2023. április 9., vasárnap

Bujkálástól legeltetésig

Ünneprontás olyat írni az egyik legnagyobb Ünnepen, hogy nem vagyok egy kifejezetten ünneplős típusú ember. Ennek oka egyszerű: szerintem Jézus halála és feltámadása a keresztény hit alapszövete, és ha egy néhány napos ünnepkörbe zárjuk, meglesz a kísértés, hogy csak ebben a kijelölt időszakban foglalkozzunk vele. Annál viszont sokkal többet ér: egy életünk, egy halálunk kívánja meg.

"Nem kell Ádámnál és Évánál kezdeni" - szoktuk mondani az intő figyelmeztetést, ha valakinek megadjuk a szót, arra utalva, hogy felesleges mindent elmondania. Ugyanakkor amint a megváltásról, kereszthalálról és feltámadásról van szó, Jézus narratívája úgy válik kerek egésszé, ha az előzmények fényében nézzük. Persze nem akarom most végigmagyarázni a teljes üdvtörténetet, csupán ember és Isten kapcsolatában két pontra mutatok rá így húsvét vasárnap okán: hogy miből mi lett.

Klasszikus sztori az Édenkertben zajló, és tudjuk azt jól, miről szól: az idill megtöréséről, a minőségi élet elvesztéséről, a halál valamiféle győzelméről. Az ősbűn elkövetése után az első emberpár bujkálni kezdett, Isten pedig rákérdezett: "hol vagy"? Nem mintha a mindentudó Isten ne tudta volna, hol az ember. Kissé pontosítva a kérdést, rávilágítva annak valódi szándékára, a lényeg valahogy így hangzik: "tudod te, hol vagy?", esetleg "tudod te, hova jutottál?". Az ember ráébred saját meztelenségére és szégyenkezik, felismeri pozícióját és takargatni akarja azt. Van a halálban valami szégyenteljes és idegen még akkor is, ha természetes dolog, hogy az emberek előbb-utóbb mind meghalnak. Elfogadjuk a tényt, hogy meg kell halni, de mégis minden porcikánkkal tiltakozunk ellene.

Ha most a húsvéti ünnepre ugrunk, ott is van egy kis "édenkerti" bujkálás: Pétert látjuk, aki bár menti a bőrét, mégsem tud teljesen elszakadni Jézustól, hiszen ott téblából Annás házánál, ahol a Mesterét éppen vallatják. Érdekes paradoxon ez: Péter akár el is menekülhetett volna, de nem képes Krisztustól igazán messze sodródni. Persze mint tudjuk, háromszor azért megtagadja Őt, de a bűn elkövetése után - akárcsak Ádám és Éva esetében - máris jön Isten a bujkáló Péterhez. A kakas kukorékolása mellett benne is megszólal egy hang, valami hasonló kérdéssel: "hol vagy? hova jutottál?". És akkor rászakad a szégyenérzet, keserves sírásra fakad, őszintén számol önmaga valós pozíciójával. Péter megérti, hogy bűnt követett el, a bujkálása nem volt helyes, ezt beismerni fontos fejlemény és fordulópont számára, viszont önmagában még nem elegendő.

A feltámadás egyik üzenete arra tanít, hogy az Isten elől bujkáló embernek messzebbre kell elmennie saját helyzetének felismerésénél. Nemcsak a bujkálásnak kell véget vetni, hanem van más feladat is. Jézus feltámadása után Péterrel beszélget a Tibériás-tenger (más néven Genezáreti tó) partján. A szituáció ugye onnan indul, hogy Péter és a többiek egész éjszaka sikertelenül halásztak, nem fogtak semmi értékelhetőt. Ám miután Krisztus csodálatos módon gondoskodott nekik a napi betevőről és megették a közben kifogott sült halat, arra kéri Pétert, most kezdjen el ő táplálni másokat. Pontosabb megfogalmazásban: "legeltesd az én juhaimat". A feltámadás egy keresztény hívő számára alapvetően nem apologetikai tétel, ami mellett hathatósan érvelni szükséges. Nem egy pirosbetűs nap a naptárban. Nem vallási ünnep, aminek a kellékei mögé is el lehet bujkálni. Hanem egy hívő ember számára egy újabb szakasz megkerülhetetlen kezdőpontja: a bujkáló életmódból eljutottunk addig, hogy nyilvánosan vállaljuk a hitünket, legeltetők legyünk, másokat tápláló, másokkal törődő, másokat tanító keresztények, akik ahelyett, hogy elrejtőznek valamiért, előállnak az evangéliummal és teszik a dolgukat. A feltámadás ereje erre való és azt sugallja, az Édenkertben elvesztett minőségi élet Istennel kapcsolatba kerülve apránként helyreáll. A rossz folyamatok visszafordíthatók, ami eltört megjavítható, és végül a teljes elszakadás - vagyis a halál - maga is legyőzhető. Aki képes ezt elhinni, azt hívjuk kereszténynek.

