2023. október 25., szerda

Kicsi és nagy - néhány gondolat a dzsihádról (2)

Ha valaki átlagos ismeretekkel rendelkezik az iszlámról, biztosan tud róla, hogy a muszlimok hitének öt pillére van: a napi ötszöri imádkozás, az adakozás, a zarándoklat, a böjt és a hitvallás. Az öt hitpillérhez egyesek még odatesznek egy hatodikat is, ami álláspontjuk szerint karakteresen hozzátartozik ehhez a valláshoz, mégpedig a dzsihádot. De mi a manó egyáltalán a dzsihád?

Nem szeretném, ha ez a blogbejegyzés valamiféle száraz szótári definiálgatásba fulladna, de mégis muszáj néhány mondat erejéig kitérni a dzsihád szó magyarázatára. Maga a dzsihád egyszerűen erőfeszítést jelent, valami olyasféle befektetést, amivel a hithű muzulmán jobban lesz képes Allah útján járni. Igen, valóban beleértik a szó jelentéskörébe a szent háborút vagy a harcot is - ahhoz hasonlóan, ahogy például az Ószövetségben is szentként értelmezték (herem) az olyan hadicselekményeket, melyeket Izrael Jahve parancsára és áldásával hajtott végre. Ami a dzsihád kifejezésnél fontosabb, hogy alapvetően kétféle formáját szokás megkülönböztetni. A "kis dzsihád" (al-dzsihád al-aszghar) és a "nagy dzsihád" (al-dzsihád al-akbar) teljesen más a lényegét és tárgyát tekintve. Mi európaiak már ezt a különbségtételt sem vagyunk hajlandók megtenni, pedig ha megnézzük közelebbről egyiket és másikat, egyáltalán nem mindegy éppen melyik dzsihádról beszélünk.

Mondani sem kell, egy józanabb muszlim számára a nagy dzsihád a fontosabb. Ez alapvetően a spirituális erőfeszítést takarja, egyfajta belső küzdelmet az ego legyőzésére. A nagyobb dzsihádot vívó muzulmán arra törekszik, hogy eltávolítsa magából az alantas hajlamokat és a világi szenvedélyeket. Kicsit ahhoz tudnám ezt hasonlítani, mint amit Pál apostol ír a megtért keresztény kapcsán az óember és újember küzdelméről. A "mi igazi dzsihádunk" ebben az analógiában az volna, hogy szakadatlan harcot folytatunk a kísértésekkel, azokkal a belső lelki folyamatokkal, melyek a hitünket gyengíteni kívánják. Egyébként a nagy dzsihád az iszlámon belül a szúfizmus irányzatából származik: a korai szúfi, Hárisz al-Muhászibi úgy vélekedett, hogy az Isten útján tett erőfeszítések kilenctizede magában a hívőben megy végbe. Az igazi muzulmán az, "aki minden erejével önmaga ellen harcol Isten érdekében". A nagyobb háború Mohamed szerint "az ember erőfeszítése önmaga ellen".

Mindezek ellenére a mai nemzetközi politikában dzsihád alatt csakis a kis dzsihádot, azaz a fegyveres harcot szokták érteni - tekintet nélkül arra, hogy a vallásalapító Mohamed hogyan vélekedett. A sajtótermékekben, vitabeszélgetésekben, politikai diskurzusokban (egyébként beleértve a muszlim sajtót is!) kizárólag a fröccsenő vér, a terrorcselekmények és emberek brutális halála kontextusában kerül elő a dzsihád - és csakis így, míg a nagyobb dzsihádról egyetlen szó sem esik. Ezért szerintem a muzulmán világ is felelős, nem lehet szimplán a "nyugati sajtóra" kenniük a dolgot. Az iszlámhitű emberek nem szólnak semmit, nem próbálják ezt az egyensúly-elbillenést helyretenni, az ő sajtótermékeik is kiszolgálják ezt a saját teológiájukban megjelenő félrecsúszást, a nyugati média pedig örömmel csatlakozik ehhez. Pedig nemcsak Mohamed, de még olyan világszerte ismert arab filozófus is, mint al-Gazáli erőteljesen hangsúlyozza hogyan kell(ene) értelmes muzulmánoknak értelmes módon viselkedniük Istennel és embertársaikkal szemben. Ennek része a nagy dzsihád is, mely al-Gazáli szerint a hit öt pillérének kontextusában nyeri el igazán az értelmét. Vagyis a dzsihád (erőfeszítés)  nem a "hitetlenek" torkának átvagdosása, hanem valami olyan erőfeszítés, aminek ott volna a helye a napi ötszöri imában, a hitvallásban, az adakozásban, a böjtben és a zarándoklatban. Aki igazi muzulmán, az al-Gazáli szerint ebben éli meg a dzsihádot. Harcol magával szemben, hogy a hit öt pillére egyre kontrasztosabban váljon láthatóvá az életében.

