2024. december 17., kedd

Elévülhet-e a bűn?

Nem igazán kerül az ember közelebb a karácsony hangulatához, ha a tizenegy éves kisfiú, Till Tamás egykori meggyilkolásáról szóló híreket olvassa. Márpedig most tele van ezzel a sajtó: a gyermeket huszonnégy évvel ezelőtt ölték meg, és csak ennyi idő után sikerült megtalálni földi maradványait. Ami legalább ilyen fontos, hogy az elkövetőt is utolérték, ám egyes hatályos törvények alapján a bűncselekmény annyira régen történt, ráadásul a gyilkos maga is kiskorú volt annak idején, hogy jogi szempontból elévült az ügy. Avagy mégsem: mert van, amin nem lehet átlépni...

Aki követi a napi sajtót, nyilván tud róla, hogy jelenleg zajlik egy jogi hercehurca, miszerint az ilyen minősített emberölési ügyek esetében ne beszélhessünk a bűncselekmény elévüléséről - vagyis akármennyi év után is kerül elő a tettes, büntethető legyen. A Főügyészség szerint egyébként szegény Till Tamás esetében amúgy is ez a helyzet, mivel a minősített emberölésnél kizárható az elévülés fogalma. Most zajlik az eszmecsere arról, hogy részben a borzasztó bűncselekmény hatására igazítsunk a törvényeinken.

Nem szeretnék belekotyogni ennek a sötét történetnek a jogi hátteret érintő kérdéseibe, hiszen nem vagyok jogász, nem igazodok el abban, hogy a büntetőjog területén mi számít megfelelőnek, méltányosnak vagy akár hiányosnak és javítandónak. De úgy látom, hogy ebben a gyilkossági históriában nem is feltétlenül csak a jogászkodásról van szó, hanem a pragmatikusságnál sokkal mélyebben futó, emberi érzéseket is megpendítő szálakról. Mert miközben az ember elborzadva felháborodik, amikor egy kisgyermek meggyilkolásáról olvas, a legsötétebb érzései között is felvillan egy-egy kisebb szentjánosbogár, az igazság szikrája: például az, hogy emberként erkölcsi kötelességünknek érezzük, hogy az ilyen gonosztettek száz év múlva se maradjanak büntetlenül! Lehet, hogy naiv vagyok, de mégis azt érzem, hogy most a jog nem beelőzi az erkölcsöt, hanem az erkölcsi felháborodásunk után szeretnénk a "jogot művelni". Tehát előbbre kerül az, amit helyesnek gondolunk (egy gyermek meggyilkolása ne évüljön el), és csak ennek fényében fogalmazzuk meg a törvényeinket.

Sokszor nem így van, hanem a jog és az erkölcs külön utakon járnak. Most viszont a bennünk lévő erkölcsi érzékre támaszkodva akarunk csiszolni a jogi kategóriáinkon. És úgy vélem, ez nagyon is rendben van így. Normális üzemmenetben a jog az erkölcsöt tükrözi - és nem fordítva. Kár, hogy az ilyen manőverekre többnyire akkor szoktunk képesek lenni, ha valami tragikus történik - például meghal egy gyermek.

A jog persze így is beszél arról, hogy bizonyos bűntettek egy idő után elévülnek. Az eset kapcsán azonban leginkább mégis az a kérdés merült fel bennem, hogy erkölcsi értelemben van-e a bűnnek elévülési ideje? Létezhet-e olyan, amikor kellően sok idő telik el egy bűn elkövetését követően, hogy az már olyan mértékben a feledés homályába vész, hogy büntethetőségét veszíti?  Ha muszáj lenne erre válaszolnom, akkor azt hiszem inkább nemmel szavaznék. Nemcsak a bibliai elvek mentén, de azért az is benne van a pakliban. Tudomásom szerint a Biblia beszél arról, hogy az idő képes akár bűnök által okozott sebeket is begyógyítani, de azt sehol nem tanítja, hogy a bűn kezelésének elvárható erkölcsi módja, ha sok ideig nem hozzuk felszínre. A bűn addig marad meg bűnként, ameddig nincs igazán orvosolva: vagyis világosságba emelve, megbánva, megbocsájtva, elrendezve.

