2023. augusztus 31., csütörtök

Érzékenység - de nem erkölcsi

Bőrkiütéses, törzsi logikára épülő magyar társadalomban élünk. Vannak baloldaliak és jobboldaliak, liberálisok, konzervatívok, nacionalisták, szocialisták, vallásosak és szekulárisok - ezer töréspont mentén lehet ezt a kis országot felszabdalni. Ami közös ezekben, hogy mindenki hiperérzékeny és kikéri magának, ha valaki véletlenül megérinti az egyik kiütését. Ekkor máris trianonozik, zsidózik, cigányozik, orbánozik, gyurcsányozik, ízlés és világlátás szerint. Ebben a túltöltött térben vajon nekünk keresztényeknek mennyire eligazodási pont a hitünk? És mire kell érzékenynek lennünk valójában?

Lehet, hogy nem teljesen világos mire gondolok, ezért megpróbálom érthetőbbé tenni. Természetesen mi keresztények is részei vagyunk a bevezetésben említett kavalkádnak, talán valamely szekértáborhoz is soroljuk magunkat, liberálisok, konzervatívok, vagy éppen bal-jobboldaliak vagyunk, és ugyanolyan érzékenyen reagálunk, mint bárki más, ha a szívünknek kedves törzset támadás éri. Amire utalni szerettem volna, hogy nem mindegy minek szól az érzékenységünk: vajon a hitünk alapjait képező erkölcsi felfogásunk miatt szisszenünk fel, vagy csak azért, mert egy adott dolog sérti politikai-közéleti ízlésünket?

Mutatok egy példát. Gégény István írt egy szerintem teljesen korrekt cikket a Szemlélekben egy kiemelten fontos hírről, mégpedig Prigozsin haláláról. Ugye mindenki tudja, hogy Prigozsin fellázadt Putyin ellen és mintegy kerek egy napig úgy tűnt, valamiféle "belső lázadást" indítva szembeszáll az orosz rezsimmel. Aztán ez az egész ügy órák alatt elült, Prigozsin visszahúzódott és a forradalomból nem lett semmi. Putyin és a rendszer persze nem felejtette el ami történt. Mindnyájan olvasunk híreket, és tudunk arról, hogyan estek ki "véletlenül" emberek különféle ablakokból, akik szót mertek emelni az orosz diktátorral szemben. Prigozsin is így járt, csak ő nem egy ablakból esett ki, hanem repülővel zuhant le egy "véletlen baleset" révén - a rendszer így büntette meg hűtlenségéért.

Mondani sem kell, tökéletesen igaza van Gégény Istvánnak. Amikor egy rezsimet látunk működésben, ami gyilkol és pusztít, azt mindenféle erkölcsi értékrend szerint istentelennek, bűnösnek, elfogadhatatlannak kell minősíteni. Keresztényként különösen jogosan csípi a szemünket, ha ilyesmivel találkozunk és érthető is a felháborodás. 

Egy másik aktuális példa lehet az a botrány, hogy az új orosz állami tankönyvek fasisztának nevezik az 1956-os magyarországi felkelést - vagyis hát mondjuk ki, az akkori magyar forradalmárokra használják ezt a nem túl hízelgő kifejezést. Ehhez még azt a gondolatot is hozzáteszik, hogy hiba volt kivonulni az olyan területekről az orosz haderőnek, mint Magyarország. Ezt a nyilvánvalóan sértő retorikát persze azok sem értékelik túl pozitívan, akik most hirtelen baráti módon fordulnak Putyin felé (vagyis a kormányoldal), de nem is használnak igazán elítélő szavakat vele szemben. Igen valószínű, hogy teljesen más lenne a helyzet, ha az ellenoldal mondana valami hasonlóan sértő kijelentést - ebben az esetben a kormányközeli média minden platformján egymást érnék a kemény szavakat sorjázó, elítélő nyilatkozatok, és teljes lenne a felháborodás, kiakadás, hőzöngés.