Ez persze a szép elmélet, az iszlám vallási és filozófiai hagyománya csupán.

A valóság megint más - amin persze nem lepődik meg túlságosan az ember. Statisztika ugyan nincs a farzsebemben, de van egy olyan sanda gyanúm, hogy az iszlám hívők jó része annyira ismeri saját hitének (filozófiai) alapjait, mint ahogyan sokan katolikusnak mondják magukat, de valójában semmi közük a hithez, amire hivatkoznak. Állítom, hogy az iszlámot elmélyültebben tanulmányozó valláskutatók fejében tisztább kép él erről a vallásról, mint sok követőjének fejében! A következő részben arra szeretnék példákat mutatni, hogyan értették a muzulmánok a dzsihádot a saját történelmük során - mert ez sem volt ám teljesen egységes -, hogy aztán eljussunk a dzsihád mai, modern felfogásához. Tartsatok velem!

15 megjegyzés :

  1. "Vagyis a dzsihád (erőfeszítés) nem a "hitetlenek" torkának átvagdosása, hanem valami olyan"
    - Kifejtenéd ezt tételesen a brüsszeli merénylőnek? Aki így nyilatkozott (angolra fordítva) a dicsekvő videójában: “Islamic greeting Allahu Akbar. My name is Abdesalem Al Guilani, and I am a fighter for Allah. I am from the Islamic State. We love who loves us, and we hate who hates us. We live for our religion, and we die for our religion. Alhamdulah. Your brother took revenge in the name of Muslims. I have killed 3 Swedes so far Al Hamdoulelah. 3 Swedish, yes. Those to whom I have done something wrong, may they forgive me. And I forgive everyone. Salam Aleykoum.” '
    Fel sem merül benne, hogy a "hitetleneket - kafirokat" megölni "done wrong" lenne... A mérsékelt muszlimok feladata lenne megmagyarázni, merre hány lépés, és leállítani az erőszakosokat, nem? Valami miatt ezt ők nem teszik, se el nem magyarázzák, se le nem állítják a családtagjaikat. Szerinted félreértés, szerintem taktikus mellébeszélés. A gazai lakosság 80%-a közben a Hamaszt támogatja.
    Megjegyzem, Hitler "Kampf"-ja is pont dzsihádot jelent - azt is kielemzed majd, hogy mekkora félreértés, az SS tök tévesen értelmezte? Mert a "Kampf" alapítója valójában lelki gyakorlatra gondolt?

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. "Kifejtenéd ezt tételesen a brüsszeli merénylőnek?"
      Miért fejteném ki? Érdemes bármit is kifejteni egy fanatikus muszlim terroristának? És ha nem fejtem ki neki, akkor már nincs is így?

      "Fel sem merül benne, hogy a "hitetleneket - kafirokat" megölni "done wrong" lenne..."
      Igen, ezért hívjuk fanatikus muzulmánnak...

      "A mérsékelt muszlimok feladata lenne megmagyarázni, merre hány lépés, és leállítani az erőszakosokat, nem?"
      Erről szólt a bejegyzés is... hogy az iszlám maga hibás, meg hogy maguk a muszlimok (legalábbis jó részük) nem ismeri a saját hitét vagy nem veszi komolyan.

