Az előző bejegyzésben Nick Vujicic kapcsán érkezett hozzám egy olvasói komment, ami felvetette a lehetőséget: én valójában berzenkedem a sikertől, bizonyos értelemben "sikerfóbiám" van, vagyis nem tudom elfogadni ha valaki sikereket ér el. Talán ez okozhatta a Vujicic-et érintő kritikámat is, aki aranyos ember és igazán nem érdemli meg, hogy bárki "beleszálljon". Természetesen mindebből semmi nem igaz, azonban a felvetés mégis elindított bennem egy gondolatot, amit azért tárok most elétek, mert véleményem szerint egy fontos jelenségre mutat rá az egyházban.
Mondok erre néhány példát. Ha belegondolunk olyan fogalmak általános tartalmába, mint a nagyság vagy bölcsesség, akkor ezeket valahogy úgy értjük, hogy a nagyság a hatalmat, az erőforrások feletti diszponálást takarja, esetleg a művészetekben vagy tudományokban maradandót alkotni képes személyt illeti. Nagynak azokat az embereket nevezzük, akik jelentős szerepet játszanak a történelemben, döntési pozícióban állnak vagy értékes dolgokat hoztak létre. A bölcsesség pedig az intellektuális képességek, esetleg az iskolázottság vagy a sztoikus nyugalom környékére pozicionálható tulajdonság. Túlzás lenne azt állítanom, hogy a Biblia teljesen tagadja ezeket a gondolatokat, mégis az az olvasó összbenyomása, hogy inkább az ellenkező irányok felé húz. Így tehát a világ szemében nagy emberek gyakran említésre sem méltók a bibliai narratívákban, mely azt hangsúlyozza, Isten a kicsiket és jelentékteleneket választotta ki magának. Azt is tudjuk, aki bibliai értelemben nagy akar lenni, annak arra kell törekednie, hogy a többiek rabszolgája legyen. Ehhez hasonlóan a "bölcs ember" bölcsessége noha nem zárja ki az intellektualitást, de egészen biztosan nem azon alapszik. A bölcs a Biblia szerint az az ember, aki számol Isten valóságával és az életét ennek a fényében priorizálja. A bölcsesség nem más, mint Isten létének tudatában létezni.
A példákat a végtelenségig lehetne sorolni. A boldog ember sem olyan módon értelmezi a boldogságot, amely a közlogika szerint boldogságot jelent, ahogy a gazdagság lényege sem a vagyonfelhalmozás, az értéktárgyak szakadatlan vásárlása, a fogyasztói kultúrának alávetett létmód. A jézusi koncepció szerint a gazdagság sokkal inkább lelki természetű, sőt a transzcendens "kincsgyűjtés" irányába mutat - vagyis az örökkévaló értékeket kívánja keresni és felhalmozni.
No és ha már a sikerről volt szó, mondani sem kell, a bibliai értelemben vett siker sem igazán azt takarja, hogy kinek mekkora színpad van a talpa alatt, ki mekkora tömeget tud maga köré csődíteni, és kinek hány példányban fogynak a könyvei. A siker fogalmát is megfordítja a bibliai szemléletmód: persze nem nevezi rossznak, ha valaki sokakat elér, könyveket ír melyek jól fogynak - de a hangsúlypont a sikerben mégis az, hogy az egyfejű magánember mennyire képes megélni a hitét a személyes életterében, hogyan tudja Krisztust követni a saját hétköznapjaiban. Mert mit ér az embernek, ha az egész világot megnyeri - ám a lelkében kárt vall? Bárhogyan is gondolkodunk, nehéz a siker mércéjét az általános felfogás mentén értelmezni, amennyiben a biblikus mérce lesz a mi mércénk.
És akkor most szeretném leírni egy-két mondatban a fenti eszmefuttatásom alapján, mi is az én igazi bajom a "sztárprédikátorokkal", "sztártanítókkal", "sztárprófétákkal" és "sztárszpíkerekkel" (micsoda hülye kifejezések ezek!). Nem valamiféle irigység vezet. Nem kívánom magamnak az ő sikereiket. Nincs igényem nagy színpadokon állni. És nem tagadom magát a sikert sem.
