2023. október 21., szombat

Iparág, marketing-húzóágazat, vagy valami más: Bolyki Lacival beszélgettem

A kortárs dicsőítés vagy úgy általában a keresztény zene már többször előkerült itt a blogban. Ezúttal a saját Podcast sorozatomban vettem elő a témát, mégpedig egy igen avatott személyiségnek köszönhetően, aki többek között a Budapesti Fesztiválzenekar brácsása, egyébként a Bolyki Brothers ismert hangja, ízig-vérig zenész, igehirdető, lelkigondozó, no meg számos remek könyv szerzője...

Legutolsó alkalommal egy meglehetősen nagy port felkavaró bejegyzésben igyekeztem megfogalmazni azokat a teológiai látásmódokat, melyek az ún. dicsőítő mozgalom szellemi irányzatához társíthatók. A dicsőítő mozgalomban frekventált helyen áll a zene, sőt maga a jelenség hordoz egy olyasfajta üzenetet, miszerint a zene megoldás, ami az ébredést, megújulást, Istenhez találást illeti. A közelmúltban botrányaitól hangos Hillsong gyülekezetet is legtöbben a zenéjükről ismerik, sokaknak a közösség neve tulajdonképpen egyet jelent a világszerte milliószámra énekelt "gyülekezeti slágerekkel".

Nos, a Podcast ehavi műsorában Bolyki László segítségével beszélgettünk a keresztény zene mibenlétéről, de a mi vaskályhánk és kiindulópontunk nem a modern dicsőítés, hanem az az alapvető kérdés volt, hogy egyáltalán mitől lehet egy zenét keresztény zenének nevezni. Tudom, hogy ez a kérdés első hallásra butaságnak tűnik és a kapásból rávágott válasz valami olyasmi, hogy a dalszöveg teszi kereszténnyé a keresztény zenét. Reményeim szerint kiderül az adásból, hogy a helyzet korántsem ilyen egyszerű, sőt érdekes és szövevényes... 

A kereszténység maga sem volt mindig konzekvens, ami a zenéhez fűződő viszonyát illeti. Tudtátok például, hogy a templomokban bevett hangszerként előforduló orgona egyenesen ördögi instrumentumnak számított valamikor, amiről elképzelhetetlennek tűnt a szakrális felhasználás? Vajon mit szólnának a mai hívők, ha Lutherre gondolnának, aki a saját korában népszerű kocsmadalokra "szentséges szöveget" alkotott - de nem rettent vissza attól, hogy korabeli slágereket feldolgozhatóvá formálja az egyház számára? No és ha már sztorizgatok, lebilincselőnek vélem Laci elmondása alapján, hogy a nagymester Bach Brandenburgi versenyeinek kottája csak azért maradt fenn az utókor számára, mert a darabokat megrendelő gróf halála után csomagolópapírként(!) próbálták értékesíteni a partitúra lapjait - és valaki felismerte rajta Bach kézírását! (A keresztény zene történetének története egyébként frappáns tálalásban és baromi izgalmas leiratban olvasható Laci "Milyen zenét szeret Isten?" című könyvében.)

A műsorban persze eljutunk aztán a kortárs dicsőítésig és próbáljuk kicsit körbejárni azt is, mi adja a dicsőítés savát-borsát, lényegét, centrumát. Ennek kapcsán elkerülhetetlen volt, hogy szóba hozzuk a dicsőítés piacképességéről szóló kérdéseket, hiszen - tetszik vagy sem - valóságos iparág vált manapság a modern egyházi zenéből, sőt marketing-húzóágazat lett belőle... Néhány perc erejéig aztán a Hillsong-botrány témája is terítékre kerül...

Az adást itt tudjátok megnézni, örök hálám annak, aki megosztja:


5 megjegyzés :

  1. én 20-25 éve írom, hogy az éneklés által érzett "romantikus érzéseket" nevezik az emberek "Szentlélek jelenlétének", és hogy ez mekkora hamis tanítás, és hogy erre épül az usa tévéprédikátorok sátáni munkássága, és a magyar verziójuk: némethsándorjúdás is...
    végre más is kezdi ezt felismerni, például Rostás Zoltán, akinek a többi tanítását is nagyon érdemes hallgatni: https://www.youtube.com/shorts/GYxBE1MvuaQ

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Bocsánat, az előző elírás volt, törölni pedig nem tudom. Rostás Zoltánt egy ideig én is követtem, csak egy idő után már túl sok volt a más lelkiségekre, gyakorlatokra, egyházakra való mutogatás nála. Sajnos ezzel azt a benyomást kelti, hogy rajta kívül mindenki tévtanító vagy megalkuvó, ezt jól eltanulta NS-tól. Mindenhova lecsap, ahol bármi gyanúsat lát, nekem ez baromi fárasztó.

      Törlés
    2. Halk megjegyzés ide: nekem a South Parkból a Christian Rock Hard (7. évad, 9. epizód) jutott eszembe 20 évvel ezelőttről...

      Törlés
  2. Érdemes volt végighallgatni a beszélgetést, jól körüljártátok a témát.
    A magam részéről egy irányban tovább kapargásznék, a zene (és mindenféle hagyomány) identitásképző volta vs. az apostoli hitvallás hitvallásaink identitásképző volta összehasonlítása irányában: erre nem árt néha reflektálni, mert nem tudatosan a zenei stílus meg a mindenféle hagyomány szerinti identitás könnyedén lenyomhatja a hitvallásunkat a gyarkorlatban...
    Az érthetőség szerintem is kulcsfogalom, különösen, ha komolyan vesszük, hogy missziói feladatunk van: aminek mentén nem kellene megengedni magunknak sem a (folyamatos) leragadás/hagyományőrző klub, sem a (folyamatos) trendiség luxusát.
    (Persze alkalmanként egy-egy jól megválasztott akár ókori himnusz vagy trendi kortárs ének is lehet teljesen érthető módon hitvalló, pl. egy teljes istentisztelet kontextusában...)

    VálaszTörlés

Megmondhatod te is... de kérlek, NE tedd névtelenül!
(A szerző a beírt kommentek közül bármelyiket előzetes figyelmeztetés és minden magyarázat nélkül törölheti. Kommentedben ne használj túl sok hivatkozást, mert a rendszer automatikusan moderál!)