Az elmúlt héten négyszer jött velem szembe teljesen eltérő csatornákon és formákban a homoszexualitás kérdése, ezek közül azonban a korábban már emlegetett Balavány György írása fogott meg a leginkább. Balavány kiváló szerző, gondolatébresztő, vitaindító, felcsigázó módon ragadja meg a vallási dimenziókat is érintő problematikákat, ráadásul fejtegetéseiben igyekszik egy újságírótól elvárhatóan átfogó képet adni a választott témájáról. Most azonban a hosszas értekezésében éppen olyan hibát követett el, ami az egész írását teljesen félrevitte.
Hátha megtér Ferenc pápa a homofóbiájából - jelenti ki reménykedve Balavány György legfrissebb írásában, aztán szépen felvázolja azt is, pontosan hol található ellentmondás a katolikus egyház melegeket illető retorikájában. Ezt szerintem ügyesen csinálja. Egyfelől ugye azt látjuk és halljuk, hogy a pápa nagyon szépen beszél a homoszexuálisokkal való bánásmód keresztény etikettjéről és arra inti a világot, hogy pusztán melegnek lenni nem bűn, hanem állapot. Ezért aztán a keresztényi szeretet jegyében egy hívő embernek nincs joga inzultálni, elítélni, elutasítani a meleg embereket - mert ha ezt teszi, a krisztusi tanítással szemben halad, ami elfogadhatatlan és tűrhetetlen. Nyugtázzuk máris, hogy ebben a pápának teljesen igaza van! Másfelől ugyanakkor a pápa és a katolikus teológia mégis azt tanítja, hogy a megélt és gyakorolt homoszexualitás bűn, belső természete szerint rendetlen cselekedet és "nincs olyan eset, amikor jóváhagyhatók lennének".
Mit látunk tehát? A cikk remekül kontrasztosítja a két egymással szemben álló pólust, mely az egyházon belül okoz ellentmondásokat: az egyik szerint a melegek kisebbsége jogfosztás, kirekesztés, megbélyegzés nélkül kell élhessen a társadalomban - de a másik szerint közben legyen elzárva a házasság és családalapítás lehetősége elől. Az egyház egyszerre igyekszik képviselni mindkettőt, ezzel pedig olyan sarokba szorítja önmagát, ahonnan képtelen kitörni. Merthogy mindkét követelmény nem teljesülhet egyszerre, az egyiket el kell engedni, szól a szerző.
Ehhez a feszült ponthoz írásában azonban úgy jutott el Balavány, hogy a hibát már néhány bekezdéssel fentebb elkövette. Pedig úgy tűnt nekem, mintha végre becsülettel feltűrte volna az ingujját, hogy akkor a mélyére nézzen a kérdés keresztényi szempontból legfontosabb aspektusának: hogy mit mond a Szentírás erről a kérdésről. Mert ha keresztényként nézzük, ha tekintély számunkra a Biblia, ha a hitünk igazán fontos nekünk, akkor kerek perec ki kell jelenteni, hogy NEM a pápa szavát, NEM a katolikus egyház katekizmusát, NEM az egyházi hitvallásokat és dogmákat, vagy az évezredek alatt felhalmozott egyházjogi döntéseket kell mindenek előtt megvizsgálni, hanem a Szentírás témáról szóló textusait.
Ez nagyon fontos szempont, amit keresztényként nem lehet eléggé túlhangsúlyozni. Az egyház számára a norma normans non normata, vagyis "a mindenek felett uralkodó szabály", a norma, ami felett már nincs más még nagyobb norma, a kanonikus Szentírás. A hitvallások és dogmák - tetszik vagy sem - csupán származtatott tekintéllyel rendelkeznek ehhez képest, tehát persze normatívak, de az elsődleges normára, a Bibliára támaszkodnak. Lehet ezt fafejűségnek tartani, szívós makacsságnak vagy szilárd hithűségnek (kinek mi a véleménye), mindazonáltal faktum, hogy a kereszténység számára az elsődleges zsinórmérték a Szentírás kell legyen.
