Ünneprontás olyat írni az egyik legnagyobb Ünnepen, hogy nem vagyok egy kifejezetten ünneplős típusú ember. Ennek oka egyszerű: szerintem Jézus halála és feltámadása a keresztény hit alapszövete, és ha egy néhány napos ünnepkörbe zárjuk, meglesz a kísértés, hogy csak ebben a kijelölt időszakban foglalkozzunk vele. Annál viszont sokkal többet ér: egy életünk, egy halálunk kívánja meg.
Klasszikus sztori az Édenkertben zajló, és tudjuk azt jól, miről szól: az idill megtöréséről, a minőségi élet elvesztéséről, a halál valamiféle győzelméről. Az ősbűn elkövetése után az első emberpár bujkálni kezdett, Isten pedig rákérdezett: "hol vagy"? Nem mintha a mindentudó Isten ne tudta volna, hol az ember. Kissé pontosítva a kérdést, rávilágítva annak valódi szándékára, a lényeg valahogy így hangzik: "tudod te, hol vagy?", esetleg "tudod te, hova jutottál?". Az ember ráébred saját meztelenségére és szégyenkezik, felismeri pozícióját és takargatni akarja azt. Van a halálban valami szégyenteljes és idegen még akkor is, ha természetes dolog, hogy az emberek előbb-utóbb mind meghalnak. Elfogadjuk a tényt, hogy meg kell halni, de mégis minden porcikánkkal tiltakozunk ellene.
Ha most a húsvéti ünnepre ugrunk, ott is van egy kis "édenkerti" bujkálás: Pétert látjuk, aki bár menti a bőrét, mégsem tud teljesen elszakadni Jézustól, hiszen ott téblából Annás házánál, ahol a Mesterét éppen vallatják. Érdekes paradoxon ez: Péter akár el is menekülhetett volna, de nem képes Krisztustól igazán messze sodródni. Persze mint tudjuk, háromszor azért megtagadja Őt, de a bűn elkövetése után - akárcsak Ádám és Éva esetében - máris jön Isten a bujkáló Péterhez. A kakas kukorékolása mellett benne is megszólal egy hang, valami hasonló kérdéssel: "hol vagy? hova jutottál?". És akkor rászakad a szégyenérzet, keserves sírásra fakad, őszintén számol önmaga valós pozíciójával. Péter megérti, hogy bűnt követett el, a bujkálása nem volt helyes, ezt beismerni fontos fejlemény és fordulópont számára, viszont önmagában még nem elegendő.
A feltámadás egyik üzenete arra tanít, hogy az Isten elől bujkáló embernek messzebbre kell elmennie saját helyzetének felismerésénél. Nemcsak a bujkálásnak kell véget vetni, hanem van más feladat is. Jézus feltámadása után Péterrel beszélget a Tibériás-tenger (más néven Genezáreti tó) partján. A szituáció ugye onnan indul, hogy Péter és a többiek egész éjszaka sikertelenül halásztak, nem fogtak semmi értékelhetőt. Ám miután Krisztus csodálatos módon gondoskodott nekik a napi betevőről és megették a közben kifogott sült halat, arra kéri Pétert, most kezdjen el ő táplálni másokat. Pontosabb megfogalmazásban: "legeltesd az én juhaimat". A feltámadás egy keresztény hívő számára alapvetően nem apologetikai tétel, ami mellett hathatósan érvelni szükséges. Nem egy pirosbetűs nap a naptárban. Nem vallási ünnep, aminek a kellékei mögé is el lehet bujkálni. Hanem egy hívő ember számára egy újabb szakasz megkerülhetetlen kezdőpontja: a bujkáló életmódból eljutottunk addig, hogy nyilvánosan vállaljuk a hitünket, legeltetők legyünk, másokat tápláló, másokkal törődő, másokat tanító keresztények, akik ahelyett, hogy elrejtőznek valamiért, előállnak az evangéliummal és teszik a dolgukat. A feltámadás ereje erre való és azt sugallja, az Édenkertben elvesztett minőségi élet Istennel kapcsolatba kerülve apránként helyreáll. A rossz folyamatok visszafordíthatók, ami eltört megjavítható, és végül a teljes elszakadás - vagyis a halál - maga is legyőzhető. Aki képes ezt elhinni, azt hívjuk kereszténynek.
