2021. december 15., szerda

Az amerikai minta

Amerika és a kereszténység kérdését már feszegettem a blogban - mégpedig akkor, amikor magam is jártam Amerikában, ráadásul az evangelikál mozgalom "Mekkájában". Most két írás kapcsán merült fel bennem ismét ez a dilemma, nomeg azért is, mert úgy tűnik a hazai teológus-világ egy része csaknem magától értetődőnek tartja az amerikai kereszténység egyfajta mintakövetését, hiszen ott vannak még növekvő és sikeres konzervatív gyülekezetek. De mitől sikeresek igazán?

Tény és való, hogy a huszadik század egy jó részében a német teológia volt a meghatározó. A német teológia sok helyütt liberális, szkeptikus, nehezen emészthető, akár a Biblia tekintélyét is leépítő, ugyanakkor valahol mély és alapos, komoly kérdéseket tárgyaló, innovatív látásmódokat hordozó szemléletmódot jelenített meg. Érthető, hogy előnyei ellenére sokak nemtetszését kiváltotta - egyébként magam se kedvelem túlságosan (néhány kivételtől eltekintve). Most viszont olyan a helyzet, mintha a hangsúlypont nagyjából Amerikára és az amerikai evangelikál teológiára tevődött volna át. De jó tett nekünk ez a hangsúlyváltás? A válasz igen is, meg nem is. Amerika egyszerre követendő és elrettentő minta a kereszténységben, ez pedig nemcsak a teológiai kérdéseket, hanem az egyház növekedését és sikerességét is érintő dilemma.

Ahogy a bevezetőben említettem, a napokban két cikk került elém. Az egyikben a szerző azt a felvetést elemzi, hogy manapság a konzervatív amerikai gyülekezetek modellje az igazán sikeres, mondhatni ott látjuk a piacképes egyház mintáját. Ezek a gyülekezetek tudnak csak növekedni, ezért itt kell keresni az európaiaknak is a megoldás kulcsát a hitehagyásra. A konzervatív gyülekezetek ugyanis hithűek, a liberálisak pedig hamisak - logikus, hogy előbbiek növekednek, utóbbiak hanyatlanak. Ez klasszul  és egyszerűen hangzik, de mennyiben igaz ez, és ha tényleg így van, mi állhat ennek hátterében? Valóban csak arról beszélhetünk, hogy az amerikai keresztények világosan látják a hitük lényegét és ahhoz hűségesen ragaszkodnak, ettől pedig sikeresek a gyülekezeteik?

Mielőtt erről leírnék néhány gondolatot, csak röviden megemlítem az általam olvasott másik cikket is. Ez egy elemzést mutatott be arról, mit gondolnak Jézus személyéről a karácsony kapcsán az amerikai emberek és a keresztények. A cikk a Lifeway Research új kutatásaira hivatkozik. A cikkből például kiderül, hogy négy amerikai keresztény közül három elhiszi: Jézus mintegy kétezer éve született Betlehemben - de csak kevesebb, mint a fele gondolja, hogy Krisztus már karácsonyi születése előtt is létezett. A keresztényeknél jobb a helyzet, de azért nekik sincs okuk ebben a kérdésben dicsekedni. (Javukra írható, hogy ezzel szemben Krisztust elsöprő többségük helyesen látja Isten Fiának.) Korábbi felmérésekből azt is tudjuk, hogy az amerikai hívők tetemes része miközben Isten létezését elfogadja, a Sátán létezését igazából elutasítja, és valahogy így van az örök üdvösséggel és kárhozattal is. Az általános és nyilván pontosításra szoruló összkép tehát valahogy úgy fest, a teológiai műveltség akkor sem túl pengeéles a tengerentúlon, ha Amerikát szokás "keresztény nemzetnek" nevezni. 

Személyes reflexióként hozzáteszem: a konzervatív amerikai gyülekezetek szerintem is jobban "meg tudják tartani" a tagjaikat a többiekhez képest (ezt a számok is igazolják), ám ha az előbb bemutatott, hitbeli felfogásról szóló statisztikák valósak, akkor ez a "megtartó képesség" a jelek szerint nem feltétlenül (csak) azért történik, mert a keresztények pontosan tudják miben miért hisznek, és ragaszkodnak a tanbeli tisztasághoz. Valami másról van szó.

