Olvasom az evangelikál csoport legfrissebb írását Bagoly Gyula tollából, és azon kapom magam, hogy néha felszisszenek: biztosan igaza van a szerzőnek? Bagoly Gyula arról ír, hogy Isten nemcsak a bűnt ítéli el, hanem a bűnöst is képes utálni - ilyesmivel már én is foglalkoztam itt a blogban - szemben az elterjedt közhellyel, miszerint Isten utálja a bűnt, de szereti a bűnöst. Kényes mondatok vannak ebben a cikkben, mégis fontos jelenségre mutat rá, amivel érdemes foglalkozni.
Miért számít ez? Elsőre pusztán sima agymenésnek tűnik, pedig teológiai értelemben van benne egy fontos gondolat. Az a tapasztalatunk ugyanis, hogy ha valami alkotórészekből áll, óhatatlanul előkerül, hogy az egyes részek közötti hierarchikus különbségek lesznek. Például egy autóban a motor sokkal fontosabb alkatrész, mint a rádió. Az akkumulátor fontossági sorrendben megelőzi a könyöktámaszt, kerekek nélkül az autó használhatatlan, míg ha elromlik a kesztyűtartó zárja, abból nem lesz semmi tragédia. Hasonló módon a testemben az agyam is fontosabb szerepet lát el, mint a bal kezem mutatóujjának körme. A szívem fontosabb testrész számomra, mint a szemöldököm. Persze nem akarom lenyírni a szemöldököm sem, de szív nélkül viszont létben maradni sem tudnék. Tehát, ahol egy rendszer nem egyszerű, hanem komplex és különféle elemekből áll, ott máris hierarchia épül fel az elemek fontosságából. Isten kapcsán ezért feltételezik a bölcseleti okosságban, hogy Isten tulajdonságait tekintve nem összetett és "sok darabból" álló, hanem egyszerű: nem mondhatjuk, hogy igazsága fontosabb a szereteténél, hogy jósága kijátszható és feljebb tehető a hierarchiában a következetességénél. Legalábbis: erről beszél a filozófiai eszmefuttatás.
No, és akkor itt kezdődik amiről Bagoly Gyula már a cikke elején tök érdekesen ír, miszerint a finoman szólva paradox helyzet a következő: "A probléma itt az – és ez bizonytalanít el sokakat –, hogy Isten nem csak szereti a hitetlent, de gyűlöli is őt. Ez a kettősség pedig sokak fejében nem áll össze." Elárulom neki, ha így fogalmazzuk meg, ez az én fejemben is nehezen áll össze, mintha csak azt mondanám, miközben rajongok a mákostésztáért, közben utálom még a szagát is.
Ugye arról van szó, hogy mivel abból indulunk ki, hogy Isten egyszerű, nem tehetjük az igazságérzetét a szeretete fölé, sem a szeretetét az igazságossága fölé. Valahogy a kettőt úgy kell egyeztetni egymással, hogy egyik se szenvedjen csorbát, és valószínűleg erre találták ki a fent már említett elcsépelt közhelyet, miszerint "Isten utálja a bűnt, de szereti a bűnöst". Szerintem teljesen jogosan hívja fel a figyelmet Bagoly Gyula arra, hogy ez a megoldásnak tűnő frázis hibás. A Szentírás több helyen bizony kerek perec arról beszél, hogy Isten képes a bűnös embert magát megvetni, sőt a föld is megnyílik alatta és kárhozatba jut - mármint nem a bűnei, hanem maga az ember. No és persze olvasunk olyat is Isten titokzatos kiválasztása kapcsán - még ha sokak szeme talán szívesen átugorja is ezt a mondatot -, miszerint "Jákobot szerettem, Ézsaut gyűlöltem" (Róm 9,13). Kemény szavak ezek, de ott vannak, láthatók, ízlelgethetők, értelmezhetők. Nem lehet tehát kijelenteni, hogy Isten a bűnösre nem képes haragudni, nem tudja elítélni, nem tud felé dühösen fordulni - csak a bűnei bosszantják.