Ez persze nem feltétlenül egyszerűsíti le a dolgot. Hiszen adódhat olyan szituáció, amikor már nem tudom a bűneimet elrendezni valakivel - például mert az illető fizikai távolság miatt elérhetetlenné vált, esetleg elhunyt, vagy rosszabb esetben én értem földi pályafutásom végére és bizonyos rendezetlenségekkel távozok az életből. Olyan is előfordulhat, hogy bár tőlem nem kér valaki bocsánatot, de én mégis elengedem a bűnét és megbocsájtok - mert ha nem teszem, mentálisan kikészülök, mintegy foglya maradok annak a rendezetlenségnek, amit a történtek okoznak bennem. A Szentírás nem tér ki minden lehetséges eshetőségre, de azért szerintem alapelvként két dolog felé nagyon orientál bennünket:

1. A bűnök végső soron Istent sértik meg, nem csak azt, aki ellen elkövetik. Ezért a bűnök elrendezésének alapvető módja mindig Isten és ember között kezdődik, aztán ember és ember között is lehetséges.
2. A bűnökkel foglalkozni kell. A szőnyeg alá seprés nem megoldás. Az csak arra jó, hogy a tudati szinten eltemetett bűnök a sötétben maradva fertőződjenek tovább.

A második pont most leginkább az, amiről a sajtóhírek Till Tamás kapcsán szólnak. Egy gyermek meggyilkolásának nemcsak jogi értelemben nem lehet lejárati határideje, de erkölcsi értelemben sem. Számos okból helyes ez így, s ezek között bizony az is ott van, hogy irgalmatlan rossz üzenet a társadalom felé, ha egy ilyen kaliberű gonosztett büntetés nélkül marad. A végső tanulság ebből csak az lesz, hogy következmények nélküli világban élünk - ha elegendő ideig kihúzod, megúszod amit csináltál. Mindannyian érezzük, hogy ez nem működőképes, ez elfogadhatatlan, ez nem igaz. A tetteknek előbb-utóbb lesz következményük. És talán ha elfogadjuk ezt, akkor könnyebben megemészthetők az olyasféle teológiai fogalmak is, mint a rosszul csengő végső ítélet - ami nem szól másról, minthogy a dolgok legvégén legkésőbb számolni kell mindazzal, amit addig cselekedtünk, azaz egy erkölcsi természetű valóságban élünk. 

Till Tamás tragikus története egy kicsit nekem erről is beszél: hiszünk a bűnök nem-elévülésében és az igazságszolgáltatás időtlen mivoltában. Érdekes, hogy még egy szekuláris kultúrában is hajlunk az ilyesmire! S ha a jogalkotást úgy próbáljuk alakítani, hogy az tükrözze ezt a belső meggyőződésünket, vajon Istennek ne hagyjuk meg a jogot a végső ítélkezésre?

8 megjegyzés :

  1. Sytka, természetesen egyetértek avval, hogy ilyen barbár, alávaló bűn soha ne évüljön el. Azonban a következő mondatokat olvasva, némi ellentmondás ugrott be nekem. Írod, hogy:

    "Tudomásom szerint a Biblia beszél arról, hogy az idő képes akár bűnök által okozott sebeket is begyógyítani ... A bűn addig marad meg bűnként, ameddig nincs igazán orvosolva: vagyis világosságba emelve, megbánva, megbocsájtva, elrendezve.

    Én úgy emlékeztem, hogy a Biblia ennél sokkal többet mond, és meg is találtam a Zsoltárok 103: 11-12 -ben:
    Mert amilyen magasan van az ég a föld fölött, olyan nagy a szeretete az istenfélők iránt. Amilyen messze van napkelet napnyugattól, olyan messzire veti el vétkeinket.

    Én itt nem látom igazolva, kijelentésed, hogy "A bűnök végső soron Istent sértik meg", sőt, úgy tűnik a fentiekből, hogy Istent nem lehet úgy megsérteni, hogy ne adjon kegyelmet. Mintha ő lenne a bűnözők utolsó mentsvára, aki "messzire veti el vétkeiket". Így vétkeik elévülnek, ők pedig kegyelemben részesülhetnek.
    Nem jól látom?

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Péter, nem egészen látod jól. Néhány gondolat a kérdéses zsoltár kapcsán:

      1. A zsoltárok jó része szituatív, azaz valamilyen élmény, élethelyzet, történelmi esemény váltotta ki a keletkezésüket. Ezzel csak azt akarom mondani, hogy nem feltétlenül univerzális tanítások-dogmák gyűjteményei, hanem sokszor életérzéseket kifejező eszközök.

      2. Ha tovább olvasod az általad idézett részt legalább a 13. versig, ott ezt találod: "Ahogy az apa megkönyörül fiain, úgy könyörül az Úr azokon, akik őt félik." Hozzátehetjük még a 18. verset is, ami azokról szól, akikre vonatkozik Isten kegyelme: "Azokkal, akik hívek szövetségéhez, akik vigyáznak, hogy törvényei szerint éljenek." Tehát nem úgy van az, hogy meggyilkolol egy gyereket, aztán simán bízok Isten kegyelmében, mert az nekem jár. Isten nem olyan értelemben a "bűnözők utolsó mentsvára", hogy a bűnelkövetés után egyszerűen csak bízhatnak abban, hogy majd kegyelmet kapnak.

