A kortárs dicsőítés vagy úgy általában a keresztény zene már többször előkerült itt a blogban. Ezúttal a saját Podcast sorozatomban vettem elő a témát, mégpedig egy igen avatott személyiségnek köszönhetően, aki többek között a Budapesti Fesztiválzenekar brácsása, egyébként a Bolyki Brothers ismert hangja, ízig-vérig zenész, igehirdető, lelkigondozó, no meg számos remek könyv szerzője...
Nos, a Podcast ehavi műsorában Bolyki László segítségével beszélgettünk a keresztény zene mibenlétéről, de a mi vaskályhánk és kiindulópontunk nem a modern dicsőítés, hanem az az alapvető kérdés volt, hogy egyáltalán mitől lehet egy zenét keresztény zenének nevezni. Tudom, hogy ez a kérdés első hallásra butaságnak tűnik és a kapásból rávágott válasz valami olyasmi, hogy a dalszöveg teszi kereszténnyé a keresztény zenét. Reményeim szerint kiderül az adásból, hogy a helyzet korántsem ilyen egyszerű, sőt érdekes és szövevényes...
A kereszténység maga sem volt mindig konzekvens, ami a zenéhez fűződő viszonyát illeti. Tudtátok például, hogy a templomokban bevett hangszerként előforduló orgona egyenesen ördögi instrumentumnak számított valamikor, amiről elképzelhetetlennek tűnt a szakrális felhasználás? Vajon mit szólnának a mai hívők, ha Lutherre gondolnának, aki a saját korában népszerű kocsmadalokra "szentséges szöveget" alkotott - de nem rettent vissza attól, hogy korabeli slágereket feldolgozhatóvá formálja az egyház számára? No és ha már sztorizgatok, lebilincselőnek vélem Laci elmondása alapján, hogy a nagymester Bach Brandenburgi versenyeinek kottája csak azért maradt fenn az utókor számára, mert a darabokat megrendelő gróf halála után csomagolópapírként(!) próbálták értékesíteni a partitúra lapjait - és valaki felismerte rajta Bach kézírását! (A keresztény zene történetének története egyébként frappáns tálalásban és baromi izgalmas leiratban olvasható Laci "Milyen zenét szeret Isten?" című könyvében.)
A műsorban persze eljutunk aztán a kortárs dicsőítésig és próbáljuk kicsit körbejárni azt is, mi adja a dicsőítés savát-borsát, lényegét, centrumát. Ennek kapcsán elkerülhetetlen volt, hogy szóba hozzuk a dicsőítés piacképességéről szóló kérdéseket, hiszen - tetszik vagy sem - valóságos iparág vált manapság a modern egyházi zenéből, sőt marketing-húzóágazat lett belőle... Néhány perc erejéig aztán a Hillsong-botrány témája is terítékre kerül...
Az adást itt tudjátok megnézni, örök hálám annak, aki megosztja:
én 20-25 éve írom, hogy az éneklés által érzett "romantikus érzéseket" nevezik az emberek "Szentlélek jelenlétének", és hogy ez mekkora hamis tanítás, és hogy erre épül az usa tévéprédikátorok sátáni munkássága, és a magyar verziójuk: némethsándorjúdás is...
VálaszTörlésvégre más is kezdi ezt felismerni, például Rostás Zoltán, akinek a többi tanítását is nagyon érdemes hallgatni: https://www.youtube.com/shorts/GYxBE1MvuaQ
Efel
TörlésBocsánat, az előző elírás volt, törölni pedig nem tudom. Rostás Zoltánt egy ideig én is követtem, csak egy idő után már túl sok volt a más lelkiségekre, gyakorlatokra, egyházakra való mutogatás nála. Sajnos ezzel azt a benyomást kelti, hogy rajta kívül mindenki tévtanító vagy megalkuvó, ezt jól eltanulta NS-tól. Mindenhova lecsap, ahol bármi gyanúsat lát, nekem ez baromi fárasztó.
TörlésHalk megjegyzés ide: nekem a South Parkból a Christian Rock Hard (7. évad, 9. epizód) jutott eszembe 20 évvel ezelőttről...
TörlésÉrdemes volt végighallgatni a beszélgetést, jól körüljártátok a témát.
VálaszTörlésA magam részéről egy irányban tovább kapargásznék, a zene (és mindenféle hagyomány) identitásképző volta vs. az apostoli hitvallás hitvallásaink identitásképző volta összehasonlítása irányában: erre nem árt néha reflektálni, mert nem tudatosan a zenei stílus meg a mindenféle hagyomány szerinti identitás könnyedén lenyomhatja a hitvallásunkat a gyarkorlatban...
Az érthetőség szerintem is kulcsfogalom, különösen, ha komolyan vesszük, hogy missziói feladatunk van: aminek mentén nem kellene megengedni magunknak sem a (folyamatos) leragadás/hagyományőrző klub, sem a (folyamatos) trendiség luxusát.
(Persze alkalmanként egy-egy jól megválasztott akár ókori himnusz vagy trendi kortárs ének is lehet teljesen érthető módon hitvalló, pl. egy teljes istentisztelet kontextusában...)