2024. augusztus 5., hétfő

Zűrzavar vagy bonyolultság?

Amikor olyasféle társadalmi vita keletkezik, ami az előző bejegyzésben említett Algír bokszolót övezte, mindig előkerülnek ismerős mondatok a nyugati civilizációban tapintható zűrzavarról. Eszerint ma már azt sem tudjuk ki a nő és ki a férfi, mi igaz és mi nem, legfájóbban pedig hogy mi a jó és mi a rossz. A kategóriák egymásba csúsztak, a nyugati emberek - sokszor a keresztények is - teljesen össze vannak zavarodva...

Teljes a zűrzavar a fejekben! Az előző generációk többnyire még úgy nőttek fel, hogy nem küszködtek olyan binárisnak tetsző kérdésekkel, hogy egy embernek mi a neme: ennek tisztázását már az óvodáscsoportban a gyerekek szimpla mutogatással megoldották - amikor az óvónéni épp nem nézett oda. Az sem volt túlságosan nehéz feladat melyik párt mond igazat, főleg abban a kommunista érában, melyben magam nevelkedtem. Nem volt kérdés az ember melyik vallást szeretné követni, mivel maga a vallás sem örvendett túl nagy népszerűségnek, és ha mégis, ez a szó a kereszténység bizonyos formáival fonódott egybe. Nem azt mondom, hogy milyen nagyszerű volt minden régen - de jóval egyszerűbb volt, amilyen most.

Merthogy most mindnyájan egy elképesztő dzsungelben bóklászunk. A médiában már nem csak férfiak és nők szerepelnek, hanem mellettük még saját nemükhöz vonzódók, magukat nőnek valló fiúk és fiúnak valló nők, valahol a Kinsey-skála vidékén kalandozva. A pártpolitikában bár lassan(?) visszatérünk az egypártrendszerhez, technikailag mégis egy minimum két-három pólusú térben élünk, azaz baloldalról egy centrista-stílusú gondolatkörön át egészen a szélsőjobbig van megterítve az asztal. A vallások teljes kavalkádjából kanalazhatunk a kereszténység mellett, de azon belül is elképesztő a változatosság. Mindehhez hozzáadódik az egymásnak ellentmondó hírportálok zubogása, a szakadatlan információdömping és a zavarosban halászó konteo-gyártás. Néha az ember úgy érzi, hogy nem tud már egy marék csavart sem vásárolni - mert előtte az interneten még annak is alaposan utána kell olvasson, ma mi számít csavarnak, melyik csavar a trendi, mi a csavarság esszenciája.

Ezt a világot mi teremtettük magunknak, mi nyitottunk ajtót előtte, mi élveztük a diverzitását, a sokoldalúságát - és most mi fuldoklunk benne, mi panaszkodunk az áttekinthetetlenségén, mi szívjuk a fogunkat a zűrzavara miatt.

Nem mindegy azonban, hogy valóban zűrzavarról van szó vagy csak komplexitásról - mert nekem az az érzésem, a haldokló nyugatról szóló jajveszékelés mögött sokszor tudatosan keverik össze ezt a két fogalmat. Vagyis, miközben vannak tényleg zavaros dolgok, sokan érdekeltek is abban, hogy zavart keltsenek és ilyennek látassák a valóságot. Engedje meg az olvasó, hogy egy pillanatra megálljak itt és egy teljesen ismert bibliai gondolatra felhívjam a figyelmet! Ha jól olvassuk a Szentírás elején az első teremtéselbeszélést, nyilván észrevesszük, hogy amikor Isten megteremtette a világot, legalább kétféle műveletet hajtott végre, mégpedig egymás után többször:

(1) a szétválasztásét és
(2) az elnevezését.