Esetleg azt mondhatja valaki, hogy amit Isten utál a bűnösben, az a bűnös bűne és nem magának a bűnös embernek a személyisége. Ez azonban megint nem kellően jó válasz. A bűnt nem lehet úgy lehántani, levenni, leszedni az ember személyiségéről, mint ahogy egy kabátot a fogasra dobunk. Ez is megmutatja azt, hogy a bűn nem pusztán egy teológiai téma a biblikus látásmódban, az eredendő bűn pedig nem csupán annyit jelent, hogy természetünknek valahol része a rosszra való fogékonyság és elhajlás - hanem azt is, hogy rétegesen belénk van ivódva a görbeség. Egyszerűbben: az ember bűnössége az identitását meghatározó elem, amitől a saját erejéből képtelen szabadulni. Egy kabátot levehetsz magadról, de a bőrödből nem tudsz kibújni.
Nincs mese tehát, Istennek egyszerre kell szeretni és gyűlölni, mégpedig magát az embert. Egy dolgot illetően azonban nem vagyok biztos, ami akkor merül fel bennem, ha a fenti eszmefuttatásban említett bölcseleti okoskodást kikapcsolom, félreteszem Isten egyszerűségéről. Mi van, ha Isten mégsem egyszerű? Mi van, ha a tulajdonságait bár nem akarjuk kijátszani egymással szemben, de igenis priorizálhatók?
Konkrétabb leszek: elképzelhetetlen, hogy bár nem akarjuk szembeállítani egymással Isten szeretetét és igazságosságát, mégis előbbi fontosabb Isten számára mint utóbbi? Tudom, ez most keményen hangzik és szinte már hallom is a (dogmatikus) válaszokat. Csak azt kérem, legalább ideiglenesen gondoljuk ezt végig! Még egyszer, mielőtt valaki elkezdené félremagyarázni a szavaimat: nem arról beszélek, hogy Isten igazsága nem fontos! Azt vetem fel, hogy Isten igazsága nagyon fontos, de szeretete talán még fontosabb: hogy szeretete határozza meg, hogyan gyakorolja igazságosságát - és nem fordítva. Talán tévedek ebben - beszéljük meg! De valamiért mintha mégis utalna erre itt-ott a szöveg, például amikor Isten lényegi, esszenciális, belső szubsztanciájaként a szeretetet jelöli meg, és persze a locus classicus vers szerint is a "legnagyobb a szeretet". Hovatovább az összes parancsolat is a szeretet köré épül, ebben foglalható össze legjobban. (Mondanom sem kell, szeretet alatt nem az igazságot kizáró, hanem azt tartalmazó jelenséget értek - és nem egy szentimentálisan csöpögő érzelemhullámot.)
Ha ez a gondolatkísérletem igaz, akkor én szívem szerint úgy fogalmaznék: Isten alapvetően szeretettel fordul a bűnös felé, de képes akár haragudni is rá - miközben a bűnös bűnei felé sehogyan sem fordulhat semmiféle szeretettel. Nos, hogy ízlik mindez?
"hogy szeretete határozza meg, hogyan gyakorolja igazságosságát - és nem fordítva."
VálaszTörlésNem látom (főleg biblikus alapon), hogy a dolog miért nem fordítva _is_?
Amúgy a személyiség körüli problémák zöme számomra csak addig probléma, amíg úgy igazán bele nem botlunk a 2Kor 5,17-be: az újjáteremtés kérdésébe. Utána meg nem az lesz a probléma, hogy Isten szereti/gyűlöli-e a személyiségünket, hanem hogy mi vagyunk-e azok, akik időnként köszönjük, kimaradnánk az újjáteremtésből...
"Nem látom (főleg biblikus alapon), hogy a dolog miért nem fordítva _is_?"
TörlésPersze, én is csak "gondolatkísérletezek" és talán van bennem egy szándék, tudatos és tudatalatti, hogy a szeretetet előrébb lássam. Nagyjából azért nem fordítva is, mert a Szentírás egészének legmeghatározóbb kijelentései közül azok, amelyek a "dolgok lényegére" utalnak, mintha a szeretetről szólnának. Például: "Isten a szeretet" - vagyis a szeretet valamiképpen leírja Isten szubsztanciáját. "...a legnagyobb a szeretet" - az örök értékek között is van rangsor, és a szeretet áll az első helyen. Valamint a "legnagyobb parancsolat" (amely az igazságot is magában foglalja) végső soron mégis a szeretetre épít: "Szeresd az Urat... és a te felebarátodat, mint magadat."
Hirtelen nem tudom, hogy az igazság körül is vannak-e ennyire meghatározó versek és kijelentések?