      "Szerinted félreértés, szerintem taktikus mellébeszélés. "
      Nem a félreértés szót használtam, hanem azt, hogy a muszlimok maguk nem ismerik a saját forrásaikat és saját tanításaikat sem. Valószínűleg sokan közülük egyszerűen azért nevezik muzulmánnak magukat, mert ilyen országban nőttek fel, ez a közeg vette körül őket - és nem azért, mert elmélyülten tanulmányoztál al-Gazáli filozófiáját. Erre céloztam.
      Ezek után az Adolf Hitleres példád tragikusan rossz analógia, hiszen míg a dzsihádról szóló muzulmán teológia a dzsihádot elsősorban belső háborúnak nevezi, addig a hitleri "kampf" elsősorban az "élettér növelésről" és a német faj nemesítéséről szólt már kezdettől fogva. Találj használhatóbb hasonlatot.

      Törlés
    2. A Kampf hasonlat azért pontos, mert ugyanúgy kettős értelmű, mint a dzsihád: nyugodtan lehetne "Törekvésemnek" fordítani az alapművet, és máris veszélytelennek hangzana, lehetne mentegetni.
      Ami azt illeti, hogy muszlimok "sajnos" nem ismerik a saját hitüket... Nem vagy ilyenkor gyanús magadnak? A szocik is rendre bepróbálkoznak azzal, hogy szerintük az igazi keresztény így meg úgy, csak ezt nem tudják megbeszélni az érintettekkel. Ugyanez a gond nálad is: lehet, hogy szerinted az igazi iszlám így meg úgy, de ha ezt semmilyen szinten nem tudod a gyakorlatban visszaigazoltatni az érintettekkel, akkor az van, hogy az iszlámnak van egy konkrét mai megjelenési formája, és azt ajánlott komolyan venni, mert számunkra ez a valóság.
      Teszteljük: ha úgy lenne, hogy az erőszakos, szélsőséges muszlim nem "igazi", akkor pl. kiközösítenék, és nem dicsőítenék. Egy merénylet után lemondana a saría rendőrség vezetése, mert az ő feladatuk lett volna lebeszélni, elkapni, leleplezni, stb. Szemben azzal, hogy újabb merénylőket bátorítanak.
      Ha a gyakorlatot nézzük, praktikus kettős beszéd zajlik: az átlag muszlim bizonygatja, mennyire békés, a családjának egy része meg közben terrorista, és ezt hallgatólagosan a világuralom eszközeként elfogadják, hiszen így lesz Allah alá vetve a világ. Tök logikus, csak hinned kell a szemednek és az eszednek.

      Törlés
    3. "A Kampf hasonlat azért pontos, mert ugyanúgy kettős értelmű, mint a dzsihád: nyugodtan lehetne "Törekvésemnek" fordítani az alapművet, és máris veszélytelennek hangzana, lehetne mentegetni."

      De itt nem a kifejezésekről (kampf, dzsihád) van szó, hanem azok tartalmáról. Hitlernél a "Kampf" az első perctől a terjeszkedő, élettérnövelő, zsidógyűlölő háborút jelentette. A dzsihád az iszlámban viszont sem a vallásalapító Mohamed, sem a mértékadó muszlim teoretikusok szerint NEM az erőszakos-lefejezős háborút takarta. A sorozat következő részében szeretnék írni röviden arról, hogy maguk a muzulmánok hogyan értelmezték a saját kifejezésüket - engedjük már meg azért nekik, hogy erről ők döntsenek.

      "Ha a gyakorlatot nézzük, praktikus kettős beszéd zajlik: az átlag muszlim bizonygatja, mennyire békés, a családjának egy része meg közben terrorista, és ezt hallgatólagosan a világuralom eszközeként elfogadják, hiszen így lesz Allah alá vetve a világ."

      Na, pont ez az az iszonyú blődség, amivel nekünk nyugatiaknak is fel kellene hagyni végre. Az "átlag muszlim" nem bizonygat semmit. Az "átlag muszlim" családjában nincsenek terroristák. Az "átlag muszlim", vagyis az arab emberek milliónak jó része ugyanúgy átlagos életet él, mint te meg én. Nem, nem arról szólnak a napjaik, hogy hazamennek munka után fáradtan és nekiállnak bombát összerakni a nappalijukban. Ha az "átlag muszlim" ilyen lenne, akkor mi most nem beszélgetnénk itt róluk, hanem valahol egy méterrel a föld alatt nyugodnánk békében.