Amire tehát itt és most utalok, hogy az esetek többségében a felháborodás alapvetően nem erkölcsi természetű, hanem a törzsi logika szerint működik. Ha egy politikus, közéleti személyiség, ismert közszereplő hűtlen a férjéhez vagy a feleségéhez, az csak akkor számít igazán erkölcsi vétségnek, ha  az illető nem az én törzsemhez tartozik - ha nem ez a helyzet, akkor a tényleges erkölcsi bukás inkább kellemetlen jelenség, magánügy, szerencsétlenség, melyet bele lehet szuszakolni az "emberek vagyunk, előfordul az ilyesmi" címkével ellátott kalapba. Gégény István fent említett cikke akkor ütne nagyot igazán, ha a Magyar Nemzetben vagy az Origo címlapján jelenne meg, ami persze teljes képtelenség, mesekönyvbe illő fordulat lenne. A másik lehetőség, ha Gégény István olyasmiről írna cikket, ami az ellenzék erkölcsi állapotaival foglalkozna - és ezt ellenzéki platformon publikálná. Ugyancsak tündérmesébe illő eseménynek tűnik.

Röviden tehát azt mondhatjuk, hogy jelenleg Magyarországon törzsi világban élünk, az erkölcsi kérdéseket pedig a törzsiség definiálja, a törzsi viszonyulások határozzák meg, a törzs logikája szabályozza. A törzs mondja meg, mi számít igazán szóvá tehetőnek és mi nem. A törzs mutatja az irányt, hogy egy adott jelenségből és eseményből ügy lesz, amire figyelni kell vagy sem. A törzs az, ami eligazít jó és rossz kérdésében, és a törzs tagjainak ehhez kell alkalmazkodniuk.

Az etika mércéje és etalonja tehát a törzs.

Ez az, amivel manapság illik megalkudni Magyarországon, pedig pont ez az, amivel nem szabad megalkudni nekünk, magyar keresztényeknek. A kereszténység nagyon helyesen olyan erkölcsre hivatkozik, ami minden törzsi logika felett áll, és ez így van rendjén, nem is lehet másként. Krisztust a bűn zavarja, a bűnnel nem köt kompromisszumot, a bűn pedig szimplán törzsfeletti valóság. Egyszerűen összeférhetetlen a kereszténység etikai gondolkodásával, hogy hagyja magát belegyömöszölni egy adott törzs etikai kódexébe - márpedig egy olyan társadalom, ami állandóan hivatkozik a kereszténységre és közben törzsekre bomlik, ezt fogja csinálni. Ez az, amit lépten-nyomon tapasztalunk, amikor hírportálokat olvasunk, publicisztikákat böngészünk, véleményekkel szembesülünk. Valójában nem az erkölcstelenséget ítélik el ezek az írások, hanem a másik törzsnek pörkölnek oda egy-egy felkapott ügy kapcsán. Legjobb esetben is a másik törzs erkölcstelensége zavarja őket, és nem maga az erkölcstelenség önmagában. Törzsfeletti erkölcsökre hivatkozik minden törzs, de valójában ezt a törzsfeletti erkölcsöt előszeretettel alárendeli a törzs belső erkölcsi gondolkodásának. Ez azonban végső soron nem erkölcsi érzékenység, hanem törzsi. És olyasvalami, amit nekünk hívőknek nem muszáj átvennünk akkor sem, ha állami szinten, a közbeszéd platformjain vagy akár a templomokban népszerűsítik. 

9 megjegyzés :

