Úgy alakult az életem, hogy amikor világra jöttem, sajnos a kezdőcsomagomban örököltem a türelmetlenség jellemvonását. Ennek ellenére alapvetően békeszerető ember vagyok, aki nem leli örömét a konfliktusokban, szópárbajokban és mások verbális inzultálásában. Egy tanulmány ebben a témában azonban igen elgondolkodtatott...
"Két ember között a legrövidebb út az egyenes beszéd" - tartja a mondás. A legtöbb konfliktus, ami emberek között esik, szinte kivétel nélkül visszavezethető az egyenes beszéd, vagy egyáltalán a kommunikáció helytelenségére. A problémák, vagy pestiesen szólva a balhék persze nem egyformák, mondhatni konfliktus és konfliktus között nagy különbségek vannak. Ahogy az előbb említettem, alapvetően a béke, a megértés, az együtt gondolkodás pártján állok - és nem hiszem, hogy egyedül lennék. Valószínűleg minden normális ember az összhangra törekszik.
Arra azonban ritkán gondolunk, hogy a konfliktusok - ha nem destruktívak - mennyire jók lehetnek! Varga Gyöngyi teológus, egyetemi docens erről szóló tanulmányában megkapóan fogalmaz:
Mi a megoldás? Természetesen nem a minden áron történő konfliktuskerülés, hanem sokkal inkább a konfliktuskezelés, azaz a különféle feszültségek biblikus mederben tartása és szabályozása. A témáról nagyon hosszan lehetne írni (kitérve azokra a konfliktuskezelő modellekre és stratégiákra, melyek szeretnének segíteni ebben), most csupán arra szerettem volna rávilágítani, hogy bármennyire abszurdan is hangzik, a konfliktusban bizony áldások is rejtőzhetnek, mégpedig komoly áldások. És itt nem arra a népi bölcsességre gondolok, miszerint minden rossz élményből lehet tanulni valami hasznosíthatót - nem, maga a konfrontáció a lehetőség, ha a megfelelő keretben tartva fejti ki hatását.
A Hegyi Beszédben Jézus felvázol egy szituációt: valakibe épp az oltárnál hasít a felismerés, hogy vitás ügye van szomszédjával. Jobb későn, mint soha! Jézus azt kéri, hagyja ott az áldozati ajándékot és menjen, kezelje a konfliktust, csak azután térjen vissza áldozni. Ha figyelembe vesszük, hogy az évenkénti egy látogatás Jeruzsálembe kötelező volt a zsidó ember számára, és az nem kis fáradtsággal és anyagiakkal járt, Jézus kérése nem is olyan egyszerű: kétszer megtenni ugyanazt az utat, meghozni ugyanazt az áldozatot. Ezt tényleg csak azok vállalják, akik nagyon szeretnének.
"Két ember között a legrövidebb út az egyenes beszéd" - tartja a mondás. A legtöbb konfliktus, ami emberek között esik, szinte kivétel nélkül visszavezethető az egyenes beszéd, vagy egyáltalán a kommunikáció helytelenségére. A problémák, vagy pestiesen szólva a balhék persze nem egyformák, mondhatni konfliktus és konfliktus között nagy különbségek vannak. Ahogy az előbb említettem, alapvetően a béke, a megértés, az együtt gondolkodás pártján állok - és nem hiszem, hogy egyedül lennék. Valószínűleg minden normális ember az összhangra törekszik.
Arra azonban ritkán gondolunk, hogy a konfliktusok - ha nem destruktívak - mennyire jók lehetnek! Varga Gyöngyi teológus, egyetemi docens erről szóló tanulmányában megkapóan fogalmaz:
"A keresztény egyházakban túl sokáig uralkodott - és valljuk be, még ma is eléggé jellemző - az a felfogás, miszerint a hívők közösségének konfliktusmentesnek kell lennie. Itt nincs helye vitáknak, ellenkezésnek, csakis békességnek. Ez az elvárás és követelmény azonban nem veszi figyelembe azt, hogy az elfojtott konfliktusok, a fel nem tárt vitás helyzetek hosszú távon méreggé válhatnak egy közösség életében, alááshatják személyek vagy csoportok egymás közötti viszonyait, a pár- és családi kapcsolatokat."Szeretném egyértelműen leírni: amiről most beszélünk, az a konstruktív konfliktus. Nem egymás aprítása, hanem a vélemények ütköztetése. A konfliktusmentesség igénye ugyanis már önmagában gerjeszti a konfliktust, hiszen természetellenes, elfojtott indulatokat tart a felszín alatt. Szerintem mindez egészségtelen, hiszen azt feltételezi, hogy a keresztény ember a végtelenségig lenyeli a békát és tűrőképessége határtalan. Nagyon jól tudjuk, ez mennyire nincs így. "Ez a "jámbor viselkedés" valójában látens, ezáltal nehezen felszínre hozható és kezelhető konfliktuspotenciált rejt magában" - teszi hozzá Varga Gyöngyi. Ha nincs szelep, akkor a konfliktustól "felfújódott" ember robbanni fog.