Ez nem egy vallási ünnep évente egyszer, hanem a kereszténység, mint totális életforma egyik epicentrumában álló meggyőződés. Nem szabad hagyni, hogy ájtatos frázis legyen belőle, amit ilyenkor előszeretettel lobogtatunk. Nevezzenek minket bolondnak, vagy ismerjék fel a hitünk nagyszerűségét - mindkettő a maga módján legitim reakció - csak ne csináljunk vallásos pózt a húsvétból, mert annál sokkal többet ér. Áldott húsvétot mindenkinek!

5 megjegyzés :

  1. Én is "bujkálok", a bejegyzésid elől, amiért megégettem magam egy komment-csatában, valakivel. De visszatérített a kíváncsiság, mit írsz? Tetszik nagyon. Azt fogalmazod meg, amit sok éven át éreztem a liturgikus három nap, úgymond számomra "kötelező" ünneplésekor. Mindig az Egészet akartam. Karácsonykor, húsvétot és fordítva. Már gyerekként sem értettem, miért kell azon a napon, azt érezni? Megint köszönöm.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. "Én is "bujkálok", a bejegyzésid elől, amiért megégettem magam egy komment-csatában, valakivel."

      Kedves Rita, engedd el a kommentcsatákat. Nem tökmindegy? Én 16 éve írom ezt a blogot, gondolhatod mennyi ilyesmin mentem keresztül (meg rajtam is keresztül mentek...). Ez egy ilyen műfaj, mindazonáltal kár lenne az értékes véleményedet nem leírni emiatt, én szívesen olvasom!

      Törlés
  2. A Napok megtartása alkati kérdés, én is rendszeresen rácsodálkozom, hogy "Jézus ma született"? Nem kétezer éve? A többi Nap dettó. A rokonaim halálozási évfordulói is.
    Itt válok gyanússá magamnak: másoknak Dezső bácsi pont Ma halt meg (23 éve), ezért viszünk virágot a sírjára. Számukra fontosak a Napok, így én is megértőbbé váltam az évek során, kezdem úgy látni, hogy a Minden-Az-Egyben szemlélet szürkít, noha filozófiailag pontosabb, a Napok megtartása meg színt hoz az életbe.
    Kissé off-road: az Ószövetség alapján várt Messiás győz, a világ urává válik, és kész. Erre számítottak a tanítványok. Nem dilemmára, hogy "álmessiás volt?" Szerintem hasznos elmélkedni, hogy ha Jézus direktben nem, ellenben mandinerből mégis győzött, ez földi-világi értelemben pontosan mekkora győzelem. Pantokrátorrá teszi? (https://hu.wikipedia.org/wiki/Pantokrátor)
    Ha Jézus Pantokrátor, ebből mi következik földi-világi értelemben?
    A sytkai álláspont, amennyire összeállt, hogy semmi, Jézusnak nincs világi hatalma, tekintélye, sőt minél inkább bántják, annál jobb egy másik dimenzióban, a többség szereposztása: gyepálni Őt. A politikai álláspont, hogy Jézus hívószó és zászlóra emelhető, akár oktatási-közigazgatási program névadója is lehet, a sértegetése Btk-s, ami alapján bíróság elé kerülhet mondjuk egy R. Miklós nevű "pimf költőcske". Szerintem mindkettő túlzás, és van középút, csak kidolgozásra vár, a kulcsszó talán épp a Pantokrátor, e fogalom értelmezése vagy elvitatása mentén jutunk előbbre.

    VálaszTörlés
  3. Szilágyi József2023. április 12. 19:23

    Érdekes téma.
    Engem is elgondolkoztatott a Római levél 14. részének és a Kolossébeliekhez írt levél 2-4. részének összevetése.
    "Van, aki az egyik napot különbnek tartja a másik napnál, más pedig egyformának tart minden napot: mindenki legyen bizonyos a maga meggyőződésében...stb." (Rm 14:5)
    "Senki el ne ítéljen titeket ételért és italért, ünnep, újhold vagy szombat miatt... stb." (Kol 2:16)
    Számomra felfedezés volt a Kolossé 3:2 értelme:
    "Az odafennvalókkal törődjetek, ne a földiekkel!"
    Mit jelent ez a szövegkörnyezet szerint?
    Az emberi, vallásos hagyományokkal való törődés jelenti a földiekkel való törődést! (Pl. étkezési előírás, ünnepnapok megtartása kötelezővé ill. érdemszerzővé válik).
    A Kol 3-4. része szerint az odafelvalókkal való törődés viszont: az erkölcsi megújulásra, a rendezett családi és társadalmi kapcsolatokra való törekedés, hívő buzgóság*, bölcs viselkedés, stb.
    /* "Krisztus beszéde lakjék bennetek gazdagon", "az imádkozásban legyetek kitartóak". (Kol 3:16a, 4:2a)/

    VálaszTörlés

Megmondhatod te is... de kérlek, NE tedd névtelenül!
(A szerző a beírt kommentek közül bármelyiket előzetes figyelmeztetés és minden magyarázat nélkül törölheti. Kommentedben ne használj túl sok hivatkozást, mert a rendszer automatikusan moderál!)