Ha kifejezeten meghatározó verset keresünk, akkor elsőre a 25. zsoltár 8. verse jut eszembe.
TörlésAzért érdemes a Zsoltárok meg a Példabeszédek könyvében körülnézni, illetve prófétáknál is akad vers... az újszövetségben meg Jánosnál (evangéliumban is, első levelében is).
Ahogy én látom, Isten szeretete elsősorban arról szól, hogy megtanít az igaz ösvényre, meg újjáteremt... ez akkor működik, ha partnerek vagyunk abban, hogy Ő újat mutasson.
Egyik gondolatom Sziénai Szent Katalin szavai:
VálaszTörlés" Föltekintvén megláttam Isten markába zártan az egész világot, és Isten azt mondta: Akarom, hogy tudd, hogy senkit sem lehet a kezeimből kivenni, mert mindenkit vagy az igazságosság, vagy az irgalmasság tart fenn, így tehát mind az enyémek. És mivel mind tőlem valók, kimondhatatlanul szeretem őket....."- ezeket a mondatokat én nagyon szeretem, igaz Katalin összes levelét fontosnak tartom.
A másik, hogy "bűnné lett értünk"- nem csak úgy, nem csak felszínesen, nem csak azokét, akik azt megbánták, vagy meg fogják bánni - bár nem vagyok teológus és tudom tisztasága felemészt minden bűnt, egy pillanat alatt. De mit jelent ez? 2. Korintus 5:21 "Mert azt, a ki bűnt nem ismert, bűnné tette értünk, hogy mi Isten igazsága legyünk ő benne."
Ha azonban a gyalázatos, kegyetlen, aljas, előre megfontolt kínzásokra, erőszakra, bántalmazásokra, évekig tartó nyomorításokra gondolok, ártatlanok, gyermekek, idősek, férfiak és nők ellen, akkor igazgásot akarok. Akkor azt szeretném, hogy Isten hatalmával, és erejével pusztítsa el a gonoszt. Szüntesse meg. De ne a pokolba, ne egy végnélküli szenvedésbe, hanem megsemmisítve.
"Ha azonban a gyalázatos, kegyetlen, aljas, előre megfontolt kínzásokra, erőszakra, bántalmazásokra, évekig tartó nyomorításokra gondolok, ártatlanok, gyermekek, idősek, férfiak és nők ellen, akkor igazgásot akarok. Akkor azt szeretném, hogy Isten hatalmával, és erejével pusztítsa el a gonoszt."
TörlésEz szerintem természetes - de talán azt mutatja, hogy azért kívánsz igazságot, mert van erkölcsi érzéked és van benned szeretet azok felé, akikkel ezt művelik. És mégis, Isten akár még az így cselekvők felé is tud szeretettel gondolni (a klasszikus példája ennek talán a másokat üldöző és bántalmazó Pál apostol) - sőt sok esetben amikor ítéletről olvasunk, az is az adott ember érdekében történik, vagyis szeretet van mögötte.
Attila
VálaszTörlésSzeret és gyűlöl. A gond szerintem az, hogy ezt szinonimaként használjuk arra, hogy megvált és elítél. Pedig logikailag előbb van a váltságmű, és emögött jelenik meg a viszonyulás.
Nem lehetünk igazak, de Krisztusban "szabad" igaznak lennünk. Nem "szabad" bűnösnek lennünk, de Krisztusban "lehetünk" bűnösek.
Nem szeretheti Isten azt, aki elfordul tőle, és nem bánkódhat miatta, miközben jogos haraggal ítéli el? Vagy nem szomoríthatja meg a hívő is Isten Lelkét, ezzel Isten gyűlöletét felingerelve, miközben Krisztusban örök életre szereti őt?
Ha nagyon pontosak akarunk lenni, Isten tulajdonképpen a hívőt sem szeretete jogán váltja meg: Krisztus érdeméért váltja meg. Ha Isten szeretetére Krisztustól elkülönítve gondolunk, azaz úgy, hogy mivel szeretett, ezért Krisztusba oltott, akkor a titkos rendelés Krisztus megváltása elé kerül. Akkor Isten megváltása egy hiperkálvinista kiválasztástanban "személyválogató", egy arminiánusban pedig esetleges az emberi döntés miatt. Mindkettő csorbítja a váltságművet. Így pedig mindkettő tökéletlennek mutatja be Isten szeretetét.