A bajom az, hogy ezek az emberek a Biblia által megfordított értelmezéseket visszafordítják a világi logikai oldalukra. Másként fogalmazva, a siker, a boldogság vagy a gazdagság náluk az lesz, ami a közlogika szerint eredetileg volt. Amit a Szentírás megfordított, ők visszafordítják a világi értelmezés irányába. Ezek az emberek tulajdonképpen és elsősorban Visszafordítók, és csak másodsorban próféták, tanítók, prédikátorok, előadók. Amit a Biblia beszorzott mínusz eggyel, azt ők megint beszorozzák mínusz eggyel, hogy visszakaphassuk az "eredeti" kiindulópontot. Még naiv módon azt is elhiszem, hogy ezt nem feltétlenül és mindig erős tudatossággal csinálják - csak szimplán az a közeg és műfaj, amibe beleálltak, ezt várja tőlük, erre taszítja őket.
Hozzáteszem, nagy önuralom és jellem kell ahhoz, hogy valaki a Biblia által megfordított értékrendet ne akarja visszafordítani, amikor olyan életmódot szervez magának, ami a szakadatlan színpadi jelenlétet, tömegek rajongását és tekintetekben fürdést hoz magával. Ilyen kontextusban ragaszkodni a bibliai értékrendhez, ami a sikert, boldogságot, gazdagságot és egyéb fogalmakat illeti, embert próbáló kihívás. És tegyük hozzá: aki ennek a kihívásnak képes megfelelni, aki hosszú távon megáll a sodrásban, az tényleg sikeresnek nevezhető!
Rich Mullins jut eszembe (má' megint). Vaktrösztbe helyezte a vagyona nagy részét, és egy szerény járadékból élt. Halála körül (97, ha jól emlékszem) nettó hatmillió dolcsi körül volt amúgy a vagyona.
VálaszTörlésAttól tartok, nem teljesen értem mit szerettél volna mondani. Azon túl, hogy én nagyon szerettem Rich Mullins-ot. Gondolom arra utalsz, hogy amerikai mércével mérve szerényen élt.
TörlésEgyrészt köszi, hogy kicsit bővebben kifejtetted itt az előző posztbeli hozzáállásodat. Másrészt, hasznos végiggondolni a Biblia-értelmezésnek ezt a problémás területét, mert szerintem mintha figyelmen kívül hagynád, hogy Jézus "tudta, mi lakik az emberben", és olyan értelmezést javasolsz, ami immár nem akarja tudni, mi lakik az emberben. (Azaz világidegen, miközben Jézus nem volt az, fejlesztette a világot, és nem megtagadta.)
VálaszTörlésRövid pl.: az apostolok rendkívül világi módon versengenek, hogy melyikük lesz az első, a vezető, a leghíresebb. Jézus nem azt mondja, hogy szégyelljétek össze-vissza magatokat, a világosság fiai között nincsenek elsők, és aki a legkevésbé híres, az a legmenőbb, hát hiába dumáltam eddig nektek? Nem. Jézus azt mondja, hogy aki első akar lenni, az mások szolgálatával tüntesse ki magát, azaz igenis van elsőség, csak sokat kell érte és közben dolgozni. A Messiás tudja, hogy az emberek közül egyesek ki szeretnének tűnni, és ezt a vágyukat úgy tanítja kiélni, hogy mások hasznára legyenek vele.
Vujicicre térve: világos, hogy tetszeni akar, sikeres akar lenni, hírnevet szeretne. És közben rengeteg embernek segít, szolgálatukra van. Ahogy én látom, ennél jobban nem lehet Jézus tanításának megfelelni.
"Jézus nem azt mondja, hogy szégyelljétek össze-vissza magatokat, a világosság fiai között nincsenek elsők, és aki a legkevésbé híres, az a legmenőbb, hát hiába dumáltam eddig nektek? Nem. Jézus azt mondja, hogy aki első akar lenni, az mások szolgálatával tüntesse ki magát, azaz igenis van elsőség, csak sokat kell érte és közben dolgozni."