  1. Kedves Tibor,

    szeretném megkapirgálni egy kicsit a "de nem erkölcsi" megfogalmazásodat, és ehhez elsősorban Polányi Mihály esszéit hívom segítségül.
    Hadd kezdjem az elején irodalom ajánlóval, mivel a magam részéről csak töredékesen tudom visszaadni Polányi filozófiai érvelését, és csak igen kis terjedelemben tudom idézni. Ékes magyar nyelven elérhető 50 oldalt hadd ajánljak neked is, meg mindenkinek, akit érdekel a téma, a "Polányi Mihály filozófiai írásai II." kötetből (Atlantisz Kiadó (Medvetánc), Budapest, 1992, ISBN 963 7978 275), "A következetlenség veszélyei", és különösen a "Túl a nihilizmuson" fejezeteket. (a két esszé eredeti, angol nyelvű megjelenésének éve 1951 és 1960 a legjobb tudomásom szerint, bár elképzelhető, hogy a magyar fordítás későbbi átdolgozást vesz alapul). Az előbbi fejezet végéről és az utóbbi fejezetet elejéről fogok idézni, leginkább kedvcsinálónak:
    "A marxizmus ezenfelül még egy, az emberiség korlátlan lehetőségeit hordozó jövőt is ígért a számunkra. Azr jósolta, a történelmi szükségszerűség meg fogja semmisíteni a társadalom idejétmúlt formáját, s egy újjal helyettesíti mad, amelyből a mostani nyomorúságok és igazságtalanságok el fognak tűnni. Noha ezt a távlatot tiszta tudományos megfigyelésként fogalmazta meg, mindent elsöprő erkölcsi felsőbbrendűség érzetével töltötte el mindazokat, akik elfogadták igazságát. Az erényesség érzete töltötte el őket, amit paradox módon nagy mértékben felerősített az egész elgondolásnak helyt adó mechanikus keret. Nihilizmusuk megakadályozta őket abban, hogy az igazságosság nevében követeljék az igazságot, vagy a humanitás nevében az emberiséget; szótárukból kitörölték e szavakat, és tudatukat is bezárták e fogalmak előtt. Ha elhallgattatva és elnyomva is, erkölcsi törekvéseik mégis kifejezésre jutottak, a tökéletes társadalom tudományos előrejelzésében. Olyan tudományos utópia fogalmazódott meg tehát, amelynek beteljesítéséhez csak az erőszakra lehetett támaszkodni. A nihilist'k elfogadhattak, sőt, kapva kaphattak egy ilyen prófécián, amely követőitől csupn azt követelte, hogy higgyenek a nyers testi ösztönök erejében, s ugyanakkor kielégítette a legtúlzóbb erkölcsi reményeket is[...]"
    "Mégis úgy vélem, hogy e konfliktusok sosem voltak olyan élesek és nagy horderejűek mint a 20. század forradalmai. Az antikvitásból hiányzott a szenvedély egy eleme, nevezetesen a keresztény messianizmus prófétikus szenvedélyéé. Az erényesség olthatatlan éhe és szomja, amelyet civilizációnk a kereszténység örökségeként vérében hordoz, nem teszi lehetővé számunkra a sztoikus nyugalmat. A modern gondolkodás a keresztény hit és a görög kételkedés keveréke. Ez a két elem azonban logikailag összeegyeztethetetlen, így a köztük lévő konfliktus teszi a nyugati gondolkodást egzedülllóan elevenné és alkotóvá. Ez a keverék azonban ingatag alap. A modern totaliarizmus a vallás és a szkepticizmus közti konfliktus beteljesítlése. Úgy oldja fel ezt a konfliktust, hogy morális szenvedélyeink örökségét a modern materialista célok keretébe illeszti. Az antikvitás korában, mielőtt a kereszténység nem gyújtott hatalmas új erkölcsi reményeket az emberiség szívében, e megoldás feltételei nem voltak adottak."

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. "Az elmúlt kétszáz év nem tekinthető a morális gyengeség korszakának, ellenkezőleg, az erkölcsi szenvedély kirobbanásának kora ez, amely számtalan humanitárius reformot eredményezett, és a modern társadalmat olyan mértékben tökéletesítette, ahogy arról a korábbi századokban álmodni sem mertek. Úgy vélem, az általunk átélt időszakban ez a szenvedély -- éppen szertelen becsvágyának köszönhetően -- kilépett a medréből, hogy a katasztrófák sorozatát zúdítsa ránk. [...] Egyelőre nincs megfelelő szavunk arra, ami történt. Az etikának lépést kell tartania a morál ama patologikus formájával, mely a modern kor felfokozott morális érzékenységének tulajdonítható. Vagyis fel kell tudnunk ismerni a morál túlhajtását is.
      Azt kísérlem meg igazolni, hogy a modern nihilizmus, melytől manapság szenvedünk, voltaképpen az erkölcs túlhajtása, és megpróbálom feltérképezni, vajon túljuthatunk-e rajta valamiképpen."
      "Nem más ez, mint a morális inverzió: olyan állapot, amelyben az emelkedett erkölcsi célok csupán rejtetten munkálnak a nyíltan vállalt embertelenség mögött."
      "Ha egyszer már immanensen jelen vannak, az erkölcsi indítékok többé nem beszélnek a maguk nyelvén és hozzáférhetetlenek a morális okfejtés számára. Ilyen a modern nihilista fanatizmus struktúrája".

      A magam részéről azt sejtem, az általad felvetett probléma is az immár rejtetten munkáló, immanensen jelen levő erkölcsi indítékok megnyilvánulásairól szól, Polányi megfogalmazása szerint nagyon nem mondható nem erkölcsinek, sokkal inkább a patologikus erkölcs megnyilvánulása ez is.