Balavány egy pillanatra mintha megértené ezt, mert feldobja a labdát, miszerint "elég nehéz megengedővé magyarázni" a bibliai passzusokat, amikor azok gyakorlatilag száz százalékban elítélően beszélnek a homoszexuális gyakorlatról - egyetlen kivétel nélkül. Ám ahelyett, hogy akkor ebből a tényből levonná a logikus következtetést, inkább elnapolja a témát: szétfeszítené az írása kereteit, ha ő most ebbe belemenne, amúgy is az egyház több ezer éves mondatokat kiragad a Bibliából és ezzel fölösleges szenvedést okoz szegény melegeknek.
Sírnivaló, amit Balavány művel. Ott állt a kapuban, muszáj lett volna belépnie rajta, de inkább hátat fordít - viszont bár nem ment bele a leglényegesebb kérdésbe - a Szentírás tanulmányozásába -, mégis bírálja az egyházat, hogy kiragad bibliai passzusokat és rosszul magyarázza ezeket. De honnan tudhatja ezt, ha azt sem kívánta megérteni, mit állít az egész téma keresztény kiindulópontjának alapműve a kérdésről?
Az egyház ellentmondásos viselkedése és vergődése egyébként nem feltétlen csak a fentebb már említett, emberi jogokat érintő kérdések mentén fodrozódik. Az egyház számára - ha picit is a helyén van - a homoszexualitás elsősorban nem jogi természetű, hanem erkölcsi természetű kérdés. Ez szerintem roppant fontos különbség. Jogi értelemben élhetünk olyan világban, ahol az adott politikai berendezkedés olyan társadalmi kereteket épít, melyek között jogot biztosít akár a meleg emberek számára is a házasodásra. A kérdés a kereszténység számára ettől függetlenül alapvetően erkölcsi jellegű marad. Egy társadalom pedig akkor működik többé-kevésbé megfelelően, ha a jogszolgáltatás és az igazságszolgáltatás, vagyis ez a két terület nagyjából fedésben van. Amikor az egyik látványosabban kilóg a másik takarója alól, akkor szoktak kezdődni a problémák.
Egy teljesen másik példát idehozva, olyan ez mint Mészáros Lőrinc és a korrupció. Jogi megközelítésben Mészáros Lőrinc természetesen nem követ el semmiféle korrupciót: elvégre melyik törvény tiltja, hogy húsz kiírt pályázatból húszat ő nyerjen meg? Nincs ilyen törvény, vagyis törvénysértésről sem beszélhetünk. És ha mindez hibátlanul le is van papírozva, akkor világos, hogy Mészáros semmiféle értelemben nem követett el jogsértést. Ám a korrupció nem csupán jogi kategória, hanem erkölcsi kérdés is, mitöbb alapvetően az! Nyilvánvaló, amikor Mészáros meggazdagodását firtatják a tömegek, nem feltétlenül annak jogszerűségét, hanem erkölcsösségét vonják kétségbe - és az erkölcsi kérdések szerintem az alapvetőbbek, a fontosabbak, a mérvadóak egy érzékeny és felnőtt társadalomban. Jó esetben a jog az erkölcsre épít, annak a talaján áll és igyekszik összhangba kerülni vele.
