Jézus azt mondta, ha
imádkozunk, vonuljunk be a belső szobánkba és zárjuk magunkra az ajtót, ott
keressük Istent. Nem mindig tudjuk ezt az egyszerű kérést jól megragadni. Valamiképp
a magányosságot, szélsőséges esetben talán a remeteséget, az egyénieskedést
halljuk kicsengeni belőle, pedig ennél sokkal fontosabb dologról van szó.
Jézus szavai nem voltak teljesen magától értetődők a zsidó
társadalomban. Ha valaki felületesen átlapozza az Ószövetséget, már az is
láthatja, hogy alapvető vonás a közösségi kontextus. Bár egyéni történetekkel
is találkozunk, az Ószövetség mégis csoportdinamikai keretben értelmezhető, a
szabadulás, a megváltás többnyire az egész nép sorsa és nem az egyéné, ha
büntetés jön, gyakran az egész népet sújtja, ha áldás hull az égből, az a nép
nyakába esik. Nem azért történik mindez, mert a zsidók olyan fenemód patrióták,
hanem sokkal inkább, mert egy összetartozó csoportban, választott népben, azaz
Izraelben gondolkodnak.
És akkor jön ez a Jézus, aki személyes síkra viszi a
dolgokat. Azt mondja, neked kell bemenni a belső szobádba (a görög tameion-t úgy is lehetne fordítani, hogy
éléskamra vagy kincstár), a te felelősséged zárt ajtók mögött Istent keresni. Igen Józsikám, ne nyújtogasd a nyakadat, ne tekergesd a fejedet, ne fordulj oda a melletted ülőhöz és ne mondj neki semmit. Rólad van szó, személyesen. Jézusnak
persze nem a nyilvános imával van baja, hanem azzal, ami a nyilvánosságot olyan
könnyen kísérheti, azaz a külsőségekkel és a képmutatással.
A keresztény gyülekezetekben elhanyagolt téma az ember belső
szobája. Ez részben érthető: a gyülekezet szociális konstrukció, ahol
közösségként éljük meg a hitet, a hangsúly tehát – akár az Ószövetségben - a
kollektivizmusra esik. Kár azonban elfelejteni, hogy a közösségi élet
színvonala az egyéni életek színvonalán múlik. A kereszténység olyan hit, ami
belülről kifelé működik. A közös értékeink azokban a kohókban formálódnak ki, melyek
mások szeme elől rejtve működnek. Ellentmondásos elvárni, hogy a gyülekezetekben intenzív
hitélet legyen, ha a gyülekezeten kívül az emberek nem tudják az ajtót magukra
zárni. A vasárnapjaink hétfő és szombat között alapozódnak meg, ellenkező
esetben csak színlelés, amit művelünk. Közösségként is jól felfogott érdekünk
lehetne tehát, hogy a belső szoba gyakorlatára többször rámutassunk. Az a tény,
hogy erről nem nagyon hallani a nyilvános eseményeken, sőt egyre inkább maga az
összegyűlés, pestiesen szólva a buli feelingje a végcél, az együttlét élménye a
kívánatos állapot, ugyanolyan céltévesztés, mint a magányos kereszténység, amikor az ember egyedül próbálkozik leküzdeni a világmindenséget.
"...a közösségi élet színvonala az egyéni életek
VálaszTörlésszínvonalán múlik.A kereszténység olyan hit,ami
belülről kifelé működik.A közös értékeink azokb-
an a kohókban formálódnak ki,melyek mások szeme
elől rejtve működnek."-mennyire igaz!Sajnos ma
sok hívő megspórolja a "házi feladat"-ot és ez
kihat a közösségi életre ahogy erre ez a remek
kis poszt is utal.Egy nagy hiányosságra utal és
jó,hogy kiemeli a két szélsőséget,a "feeling"-et
és a remete kereszténységet.Mind a két jelenség
tkp.egy menekülés a valóság elől,a helyzet vagy
állapot elől amelyet nem tud elfogadni...
Szerintem komoly kihívás a nagyvárosi életforma győzelme és az Internet-adta világfalu Jézus tanításának betöltéséhez.
VálaszTörlésGondolom, azt már többen átéltük, hogy egy-egy csendes hét után milyen furcsa volt bejönni a városba. Egy hét Dunakanyar után nagyon kemény szembe találkozni pl. az óriásplakátok forgatagával. Máskor észre sem veszem, hogy körülöttem "zakatolnak".
Szóval szerintem a zaj olyan mértékben elönti az életünket, hogy a belső szobás elcsendesedésért komoly erőfeszítéseket kell tenni...
Csak hát mit?
János, jók a meglátásaid. Tereljük a gyakorlat mezejére a kérdést! Mit tehetünk? Lehet egyáltalán közös megoldást adni? Szerintem nem nagyon, mivel mindenki életritmusa és körülményei mások. Én megtaláltam annak a módját, hogyan "vonuljak be" ebbe a belső szobába, de azt kell mondjam, ez nem egészen rajtam múlott. Egyszerűen úgy alakult az életem, hogy keletkezett egy ilyen lehetőség az időbeosztásomban.
TörlésAzért is tereltem ide, hátha kapok valami jó ötletet.
TörlésAz én tapasztalatom a reggeli/esti fix imarend + jártomban-keltemben (szó szerint!) Jézus ima.
Sajnos én még csak itt tartok. :-(
Valóban, talán még sosem volt ilyen zajos a világ, de nem csak a motorok miatt, amit sokan előszeretettel használnak vasárnap, a motoros láncfűrésztől, a motorosfűkaszán, és sarokcsiszolón át az ütvefúróig, hanem az érzelmi zajok, a sok manipulálás, konfliktus, és az információ zaja miatt is. A médiának nem mindíg sikerül az emberek szájába rágni, hogy mit gondoljanak, de azt igen, hogy miről gondolkodjanak. (Bernard Cohen)
VálaszTörlésMaximálisan egyetértek a bejegyzéssel...fontos a belső csend. Talán épp a zaj miatt lesz úgy, mint Noé napjaiban...