot kaphattam arról, hogy a blog társaság tagjaival hozott össze a véletlen! (... és még csak nem is tudatos énem ismerte fel őket!)
Valójában mindig meztelenek vagyunk, csak néha elhisszük, hogy ruháink némileg eltakarnak :D
"még igazabb képet enged láttatni magáról, mint aki neve tisztessége alatt fogalmazgatja meg 'személyes álláspontját..."
TörlésEz így igaz, de mégis az esetek 99,9%-ban ez a "még igazabb kép" egyben a még sötétebb kép is.
Szerintem nem jó mindig feltárni a magunk legbelsőbb magját, amire persze jó apropót kínál az anonimitás. Ezt némileg akkor tudom elfogadni, ha valaki terápiás céllal próbálja alkalomszerűen tenni - pl. "kidühöngi" magát, jól esik néha kimondani keményebben a gondolatait abban a biztos tudatban, hogy a többiek úgy sem tudják kicsoda... De vannak, akik ezt iparszerűen művelik az interneten: következetesen, kiszámíthatóan és állandó jelleggel bunkók. Mintha élveznék, hogy a virtuális csizmájukat beletörölhetik a másikba.
Én igyekszem olyan lenni itt (amennyire ez online lehetséges), amilyen offline vagyok. Nyilván van azért különbség az online-énem és az offline-énem között így is, de nem vállalhatatlanul sok.
A történet jó volt, mit mondtál nekik? :-)
A felismerés ujjongása után először oda akartam csörtetni hozzájuk ... aztán mégis arra jutottam, hogy ha ők a rejtőzködést választották, bizonyára okkal tették, és ne én legyek már, aki elrontja a játékukat ... szóval nem fedtem fel magam.
TörlésIgen az ember próbál ön azonos maradni név- és arctalanul is ... csak a "sötétebb" nem mindig sötétebb... inkább csak más, lehet lazább, oldottabb, kevésbé pozőr ... magamnál legalábbis ezt tapasztalom. Nem fogok lényegileg mást reagálni Lillanyóként, csak esetleg nagy bátran használom a gyerekeimtől ellesett szlenget, vagy hamarabb belátom, hogy tévedtem valamiben, mert nem köt valamiféle vélt presztizs ... De lényegileg nem vitázom azzal amit írtál: tényleg van, akinek a névtelenségben felszabadul a sötétebb oldala.
Egyébként csatlakozom László elismerő szavaihoz :) A témafeldobások mindig érdekesek, életszerűek és bár a kőkemény valláselméleti kérdésekhez nem illik az én "üde, félédes fehér borom", a csevegésbe azért -remélem megbocsátható- néha beszállok (ha már felszínes műveltségem okán vitaképes nem is vagyok :D ) ...
„egyre kevésbé az interneten”
VálaszTörlés– Figyelembe véve a kommunikációs csatornák választékát, vajon Pál is így vélekedne, ha ma vitázna?
A poszt egészével egyetértek, szimpatikus a megközelítés: tegyük hozzá, hogy akkor működik igazán, ha a felek közös alapismeretek birtokában vitáznak egy jól körülhatárolt témáról – ami a körülöttünk zajló vitákban elég ritka.
Mivel én (is) elég rossz vitázó vagyok, a számomra fontos tanulság, hogy az elvek ütköztetése mellé műveltséget is célszerű felsorakoztatni. Az elvek ugyanis szükségképpen ütközni fognak, és unalmas ezredszerre szemberakni a konzi - liberó alapállításokat. „A” a sóskát szereti, „B” meg a spenótot, kompromisszum nincs. A műveltség teheti érdekessé a diskurzust, ettől kezd odafigyelni a közönség. És ezen a téren szerintem te jól teljesítesz.
Nagyon tetszik ez a fajta hozzáállás.
VálaszTörlésÉppen Bruce Little tanít minket apologetikára a TCM-ben, és ő idézi Francis Schaeffert: "Ha egy órám lenne egy nem hívő meggyőzésére, 50 percet kérdésekkel töltenék."
A professzort elég sokat hívják különböző egyetemekre vitaestekre (érdekes módon csak akkor vállalja el, ha nem keresztények szervezik), és jó pár példát mondott el, ami azt támasztotta alá, nem a legyőzés a fontos. És különösen nem szabad akkor visszaélni a helyzettel, amikor valóban elfogytak az "ellenfél" érvei, vagy nem állták meg a helyüket.
Kedves Kereső, köszönöm a hozzászólásodat, tetszik a Schaeffer idézet is, de ez különösen fontos toldaléka annak, amit írtam:
Törlés"És különösen nem szabad akkor visszaélni a helyzettel, amikor valóban elfogytak az "ellenfél" érvei, vagy nem állták meg a helyüket."
Ilyen pontokon derül ki egy vitában, hogy ellenségek vagy vitapartnerek kommunikálnak egymással. Vagyis vitának, vagy háborúnak tanúi-e, akik az egészet kívülről figyelik.