Mindkettő a rend kialakulását szolgáló tevékenység - szemben a káosszal vagyis a zűrzavarral. Isten szétválasztó munkája az, ami elrendezi a teremtett entitásokat a maguk helyére, így lehetővé téve, hogy betöltsék funkciójukat. A Bibliában egyébként a dolgok szétválasztása kapcsán legalább két igen fontos teológiai gondolat kerül elő. Az egyik, hogy a szétválasztás és elrendezés egy rendkívül jó és isteni dolog. Bizonyos szövegek egyenesen ünneplik a szétválasztást - főleg a költői textusokban olvashatunk erről, amikor például a 104. zsoltár teremtéshimnusza kiemeli Isten hogyan tartja kézben a káosz vizeit (Zsolt 104,9). A másik, hogy ebből következően ha nincs szétválasztás, az alapvetően rossz, sőt szélsőséges esetben egyenesen szembemegy Istennel. Erről szólnak a Törvény bizonyos szövegei a tiszta és a tisztátalan dolgok, tárgyak, állatok elválasztásáról, a kétféle mag elvetéséről vagy a kétféle szövésű ruha viseléséről. Ahogy Henri Blocher fogalmaz, a mitikus vallásokban "szüntelenül szembesülünk a keveredés bűvöletével, a különbségek egyetemes feloldásának vágyával." Nagyon leegyszerűsítve, a pogány vallások gyakran hajlanak arra, hogy megszüntessék a kategóriákat szent és profán, isteni és emberi, evilági és nem evilági között - míg a bibliai hit a teremtésteológia mentén a kezdet kezdetétől a szétválasztást jónak tartja. A másik fogalom, vagyis az elnevezés is szorosan ehhez kapcsolódik: ha a dolgok nemcsak a maguk helyére kerülnek, de címke is kerül rájuk, vagyis elnevezzük őket, onnantól valamiféle fennhatóság alatt lesznek, uralhatóvá válnak. Nem véletlen, hogy a bibliai időkben amikor a szülők nevet adtak a gyermekeiknek, ezzel a névadással azt is kifejezték, hogy tekintélyben felettük állnak, felelősként kézben tartják őket.

Egyszóval és röviden: már a teremtésnél az látszik, hogy Isten a rend felől közelít, a rendet pedig csak úgy lehet megvalósítani, ha a kategóriák világosak, a dolgok nem folynak össze, szét vannak választva, és meg vannak nevezve. Ez a zűrzavar egyetlen biztos ellenszere. A téma biblikus hátteréről most ennyit akartam elmondani.

Ámde.

Amikor arra panaszkodunk, hogy a nyugati kultúrában micsoda zűrzavar uralkodik és a dolgok között megszűntek a határok, azt veszem észre, hogy hajlamosak vagyunk ott is ezt gyanítani, ahol ténylegesen nem összecsúszásról van szó - hanem bonyolultságról. Hadd magyarázzam meg mire gondolok!

Amikor én még kisfiú voltam, a családom első autója - mint akkoriban sokaknak - egy Trabant volt. Szerettük, használtuk, sokat mentünk vele, de bizony előfordult olyan, hogy megállt alattunk. Még vannak olyan emlékeim, hogy az út szélén parkolunk és édesapám ott helyben kiszerel az autó motorjából egy csomó kütyüt, nézegeti, tisztogatja, meghúz csavarokat, lecsiszol dolgokat, végül mindent visszaszerel és megyünk tovább! Nem értek az autókhoz, de akik értenek hozzá azt állítják, a régi masinákon még a tulajdonosaik is képesek voltak akár komolyabb "beavatkozásokat" is végrehajtani szakszervíz segítsége nélkül. (Ugyancsak állandó emlékképem a lakótelepen a szomszéd apja, ahogy hétvégéken fekszik a saját kocsija alatt és bütyköli.) 

Na, a mai autókkal teljesen más a helyzet. Ha felnyitod a motorháztetőt, kis túlzással nem látsz majd semmit. Csak egy nagy, a lényeges részeket egészében letakaró műanyag elemet - pont azért, hogy ne férjél hozzá semmihez, mert a végén még kárt csinálsz. Maximum a fogyó folyadékokat cserélheted, esetleg még a kiégett izzókat, de minden ennél összetettebb munka esetén irány egy szerviz! Természetesen benne van ebben a globális gyártók üzletpolitikája, a márkaszervizek profitéhsége - de bizony az is, hogy a mai autók százszor bonyolultabbak a régiekhez képest. Ha az átlagember avatatlanul hozzányúlna a motorhoz vagy elektronikához, irdatlan károkat tudna okozni.