      A kegyelem persze attól kegyelem, hogy Isten szuverén döntése alapján nyújtja vagy nem nyújtja, és nem mi dolgozunk meg érte. De mégis, csak azok számíthatnak rá jogosan, akik - a fentebb olvasható ószövetségi szóhasználattal - "őt félik" avagy "törvényei szerint élnek". Az az ember, aki figyelmen kívül hagyja Istent vagy direkt szembemegy vele, bibliai értelemben maga dönt arról, hogy nem kíván élni a kegyelem lehetőségével.

      A "messzire veti el vétkeiket" sem a bűn elévüléséről szól, hanem arról, ami a bűnbocsánat isteni következménye. Az elrendezett bűnökkel nem kell tovább foglalkozni, erre utal az a kifejezés, miszerint Isten elveti őket - ami valószínűleg egyfajta mintaadás arra, hogy a bűneit megbánó embernek sem kell ezek miatt tovább tipródnia.

      Törlés
  2. Szerintem ebben az ügyben eredetileg „nem volt sok látnivaló”, inkább kommunikációs bravúr úgy tenni, mint ha lenne. Ha a gyilkosság (mint cselekmény) nem évül el, akkor tényleg nem évül el, és ennyi. Az, hogy egy fiatalkorú enyhébb büntetést kap érte, nem azt jelenti, hogy akkor mégiscsak elévül, hiszen a cselekmény a jellegére tekintettel nem évül el. Tehát egy sokkal később elkapott tizenéves gyilkos nem ússza meg, hanem később üli le az akkor esedékeset (plusz időmúlás, enyhítő körülmények, stb.). Nem látom, hogy a jogalkotás ezen bármit változtatott volna, legfeljebb a jövőben nem kell elmebajnoknak lenni, hogy ezt kilogikázzuk.
    Ami Peti „barátunk” fenti, farizeusokat leiskolázó kérdését illeti: mindig szórakoztató, ha azok hivatkoznak egy általuk kitalált, ideális teokrácia szabályaira, akik szerint az Isten-hit 0% felé tart, és ez így van jól. Kedves Peti, akkor tudnál hitelesen feltenni egy hasonló kérdést, ha magad az Isten-hit terjesztésén dolgoznál állhatatosan, és nem ellene. Egyébként ha a hitterjesztésben járnál élen, a kérdésed talán inkább arra vonatkozna, hogyan fejlődhetnek ki ilyen kegyetlen, lelketlen tett elkövetésére képes emberek a világon, ki/mi fordította őket ebbe a rémisztően bestiális irányba.
    Azt gondolom, hogy erre nincs megnyugtató válasz, mert ha a „társadalom” a hibás az ilyesmiért (is), akkor a jelenség szisztematikus lenne. A jelek szerint egyedi, tehát valami más oka van, mint a társadalom. De akkor mi? (Ez nem költői kérdés.)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Csak az utolsó felvetésedre reagálva: az nyilván nem tipikus jelenség, ha valakiben olyan indulatok forrnak, amelyek miatt megöl egy gyereket. Ilyen értelemben nem tipikus ez a fajta erőszak, de 1) megvan ennek is a kriminológiai-pszichológiai-társadlomlélektani magyarázata, 2) azért, mert (hál' Istennek) marginálisak a gyerekgyilkos jelenségek, ez még nem azt jelenti, hogy a társadalom ne lenne hibás ezügyben. Valahol azért van korreláció aközött, hogy egy társadalom mennyire szigorú és következetes pl. a büntetésvégrehajtásban, mennyire neveli a polgárokat a közjóra, az erkölcsileg helyes viselkedésre (bármit is jelent ez most, de valami olyasmit biztosan, hogy nem bántjuk fizikailag saját fajtársainkat), vagy akár milyen szinten áll a közoktatásban. (A műveletlen társadalmakban tipikusan nagyobb az erőszak.) És még millió más tényezőt is lehetne sorolni.

      Tehát én a társadalmi felelősséget azért nem diszkvafilikálnám a képből, de ettől függetlenül még a teológiai hozzászólások is adekvátak számomra. Az isteni kegyelem pedig nem jár senkinek, de annak különösen nem, aki aljas szándékból bántalmaz egy gyereket, és nemhogy nem bánja ezt meg, de utólag még vissza is vonja a vallomását (ha jól látom a hírekben, most itt tartunk éppen!). Az ilyen ember teljesen abszurd módon álmodozhat arról, hogy "jó de Isten mindenkinek megbocsájt". Nem, nem bocsájt meg mindenkinek.

