"Vallást nem, vagy csak vallással lehet helyettesíteni" - ezt a mondatot már többször is leírtam itt a blogban, de vannak olyan kijelentések, melyeket néha újra és újra elő kell szedni. Például akkor, ha az emberrel történik valami amiből megérti, hogy a valláspótléknak használt dolgok sosem lesznek olyan jók, mintha inkább őszintén hinnénk.
De ha a tudománynak olyan dimenzióban is tekintélyt adunk, ahol azt nem igényli magának, az akkor sem fog működni, ha egyébként semmi bajunk vele. A tudomány, mint valláspótlék pontosan ezt teszi: felemeli a tudományt a mindenhatóság misztikájába, az isteni szférába, ahol egyébként nem lenne keresnivalója. Ezt a hamis képzetet olyanok is előszeretettel erősítik az emberekben, mint az előző bejegyzésben említett Harari. Pedig a tudomány "csak" roppant hatékony, de nem mindenható.
Ezzel az ember például akkor kezd el igazán szembesülni, amikor egy-egy terület szakemberével találkozik és annak szavaiból tulajdonképpen az adott terület "hangja" szól hozzá. Konkrétabban szólva: az elmúlt időszakban (és még most is) sajnos sokat járok orvosokhoz különféle egészséggel kapcsolatos panaszaim miatt. Az orvostudomány, mint alkalmazott diszciplína rengeteget fejlődött és van sok terület, ahol bámulatos eredményeket képes felmutatni. Mégis, állandóan és makacsul visszatérő benyomásom volt, hogy az állandó orvosi vizsgálatok, konzultációk során az engem tudásban messze meghaladó orvosok hétköznapi szimptómákkal sem tudnak mit kezdeni. Anélkül, hogy részletekbe bocsátkoznék, az elmúlt másfél évemben egy olyan problémától szenvedtem, amiről utólag kiderült: hétköznapi, jól ismert és jól kezelhető betegségről van szó. Mégis, négyféle orvoshoz mentem el számos alkalommal mire a történet lezárult, és négyféle választ kaptam - ezek közül az egyik bizonyult helyesnek. Az orvosok mind ugyanazokat a leleteket és eredményeket látták, és persze ugyanahhoz a szakterülethez tartoztak. Egyikük azt mondta, hogy nekem "A" típusú betegségem van, egy másik erre kijelentette, hogy dehogyis, ez egy "B" betegség lesz. Olyan is volt, aki azt mondta, még sosem látott ilyet (ismétlem, valójában egy hétköznapi dologról volt szó...), végül az utolsónak fogalma sem volt mi a helyzet és mindenféle technikákkal "kísérletezett" rajtam. Négy hónap tömény szenvedésbe került részemről ez a véleménydiverzitás. Lehet az is, hogy rossz orvosokkal találkoztam, de ahogy időközben ismerőseimmel beszélgettem a témáról, korántsem tűnik ez jó magyarázatnak.
Nem szeretném a tudományt leszólni, mert igazán nem szolgált rá. Végülis legalább az egyik út járhatónak bizonyult a négyből... De a tudomány arra a mítoszra sem szolgált, ami érinthetetlen szent tehénként tekint magára a tudományos vállalkozásra. Míg filozófiai viták zajlanak az asztalok körül annak kapcsán, micsoda hülyeség a hit és mennyire hatékony segítséget nyújt a tudomány, én ennek mindkét oldalról egy ennél árnyaltabb valóságát voltam kénytelen megtapasztalni. Saját szenvedéseim kapcsán éltem át: a tudományt képviselő kutatók, orvosok, szakemberek sokszor csak találgatnak. Nem azt mondom, hogy pontosan úgy, mint a kristálygömbjükbe révedő ezoterikus szerencsétlenek, de a gyakorlati élethelyzetek szempontjából mégsem olyan nagy hatékonyságot él meg az ember, mint ahogy a szcientista rajongás azt beállítja. A tudomány a társadalom felé egy autoritatív, tekintélyes, súlyosan komolyan veendő képet sugároz, miközben belül viták, eszmecserék, bizonytalanságok jellemzik - hiszen ezek révén lép előre. Mindkét kép megfelel a valóságnak, de olyan korban élünk, amikor előbbit túlhangsúlyozzák, miközben utóbbiról szót sem ejtenek.
A tudomány nem egy vallás, hanem egy nagyszerű vívmány. Ne adjunk rá papi ruhát. Lássuk a lehetőségeit, a távlatait, de a korlátait is. Vagyis a reális képet, amire egyébként szerintem maga a tudományos gondolkodásmód is törekszik.
Boldog, aki (pl. Arisztotelész) nem a saját kezelésén látja be, hogy a tudomány axiomatikus, azaz tippelgető. Mielőbbi teljes felépülést!
VálaszTörlésKöszi! :-)
TörlésEzt a megjegyzést eltávolította a szerző.
TörlésNem igaz, hogy a tudomány axiomatikus. Van néhány tudományterület, mint matematika, elméleti fizika, és a logika, vagy a nyelvészet bizonyos területei, amelyek axiomatikusak, de a biológia nem axiomatikus tudomány. Nem tudsz olyan biológiai jelenséget,amit axiomatikusan le lehetne írni. Pláne nem lehet axiomatikus olyan alkalmazott tudomány, mint az orvostudomány.
TörlésPéterrel egyetértek. Nyilván a tudomány axiómákra is épül, de szerintem egyébként (laikusként) még az olyan absztrakt tudományok, mint a matematika se feltétlenül axiomatikusak - akkor sem ha axiómákra is épülnek. Az alkalmazott tudományok pláne nem azok.
TörlésSzerintem a természettudományok alapvetően a redukcionizmusra épülnek/építenek (visszavezetni minél kevesebb okra egy problémát és megfejteni). A biológia ha nem is axiomatikus, de redukcionista módszerekkel dolgozik. Valahol minden technikai eredetű kérdésre az emberi agy redukcionista válaszokat keres.
TörlésA humán/szellemi tudományok szerintem pedig ezzel ellentétben heurisztikus alapú válaszokat keresnek döntően.
A baj akkor van ha nagyon beleragadunk egyik vagy másik világba es elkezdünk lövöldözni a másik árokba.
A vallást én egyik kategóriába se szeretem belerakni, egyszerűen nem ide tartozik (legalábbis egy hívő ember számára).
Azok a tudományok, amelyektől valóságmodellt és válaszokat remélünk, axiomatikusak. Lásd még: Kant az a priori 1+1-ről, A tiszta ész kritikájában.
TörlésHogy miért nem tárgya a látható-tapintható, rendszeres jelenségek vizsgálatának egy nem látható, nem tapintható, és rendszerbe nem állítható jelenség? Sok pró és kontra vitatkozó lehiggadna ezt megfontolva.