A kulcsszó itt természetesen az avatatlanság. Avatatlanul a dolgoknak csak a felszínét látjuk és annak alapján vonunk le következtetéseket az egészről. Felszínesen nézve minden dolog egyszerűnek, érthetőnek, letisztultnak tetszik. Abban a pillanatban viszont, ahogy egy rendszer összetevőit szemlélni kezdjük, az egész zavarossá, áttekinthetetlenné, kaotikussá változhat. Pedig nem feltétlenül az - csak nekünk bonyolult. A mai autók nem kaotikusabbak egy régi Trabanthoz képest, hanem összetettebbek, komplexebbek, nehezebben értelmezhetők. De ugyanúgy rend van bennük, mint a régebbiekben volt, hiszen működnek, biztonságosabbak, élhetőbbek, jobbak. A fenti teológiai okoskodásomra visszautalva úgy is fogalmazhatok, hogy a mai autókban is "megtörtént" a szétválasztás és az elnevezés művelete: az alkatrészek el lettek rendezve, betöltik a funkciójukat, a hozzáértők pedig tudják mi történik a motortérben.

Miért írtam erről?

Nem azért, mert tagadni kívántam a nyugati társadalmakban valóban jelen lévő zavarodottságot, erkölcsi relativizmust, a jó és a rossz kérdéseiben sokszor zajló értetlenséget. Magam is tapasztalom ezeket! Fontos azonban szerintem óvatosnak lenni. Túl gyors reakció, ha valamit nem látunk át, valamiről nincs tudomásunk, valamiben kívülállók vagyunk (ez még önmagában természetes), azonnal rámondjuk az adott dologra, hogy az kaotikus, tipikus jele a haldokló nyugati világnak, zavaros és áttekinthetetlen. De nem lehet, hogy csak azért látjuk annak, mert avatatlan szemmel nézzük? Ha mondhatok egy konkrétabb példát, nekem sok éven át ilyen volt az evolúció jelensége is. Mivel nem értettem sokat belőle (nyilván most sem vagyok a szakértője), csak az ellentmondásos részleteire figyeltem fel - és ahelyett, hogy elkezdtem volna utánaolvasni, próbálkozni, legalább a műkedvelő szintjén megismerni, elkönyveltem ennek mentén hogy ez tipikus hamis tudomány, az ateista meggyőződésűek eszköze és egy zavaros elképzelés az élővilágról. 

A zűrzavar pedig sokszor nem a dolgokban van, hanem bennünk. Az ítéleteink elhamarkodottságában, amikor nem fárasztjuk magunkat azzal, hogy a bonyolultat megértsük - egyszerűbb tehát rámondani, hogy káoszról van szó. Lehet, hogy megirigyelhetnénk Isten "munkamódszerét" a teremtésben: ahogyan a vizeket elválasztja a szárazföldtől, vagyis amiként a kaotikusat szépen lehántja a stabil, szilárd, fix talajtól, és minden elrendez a maga helyére. Talán nekünk is szükségünk van ilyesmire. Az első szétválasztó művelet tehát az lehet, ha a kaotikusat el tudjuk különíteni a bonyolulttól. Már ehhez is valamiféle ismeret, türelem és alázat szükségeltetik. Nem kell mindenben szakértőnek lenni, de megértőnek talán bizonyulhatunk.

9 megjegyzés :

  1. És mindezek mellett még általában, fájdalmasan félreértjük egymást. Sokszor tapasztaltuk itt is- Téged is, Tibor, és mindannyiunk tapasztalata, az elsőre történő félreértés is. Persze írásban nem jönnek át a hangsúlyok, metakommunikációs jelek. De pont legutóbbi hozzászólásom félreértése miatt én már nem szeretnék kommentálni... Ellenkezőjét olvassák ki abból, amit szeretne az ember üzenni. Tudom, én is "rögtönítélő" hozzászóló vagyok. Épp ezért írom.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Figyelj, én is tudok "rögtönítélő" lenni ám. Nem mentesülök a saját blogposztjaim alól. :-) Az ember lassan, sok rossz tapasztalat révén tanulja meg, hogy nem feltétlenül kell mindenre azonnal reagálnia - mármint, ha nem ért az adott dologhoz. Szerintem ez benne van mindenki paklijában. Egyébként pedig a hirtelen reakciónak is lehet értelme - talán az a legőszintébb énünk, ami akkor felszínre tör, a felhozott gondolatokat pedig más megvizsgálhatja, kiigazíthatja.
      A baj leginkább az, ha valaki megmarad ezen a szinten és amikor kiderül, hogy tévedett, továbbra is ragaszkodik a nem-hozzáértésből fakadó véleményéhez.