      Törlés
    2. „azért, mert (hál' Istennek) marginálisak a gyerekgyilkos jelenségek, ez még nem azt jelenti, hogy a társadalom ne lenne hibás ezügyben"
      - Ez szerintem logikailag nem egészen következetes. Amiről a társadalom tehet, az statisztikai léptékben tapasztalható, és nem egy-egy elképesztő félresiklás.
      "Nem, nem bocsájt meg mindenkinek."
      - Ez sem egészen következetes, mert csak mi véljük, indulatvezérelten. Valójában annyit tudunk, hogy amit valaki számítóan követel, az nagy valószínűséggel nem jár neki.

      Én onnan közelíteném meg a hitből (talán) adódó álláspontot, hogy az isteni kegyelem végtelen túláradása egy tisztán teokratikus társadalomra lenne igaz – amelyben szörnyű bűncselekmények definíció szerint nem történnek, mert nincs ki elkövesse őket. Tehát az, hogy történnek, bizonyítja, hogy nem teokratikus társadalomban élünk, hanem egy Istenre figyelni igyekvőkből és Rá se bagózókból álló vegyesben, ahol saját eszközeinkkel (is) kell segíteni a rend/emberiesség fennmaradását.

      Törlés
    3. "megvan ennek is a kriminológiai-pszichológiai-társadlomlélektani magyarázata"
      - Lényegében nincs meg. Ha meglenne, akkor mint szervizben a renitens mosógépet, egy rehab intézetben megszerelnék a tetteseket, és ők megjavulva térnének vissza a társadalomba, mindenki örömére. Vegyük észre, mennyire nincs ez így.

      Törlés
    4. Az utolsó bejegyzésed teljesen aláírom: egy idealisztikusan megvalósuló teokráciá tényleg ilyen lenne, de ez soha nem is volt és nem is lesz ebben a valóságban.

      Abban is van igazságod, hogy amiről a társadalom tehet, az valamilyen módon kimutatható. Nyilván nem direkten értettem az összefüggést, miszerint "azért ölték meg Till Tamást, mert a társadalom tehet arról, hogy kitermelt egy ilyen gyilkost!" Ez egy naiv és bárgyú megközelítés lenne. Ugyanakkor ezeket a kirívó bűncselekményeket én valamiféle tünetnek is vélem: az a közeg, ahol előfordulhat ilyesmi, valahogyan kedvező körülményeket teremthetett egy ilyen ember számára. Ha nézel beszélgetéseket, cikkeket a témáról, ezért tudják a gyilkosokat profilírozni a zsaruk: mert vannak tipikus vonásaik. Pl. alulszocializáltak, iskolázatlanok, erőszakra hajlamosak, családjukban már van büntetett előéletű családtag, stb... Vagyis bizonyos társadalmi jelenségekkel mégis jól leírhatók - akkor is, ha a bűnelkövetésük példátlan. Én arra gondoltam, hogy minél nagyobb az a szociális réteg, ahonnan ilyen emberek "előmászhatnak", annál inkább társadalmi is ez a kérdés, nemcsak egy kirívó marginális példa. Sajnos az a helyzet, hogy Magyarországon a szegények rétege gyarapodik, ergo a bűnelkövetők rétege is fog, akik között - valószínű persze kis esetszámban - lesznek még ilyen kaliberű elmebetegek.

      Törlés
    5. "a szegények rétege gyarapodik"
      - (Azért ne feledjük, hogy a konkrét ügy sok éves, ne keverjük az idősíkokat.) Ha tudni akarod, a média szerint hol gyarapodik a szegénység, nézz brit híreket. Mivel a brit GDP jóval a miénk felett van, definíció szerint nem úgy szegények, ahogy mi a szegénységre gondolunk. És mégsem fogynak ki a szegénységből...
      Őszintén szólva, én nem szeretnék 20 év múlva, 3x ekkora GDP mellett még mindig a „szegénység” ellen harcolni. Olyan politikusokra fogok szavazni, és nektek is ezt javasolom, akik az egyéni döntések felelősségét hangsúlyozzák, mert a jó egyéni döntésekből lesz a jólét.

      Törlés

Megmondhatod te is... de kérlek, NE tedd névtelenül!
(A szerző a beírt kommentek közül bármelyiket előzetes figyelmeztetés és minden magyarázat nélkül törölheti. Kommentedben ne használj túl sok hivatkozást, mert a rendszer automatikusan moderál!)