Nem hiszem, hogy az a lényeg, hogy kit szeret vagy nem szeret Isten. Mindenkit szeret, és mindenkit gyűlöl. De Krisztus az Övé, és Ő Krisztusé.
Nekem nem az a kérdés, hogy előbb szeret-e, mint hogy igazságos lenne. Az egészet Krisztus előzi meg, hiszen az egész teremtés - és így még Isten viszonyulásai is a teremtményeihez - rá nézve, érte és általa érnek célba. Krisztusban szeret, és Krisztusban gyűlöl - így mindkettő saját dicsőségéről tanúskodik. Elvégre Jézus megdicsőítette az Atyát.
Akkor már miért nem a dicsőség van elől, és követi a többi?
Hát mert az is Krisztusban van, és Krisztusban nincs osztódás. :)
Ez így számomra jobban érthető. Krisztusban van a válasz.
TörlésAttila, jó felvetések és jogos a megjegyzésed, hogy "miért nem a dicsőség van elől"? Fentebbi válaszomban dzsaszpernél írtam a sorrendiségről - de ismét mondom, nem dogmatikai kinyilatkoztatás ez a bejegyzés, én is csak okoskodok az egészről. Néhány mondatod megint megfogott:
Törlés"Pedig logikailag előbb van a váltságmű, és emögött jelenik meg a viszonyulás."
Igen, pont így beszél Barth is az evangéliumról és törvényről. Szerinte az evangélium (=kb. Isten szeretete) megelőzte a törvényadást (=kb. Isten igazságossága), mivel a kivonulástörténet azzal kezdődött, hogy Jahve kiszabadította az övéit, és csak utána adott nekik / kért számon tőlük a szövetségkötés révén a törvény által dolgokat.
"Ha nagyon pontosak akarunk lenni, Isten tulajdonképpen a hívőt sem szeretete jogán váltja meg: Krisztus érdeméért váltja meg."
Valóban, de Krisztus halála is szeretetből történt. :-) Kriszutsnak azért van egyáltalán érdeme, amiről beszélhetünk, azért nyitotta meg a megváltást, mert "úgy szerette Isten a világot", hogy a Fiát adta. No, nem akarok itt kardoskodni a szeretet elsőbbsége mellett, csak sokszor egyszerűen érzékelem azt, hogy ez egy nagyon a sor elején álló érték. Csupán két felvetést még hadd fogalmazzak meg:
1. Mintha Isten igazságát is szeretetből gyakorolná az esetek egy jó részében. Például az 1Korinthusban van egy meglehetősen durva "kiszólása" Pálnak, hogy bizonyos embereket "átadtak a Sátánnak" (1Kor 5,5), akik durva erkölcsi hibát vétettek a gyülekezetben. Vagyis azt mondhatjuk, keményen gyakorolták az igazságszolgáltatást. De még ebben az esetben is az volt a cél, hogy az így kiközösített személy esélyt kapjon az üdvözülésre - hátha a drasztikus ítélet kijózanítja és megbánja a tettét.
2. A keresztény etika gyakran teszi a szeretetet olyan legfőbb értéknek, ami megelőzi az igazmondást, igazságosságot. Ha zsidókat bújtatsz a szekrényedben és a bekopogtató nácik előtt ezt letagadod, akkor technikai értelemben hazudtál. Az igazság mérlege szerint ez erkölcstelenség volna. Azonban ha a szeretet (életmentés) ebben a szituációban prioritásban nagyobb érték, akkor végső soron mégis helyesen jártál el.
Ezek csak kósza példák, mindazonáltal talán érzékeltetnek valamit a kérdés nehézségéből.
"úgy szerette Isten a világot" - igen, még jó, hogy szerette - de ha már sorrendiség, az ÚGY előbb van, mint a szerette :P
TörlésTalán átjött, de amire gondolok, az az, hogy ha önmagában, Krisztus nélkül értelmezzük a szeretetet és a gyűlöletet, akkor kivesszük a halat a vízből. Sok mindent lehet vele csinálni, de az élet belőle előbb utóbb elvész.
"Ha zsidókat bújtatsz a szekrényedben és a bekopogtató nácik előtt ezt letagadod, akkor technikai értelemben hazudtál. Az igazság mérlege szerint ez erkölcstelenség volna."
