2024. május 26., vasárnap

A rabbi, az imám meg én...

Szó ami szó: lehetett volna sokkal élesebb, konfrontatívabb, vitatkozósabb beszélgetés. Hiszen ha leül egy asztal köré a három világvallás egy-egy képviselője, azaz egy zsidó rabbi, egy muzulmán imám és jómagam keresztény teológusként, abból ugye csak balhé lehet... Avagy mégsem, ahogy azt a mellékelt ábra is mutatja.

A vallásközi párbeszéd - ahogy ez a műsorban is elhangzik - a leginkább ismerős terepe annak, amikor a három "ábrahámista vallás" képes valamilyen módon dialogizálni a többiekkel. Nyilván az iszlám, a zsidóság és a kereszténység követői a mindennapok számos pontján kerülnek interakcióba egymással, de kifejezetten a hitünkkel kapcsolatos kérdésekről azért nem túl sűrűn szoktunk közös disputákat folytatni. Inkább csak mindenkinek megvan a véleménye a másikról - és hát legyünk őszinték, ez a vélemény az esetek jó részében nem igazán pozitív.

Én most megpróbáltam, még ha ilyen kis volumenben is, egy kicsi stúdió kicsi asztala köré leültetni egy rabbit (Fináli Gábor) és egy imámot (Kovács Miklós Ahmed) - viszont azért, hogy ne vegyek el időt tőlük, magam inkább csak kérdeztem, de nem véleményeztem, nem szálltam vitába és nem konfrontálódtam. Pedig azért itt-ott szerintem lehetett volna. Például nekem még mindig túl erős "sátáni LMBT mozgalomról" beszélni, ahogy a zsidómisszió befejezése is bár érthető egy rabbi szemszögéből, nem teljesen érthető a kereszténységéből.

Néhány dolgot viszont jól esett hallani. Nekem például élmény volt Fináli Gábortól, hogy voltak zsidók, akik karitatív módon támogatták a muszlim menekülteket, vagy Kovács Miklós Ahmedtől, hogy ő maga nem ért egyet az európai utcákon merényletek után ünneplő muzulmánokkal, akik egy győztes focimeccs szintjén értelmezik a történéseket. Nagyon kevés volt a szűk egy óra, jó lenne egyszer egy rámenősebb és bővebb időkeretben folytatni!

A beszélgetést itt tudjátok végignézni:



0 megjegyzés :

Megjegyzés küldése

Megmondhatod te is... de kérlek, NE tedd névtelenül!
(A szerző a beírt kommentek közül bármelyiket előzetes figyelmeztetés és minden magyarázat nélkül törölheti. Kommentedben ne használj túl sok hivatkozást, mert a rendszer automatikusan moderál!)