      Törlés
    2. Végül. hadd tegyem fel azt a kérdést. hogy mi a dolga az egyháznak és mi a dolgunk keresztényként ebben a helyzetben, ami ennyire a törzsi logika mentén működik?
      (Szerintem is a mentén működik, a vitám csupán a "de nem erkölcsi" megfogalmazással van, szerintem a patologikus erkölcsű messze találóbb)

      Először is, az egyház szintjén az a feladatunk, hogy tanúk legyünk és az örömhírt hirdessük, tudva, hogy Krisztus országa nem ebből a vilából való, innentől tehát az egyháznak mint egésznek és az igehirdetőknek stb. nem dolguk beállni a törzsi konfliktusokba.

      Más kérdés, hogy keresztény emberekként arra is van biblikus elhívásunk egyebek mellett, hogy munkálkodjunk a körülöttünk lévő város, ország jó létén, és ezt ki-ki megteheti a saját nézetei, vérmérséklete szerint. Itt is fontos azonban, hogy Krisztus testének tagjaiként fontosabb kérdés az, hogy ki a testvér Krisztusban, és ki nem; mintsem, hogy a törzsi határok mentén esetleg kivel találjuk magunkat egy társaságba. Testvérekként szeretetben beszélgessünk hát a mégoly éles véleménykülönbségekről is és hordozzuk őket!
      Erre sajnos elég kevés példát látni a hétköznapokban: teremtsük hát meg ennek a kultúráját a gyülekezeteinkben!

      Törlés
    3. Kedves dzsaszper, köszönöm a Polányi idézeteket (jó tömények, képtelen vagyok röviden reflektálni rájuk, de nagyon hasznosak!). Inkább nevezzük patologikus erkölcsnek? Nem tudom... Én itt arra kívántam utalni a bejegyzésben, hogy elsősorban az érzékenységünk nem az erkölcsi kérdésekre vonatkozik, hanem arra, hogy a "mi törzsünket" bántják. Végső soron az valóban beteg erkölcsi felfogásnak nevezhető magáról az erkölcsiségről, ha azt alárendeljük valamiféle törzsi logikának - ilyen értelemben tényleg patologikus a jelenség.

      A két javaslatodhoz: az teljesen biztos - abszolút egyetértek veled -, hogy az egyháznak nem feladata beállni a törzsi háborúkba. Legalábbis így kellene lennie ugye... de tudjuk, hogy sokszor nincs így, és az egyház bizonyos kedvezményekért-juttatásokért cserébe szívesen beáll egy adott törzs zászlója alá...

      A másik: a jóléten munkálkodni számomra talán leginkább azt jelenti, hogy segíteni megszületni egy olyan gondolkodásmódnak, ami legalább igyekszik felülemelkedni a törzsi logikán - például úgy, hogy mindegyik szekértábor mondókájában lát továbbadnivalót és kivetnivalót egyaránt, s talán egy integratívabb szemlélettel közelít ezekhez. Próbálja szintetizálni azt, ami hasznosítható a törzsek mondanivalójából. Egyébként szerintem nem az a baj önmagában, hogy vannak törzsek - lehet, hogy nem is tudunk másként működni -, hanem hogy ezek tagjainak identitását többnyire az biztosítja, hogy nem a másik törzshöz tartozónak vallják magukat. Ha úgy vesszük, társadalmi értelemben mi keresztények is egy "törzs" tagjai vagyunk a többi világvallás mellett - de én mégsem szeretem magamat úgy definiálni, hogy nembuddhista, nemmuszlim vagy nemhindu vagyok. A törzsi logika akkor kezd elszabadulni, ha csupa negációkban beszél, és szektásodva kizárólagos igazsághordozóként akar tetszelegni. Igen, ilyen értelemben a kereszténység sem cselekszik helyesen: mert nem a kereszténység az abszolút igazság szerintem, hanem Krisztus. Az nem ugyanaz.