TörlésÉn is pontosan erre akartam felhívni a figyelmet. Jézus nem azt mondja, hogy a világosság fiai között nincsenek elsők - hanem azt, hogy elsőnek lenni nem azt jelenti, ahogy erre a fogalomra a világ gondol. Hanem a többiek rabszolgája az, aki a legelső. Jézusnál a felfelé vezető út a világ szemében lefelé vezet.
De hát Vujicic másokat szolgál, nem? Erőt, lelkesedést ad a csüggedteknek - a hitben élésre (miszerint ha neki sikerült, mindenkinek sikerül). Én ezt felemelőnek találom.
TörlésNem egészen értem az álláspontodat: az a gondod, hogy előadás közben nem eléggé alázatos rabszolga megjelenésű? Vagy úgy vagy vele eleve, hogy "színpadon lelkesedni? pfúj"? A piszok mázlista, ugyebár... születési előnnyel rendelkezik, és azzal nyomul gátlástalanul. Bezzeg mi, akik sajnos számos felesleges végtagokkal születtünk, keccsölhetünk, hogy valaki odafigyeljen ránk. Hát hozzon szépen nekünk kávét ez a Vuji ahelyett, hogy színpadon mórikálja magát. Még hogy csodálatosan lelkesítő. Frászt.
"Nem egészen értem az álláspontodat"
TörlésAhogy elnézem, egyedül vagy ezzel. Úgy látom a bejegyzésem érthető mindenki számára, más kérdés, hogy esetleg nem értenek egyet vele.
Azt viszont én nem értem, honnan jönnek a felvetések Vujicic megjelenéséről? Gondolod az zavar engem, hogy néz ki? Az igaz, hogy a kéz- és lábnélküliség önmagában nem teljesítmény, hanem (egy sajnálatos) állapot. Tragikus, sajnálni való, szörnyű.
De ennek nem sok - semmi - köze a motivációs trénerek mondanivalójához, ami hamis frázisokra építve ígér sikert mindenkinek. Viszont nincs kedvem megint leírni az egész bejegyzést még egyszer. :-)
vádlásos érvelés: ősrégi marketinges módszer. a hitgyülete vezetői előszeretettel alkalmazzák, akár a saját testvéreiken is. az én bátyám egy hitgyületés "alvezér". ő is alkalmazza. ha leleplezem a némethjúdást, hogy csaló, csalással szerezte a vagyonát, akkor ők ilyesmi érveléssel jönnek, hogy irigykedek a sikereikre. az a helyzet, hogy ez már olyan súlyos gonoszság, ami már nem magát az igazságot támadja, hanem a kommunikációt is, azaz nyelv-dekonstruálás. Isten átadta őket a gonosznak...
VálaszTörlésAmi a sztárprédikátorokat illeti, van aki magát nem tartja sztárnak, csupán igyekszik hűséges lenni, csak mások sztárolják őket.. messziről meg különösen. Gyermekkorom legmeghatározóbb lelkésze pont ilyen volt.
VálaszTörlésEz más tészta szerintem. Nem az a kérdés, hogy felnéznek-e valakire vagy "sztárolják" (az emberek előszeretettel keresik az idolokat, akik gyakran arra emlékeztetik őket, amilyenek valójában lenni szeretnének - ez a téma is megérne egy misét), hanem az, mit kezd ezzel.
TörlésIde kívánkozik: zsidó felfogás szerint a zsidó ember csillag a pogányok számára, az a dolga, hogy felragyogtassa számukra az Úr dicsőségét. Továbbá, a zsidó ember az örök életben fénylik, mint a csillag.
TörlésJézus ezt az attitűdöt nem törölte el, alapértelmezettnek vette, és implicit utalásokat tesz rá (a lámpást nem lehet letakarni). Ergo, a keresztény ember feladata is az, hogy csillag legyen a világ számára, hogy a sztárságával szolgáljon.
Két megjegyzés:
Törlés1. Ez a csillag legyen dolog végképp más tészta, mint a sztárprédikátorok...
2. A mit kezd viszont nagyon nem egyszerű történet. Különösen amikor az idolkeresők az illető gyülekezetében, netán annak a vezetésében is megjelennek...