2023. július 30., vasárnap

Miért nem elég egy sima "Mea Culpa"?

A megbocsátás témája rendre előkerül, mégpedig főként és elsősorban pasztorálpszichológiai kontextusban. A bocsánatkérésé viszont már jóval kevésbé. Az ok világos. Bocsánatot kérni rosszabb és kellemetlenebb, mint megbocsátani. A bocsánatkérés során nem mi vagyunk nyeregben, mint akik a másik ember felé lehajló jóindulattal osztogatják a megkönnyebbülést, hanem nekünk kellene valamiféle kiszolgáltatottabb pozícióból bocsánatot kérni. De miért írok erről?

Ott, ahol az erkölcsi felelősséget még komolyan veszik, a megbocsátás és a bocsánatkérés kikerülhetetlenül fontos, szinte már egzisztenciálissá emelkedő kérdések. A mai kereszténység egyik tragédiája, hogy a kettő közül igazából egyikben sem jeleskedünk, de főleg nem az utóbbiban. Az elmúlt hónapokban többször is írtam ismert keresztény személyiségek bűneiről, sőt egy videós fórumbeszélgetésben is részt vettem Márkus Tamással és Bolyki Lászlóval. A téma azóta sem enged el, nem hagy nyugodni, mert sokkal többfelé ágazik, minthogy jól kibeszéljük az egyház hibáit és aztán megállapítsuk, kvalifikált és színpadon álló keresztények mekkorákat hibáznak. Rengeteg fontos kérdés kerül általa felszínre, melyek megválaszolása megérdemli a mélyebb utánagondolást. Mutatok máris egy fontosat, melyet talán így lehet megfogalmazni:

Vajon elegendő-e egy szimpla "Bocsánat" vagy "Ne haragudj" mondatocskával letudni egy bocsánatkérést?

Gondolom mindenki sejti, hogy itt nem olyan bűnökről és balfogásokról beszélek, amikor valaki véletlenül rálép a mellette álló lábára... Illusztrációként hadd mondjak egy kitalált példát. Tegyük fel, hogy van egy gyülekezet, ahol az egyik presbiter folyamatosan abúzálja a gyámoltalanabb tagokat és presszionálja a "kicsiket" (a hitben gyengéket vagy keresőket). Senki nem mer szólni neki, és még az is lehet, hogy a pozíciójánál fogva, a bibliai műveltsége okán vagy más dolgok miatt olyan autoritással rendelkezik, hogy ezt következmények nélkül megteheti. Ha végül mégis kénytelen szembesülni a saját vétke súlyával, aligha gondolhatja komolyan azt bárki, hogy elegendő lesz részéről egy "Bocsánat" szócskát odavetni - és ezzel akár évtizednyi károkozás automatikusan el is van intézve.

De akkor mit kellene tennie a bocsánatkérés kontextusában? Azon túl, hogy az ilyen presbitertnek nyilván rögvest be kell fejeznie minden szolgálatot a gyülekezetben, magához a bocsánatkéréshez elegendő egy kurta kis mondatocska, vagy zsákruhára és hamura is szükség van, vagy esetleg derék flagellánsként még önkorbácsolás is szóba jöhet?

Az ilyen kérdések megválaszolásához szerintem fontos tisztán látni, hogy egy igazi bocsánatkérés mögött mindig igazi bűnbánat áll, az igazi bűnbánatot pedig igazi bűntudat hajtja. A bűntudat azonban komplex érzelem. Horváth-Szabó Katalin a vallási viselkedés pszichológiájáról szóló munkájában szépen megfogja a lényeget:

"Ahhoz, hogy a fejlődő ember bűntudatot éljen át, a személyiség olyan összetevőinek bizonyos szintű fejlettségére van szükség, mint az én kialakulása, önreflexió, kötődés, a társas szabályok belsővé válása, a lelkiismeret, az értelmi működés magasabb szintje."

Jól látszik, hogy a bűntudat kiváltásához számos ilyen és ehhez hasonló működésünk összhangjára van szükség. Kiemelve csupán egyet, vajon hogyan lesz képes igazi bűntudatot átélni az az ember, akinek nincs semmiféle önreflexiója és nem értékeli ki a saját cselekedeteit, vagy a társas szabályokat magára nézve nem tartja érvényesnek? Könnyen belátható, hogy sehogy. Formálisan bár rá lehet kényszeríteni, hogy kérjen bocsánatot, valójában ezzel nem jár majd együtt csekélyke belső megélés sem. Az így kicsikart "bocsánatkérés" sokkal inkább egy udvariassági gesztus, mintsem mélyről jövő meggyőződés amellett, hogy valamit a helyére kell tenni.

A bűntudat kezelésének kérdése sem igazán egyszerű, és ami megnehezíti, az az ösztönös reflex, ahogyan az ember a saját bűntudata felé fordul. Ha ugyanis bűntudatunk van, azzal a legtöbbször együtt jár bizonyos szégyenérzet. A szégyen pedig elbújásra ösztökél. Nem véletlenül látjuk ezt a klasszikus bűneset sztorijában, mindjárt a Biblia legelején, amikor Ádám és Éva elkövetik az ősbűnt, fel is támad bennünk a szégyenérzet és ezt úgy kezelik, hogy el akarnak rejtőzni Isten elől. Emiatt fordul elő, hogy ha egy ismert keresztény szolgáló el is jut valamiféle felismerésig és kialakul benne igazi bűntudat, a szégyenérzetét már nem tudja jól kezelni és egyszerűen próbál meghúzódni a háttérben - hátha majd magától megoldódik a dolog, majd az idő "betemeti" a sebeket.