      Törlés
    4. A jóléten munkálkodás továbbvezetésében egyetértek, igazából ez már-már benne volt a másik törzshöz tartozó testvérrel való szeretetben való beszélgetésbe rejtve is :)
      Amit hozzátennék, hogy sokszor nem csak a csupa negációkban beszéléssel látok gondot, hanem a törzsi elitek kapcsán megkockáztatom az élcsapatok szó használatát... és könnyen átcsúszik a történet abba, hogy az eliteknek az úgymond nagyobb jóért -- és itt jön a képbe a Polányi féle prófétai-messianisztikus várakozás materiális keretek közé szorítva -- erkölcsileg többet szabad... (nem feltétlen erőszakos forradalomról van szó mindig... de az erőszakos aktivizmustól a korrupcióig és akár EU-s kirakatperekig elég sok mindenről...)
      Ennek kapcsán sajnos a morális inverziót látom működni nagyon sok szinten (országos, EU, világpolitika) nagyon sok oldalon különböző mértékben...
      Polányi az inverzió visszafordításáról is ír, ami kifejezetten érdekes, de azt még elő kell keresnem, van egy nagyon izgalmas hivatkozása egy versre, illetve nagyon ;érdekes az, amit arról ír, hogy nem kell minden eszmét a legapróbb logikai következményekig végigvinni. Ezeket inkább kikeresem és idézem hamarosan.

      Törlés
    5. Megtaláltam az idézeteket, amelyeket leginkább kerestem, a morális invezió visszafordítása kapcsán. Hogy az utolsó idézet érthetőbb legyen, megpróbálom röviden összefoglalni az előtte lévő pár oldalból legalább azt, ami közvetlenük kapcsolódik hozzá:
      Onnantól, hogy Sztálin halála után elengedték a koholt "fehér köpenyes gyilkosok" perének még elő elítéltjeit, Gimes Miklós szembenézéséig, Polányi hosszabb idézezéből csak tömören idézek: "Lassankint elhittük, [...], hogy az igazság és a politikai hasznosság tulajdonképpen azonos fogalmak. Rettenetes gondolat, mégis szembe kell azzal nézni, hogy mit jelent. [...] Így volt, nem érdemes tagadni."... majd ezt követően Háy Gyulát idézi kétszer is, csak az egyiket hozom: "Mi, magyar írók tekintet nélkül a pártállásunk és filozófiai meggyőződésönk különbségeire, véd- és dacszövetséget kötünk az igazmondásra." Ezt követően, az október 23-i események rövid összefoglalűsa után érkezünk ehhez a szöveghez:
      "Az igazságnak ez a kitörése egy bizonyos pontig hasonlóságot mutat a 18. századi felvilágosodással, de sok tekintetben lényegesen el is tért attól. Az enciklopédisták ugyanis nem tagadták meg azokat a hazugságokat, amelyeket azért nyeltek le szándékosan, hogy megerősítsék saját politikai meggyőződésüket. Nem volt alkalmuk arra, hogy visszaállítsák az igazságba és az erkölcsbe vetett hitet, mert azt sem az általuk támadott ortodoxia, sem ők maguk soha nem is vonták kétségbe.
      Merőben eltérő jellegű volt az a folyamatos változás, mely a kommunisták gondolkozásában végbement. Erről a lengyel költő Adam Waczek -- korábban maga is a párt rendíthetetlen híve -- számolt be Vers felnőtteknek című művében, egy évvel a magyarországi eseményeket megelőzően. Fourier azt igérte, hogy a szocializmus limonádévá változtatja a tengereket, ezért aztán a párttagok oly mohón vetették rá magukat a tengervízre, mintha csak limonádé volna. Egészen addig, amíg föl nem fordult a gyomruk, s időről időre félre kellett vonulniuk hányni. A 'hánynom kell' azóta terminus tehnicus-szá vált a morálisan invertált ember visszazökkenésének kifejezésére: azt az aktust írja le, amellyel egy csapásra visszazökkenti magát a jó kerékvágásba. Új terminusra volt szükség, mivel korábban nem volt példa semmi ehhez hasonló dologra."

      Hadd jegyezzek meg az utóbbi idézet kapcsán két dolgot: 1. a lengyel költő utókor által ismert neve Adam Ważyk, 2. nincs jelölve egy a vers rövid részletét szinte szóról szóra átvevő, itt-ott mégis kissé szabad idézet -- tudtommal a magyar fordítás az angol eredetit követi ebben.

      Arra szeretnék kilyukadni, hogy nagy becsben kellene tartanunk ezt a fajta hányingert, különösen a ki-ki úgymond saját törzse ténykedése kapcsán.