      Törlés
    4. "Hitlernél a "Kampf" az első perctől a terjeszkedő, élettérnövelő, zsidógyűlölő háborút jelentette. A dzsihád az iszlámban viszont sem a vallásalapító Mohamed, sem a mértékadó muszlim teoretikusok szerint NEM"
      - A Korán szerint meg igen. Én olvasom. Te?
      "Az "átlag muszlim" nem bizonygat semmit. Az "átlag muszlim" családjában nincsenek terroristák."
      - Ha fogyasztanál francia médiát, többet tudnál erről: a muszlimok megállás nélkül bizonygatják, hogy a 'terrorista? ők soha'. A gyakorlatban meg más a helyzet.
      "Ha az "átlag muszlim" ilyen lenne, akkor mi most nem beszélgetnénk itt róluk, hanem valahol egy méterrel a föld alatt nyugodnánk békében."
      - Pont ez lett a néhai keresztényekkel, akik megpróbáltak a muszlimokkal együtt élni, lásd koptok, lásd néhai palesztin keresztények.

      Törlés
  2. de mi lesz, ha a zsidóknál visszajön a "kisdedeiket földhöz csapkodjátok?" azt hogyan magyarázgatják majd ki a keresztények a világnak?

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Arra gondol, hogy mi lesz akkor, ha az ortodox zsidók "előszedik" az ószövetségi gyakorlatot (ld. Zsoltárok, ahonnan az idézet is van) és ők is elkezdnek palesztinokat ölni? Egyébként a mai Izrael is művel csomó rasszista dolgot a palesztinokkal szemben (ismerősi körből tudnék mesélni...), de azokat "nem illik" megnevezni, mert akkor szélsőjobboldali leszel és antiszemita.

      Törlés
  3. Kristálytiszta megfogalmazás:
    "Az "átlag muszlim" nem bizonygat semmit. Az "átlag muszlim" családjában nincsenek terroristák. Az "átlag muszlim", vagyis az arab emberek milliónak jó része ugyanúgy átlagos életet él, mint te meg én. Nem, nem arról szólnak a napjaik, hogy hazamennek munka után fáradtan és nekiállnak bombát összerakni a nappalijukban."

    Sytka, nekem szemléletesebb volt az a dzsiháddal kapcsolatos megfogalmazás, amit muzulmán hallgatóktól tanultam. Ők nem nagy dzsihádról beszéltek, hanem belső dzsihádról, ami az emberben lejátszódó küzdelemre vonatkozik. A kis dzsihád megfelelője a külső dzsihád, ami környezet irányában tett erőfeszítéseket jelent. Ez utóbbi is csak részben jelent fegyveres küzdelmet, mert intellektuális és gazdasági eszközökkel folytatott küzdelmet is takar.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Ha az SS-családokat megkérdezzük anno, biztos tudtak volna sokféle "Kampf" értelmezést adni (kicsi, nagy, belső, külső, alsó-felső-király...). És akkor meg is nyugodtunk volna, hogy pfú, végre értjük a dolgokat?
      Most olvasom, hogy Svédországból kiutasítják azt az irakit(!), aki a Korán-égetések mögött áll... mert "kiderült", hogy valótlan adatokat adott meg a menedékkérelmében... amit nem néztek volna, ha nem izgágáskodik, ugye. Egyrészt érdekes kérdés, hogy miért egy iraki, és mit akar ezzel. Másrészt, a svédek ezzel de facto behódoltak, iszlamizálódtak. Azt mondták, hogy náluk szólásszabadság stb. van, kivéve ha muszlim érzékenység merül fel, mert ja, akkor nincs...
      Játsszunk el a gondolattal, hogy holnap a Deák téren Újszövetséget éget valaki. És akkor? Lehet, sőt tuti, hogy nem értünk vele egyet, lehet, hogy kisebb tiltakozó felvonulás is lesz, világos, hogy ízléstelen, kulturálatlan, stb. De kalasnyikov nem kerül elő, se kézigránát, se molotov, se hentesbárd, se böllérkés. Szerintem ez világossá teszi, hogy mi az a nyugaton ma még megtapasztalható civilizációs többletérték, ami a muszlimok miatt veszélybe került, és amit a svédek immár feladni látszanak.

