2015. június 13., szombat

Hány könyvet olvasol egyszerre?

Ez itt a kérdés. Az én válaszom változó, kivéve egyetlen rendíthetetlenül biztos pontot: sosem csak egyet. Átlagosan kettőt-hármat, miközben belelapozok még ebbe-abba, ezt a rossz szokásomat pedig évek alatt sem voltam képes megváltoztatni. Ahol most vagyok, az csak tovább ront a helyzetemen, ami a párhuzamos olvasást illeti.

Ahogy az előző bejegyzésben írtam, Wheaton College tulajdonképpen teológusparadicsom, de a szobatársam kifejező szóhasználatával élve több ennél: az "evangéliumi mozgalom Mekkája" itt, Amerikában. Ám amiért ebbe a speciális Mekkába elzarándokoltam, az nem a puszta nézelődés, hanem a kutatás. Egy teológiai doktorátus megszerzéséhez finoman szólva sokat kell olvasni, ez a sok olvasás könyveket igényel, a jó könyvek pedig többek között jó könyvtárakban érhetők el. Nos, ami itt van, az tényleg egy ilyen. Nehéz olyan témát kutatni, amire itt ne találna az ember szakirodalmat. Könyvek és cikkek ezrei, sőt tízezrei érhetők el digitálisan és fizikai formában is, magazinok, szakfolyóiratok, periodikák súlya alatt roskadoznak a polcok, sőt még kéziratok és zenei tárlat is rendelkezésre áll. Mivel lelkem mélyén egy kisfiú vagyok, az egyik dolog, ami igazán megragadta a fantáziámat, ezen a képen jól látszik:
A mozgatható falak...
Az éles szeműek nemcsak a könyveket látják meg, hanem a kapcsolót is, ami a hatalmas könyvespolc végén van felerősítve. Az itt látható kezelőpanellel ugyanis balra-jobbra mozgathatók komplett szekrénysorok, melyek egy sínen csúszkálnak. Elvégre, ha éppen nincs senki két sor között, minek vesztegessük el a helyet? Így több könyv fér el az épületben, az összenyomástól pedig nem kell félnie senkinek, mert a beépített érzékelők gondoskodnak a polcsorok közöttiek túléléséről.

A könyvtár szolgáltatásai persze nem merülnek ki az ide-oda mozgó polcok illusztris látványában. Mindenhol szkennerek dolgoznak, melyekkel pillanatok alatt digitalizálható bármilyen méretű kiadvány - a folyamat végén a készülék akár e-mail címre is elküldi az anyagot, vagy külső tárolóeszközre menti.

Ami azonban leginkább mutatja a könyvtár ütőképességét, hogy bármelyik látogató igénybe veheti tudományos tanácsadó segítségét. Ha megmondod a személyzetnek, milyen témában keresel könyveket, máris küldenek szakembert, aki segít a keresésben, esetleg tanácsot ad abban, hogyan érdemes a talált szakirodalmat feldolgozni. Mivel én pasztorálpszichológiai témában kutatok, természetesen pszichológus segítségét kérhetem. Talán mondani sem kell, még az ilyen egyszerűnek tűnő tanácsadást is doktori fokozattal rendelkező könyvtárosok végzik. Itt tényleg csak az nem képes kutatni, aki nem akar.

Bevallom őszintén, a bőség zavarával küzdök, mint amikor valaki tele van ötletekkel és hirtelen azt sem tudja mihez fogjon éppen, mit valósítson meg elsőként, melyik fába vágja a fejszéjét a munka elkezdéséhez. Ezt a problémát persze inkább elviselem, mint az ellenkezőjét.

Azt hiszem elviselnék valami hasonlót Magyarországon is...

4 megjegyzés :

  1. Sytka,

    az EBSCOHOST adatbázist nagyon érdemes kihasználni! Én pár éve tonnányi cikket emaileztem el magamnak, amit azóta is használok. És mielőtt még rád törne a "jaj, már csak két hetem van!" pánik, ajánlom, látogass el a Billy Graham múzeumba és a Wade Centerbe! A BG múzeum tárlata iszonyú érdekes, a Wade Center olvasótermében pedig a kérésedre a kezedbe adnak C. S. Lewis vagy George MacDonald saját könyveiből, az ő aláhúzásaival, bejegyzéseivel. A könyvesboltban gondolom, jártál már...

    Kurtöt, Carolt és a Kriegbaum házaspárt szeretettel üdvözlöm! Ha érdekel, össze tudlak hozni egy ottani barátommal, aki a bölcsészkaron tudományt oktat (asztrofizikából doktorált és teológiát is végzett). Holland ember, amerikai a felesége, sokat gondolkodott a tudomány és a hit kapcsolatáról. Bár gondolom, most lassan már több időre vágysz leginkább...

    VálaszTörlés
  2. Megint tetszett a beszámoló :) Jól haladsz a kutatással?

    Neked is, Ádámnak is, meg mindenkinek mondom, hogy az EBSCOHost, a ProQuest, meg szinte minden fontos adatbázis elérhető a budapesti CEU könyvtárából is, csak be kell jutni. De az nem lehet olyan nehéz, ha nekem is sikerült :) Részleteket ld. itt.

    VálaszTörlés
  3. Köszi a tippet! Én a Covenant Seminary öregdiákjaként is hozzáférek az EBSCOHost adatbázisához (és ami nekem a legfontosabb: az ATLA anyagaihoz), de a helyszínen lenni (pl. Wheatonban) azért is jó, és Sytka most ezt kihasználhatja, mert az adatbázis egy csomó cikknek csak a forrását jelöli meg, pdf-ben nem letölthető. Sytka viszont megnyomja a gombot és félrehúzódik a polc, ahonnan leveszi szépen a kötetet, amelyben a cikk megtalálható.:) Aztán csak lefénymásolja és emailben küldi magának haza.

    VálaszTörlés
  4. Ha nem válaszolok túl sokat a kommentekre az azért van, mert elfoglalt vagyok. :-)

    Ádám, állandóan ezeket az adatbázisokat bújom, a múzeumot holnap megnézem ha lehet. Ödönbéla, már összeszedtem jó néhány számomra értékes cikket és szkenneltem könyvrészleteket is, de van még mit tenni. Közben találtam olyan könyveket, melyek egészében érdekelnek, ezeket meg is vennék, de sokuk nem mai darab... Kérdés, lehet-e még kapni őket?

    Ami nagy segítség, hogy itt teljes egészében ezzel foglalkozhatok (a mindennapi rohanást mellőzve), hulla csend van, és minden technika rendelkezésemre áll. Ezek iszonyú nagy áldások jelenleg számomra.

    VálaszTörlés

Megmondhatod te is... de kérlek, NE tedd névtelenül!
(A szerző a beírt kommentek közül bármelyiket előzetes figyelmeztetés és minden magyarázat nélkül törölheti. Kommentedben ne használj túl sok hivatkozást, mert a rendszer automatikusan moderál!)