      Törlés
    6. Az a fura, hogy Sytka maga is mintha törzsi gondolkodást folytatna, miközben - nem kétlem, hogy őszinte meggyőződéssel - ellene ír. Törzsi gondolkodó: sutba vágja az egyébként érvényes mércéit, ha a törzséről van szó. Emberi dolog, minél érzelmesebb valaki, annál törzsibb, sajna. A jó hír, hogy Sytka meglehetősen érzelemgazdag - a rossz hír meg ebből adódik.
      Onnan tudnánk, hogy némileg távolodunk a törzsi gondolkodástól, hogy lennének többé-kevésbé általánosan betartott elveink, és azokat némi hűvös távolságtartással alkalmaznánk.
      A konkrét esetben: mikor volt idáig ügy, hogy egy tankönyvtervezet (mert a hírek szerint tervezetről van szó) velünk kapcsolatban történelmet hamisít? Vagy még azt sem, hiszen szovjetül "fasiszta" mindenki, aki nincs az aktuális (poszt)szovjet hatalom álláspontján, ilyen értelemben Kádár is fasiszta volt részben, Tito és Ceausescu meg egyfolytában. Jelenleg ukránok és oroszok kölcsönösen fasisztázzák egymást (tán a jó hangzás kedvéért). Az, hogy '56-ban harcban álltunk a Vörös Hadsereggel, szovjet definíció szerint fasisztává tesz minket, miközben számunkra ez a szó valami mást jelentene, bár egyébként homályos, hogy mit is. Rossz fiúk lennénk, mert dacoltunk a vörösökkel? Nos, ezt vitatjuk.
      Mit tudunk a környező népek tankönyveiről (Benes-dekrétumok, pl.)? Szinte semmit, és arra is ritkán reagálunk. De ha megtesszük, az ellenzéki média azt szokta írni, hogy 1. hiába, úgysem használ; 2. árt a kapcsolatoknak; 3. ne magyarkodjunk már.
      Mitől kezdte az "ügy" érdekelni Sytkát? Attól, hogy a szívéhez közelebb álló média most nem a fenti 1 - 3. érvét húzta elő, hanem azok ellenkezőjét, most épp azt követeli, hogy ajtóstól rontsunk a tervezetnek és ártsunk a kapcsolatoknak, hátha romlik a helyzetünk és ezáltal javulnak az ellenzéki esélyek. Ez azonban nem tévesztene meg egy törzsiség fölé emelkedni igyekvő szerzőt.
      Egy törzsiségtől távolodó szerző úgy gondolkodna, hogy 1. mit szoktunk hasonló ügyekben tenni; 2. mit diktál a cél- és észszerűség?

      Törlés
  2. Keresztény körökben ismert elképzelés, hogy az "igazadat" befogadható formában és megfelelő időben add elő. Tehát az, hogy mit ír az orosz tankönyv '56-ról, és ezzel kapcsolatban igazunk van, fontos kiindulópont, de nem az egyetlen megfontolás a cselekvéshez.
    Másrészt, szerinted honnét dobódott be ez a "tankönyvhír" a tudatunkba: jó szándékú orosz diákok/töritanarak hívták fel rá a figyelmünket, vagy egyes kevésbé jó szándékú honfitársaink éjt nappallá téve bújják a fejleményeket, felhasználható negatívumok után kutatva, hátha valamiből lehet balhét kavarni? Javaslom, hogy az "ügy"-eket a genezisükkel együtt mérlegeljük.

    VálaszTörlés
  3. Szembejött velem egy angol nyelvű youtube videó, elsőre azt gondoltam, belehallgatok itt-ott pár percet. Aztán elég sokat megnéztem belőle, és jópárszor jó értelemben leesett az állam... Nagyon ide kapcsolódik, és nem csupán a törzsi logika kapcsán (ami szóba kerül).

    Jonathan Haidt: The Three Terrible Ideas Weakening Gen Z and Damaging Universities and Democracies -- https://www.youtube.com/watch?v=B5IGyHNvr7E

    Ő nem hivatkozik közvetlenül erkölcsre, de ott lapul az erkölcs amögött, amiről beszél: bölcsességről és anti-bölcsességről, meg borzalmas rossz ideákról: "[...] there are three bad ideas so bad that if we can get students to believe them we can almost guarantee that they will be failures in life [...]"

    Ennyi talán elég is lesz ízelítőnek :)

    VálaszTörlés

Megmondhatod te is... de kérlek, NE tedd névtelenül!
(A szerző a beírt kommentek közül bármelyiket előzetes figyelmeztetés és minden magyarázat nélkül törölheti. Kommentedben ne használj túl sok hivatkozást, mert a rendszer automatikusan moderál!)