Ez a valami más pedig gyakran inkább kereshető a szociálpszichológiai, mintsem a teológiai aspektusoknál. A konzervatívabb közösségekhez tartozók valószínűleg az átlagosnál jobban szeretik a rendet és fegyelmet - vagy talán pontosabb úgy fogalmazni, hogy a kiszámíthatóságot, például azt is, hogy stabil válaszokat kapnak a kérdéseikre, az irányvonalak feszesek és egyértelműek, a gyülekezetek állásfoglalásai rögzítettek. Mindez persze egyáltalán nem bűn, sőt komoly előnyei vannak, de azért akadnak hátulütői is. A tapasztalatom az, hogy az ilyen dolgokért lelkesedő hívők gyakran szívesen bagatellizálják a nézetkülönbségeket, akár a teológiai spektrum sokféleségét is, mert minél több válasz van egy-egy kérdésre (márpedig a hitkérdések zöme ilyen), az annál zavaróbb számukra, hiszen nehezen átláthatóvá teszi a dolgokat. És ami rosszabb: a válaszok sokfélesége számukra nem a színességet, a gondolkodásmódok árnyaltságát, hanem az elbizonytalanodás és az áttekinthetetlenség érzését növeli, ami egy rendhez ragaszkodó konzervatívabb hívőt valószínűleg nem tölt el túl nagy boldogsággal. Tanárként is az a tapasztalatom (igaz nem amerikai, hanem magyar hívőkkel), hogy minél inkább konzervatívabb valaki, annál nehezebben mutat hajlandóságot arra, hogy saját nézeteit felülvizsgálja. Inkább a jól megszokott rendhez, a biztos kapaszkodókhoz, a teológiai fegyelemhez vezető utat keresi - pedig azokhoz sokszor olyan ösvények is elvezethetnek, melyeken adott esetben első lépésként el kell engedni addig megszokott látásmódokat - ami tipikusan nehéz feladatnak szokott bizonyulni. Az innovációnál és a sokféleség bemutatásánál ezért fontosabb a megszokott, jól kitaposott utakhoz való ragaszkodás, a kontúrosítás, mert az garantálja az "egyben maradást", az összetartás folyamatosságát. Az olyan kérdéseket pedig, melyekre egyszerűen nincs megnyugtató lezárás, egyenesen katasztrófaként élik meg.

Nem kritikaként írtam le mindezt. Nagyon együtt tudok érezni az ilyesmivel. Csak arra akartam rámutatni, hogy a helyzetkép, miszerint a konzervatív gyülekezetek azért sikeresek, mert ott "teológiai tisztaság" van és a kendőzetlen igazságot hirdetik, meglehetősen elnagyolt véleménynek tűnik. Nem azért, mert nincs benne semmi igazság, hanem mert lecsupaszított felelet. Akkor lenne a leginkább igaz, ha egyrészt a hívők nagy része rendelkezne komolyan vehető teológiai műveltséggel, dogmatikai öntudattal, ezt pedig tudatosan tartaná és érvényesítené az életében; másrészt ha a kérdések zömére lehetne egy konkrét, lezárt, végleges választ adni. Ha ezek nincsenek meg, akkor ezt a valóban létező összetartást többnyire más dolgok okozzák az ilyen gyülekezetekben, de nem egyszerűen a sziklaszilárd hit. Ez egyáltalán nem baj, hiszen még mindig jobb ha egyben van az egyház, mintha nincs. Csak akkor ne mutassunk rá arra, amit gyakran hallani, hogy itt egyfajta dogmatikai tisztaság és hithűség áll a háttérben. Mert ahogy semmi, úgy ez a kérdés sem fekete-fehér.

