2023. december 20., szerda

Ami a szívemen, az nem a számon - beszélgetés Karsai Dániel ügyéről

Már nem szeretném újra leírni, hogy az alkotmányjogász Karsai Dániel halálos betegségben szenved, és emiatt saját aktív eutanáziájáért lobbizik az Európai Bíróságon. Az ügyet valószínűleg mindenki jól ismeri, hiszen nagyon sokszor előkerült az elmúlt hónapokban - most pedig Ungvári Péterrel beszélgettünk róla egy kicsit eklektikus kivitelben - mert annyira szerteágazó, mert annyira dilemmatikus és mert annyira szomorú is egyben...

A lelkiismeretünk nemcsak arra való, hogy segítsen nekünk eligazodni a jó és a rossz kérdésében, hanem felhasználható egészen más célok érdekében is. Jól tudják ezt a meggyőzés olyan mesterei, mint a reklámszakma képviselői, a nagypolitikában forgolódók vagy akár a világvallások térítő munkáját végző szószólók is. Karsai Dániel borzasztó és valóban mély empátiaérzést kiváltó életnehézsége kapcsán azonban fontos szerintem kiemelni, hogy itt nemcsak az ő érzéseiről van szó - hanem legalább ennyire a miénkéről. Nemcsak ő vívódik és tipródik, de bizonyos értelemben mi is vele tipródunk. Legyünk bármennyire kívülállók, akik nem élnek meg hasonló krízist, ez nem azt jelenti, hogy érintetlenek maradunk és rezignáltan állunk hozzá az ő személyes kálváriájához. Mitöbb: ez olyannyira nem így van, hogy pont az érzéseinkre apellálva próbálják velünk ezt a kérdést eldöntetni.

Meg is állok ennél a bokornál egy pillanatra. Ezt most nem feltétlenül Karsaival kapcsolatban, hanem általánosságban írom: a mai nyugati világ terében rendre a lelkiismeretem, az érzékenységem, az empátiára való fogékonyságom mentén próbálnak meggyőzni különféle ügyekről. A szeretetre hivatkozva akarják, hogy legyek támogatója a melegházasságnak - elvégre ki vagyok én, hogy gátoljam két önálló felnőtt ember szerelmét? A tolerancia érzését ébresztgetve igyekeznek arra hajlítani, hogy elfogadó legyek más vallások vagy misztikus spiritualitások kapcsán - hiszen a tolerancia fontos érték, no meg ki vagyok én, hogy azt állítsam, csak az én hitem igaz? És az empátia mentén érzek most egy szívem felé irányuló ostromot, hogy bólintsak rá az aktív eutanázia előtti kapunyitásra - hiszen csak nem akarom, hogy Karsai Dániel értelmetlenül szenvedjen? Milyen alapon korlátozom őt abban, hogy dönthessen a saját élete végéről?

Vagyis: szeretet, tolerancia, empátia. Csupa olyan érték, amit minden épeszű ember a magáénak vall és aligha kívánkozik arra, hogy akármilyen konstellációban szembekerüljön ezekkel. 

Mégcsak azt se állítom, hogy makacs keresztényként nem csap meg engem ezeknek a szele. Azt a szelíd ostorozást viszont nem szeretem, ahogyan ma használják ezeket a nekem is fontos értékeket - ráadásul velem szemben. De attól még el kell ismernem, ezek az ostorcsapások rám is hatást gyakorolnak. Sőt, töredelmes vallomást teszek az olvasónak: szívem szerint azt mondanám, engedjék meg Karsainak az aktív eutanáziát. Igen, tegyék lehetővé szegénynek, hogy elkerülje a brutális szenvedést, aminek ráadásul végig a tudatában lesz. Hozzanak létre, alakítsanak ki olyan jogszabályi környezetet, ami szigorúan "körbepárnázza" az aktív eutanáziát, hogy ahhoz ne férhessen hozzá ezentúl bárki, csakis azok kapjanak rá lehetőséget, akik bizonyítottan nagyon rászorulók. Ezt mondja tehát a szívem, az empátiám, az őszinte együttérzésem Karsai Dániellel, és ezt nem győzöm hangsúlyozni újra meg újra. Néhanapján eszembe szokott jutni és szomorú leszek. Elképzelem milyen lehet, hogy egyik nap még akármilyen színű övet szereztem egy küzdősportból - aztán rövid idő múlva már nem tudok az ágyból sem kikelni. Erre nincs jó szó, ideillő kifejezés. A "sajnálom" meg az "együttérzek" nevetségesen semmit sem mondanak és elszállnak a levegőben.

Ugyanakkor az a helyzet, hogy nem bízok meg az érzéseimben. Pont azért, mert ismerem annyira magam, hogy így tegyek. "Ami a szívemen, az a számon" - tartja a bölcs mondás, de van, amikor ezt bizony felül kell bírálni. Még akkor is, ha ez most embertelenül nehéz. Karsai Dániel ügye neki elsősorban mélyen személyes és egzisztenciális válság - ami teljesen érthető -, nekem viszont nyilván nem az. Rendkívül fontos azonban rámutatni, hogy ő maga sem csak személyesnek véli a saját ügyét, vagyis tudatában van annak, hogy az ő ügye nemcsak az ő ügye, az ő története nemcsak az ő története - hiszen azért lobbizik és törekszik, hogy mások előtt is ajtót nyithasson az aktív eutanázia kérdésében. Időközben már csatlakoztak is hozzá olyan sorstársai, akik szintén ebben a betegségben szenvednek.