A melegekhez való egyházi viszonyulást sokszor inkább az a kettősség hatja át, hogy miközben a jog oldaláról egy demokráciában nem szeretnénk emberek életét feleslegesen korlátozni (hadd éljék meg szabadon a saját életüket), az erkölcs oldaláról a Szentírás normatív tanítása miatt nem érthetünk egyet a megvalósult meleg életformával. Amikor az egyház vergődik, akkor egyfajta Brown-mozgást végez a két pólus között. Szeretné nem bántani a melegeket, de nem szeretné feladni a biblikus erkölcseit. Két megoldás kínálkozik: az egyik, hogy az egyház figyelmen kívül hagyja a Bibliát és enged a társadalmi nyomásnak - vagyis az erkölcseit a melegek jogaihoz igazítja -, vagy továbbra is ragaszkodik a Biblia normatív erejéhez és annak az erkölcsi bázisára szeretné felépítve látni a jogokat, ez viszont a melegeknek nem lesz jó hír. A kutyaszorító tehát adott és most azokat az időket éljük, hogy valamiféle köztes megoldásért vergődik a kereszténység, ami pedig nem létezik. Úgy tűnik, csak a kenyértörés marad - a probléma pedig a döntés maga.
Attila vagyok, csak bolondozik a dropdown.
VálaszTörlésKivételesen csak röviden: szerintem releváns ebben a császárnak a császárét elv. Erkölcsös-e az erkölcstelen rendszert támogatni? Nyilván Isten morális akarata szerint nem, de mi a helyzet, ha az abszolút (vagy legyen megengedő) akarata lehetővé teszi az erkölcstelen rendszer létét? Melyik akarat előtt van felelősségünk? Milyen mértékben? Jézus szerint nekem úgy tűnik, mindkettő előtt engedelmességgel tartozunk. Ezért sem fér bele az evangélium a politikai dimenziókba. Semmilyen evilági dimenzióban nem értelmezhető a dolog. De ettől még szerintem nem dolgunk a "kenyértörés", sokkal inkább a szituatív Lélekre figyelés. Csak nem vagyunk nagyon előrébb, mert ugye ez sem evilági, és gyakran mi sem tudjuk megfogni, mire is gondolunk ezalatt.
Ez roppant fontos és jogos kérdés. Megpróbállak jól megérteni és aztán jelezd vissza, sikerült-e vagy sem? :-)
TörlésIsten morális akarata szerint keresztényként nem támogathatunk olyan erkölcsi rendszereket, dolgokat, társadalmi jelenségeket, melyek szembemennek Isten erkölcsi tanításával. Példa: nem érthetünk egyet Adolf Hitler zsidóellenes, faji felsőbbrendűséget hirdető politikájával - mert ez istentelen erkölcs. Ám ha Isten megengedő akarata miatt van Hitler hatalomban, és mi ellenszegülünk Hitlernek, akkor valahol Istennek is ellenszegülünk, nem? Ha jól értettem, valami ilyesmit kérdeztél.
"Melyik akarat előtt van felelősségünk? Milyen mértékben? Jézus szerint nekem úgy tűnik, mindkettő előtt engedelmességgel tartozunk. "
Ez nehéz kérdés. Ha már fentebb kijátszottam a "Hitler-kártyát", maradva ennél a példánál, Bonhoeffer is ezen vívódott. Hogy az az istentelen ha lázad a Führer ellen, vagy az az istentelen, ha tétlenül nézi, ahogy milliók mennek a halálba? Végül amellett döntött, hogy inkább Hitler ellenében foglal állást, mintsem a passzív kimaradás mellett.
Őszintén elárulom neked, én is inkább erre hajlok. Nem kimagyarázásként, de mintha "nem is tehetnék erről" egészen - szinte ösztönösen teszek így. Keresztényként éppen a Krisztustól tanult erkölcsi gondolkodásom miatt csaknem automatikusan szembefeszülök az erkölcstelen rendszerekkel. Ezért nem alkuszok meg a postban tárgyalt témában, ezért nem alkuszok meg a most népszerű "politikai kereszténységgel". Ha egy Führer-szerű politikai párt kezdene a hatalom és irányítás közelébe kerülni, hát lehet hogy venném a cipőmet és elmennék tüntetni is. Egyszerűen nem tudnám magam meggyőzni arról, hogy "ez Isten megengedő akarata" és inkább maradjak csendben.