Ez zárójel, meg heterodox, szóval csak ízlelgetem, de nekem nem egyértelmű, hogy a "ne tégy hamis tanúbizonyságot" arról szól, hogy semmilyen helyzetben ne hazudjunk (Isten maga is van, hogy beáll a "hazugság lelke", vagy a megtévesztés mögé), vagy hogy egy szarkasztikus, de faktuálisan hamis megjegyzés bűn lenne, de sure, az élet védelme érdekében kitétel már a korabeli zsidóságban is "felülírta" a törvény szigorú betartását. Ez nekem amúgy inkább kapcsolódik az élet szentségéhez, mint a szeretethez, de ez of course elég mesterséges különbségtétel - szeretet nélkül miért lenne szent az élet? De önmagában az élet szentsége ellen is ki lehet játszani épp a szeretet, és akkor meg már inkább az igazságosság miatt szent. Anywho, más téma...
Természetesen nem Krisztus nélkül értelmezem a szeretetet, ezért is írtam, hogy "Isten a szeretet" - vagyis Isten jellemének és személyiségének ez a legkarakteresebb vonása.
TörlésA "zsidókat bújtatsz a szekrényben" példám most nem arra kívánt utalni amit te írtál (hogy a hazugság bizonyos körülmények között elfogadható), hanem arra, hogy emögött végülis a szeretet áll indítékként: igen, persze az élet védelme és szentsége, de ahogy magad is említed, emögött is a szeretet van. :-)
Nem tudom, nem kívánom ezt tovább magyarázni, meglehet a felvetésem teljesen hibás. Utoljára, kicsit a magam kedvéért is összefoglalom:
1. Isten a bölcseleti okoskodás szerint egyszerű - azaz nem összetett, így egyes tulajdonságait nem szabad "kijátszani" egymással szemben. Ahogy a szeretetet és igazságosságot sem.
2. Ha (1)-t igaznak tartjuk, akkor viszont paradoxonhoz juthatunk az olyasféle kijelentésekben, miszerint Isten szereti a bűnöst, de utálja is a bűnöst egyszerre. (Nem a bűnét!)
3. De ha (1)-t nem tartjuk igaznak, és Isten nem egyszerű, mód nyílik egyes tulajdonságait priorizálni. Lesznek olyan isteni vonások, melyek más isteni vonások felett / alatt állnak.
4. Ha (3) igaz, akkor vajon a Szentírás segíthet ebben a priorizálásban? Legalábbis felvethető, hogy mintha a bibliai szöveg maga is mutatná ennek a priorizálásnak a nyomait, amikor az örök értékeket rangsorolja (pl. szeretet > hit, remény), illetve egyes megfogalmazásaiban a szeretet köré épít szinte mindent, sőt a szeretetet Isten lényegi, szubsztanciális vonásává teszi (="az Isten szeretet").
Röviden tehát erre gondoltam. Tudom, mindez kikezdhető és szabad is kikezdeni. Azt viszont jónak gondolom, hogy a bölcseleti okoskodás nem egyenesen a Szentírásból jön - hanem csak következtet Isten milyenségére a bibliai szöveg értelmezése alapján.
Én így közelítenék a témához: Isten mindenek felett való, így felettünk is áll.
TörlésAmikor megpróbáljuk egzakt módon leírni, mit miért és hogyan tesz, akkor ezzel az alaphelyzettel mennénk szembe, feltételezve, hogy nekünk azért csak sikerül fölébe kerekednünk. És persze nem sikerül. (Ez a logikai alapgond a teológiával.)
A szeretet mindenek feletti szempontja adja vissza megfelelően az isteni kontraintuitivitást. Mi emberek az igazságosságot helyezzük a csúcsra, Isten meg a jelek szerint nem, mert van egy számunkra átláthatatlan, nagyobb terve. Vagyis nem túl valószínű, hogy Isten gyűlölné az embert is, és nem csak a bűnét, mert mi van akkor, ha az illető megbánta az addigiakat és megtért? Isten tovább "gyűlölné", mert csak, ha már elkezdte, kár lenne abbahagyni...? Lelki tehetetlenségi nyomaték viszi tovább? Ez egy antropomorf elképzelés.
A "gyűlöli a bűnöst is" modell inkább szól a modellalkotóról, mint Istenről.
Az elérhető adatokból az valószínűsíthető, hogy Isten erősebben és jobb módszertannal akarja a javunkat, mint mi magunk.