Innentől viszont kicsit más a leányzó fekvése. Ha egy ügy túlmutat egy emberen, ha egy egész társadalmat átformáló jelentőségűre kíván növekedni, a személyes érzéseknek zsugorodni szükséges. Bármekkora is az együttérzés az ember szívében, egyszerűen nem lehet érzésekre alapozva meghozni egy döntést, ami hosszú távon egy többmilliós közösséget érint. Ez persze nem azt jelenti, hogy az érzéseket teljesen ki kell iktatni, de azt mindenképpen, hogy a racionalitásnak és józanságnak felül kell ezeken kerekednie. Nem azért, mert ridegek és hidegek vagyunk, hanem pont ellenkezőleg: becsüljük annyira Karsai Dániel felvetéseit, hogy nem érzelmi alapon hozunk döntést róluk, hanem alaposan megfontoljuk őket. A dolog persze innen válik bonyolulttá és nagyon régi rétegek, régi vitatémák, sokszor előkerült kérdések újra felvetését is magával hozza. 

Nos, ezekről a kérdésekről - kissé eklektikus és csapongó módon - beszélgettem most Ungvári Péterrel egy podcast epizódban. Nem lesz tőle jó kedvetek, ha megnézitek, de ez nem is kabaré. A műsorban nem oldottunk meg semmit, csak összeraktuk, ami eszünkbe jutott. Mégis, talán felmerültek szempontok, látásmódok, érzések és érvek. S miközben ezeken gondolkodunk, figyelni fogjuk az eseményeket is, hiszen a tervek szerint januárban kiderül, hogyan döntött Karsai Dániel ügyében az Európai Bíróság. 

A műsor megnézhető itt:


9 megjegyzés :

  1. Ha az élet gyakorlati kérdés, akkor nincs miről beszélni: ki akadályozza Dánielt? Csak én tudom úgy, hogy rendszeresen halnak meg emberek engedély nélkül? Mindenki más úgy véli, hogy a bíróság előtt állnak sorba a kérvényükkel, pecsétet és áldást várva?
    Akinek az élet elméleti kérdés, az meg mindenfélén elmélkedhet: lehet, hogy 0,001% problémájára kellene a 100%-unk életét érintő megoldást találni? Ez visszaélés egy egyedi esettel, Dániel lenne az az elsőre szimpatikus farkas, akinek az egyik hátsó lábát beengednék az ajtórésen az együttérző malacok, hogy aztán berontson az egész falka.
    A beszélgetés viszont jól sikerült, gratulálok.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. "ki akadályozza Dánielt? Csak én tudom úgy, hogy rendszeresen halnak meg emberek engedély nélkül?"

      Igen, elvileg bevehetne egy marék gyógyszer és ennyi. Gondolom viszont alkotmányjogászként nem így szeretne eljárni. Nekem szimpatikus az a törekvés, hogy olyan megoldást akar választani, ami jogszerű, bevett, a társadalom normáinak megfelelő - ezért akarja megváltoztatni a társadalmi normát is az eutanázia ügyében.

      Törlés
    2. Megfontolásra ajánlott: a jog az erkölcs minimuma, nem a világkép vagy a mindennapok szabályzata. Az, hogy mi legyen születés/élet/halál dolgában, ha belegondolunk, a jogban pozitív irányba van szabályozva, ÉLETPÁRTI szemellenzővel. A cél az élet védelme, hosszabbítása, illetve az életellenes beavatkozások fő szabálykénti tilalma és büntetése. Dániel maga is tudja, hogy amit kér, idegen a jog egészének szemléletétől, és egyfajta társadalmi aktivizmus, messza ható következményekkel.

      Törlés
    3. ... messze ható következményekkel ...
      Ja érdekes párhuzam az abortusz: az is volt és van, mindig is lesz rá igény, ám a törvényi lehetőségének biztosítása igen messze gyűrűző hatásokkal járt. Nem is olyan naivan ártatlan dolog kodifikálást javasolni.

      Törlés
  2. "ki akadályozza Dánielt? Csak én tudom úgy, hogy rendszeresen halnak meg emberek engedély nélkül? Mindenki más úgy véli, hogy a bíróság előtt állnak sorba a kérvényükkel, pecsétet és áldást várva?
    Laci a jobbik eset, hogy fogalmad sincs, hogy miről van szó. Ha viszont tudod, akkor ez egy szégyenteljes, embertelen kijelentés, a "Dániel lenne az az elsőre szimpatikus farkas"-sal együtt.