Összegezve: míg az erkölcstelenséggel szembeállni alapvetően helyes tett, habár hibázhatok ha figyelmen kívül hagyom Isten megengedő akaratát, passzívan elnézni a dolgokat, arra hivatkozva, hogy úgy is az lesz, amit Isten akar, legalábbis hibás lehetőség. Nem tudom mennyire érthető a gondolatmenetem - de inkább akarok hibázni abban, hogy "túlbuzgó" vagyok és ellenállok a rossz erkölcsiségnek (ezzel adott esetben sértve Isten megengedő akaratát), mintsem a kifürkészhetetlen isteni akaratra hivatkozva elnézni a rosszat.
"De ettől még szerintem nem dolgunk a "kenyértörés", sokkal inkább a szituatív Lélekre figyelés."
Ez konkrétan a postban tárgyalt homoszexualitás témájában hogyan kell értelmezni?
Attila
TörlésÉn sem fatalista nihilizmusra gondolok :) De azt hiszem, emberek millióinak a kínzása és érdemtelen kivégzése esetén könnyebb a döntés, mint amikor azon agyalunk, hogy kezeljük a homoszexualitást a társadalomban.
Írod: "...az egyház figyelmen kívül hagyja a Bibliát és enged a társadalmi nyomásnak - vagyis az erkölcseit a melegek jogaihoz igazítja -, vagy továbbra is ragaszkodik a Biblia normatív erejéhez és annak az erkölcsi bázisára szeretné felépítve látni a jogokat, ez viszont a melegeknek nem lesz jó hír."
Bocsánat a sarkításért, de valami ilyesmi dilemmát érzek: vagy a melegjogokért küzdök, vagy a bibliai erkölcsért, egyéb opció nincs. De mi van, ha van erkölcsileg helyes aspektusa a melegek jogaiért való küzdelemnek, és van erkölcsileg helytelen aspektusa a bibliai normáért való munkának? Helyes-e dominionizmusban gondolkodni? Rekonstrukcióban, teonómiában? Én nagyon erősen arra hajlok, hogy Jézus nem ezért jött. Tudom, hogy te sem :) Akkor viszont csak kell, hogy legyen más út a kettő közötti választás helyett.
Helyes a szólásszabadságért tüntetni? Hát, benne van a pakliban, hogy rossz irányba viszi a társadalmat, de lehetőséget ad nekünk is megszólalni. Lehet, hogy utólag bánjunk majd, bármi is a válaszunk, de vajon az eredmény dönti el a helyességet?
Szerintem a szituáció dönti el, éppen mi a helyes. A diszkrimináció ellen fellépni helyes. Az emberi méltóság mellett szintén. De a bűn elhallgatása maga is bűn. Szerintem nem két abszolút érték között kell eldöntenie az egyháznak, hogy melyik az igazán helyes, hanem több helyes értéket kell képviselnie attól függően, hogy melyik van inkább támadás alatt. Van, hogy a kettőt egyszerre. Én ezt nem vergődésnek látom. Ez van, a császárnak jár a képmása (ezalatt én kitágítva a mindenkori tökéletlen társadalmi rendet értem, amiben adott lehetőségek között élnünk kell), de Istennek is jár a képmása. Ez az utóbbi fontosabb, mert Istennek kell inkább engedelmeskednünk, ugye. De nem biztos, hogy a rossz ügy mellé állok azzal, ha abban meglátom az isteninek a csíráját valahol, és kimondom, hogy az bizony Istennek is kedves. Valójában amikor így adom meg a császárét, akkor Istennek adom meg, ami Neki jár. A császár meg gondoljon, amit akar...
Attila, értem, ezzel alapvetően egyet is értek, amit leírtál. Valószínűleg én fogalmazhattam rosszul, ha ezt a dilemmát olvastad ki a bejegyzésemből:
Törlés" de valami ilyesmi dilemmát érzek: vagy a melegjogokért küzdök, vagy a bibliai erkölcsért, egyéb opció nincs."