Ez nem egy vallási ünnep évente egyszer, hanem a kereszténység, mint totális életforma egyik epicentrumában álló meggyőződés. Nem szabad hagyni, hogy ájtatos frázis legyen belőle, amit ilyenkor előszeretettel lobogtatunk. Nevezzenek minket bolondnak, vagy ismerjék fel a hitünk nagyszerűségét - mindkettő a maga módján legitim reakció - csak ne csináljunk vallásos pózt a húsvétból, mert annál sokkal többet ér. Áldott húsvétot mindenkinek!
Én is "bujkálok", a bejegyzésid elől, amiért megégettem magam egy komment-csatában, valakivel. De visszatérített a kíváncsiság, mit írsz? Tetszik nagyon. Azt fogalmazod meg, amit sok éven át éreztem a liturgikus három nap, úgymond számomra "kötelező" ünneplésekor. Mindig az Egészet akartam. Karácsonykor, húsvétot és fordítva. Már gyerekként sem értettem, miért kell azon a napon, azt érezni? Megint köszönöm.
VálaszTörlés"Én is "bujkálok", a bejegyzésid elől, amiért megégettem magam egy komment-csatában, valakivel."
TörlésKedves Rita, engedd el a kommentcsatákat. Nem tökmindegy? Én 16 éve írom ezt a blogot, gondolhatod mennyi ilyesmin mentem keresztül (meg rajtam is keresztül mentek...). Ez egy ilyen műfaj, mindazonáltal kár lenne az értékes véleményedet nem leírni emiatt, én szívesen olvasom!
Köszönöm.
TörlésA Napok megtartása alkati kérdés, én is rendszeresen rácsodálkozom, hogy "Jézus ma született"? Nem kétezer éve? A többi Nap dettó. A rokonaim halálozási évfordulói is.
VálaszTörlésItt válok gyanússá magamnak: másoknak Dezső bácsi pont Ma halt meg (23 éve), ezért viszünk virágot a sírjára. Számukra fontosak a Napok, így én is megértőbbé váltam az évek során, kezdem úgy látni, hogy a Minden-Az-Egyben szemlélet szürkít, noha filozófiailag pontosabb, a Napok megtartása meg színt hoz az életbe.
Kissé off-road: az Ószövetség alapján várt Messiás győz, a világ urává válik, és kész. Erre számítottak a tanítványok. Nem dilemmára, hogy "álmessiás volt?" Szerintem hasznos elmélkedni, hogy ha Jézus direktben nem, ellenben mandinerből mégis győzött, ez földi-világi értelemben pontosan mekkora győzelem. Pantokrátorrá teszi? (https://hu.wikipedia.org/wiki/Pantokrátor)
Ha Jézus Pantokrátor, ebből mi következik földi-világi értelemben?
A sytkai álláspont, amennyire összeállt, hogy semmi, Jézusnak nincs világi hatalma, tekintélye, sőt minél inkább bántják, annál jobb egy másik dimenzióban, a többség szereposztása: gyepálni Őt. A politikai álláspont, hogy Jézus hívószó és zászlóra emelhető, akár oktatási-közigazgatási program névadója is lehet, a sértegetése Btk-s, ami alapján bíróság elé kerülhet mondjuk egy R. Miklós nevű "pimf költőcske". Szerintem mindkettő túlzás, és van középút, csak kidolgozásra vár, a kulcsszó talán épp a Pantokrátor, e fogalom értelmezése vagy elvitatása mentén jutunk előbbre.
Érdekes téma.
VálaszTörlésEngem is elgondolkoztatott a Római levél 14. részének és a Kolossébeliekhez írt levél 2-4. részének összevetése.
"Van, aki az egyik napot különbnek tartja a másik napnál, más pedig egyformának tart minden napot: mindenki legyen bizonyos a maga meggyőződésében...stb." (Rm 14:5)
"Senki el ne ítéljen titeket ételért és italért, ünnep, újhold vagy szombat miatt... stb." (Kol 2:16)
Számomra felfedezés volt a Kolossé 3:2 értelme:
"Az odafennvalókkal törődjetek, ne a földiekkel!"
Mit jelent ez a szövegkörnyezet szerint?
Az emberi, vallásos hagyományokkal való törődés jelenti a földiekkel való törődést! (Pl. étkezési előírás, ünnepnapok megtartása kötelezővé ill. érdemszerzővé válik).
A Kol 3-4. része szerint az odafelvalókkal való törődés viszont: az erkölcsi megújulásra, a rendezett családi és társadalmi kapcsolatokra való törekedés, hívő buzgóság*, bölcs viselkedés, stb.
/* "Krisztus beszéde lakjék bennetek gazdagon", "az imádkozásban legyetek kitartóak". (Kol 3:16a, 4:2a)/