4 megjegyzés :

  1. Én sem hiszem, hogy az amerikaiak példaképek lennének, annál is inkább, mert az sem felel meg a valóságnak, hogy az ottani konzervatív gyülekezetek sikeresek és növekednek. A valóságnak éppen ennek ellenkezője felel meg: létszámuk és arányuk is igen jelentősen csökken.
    Erről is éppen az általad citált Lifeway Research tájékoztat, bemutatva a Pew Reseqarch Center legújabb, 2021 decemberben közölt kutatási eredményeit. Felmérésük szerint 2007-től napjainkig a keresztények aránya 15%-kal csökkent, és ezen belül a konzervatívok aránya 30-ról 24%-ra csökkent.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Péter, köszönöm a kiegészítést: bevallom nem sok időm volt a bejegyzés megírása előtt statisztikákat keresni. Keresgéltem, keresgéltem, de ebbe nem botlottam bele. Akkor tegyük ezt is hozzá még az általam leírtakhoz.

      Törlés
  2. Az első cikk kapcsán egy apró megjegyzés: az USA-ban teljesen más a történelmi/kultúrális hagyomány, egészen mást gondolnak az állam feladatairól, sokkal komolyabb az egyének (főleg gazdagok) szerepe az egész közösségről való közvetlen gondoskodásban -- anno a vadnyugati telepeken is ugye úgy ment a dolog.
    Ebból persze tényleg következik egyfajta piaci logika, de 1. még ha a dolog működne az ottani kultúrában, az se jelentené azt, hogy más kultúrában követendő példa komolz adaptáció nélkül; 2. hogy ennek mi köze az evangéliumhoz, meg Isten országához, azt sem értem. Inkább a szokásos nagymellényű amerikai kultúrexportnak tűnik...

    Ami a kiszámíthatóságot illeti, valóban van a protestantizmuson belül egy ilyen irány, én is ilyen gyülekezetben nőttem fel. Ami a teológiai tisztaságot illeti, egyet is értek meg nem is (a kritikával meg persze nem is de igen is). Az 50-es, 60-as, 70-es, 80-as években idehaza tényleg kellett a gyülekezetekben egyfajta elkötelezettség, ami abban a korban nehezen tudott nem "konzervativista" lenni, ahhoz, hogy egyáltalán Isten Igéje szóljon -- ha ezt értjük tisztaságon, akkor erre a korra találónak tűnik a megjegyzés...
    Ugyanakkor például dr. Sipos Ete Álmos utolsó könyvei -- amelyekben a teológiai PhD képzés után, amely a rendszerváltás után lehetségessé vált, felülvizsgálta a korábbi teológiáját -- talán a legjobb illusztrációi annak, hogy ezt mennyire nevezhetjük teológiai tisztaságnak...

    VálaszTörlés
  3. Az utolsó bekezdés kapcsán nagyon nem értek egyet, elsősorban azzal kapcsolatban, hogy a helyzekép a konzervatív gyülekezetek sikere kapcsán mikor lehetne igaz, mármint hogy "ha a kérdések zömére lehetne egy konkrét, lezárt, végleges választ adni."

    Dehogyis! Sokkal inkább fontos itt a reformátorok "ecclesia sempre reformanda est" elve -- és ezt szerintem bármely valamire való, teológiájában konzervatív protestáns akár egyszeri hívő, igaz, teológiai műveltséggel, erre fog hivatkozni a témában. A gyökerekhez való visszatérésre. Meg a Krisztusban maradásra meg Krisztus bennünk maradására a szőlőtő és szőlővessző példázata kapcsán.

    Ez olykor épp a már lezártnak és lekerekítettnek tűnő válaszokon való újra rágódást is jelenti. Meg azok mögött a helyesen lekerekített válaszok mögött, amelyeknél menetközben beütött a "guru macskája" effektus, a eredeti értelem és cél újrafelfedezését.

    VálaszTörlés

Megmondhatod te is... de kérlek, NE tedd névtelenül!
(A szerző a beírt kommentek közül bármelyiket előzetes figyelmeztetés és minden magyarázat nélkül törölheti. Kommentedben ne használj túl sok hivatkozást, mert a rendszer automatikusan moderál!)