Egyszer szkeptikusokkal vitatkoztam Jézus feltámadásáról. Egyik fő ellenérvük a feltámadás történelmi valószínűtlenségével kapcsolatban az volt, hogy Jézus csak olyanoknak jelent meg, akik amúgy is elfogultan viszonyultak személyéhez és bíztak Mesterükben.
Megkapóan fogalmaz Lukács evangéliuma az emmausi út eseményeivel kapcsolatban. A történet leírja, hogy Jézus két követője elindult Jeruzsálemből Emmausba és az úton melléjük szegődött a feltámadt Jézus. A két fickó azonban nem ismerte fel. Rejtélyesnek tűnő mondat következik:
Visszatérve a szkeptikusok érvére, miszerint Jézus miért nem a szkeptikusokat akarta meggyőzni a halál utáni életről és a feltámadásáról, azt mondhatjuk, pontosan ezt tette. Mesterséges itt két csoportot különválasztani kétkedőkre és a feltámadást váró elfogult hívőkre. A tanítványok és Jézus más követőinek viselkedése arról árulkodik, hogy ezek az emberek éppen annyira meglepődtek Jézus fizikai feltámadásán, mint amennyire az bárkitől elvárható ilyen esetben. A különbség köztük és a farizeusok, rómaiak, más kívülállók között csak az volt, hogy utóbbiak továbbra is megmaradtak a kételkedésükben. De ők miért nem láthatták Jézust? Miért nem láthattak feltámadást?
Láthattak. Jézus korábban támasztotta fel Lázárt, aki négy napja a sírban feküdt és az evangéliumi leírás szerint már oszlásnak indult. (A rabbinikus hagyomány úgy hitte, 3 napig lehet valaki feltámasztani - Jézus ezen is túlmutatott). Lázár feltámasztásának egyik oka pedig éppen az volt, hogy az emberek hitet merítsenek a történtekből:
Ezek után a kételkedők számonkérése Jézus feltámadása kapcsán szerintem értelmetlen: ha nem hittek a saját szemüknek Lázár esetében, miért hittek volna Jézusnál? Ennek ellenére még így is kaptak valamit, ami legalábbis gondolatokat indíthatott volna bennük a feltámadás valóságáról: egy üres sírt, Jézus teste nélkül. A válaszukat ismerjük. Ma is.
Megkapóan fogalmaz Lukács evangéliuma az emmausi út eseményeivel kapcsolatban. A történet leírja, hogy Jézus két követője elindult Jeruzsálemből Emmausba és az úton melléjük szegődött a feltámadt Jézus. A két fickó azonban nem ismerte fel. Rejtélyesnek tűnő mondat következik:
Az eredeti görögben az "akadályozta valami" helyén a κρατέω (krateó) kifejezés áll, amit úgy is fordíthatnánk, hogy "birtokol" vagy "uralkodik", esetleg "felülmúl". Mi birtokolta azokat a tanítványokat, akik éveken át szemtől-szemben látták saját Mesterüket? Szerintem a szkepszis. Abban sem hittek, amit a saját szemükkel láttak. Valahol megértem őket: én sem szoktam egykor halott emberekkel együtt sétálni az utcán. Mindehhez még hozzájárulhatott az a letargia, amit Jézus brutális halála okozhatott nekik.
"De a szemüket akadályozta valami, hogy fel ne ismerjék" (Luk 24:16)
Visszatérve a szkeptikusok érvére, miszerint Jézus miért nem a szkeptikusokat akarta meggyőzni a halál utáni életről és a feltámadásáról, azt mondhatjuk, pontosan ezt tette. Mesterséges itt két csoportot különválasztani kétkedőkre és a feltámadást váró elfogult hívőkre. A tanítványok és Jézus más követőinek viselkedése arról árulkodik, hogy ezek az emberek éppen annyira meglepődtek Jézus fizikai feltámadásán, mint amennyire az bárkitől elvárható ilyen esetben. A különbség köztük és a farizeusok, rómaiak, más kívülállók között csak az volt, hogy utóbbiak továbbra is megmaradtak a kételkedésükben. De ők miért nem láthatták Jézust? Miért nem láthattak feltámadást?
Láthattak. Jézus korábban támasztotta fel Lázárt, aki négy napja a sírban feküdt és az evangéliumi leírás szerint már oszlásnak indult. (A rabbinikus hagyomány úgy hitte, 3 napig lehet valaki feltámasztani - Jézus ezen is túlmutatott). Lázár feltámasztásának egyik oka pedig éppen az volt, hogy az emberek hitet merítsenek a történtekből:
"Ezért Jézus nyíltan megmondta nekik: "Lázár meghalt, és örülök miattatok, hogy nem voltam ott, hogy majd higgyetek." (János 11:14-15)Ennek a feltámadásnak voltak szkeptikus szemtanúi is. Mondhatjuk, megkapták az esélyt a személyes meggyőződésre. Az eredmény nem maradt el: egyesek hinni kezdtek, a "vérbeli szkeptikusok" azonban azokhoz csatlakoztak, akik a történtek hatására elhatározták, kivégzik Jézust.
Ezek után a kételkedők számonkérése Jézus feltámadása kapcsán szerintem értelmetlen: ha nem hittek a saját szemüknek Lázár esetében, miért hittek volna Jézusnál? Ennek ellenére még így is kaptak valamit, ami legalábbis gondolatokat indíthatott volna bennük a feltámadás valóságáról: egy üres sírt, Jézus teste nélkül. A válaszukat ismerjük. Ma is.
Sytka, szerintem a Luk 24:16-ban vmi masrol lehtett szo.
VálaszTörlésA Luk 24:31, ill. 24:45 alapjan gondolom:
(Karoli)
31
"És megnyilatkozának az ő szemeik, és megismerék őt; de ő eltünt előlük."
45
"Akkor megnyilatkoztatá az ő elméjöket, hogy értsék az írásokat."
(Persze hitetlenseg is volt bennuk (maga Jezus mondta nekik), de szerintem nem pusztan ez miatt nem ismertek meg.)
Niemand, mindezzel csak azt akartam példázni, ami az evangélium beszámolójából elég világosnak tűnik: nem csak a "kívülállók", hanem Jézus belső köre is szkeptikus volt a feltámadással kapcsolatban. Nekik bizonyos értelemben ráadásul kevesebb mentségük is volt erre, hiszen Jézus háromszor is figyelmeztette őket azzal kapcsolatban, hogy fel fog támadni.
VálaszTörlés