Mi a megoldás? Természetesen nem a minden áron történő konfliktuskerülés, hanem sokkal inkább a konfliktuskezelés, azaz a különféle feszültségek biblikus mederben tartása és szabályozása. A témáról nagyon hosszan lehetne írni (kitérve azokra a konfliktuskezelő modellekre és stratégiákra, melyek szeretnének segíteni ebben), most csupán arra szerettem volna rávilágítani, hogy bármennyire abszurdan is hangzik, a konfliktusban bizony áldások is rejtőzhetnek, mégpedig komoly áldások. És itt nem arra a népi bölcsességre gondolok, miszerint minden rossz élményből lehet tanulni valami hasznosíthatót - nem, maga a konfrontáció a lehetőség, ha a megfelelő keretben tartva fejti ki hatását.
A Hegyi Beszédben Jézus felvázol egy szituációt: valakibe épp az oltárnál hasít a felismerés, hogy vitás ügye van szomszédjával. Jobb későn, mint soha! Jézus azt kéri, hagyja ott az áldozati ajándékot és menjen, kezelje a konfliktust, csak azután térjen vissza áldozni. Ha figyelembe vesszük, hogy az évenkénti egy látogatás Jeruzsálembe kötelező volt a zsidó ember számára, és az nem kis fáradtsággal és anyagiakkal járt, Jézus kérése nem is olyan egyszerű: kétszer megtenni ugyanazt az utat, meghozni ugyanazt az áldozatot. Ezt tényleg csak azok vállalják, akik nagyon szeretnének.
A konfliktus helyes kezelésének az elmaradása arra vezethető vissza, hogy nem vállalják sokan a felelősségét annak, hogy akár el is ronthatják. Ez csak az egyik ok.
VálaszTörlésIgaz, de a mondatodat tovább lehet egyszerűsíteni: egész pontosan az "a felelősségét" után lehet tenni egy pontot. :-)
TörlésFelvállalni és kezelni sokkal nehezebb, mint elkerülni. Ezért nem is akarok mást hibáztatni, hiszen nekem is van mit tanulnom ezen a területen.
Újdonságot mondanék azzal, hogyha azt mondanám, nekem nem jelent gondot felvállalni? :)
TörlésBorítékoltam előre, hogy ezt fogod mondani. :-PP
Törléssfi. Nem, de simán nagyképűnek neveznélek. Egyben gratulálnék, hogy nem a bevett keresztény álszerénységgel közelítesz magadhoz. :D
TörlésSytka, sejtettem, hogy sejtetted :P
TörlésNorbert, én elég régóta reálisan közelítek önmagamhoz. Ez kétségtelenül mások számára nagyképűségnek hat. De azoknak még van tanulnivalójuk tőlem igen sok. :)
VálaszTörlésA keresztény konfliktuskerülő magatartásban én megint csak azt a dolgot látom, hogy a hívők nagy része gyerekszinten megragadt. A vezetők pedig emiatt (azaz hogy hitbeli gyerekekkel van teli a gyülekezetet) igyekeznek kerülni a vitákat, konfliktusokat.
VálaszTörlésAztán ez ügye ördögi kör.
Valahogy így alakulhatott ki a római katolikus pápai tévedhetetlenség dogma. Nem merték kimondani semmiben, hogy tévedtek.
"Valahogy így alakulhatott ki a római katolikus pápai tévedhetetlenség dogma. Nem merték kimondani semmiben, hogy tévedtek."
TörlésNem vagyok a katolikus egyház védőügyvédje, de nem egészen: a pápai tévedhetetlenség - a közkeletű tévhittel ellentétben - nem azt jelenti, hogy a pápa nem tud tévedni és minden amit állít, az igaz. Bizonyos helyzetekben, ha bizonyos körülmények adottak, akkor tekintik egy-egy állítását tévedhetetlennek - más kérdés, hogy ez jó vagy sem, de tudomásom szerint nem abból alakult ki, hogy féltek elismerni a tévedéseket.
"Valahogy így alakulhatott ki a római katolikus pápai tévedhetetlenség dogma. Nem merték kimondani semmiben, hogy tévedtek."
VálaszTörlésNo én épp erről kezdtem dolgozatot írni. Az egyház tévedéshez való jogáról.
Sytka: nem lesz biblikus, amit írni fogok, de "ez tök jó volt" :-)
VálaszTörlés