Én nem ide akartam kilyukadni, de akkor a téma kedvéért: persze, simán el tudok képzelni a magam részéről olyan helyzetet, hogy kiállok a meleg emberek mellett, ha valaki bántalmazni akarja őket, molesztálja, fizikailag abuzálja, gúnyolja azért, mert melegek. És igen, sajnos ez elő is fordul. A másik pedig: vitatkozom az egyházzal, amikor a saját határain túllépve abba is bele akar szólni (felhasználva a politikai hatalom lehetőségeit), hogy korlátozza a világban élő melegek alapjogait: ne vonulhassanak, ne adhassanak ki könyveket, stb, stb... Ezt nonszensznek tartom, túlkapásnak, túlzó magatartásnak.
Viszont, és ez nagyon fontos, még ilyenkor se azért állok ki a melegek mellett, mert ők melegek. Ugyanígy kiállnék a bolgárkertészek mellett ha azért vegzálnák őket, mert ők bolgárkertészek, vagy akár Jehova Tanúi mellett, ha azért bántanák őket, mert ők Jehova Tanúi.
Amiről azonban én beszélek, hogy az egyházon belül nem lehet megalkuvás ebben a kérdésben. Persze nyilván az egyház közelében lévő melegeket sem érheti semmiféle attrocitás - de a bűnt bűnnek fogjuk nevezni akkor is, ha ez a melegeknek nem tetszik. Az egyház viszont egyre könnyebben megalkuszik ebben a kérdésben és egymás után adja fel a meggyőződéseit a társadalmi presszió hatására. Az anglikán egyházról múlt héten kiderült, hogy mostantól felszentel meleg lelkészeket és összead meleg párokat is. Az általam nagyra becsült evangélikus lelkész Bolba Márta kerek perec úgy látja, Isten megáldja a "rendezett" kapcsolatban élő melegeket. Ezek bizony mind a megalkuvás erős jelei.
Kempis Tamás: Krisztus követése (részletek)
VálaszTörlés"Rosszat nem szabad tenni semmiért a világon, senki emberfia kedvéért sem."
"Nincs igazi szabadság, sem tisztességes jókedv, csak Isten félelmében és jó lelkiismerettel."
A Jelenések könyve 2:4,6,15 alapján az "első szeretet" és a nikolaiták cselekedeteinek ill. tanításának gyűlölete nincs ellentétben egymással.
VálaszTörlés.
Urunk parancsai tulajdonképpen ígéretek: milyenné válhatok az Ő kezében. (!)
Miközben bonyolultnak látszó érvek pattognak oda-vissza, szerintem sokkal egyszerűbb sémában zajlik a vita: ismeritek azt a szociálpszichológiai kísérletet, amelyikben az alany egyszerű számtani feladatot kap (pl. 2x4=?), és egy fizetett statisztákból álló csoportban mindenki más rossz eredményt mond be (2x4=20)? Meddig tart ki az alany a meggyőződése mellett? Többnyire nem sokáig. (Konformisták vagyunk.)
VálaszTörlésAhogy én látom, hasonló dolog történik itt: világos, hogy a Biblia elutasítja a homoszexualitást. De ha ezerötszáz statiszta bizonygatja, hogy nem is, akkor meddig bírod a nyomást? Sorra adják fel az alanyok a kiinduló meggyőződésüket, itt tartunk jelenségszinten.
Érdekes felvetés.
TörlésMindenesetre a hívő keresztyén a Bibliának hisz, akár önmaga ellenében is.
Így van (legyen).
TörlésEgyik kérdés:
VálaszTörlésLesz-e, szükséges-e a szakadás?
(Szerintem fennáll a veszélye.)
Másik kérdés:
Fáj-e nekem a romlás, a szakadás?
(Szerintem az Úrnak fáj. - Vö: I.Királyok 3:16-28, és Lukács 15:11-32)
https://hvg.hu/velemeny/20150713_A_Biblia_hasznalata_kozelharcban
VálaszTörlés