Igen, ott van az első tévedés, hogy mi emberek azt hisszük, hogy meg tudjuk érteni azt az Istent, aki teremtett. Megértjük szándékait, "érzéseket" tulajdonítunk Neki. Bár gondolkozni szabad, természetesen, mert a cél: „Szeresd Uradat, Istenedet teljes szívedből, teljes lelkedből és teljes elmédből", ezen felül, szeresd Istenedet minden erőddel... Azonban arra nem találom a választ, hogy az értünk bűnné lett Krisztus és magának a bűnnek és a bűnös embernek a gyűlölete, hogyan simul össze? Gyűlöli az Atya Krisztust, amikor magára vette a világ bűneit? Magam ezt mindig elbagatellizálom sajnos- nem gondolok bele. Bűnné tette értünk. És igen, tudom hogy az Atya és Krisztus egy. És azt is tudom, hogy ami embernek leheteteln az Istennek lehetséges, Istennél minden lehetséges. Mégis. Itt nem találok rá választ.
VálaszTörlésAmikor több mint 50 éve azt kérdeztük hittanórán, hogy van-e olyan akit Isten nem szeret, vagy esetleg gyűlöl, akkor a plébános úr felolvasta 1. János 4. fejezetét, mondván, hogy ezt ismerve nemcsak hogy valószínűtlen, hanem kizárható az az elképzelés, hogy Isten nem szeretne, vagy gyűlölne emberi lényt. Ezt annyiszor elmondta, hogy még most is ez ugrott be a blogbejegyzést olvasva.
VálaszTörlésAztán, nekem az olyan esszék, mint amilyen Bagoly Gyuláé sohasem tetszettek, és soha nem voltak meggyőzőek, mert igehelyek önkényes kiragadásával manipulálnak (szemezgetnek). Félmondatok, vagy mondatok önkényes kiragadásával szövegkörnyezetükből bármit lehet (látszólag) igazolni, de annak az ellenkezőjét is.
Sytka, te egyetlen ilyen igehelyet idézel, ami így kiragadva meggyőzőnek tűnik, azonban szövegkörnyezetében hagyva nem biztos, hogy téged (vagy Bagoly Gyulát) igazol. Írod, hogy ""Jákobot szerettem, Ézsaut gyűlöltem" (Róm 9,13). Kemény szavak ezek, de ott vannak, láthatók, ízlelgethetők, értelmezhetők."
Itt ugyanaz a "gyűlölet" szó szerepel, mint ezen az igehelyen: "Ha valaki hozzám jön, de nem gyűlöli meg apját, anyját, feleségét, gyermekeit, testvéreit, sőt, még a saját lelkét is, az nem lehet az én tanítványom."
Logikusan ezekben nem valódi gyűlöletről van szó, sőt nem is gyűlöletről, hanem a szeretet fokozatairól, nem? Szövegkörnyezetben értelmezve, az általad kiragadott szakasz tehát úgy (is) értelmezhető, hogy Isten jobban szerette Jákobot mint Ézsaut. Ha jól értem, persze.
Persze, magam is bizonytalan vagyok ebben (ahogy többször utaltam is rá). Ez a "Jákobot szerettem, Ézsaut gyűlöltem" Pálnak egy eszmefuttatásában van elhelyezve a Római levélben, ahol a kissé teljesebb kontextus ilyesmi:
Törlés"Az Írás is ezt mondja: „Jákobot szerettem, Ézsaut gyűlöltem.” Mit szóljunk ehhez? Nem igazságtalan az Isten? Szó sincs róla. Hiszen megmondta Mózesnek: „Azon könyörülök, akin könyörülök, annak irgalmazok, akinek irgalmazok.” Eszerint nem azon fordul a dolog, aki erőlködik vagy törekszik, hanem a könyörülő Istenen."
Itt tehát inkább Isten szuverén hatalomgyakorlásáról lehet szó, illetve az isteni kiválasztás mint olyan felfoghatatlanságáról. Ha jól értem Pál olyasmit akar mondani, miszerint nem az ember próbálkozásai döntenek végső soron, hanem Isten akarata. Róla pedig feltételezhető, hogy jól dönt és nem igazságtalan. Ennek valamiféle szemléltetése lehet a Jákob-Ézsau vers.
Pilinszky János: Könyörgés
VálaszTörlésTág szemmel már csak engemet figyel,
mint néma tó a néma csillagot,
nem mer beszélni, szólni hozzám, mégis
ha megölném is, hinné: jó vagyok.