    "lehet, hogy 0,001% problémájára kellene a 100%-unk életét érintő megoldást találni?"
    Mondj egyetlen egy dolgot, ami kedvezőtlenül érintené "100%-unk életét" ha az eutanáziát engedélyeznék?
    Úgy tűnik, te az embertelen szenvedést, az élő halottá válást, a teljes kiszolgáltatottságot, a teljes testi és lelki leépülést tartod méltó sorsnak Karsai Dánielnek és a hozzá hasonló "szimpatikus farkas"-oknak. Vannak, akik olyan társadalmat szeretnének, amelyikben nem járna hátrányos megkülönböztetéssel az, ha kisebbséghez tartozol.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Peti, nem is egy, hanem számos kedvezőtlen hatás várható: 1. a videóban is elhangzik, hogy ha Dánielnek szabad, akkor x-y-z-nek is az lesz, teljesen más és ma még indokolatlannak tűnő esetekben, ugyanis az életminőség leromlása nem egzaktul mérhető dolog, igen tág körben lehet rá hivatkozni, ÉS cáfolhatatlanul, ami a jogban fontos tényező; 2. a jog jogorvoslatot is biztosít, így egy elutasított depressziós bíróságon kiperelheti, hogy csak azért is hadd haljon meg... a jogi út mechanikája már csak ilyen, ezért nem szabad mindent a jogra bízni; 3. Hitler összes vágyát megvalósítaná egy eutanáziatörvény: hatóság kérhetné a társadalmi szempontból vitatható vagy költséges létűek eutanáziáját, így elmebetegek, fogyatékkal élők, demensek, nyugdíjasok, krónikus ápoltak "kegyes" halálát; 4. a rokonságról nem is szólva: a hozzátartozók is kérhetnék magatehetetlen rokonaik halálát, örökség miatt, vagy csak tehercsökkentésként.
      Kihívás számodra: te hogyan érvelnél 7 éves Pistike esetében, aki épp annyira elkeseredett, hogy meg akar halni, és te nem szeretnéd ezt engedélyezni?
      Pistike: Visszafordíthatatlanul boldogtalan vagyok, az életemnek így nincs értelme, eutanáziát kérek.
      Peti: Objektív okból nem engedélyezem.
      Pistike ügyvédje: Mi az az objektív ok? Kérem tanult kollégámat, hogy ismertesse.
      Peti: ... izé ...
      Szóval, hogy építenél fel egy jogilag, bíróság előtt működő érvelést a 7 évesen boldogtalan Pistike eutanáziája ellen?

      Törlés
    2. Laci, "érveid" nevetségesek és gyerekesek! Számomra hihetetlen, hogy ilyen szinten gondolkodsz. Elsősorban mások kedvéért vegyük sorba pontjaidat:

      1. A podcastban több téves és valótlan állítás is elhangzik, így az erre való hivatkozás nem jelent semmit. Nyilván egy törvény nem egy személyre vonatkozik, hanem mindenkire, aki a törvény által előírt feltételeknek megfelel, és annak megfelelően ad be kérvényt. Ellentétben elképzeléseiddel, a betegség előrehaladása és a beteg életminőségének romlása meglehetősen pontosan megállapítható.

      2. Ahol ilyen törvények már léteznek, ott a jog nagyon részletes, többlépcsős orvosi diagnosztikai vizsgálatokra alapszik, tehát a jog nincs magára hagyva. Az eddigi tapasztalatok szerint a beadott kérvényeknek átlagosan 20-25%-át utasítják el, és eddig még sehol sem fordult elő fellebbezés a döntés ellen. A „depressziós bíróságok” csak a te képzeletedben léteznek.

      3. Hitler emlegetése mutatja teljes tájékozatlanságodat. Hatóság egyik országban sem kezdeményezhet eutanáziát.

      4. Rokonság sem kezdeményezhet kérvényt, csak hozzájárulhat/támogathatja az érintett beteg kérvényét.

      Bugyuta Pistike példádat hagyjuk, inkább figyelmedbe ajánlom a tényszerű dolgokat: Karsai Dániel egy gyógyíthatatlan betegségben, az ALS szindrómában szenved. Ennek legfőbb tünete az, hogy az izmokat mozgató idegsejtek elhalnak, ezért az izmok elsorvadnak. Ez teljes bénuláshoz vezet. A betegség előrehaladtával először nehézkessé válik a légzés, majd végül teljesen leáll és a halál fulladás miatt következik be. A beteg az önállóságát egyre jobban elveszti, magatehetetlenné válik, vegetatívan létezik csupán, bármiféle tudatos aktivitás vagy kommunikáció lehetősége nélkül. Karsai Dániel és sorstársai ennek az állapotnak a fenntartását tartják értelmetlennek, emberhez méltatlannak és megalázónak is.

      Törlés
    3. ""érveid" nevetségesek és gyerekesek"
      - Bagoly mondja.
      Ha az illető meg akarna halni, akkor meghalna, aszt' annyi.

      Törlés
  3. Ezt a megjegyzést eltávolította a szerző.

    VálaszTörlés

Megmondhatod te is... de kérlek, NE tedd névtelenül!
(A szerző a beírt kommentek közül bármelyiket előzetes figyelmeztetés és minden magyarázat nélkül törölheti. Kommentedben ne használj túl sok hivatkozást, mert a rendszer automatikusan moderál!)