Pedig bármilyen furcsa, de ha az ember a szégyen feszültségét képes másokkal megosztani, ez fogja benne igazán csökkenteni ezt a feszültséget. A bocsánatkérés és kiengesztelés nemcsak a biblikus útja a bűntudat megoldásának, hanem lélektanilag is ez a legjobb.

Az a folyamat, amiről ebben a bejegyzésben beszéltem, talán így vázolható fel a legszemléletesebben:

bűn - >  bűntudat - > szégyenérzet - > bocsánatkérés + kiengesztelés

Mivel ez most itt nem egy könyv, hanem csak egy blogbejegyzés, amit nem szeretnék a végtelenségig nyújtani, ezen a ponton megállok. Tudom, hogy kismillió kérdés felmerül, és ezekről beszélni kell. A legfontosabb, amiért ezt a bejegyzést megírtam az volt, hogy rámutassak: egy komoly bűn elrendezéséhez egyszerűen be kell érnie folyamatoknak az ember lelkében. Fel kell épülnie benne az igazi bűntudatnak, meg kell tanulnia kezelni a bűntudat miatt feltámadt szégyent, és ehhez bizony időre van szükség. A félfogról odavetett "mea culpa" pontosan ezért semmire sem elég. És éppen ezért nonszensz, amikor egy szolgáló elbukik, hogy sietve és kapkodva akar (jó esetben) pontot tenni súlyosabb bűnei végére. Évekig abúzál másokat, esetleg házasságtörést követ el, pénzt vág zsebre, ami nem az övé - aztán imádkozik mintegy két és fél percben Istenhez, hogy "bocsássámegámen"... mintha ezzel a hirtelenségből elkövetett tiszteletkörrel mindent egy csapásra képes volna lezárni. A súlyos bűnöket elkövető szolgálóknak nem azért kell parkolópályára állniuk hosszabb ideig, mert az egyháznak kutya kötelessége ezzel büntetni őket, hanem azért, mert az igazi megbánás megszületéséhez felismerések sorára van szükség. Ahhoz pedig idő kell - ilyen egyszerű.

Mindez természetesen a bűntudat kezelésének főként a lélektani oldala, és akkor az erkölcsi, teológiai, biblikus feléről még nem is nagyon beszéltem. Itt van az idő, hogy ezeket a kérdéseket leporoljuk és minden szemszögből alaposan áttekintsük - mármint ha valóban érdekeltek vagyunk a saját dolgaink megjobbításában. 

4 megjegyzés :

  1. bűn - > bűntudat - > szégyenérzet - > bocsánatkérés + kiengesztelés... ez összefoglalható a bűnbánat szóval, ez annak "szétszálazása"? Ha jól értem. Mert az a legfontosabb. Én a bűntudat szót negatívnak tartom a bűnbánattal ellentétben. Persze először tudatosulni kell annak, hogy a tett, gondolat, szó avagy mulasztás az rossz. De a folyamatos bűntudat keltés borzalmas. Tapasztalatom, hogy prédikációk remek témája az általános bűntudatkeltés. A szégyenérzet is lehet kívülről presszionált, egészen negatív jelenség. Ha nem derülne ki akkor is szégyellné? Ezek jutottak eszembe.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Igen, nagyjából összefoglalható úgy. Igazad van, az állandó bűntudatkeltés nagyon rossz és könnyű vele a szószékről visszaélni. Magam is láttam ennek számtalan példáját.
      Ugyanakkor szerintem ma az egyház nem azt a korszakát éli, amikor már túl sok a bűntudat vagy a bűnbánat, ideje lenne tehát visszafogni a lovakat és most már másra tenni a hangsúlyt... Pont ellenkezőleg: hiperkegyelem van, emellé pedig hiperérzékenység. Már az is "visszaélés" és "bántalmazás", ha valaki meg mer szólalni és egy bűnre azt mondja, hogy az bűn. Az egy dolog, hogy nem hívő emberek nem értik jól mit jelent maga a bűn, mi a bűnös állapot lényege, miben áll az ereje és miért nincs rá emberi szinten megoldás... de lassan már az egyház is elveszíti a kapcsolatot ezekkel a kérdésekkel és ez komoly tragédia.

      Törlés
    2. Köszönöm a választ. Így van, egészen. Sőt, a "mulasztás" szinte fel sem merül, mint súlyos bűn. A mi bűnbánati imánkban ez a felsorolás: Gyónom a mindenható Istennek és nektek, testvéreim, hogy sokszor és sokat vétkeztem gondolattal, szóval, cselekedettel és mulasztással. Ezen sokat gondolkozom, és sok minden felmerül hosszú életem során, ami bánt és megbánásra indít. A leginkább az elmulasztott cselekedetek bántanak. De ez már személyes dolog. Köszönöm a választ még egyszer.

      Törlés
  2. Na igen, A kérdés az, hogy volt-e változás a szívben (vö. 1Sám 16,7.), a mea culpa a szívbeli változás egyik jelzése-e, vagy valami más?

    VálaszTörlés

Megmondhatod te is... de kérlek, NE tedd névtelenül!
(A szerző a beírt kommentek közül bármelyiket előzetes figyelmeztetés és minden magyarázat nélkül törölheti. Kommentedben ne használj túl sok hivatkozást, mert a rendszer automatikusan moderál!)