      Törlés
    2. Laci, azt kellene megérteni, hogy az iszlám országokban többnyire (nem mindenhol, de a legtöbb helyen) még a felvilágosodás előtt járunk. Tehát: középkor van. Ezért olyanok, amilyenek. Minden számunkra berzenkedést keltő jelenséget erre vezethetünk vissza. Szemet szemért, fogat fogért. Lerajzolod Mohamedet? Meghalsz! Lopsz? Levágjuk a kezed! Ölöd az ellenségeinket? Dicsőség neked!

      Most mondok valami csúnyát, amit keresztényként nehéz lesz elfogadni, mindazonáltal tény: a muszlimok úgy élnek ma, ahogy kb. az ószövetségi időkben élt Izrael. Izrael is ehhez hasonló volt valláserkölcseiben és társadalomszervezésében. Más isteneket imádsz? Megkövezni! Hozzányúltál a másik nőjéhez? Meghalsz! Leöldököltük az ellenséget? Dicsőség az Úrnak, aki velünk van a harcokban! Szóval: amit számonkérünk most a muszlimokon, ahhoz hasonlót láthatunk az Ószövetségben.

      De erről nem az átlagos muzulmán ember tehet, aki ugyanúgy csak élni akar, mint te meg én. Az átlagos muszlim nem dzsiháddal kel és fekszik, nem az tartja lázban, hogyan lehet lekaszabolni és leigázni a nyugatot. Persze, nyugatellenes, zsidóellenes, mert ezt tolják az arcába a saját médiájában. Nincs meglepő ebben: ugyanilyenek vagyunk magyarként. Fúj-fúj Soros, fúj-fúj migránsok, fúj-fúj b*zik - mert a mi médiánk meg ezt adja nekünk.

      Szóval, mielőtt összemosod egy nagy gyűlöletmasszává az összes arab embert, szerintem gondold végig a fentieket. Ha megengedjük magunknak azt a luxust, hogy tokkal-vonóval merénylőknek, gyilkosoknak, vadembereknek lássuk az összes arabot, akkor mi sem vagyunk sokkal jobbak náluk.

      Törlés
  4. Szia Sytka! Ha szembekerülsz egy olyan emberrel, aki nem fél a haláltól és feltett szándéka, hogy megöl téged, hogy reagálsz?

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Szia, nem tudom, erre akkor válaszolnék, ha átéltem ilyet. Szerencsére erre még nem került sor. Ne is legyen rá szükség.

      Törlés
    2. Egyetértek, és talán nem tévedek, hogy valószínűleg nem közreműködnél a saját megölésedben. Ezek a terroristák pont ilyenek, ezért jobb, ha ők halnak meg, mint te. Ebből a józan ész szerint az is következik, hogy jobb megelőzni a velük való találkozást, és azt, hogy akcióba lendülhessenek, vagyis kívánatos a mielőbbi likvidálásuk, még ha nem tűnik is keresztyéninek, különben oda a keresztyénség. E tekintetben köszönjük meg Izraelnek, hogy elvégzi a piszkos munka legalább ráeső részét. És jobb eleve távol tartani azt a kultúrát, amely ezeket a halálosztó figurákat kitermeli. A nyugat-európai döntéshozók az európai lakosokra rántották ezt a halálos veszélyt, több mint vélhetően olyan érdekek miatt, amelyekért semmi sem túl drága.

      Törlés
    3. A fenti kommentváltás átermelve a következő cikk alá.

      Törlés

Megmondhatod te is... de kérlek, NE tedd névtelenül!
(A szerző a beírt kommentek közül bármelyiket előzetes figyelmeztetés és minden magyarázat nélkül törölheti. Kommentedben ne használj túl sok hivatkozást, mert a rendszer automatikusan moderál!)