A szombat kiemelkedik |
Megteremteni a
világot: egy olyan gyenge és tünékeny lénynek, mint az ember,
elég fárasztó melónak látszik. Egy Mindenható Istennek azonban
nem jelenthet problémát. Mégis, közismert tény, hogy a teremtés
végén, a hetedik napon Isten megpihent. Talán furcsán hangzik, de ókori viszonylatban nem
természetes, hogy mi is Vele pihenhetünk...
Mindannyian
tudjuk, hogy Isten mintát adott az emberiségnek. Dolgozz hat napon
át, aztán a hetedik napon pihenj meg. A teremtés a szombat
ünnepe felé mutat, amikorra Isten befejezte, amit elkezdett. Ahogy az egész folyamat elválasztással kezdődött (a világosság és a sötétség szeparációja), úgy elválasztással is végződik: a pihenőnap minden más naptól elkülönül. A zsidó Kabbala még arra is felhívja a figyelmünket, hogy a teremtés páros és páratlan napjai megfelelnek a
legősibb zsidó szimbólum, a menóra (hétkarú lámpás) oldalsó
ágainak. A hetedik, középső láng magát Istent vagy a szombati
pihenőnapot jelképezi. Némi cinizmussal azt is mondhatnánk, a szombat a zsidóság szerint a világ közepe.
A szombat fontosságát a zsidóságban valószínűleg mindnyájan hallottuk már, ám a megpihenő
istenség képzete, aki nem marad örökre inaktív, nem volt magától
értetődő. A blogomban már korábban említett Mircea Eliade hívja
fel a figyelmet az uránikus struktúrájú legfőbb istenekre, akik
miután elvégezték a világteremtés munkáját, általában örökre
eltűnnek az adott vallás kultuszából. Visszahúzódnak a messzi
égbe és dei otiosi-vá,
azaz szabados fordításban „munkanélküli istenné” válnak.
Úgy tűnik, mintha a pogány istenségek jó része kimerülne,
mintha a teremtés órái túlságosan is igénybe vették volna
őket, és erejük megfogyatkozásával háttérbe kerülnének. Az
így visszaszorult istenekre persze továbbra is emlékezni szoktak
és végső megoldásként – ha már minden kötél szakadt –
képesek megszólítani is őket. Nagy bajban például az oraonok
ezt mondják az egyébként majdhogynem mellőzött teremtő
istenüknek: „mindent megpróbáltunk, de téged még segítségül
hívhatunk”. Ezek után fehér kakast áldoznak, majd felkiáltanak:
„Ó, isten, te vagy a teremtőnk!
Légy részvéttel irántunk!”.
Mítoszokban – például az Enuma
Elisben vagy az Atrahaszisz-eposzban – az istenek azért
teremtik meg az embereket, hogy végre nyugalmuk legyen: az emberek
átveszik az istenek terheit, az istenek pedig élvezik az édes
semmittevést.
A Biblia Istene azonban nem ilyen. Egyrészt nem fáradt ki és nem
tűnt el (persze egy monoteista vallásban furcsán is venné ki
magát ennek az ellenkezője), ráadásul a pihenés nem Isten
kiváltsága, aki az emberre hagy minden „piszkos munkát”, hanem olyan dolog, melybe bennünket is bevon. Így az ember a kapott minta szerint együtt
dolgozhat és együtt is pihenhet Istennel. Tulajdonképpen minden idejét Vele tölti. Munkatársak és
pihenőtársak egyszerre vagyunk: a hat plusz egy nap mindegyikében
helye van Istennek. Ez egy olyan életközösség, ami szoros személyes kapcsolatot feltételez. A különféle kultuszok, sőt világvallások istenei mindezt szerintem nem teszik lehetővé ilyen mértékben.
És még fehér kakas sem kell hozzá.
Köszi, nagyon jó ez a bejegyzés!
VálaszTörlésNincs mit, örülök ha tetszik! :-)
TörlésMár csak az a kérdésem, hogy ha a hatnapos teremtési beszámolót a babiloni fogság körüli időben írták, akkor az kötelezi-e Istent olyanra, amiről ő nem is beszélt?
VálaszTörlésLehet, hogy fáradt vagyok ma reggel, de nem értem a kérdést. Kifejtenéd jobban?
Törlésha a hatnapos teremtési beszámolót a babiloni fogság körüli időben írták, akkor az most a papok ötlete volt, vagy az Istené?
TörlésMég mindig nem teljesen értem a kérdést. Az, hogy egy adott bibliai szakasz mikor keletkezett, perdöntő hatással van az isteni ihletettségre is?
TörlésHa jól ismerem a teológiai hátteret, az elképzelések úgy szólnak, hogy a babiloni fogság után ért véget a szöveg redakciója, melynek hagyományanyaga azonban ősi, jóval korábbra visszanyúló, többnyire szájhagyományokon alapuló narratívákon nyugszik. A hat nap plusz egy pihenőnap gondolata például kézenfekvően tűnik, hogy a Tízparancsolattal állhat összefüggésben, és nem a babiloni fogsággal.
Elő kellene vennem többféle szakirodalmat, de lehet hogy ezt most meghagyom neked, ha nem gond. ;-)