      Törlés
  2. Azért a szétválasztás fárasztó - a teremtés után Isten is megpihent. És épp ez a baj vele.

    A tudományos munkák nem véletlenül a fogalmak definiálásánál kezdődnek, az igényesebb teológia/apologetika is akkor nem kaotikus, ha a fogalmainkat és az előfeltevéseinket egyértelművé tesszük, de előbb-utóbb eljutunk a preszuppozícionalista apologetika egyik alapfeltevéséhez: hogy valahogyan el kell számolnunk azzal is, hogy milyen alapon mondhatjuk ki bármiről, hogy azt biztosan tudjuk. Mondjuk milyen alapon mondjuk azt, hogy a "halál" az nem más, mint az Istentől való elszakítottság állapota, és nem pusztán a nemlét. Miért épp úgy definiálunk valamit, ahogy.

    Ugye ők azt mondják, hogy ha nem fogadjuk el a kijelentést mint a valóság megismerésének a bázisát, akkor valójában nincs bázisunk azt mondani, hogy megérthetjük a valóságot, akkor nincs bázisa a racionalitásnak.

    És az ilyen ismeretelméleti filózgatás jó, csak közben az élet zajlik, a krízisek jönnek, és minél kevésbé van ideje az embernek fotelből definiálgatni, annál inkább az lesz a kérdés, hogy mi működik, és nem az, hogy mi igaz. Az a fenomenológiai megállapítás, hogy van férfi, meg van nő, és rögtön meg tudjuk mondani, hogy ki melyik, ha benézünk a lábak közé, egyszerű, és működik. Lehet, hogy nem igaz? Persze. De amíg elkészül a genetikai vizsgálat, meg a pszichológiai felmérés, meg meghatározzuk a társadalmi nemet, meg megkritizáljuk a patriarchátust, és a kritikai rasszelmélet metaetikai alapjait alkalmazzuk a helyzetértékeléshez, addig a fél világ hamis információk alapján lincshangulatba kerül.

    Az pedig csak olaj a tűzre, hogy "de hát a tanulatlan plebsz csak nem érti, hogy miről is van szó". Lehet, hogy tényleg tévednek. De az életre nagyobb hatása van a kritikus tömeget elért félreértéseknek, mint az igazságnak. Jó, ha tudjuk magunkról, hogy milyen keveset tudunk, és talán nem véletlen mondja a Szentírás sem, hogy "az ismeret felvuvalkodottá tesz, a szeretet pedig épít", és hogy "Isten a gőgösöknek ellenáll", de a világ mozgásának van egy tehetetlensége, akárhogy is szálazom szét a dolgokat - és ez is az igazság része. Hogy bár a világ nem abszurd, a mi megismerésünk azzá teszi, és abszurd, irracionális valóságot "teremtünk". Ha én ezt kevésbé csinálom, jó nekem - de az ár ugyanúgy vinni fog. És épp ettől lesz dolgom a káosszal, ha akarom, ha nem.

    VálaszTörlés
  3. Valójában nem a közvélemény nem tud mit kezdeni a komplexitással: sportversenyekben van női meg férfi. A jelen boxügyben egy inkább férfi jellegű versenyző került a nők közé, mert a NOB nem tudott mit kezdeni az esetével.
    Kis filozófia: a női számok úgy alakultak ki, hogy a férfiak között nem lett volna esélyük győzni. Okoskodhatunk úgy is, hogy csak egy mezőny legyen, és nem gond, hogy mindent a férfiak nyernek. Ha meg szeretnénk őrizni a nők esélyegyenlőségét szolgáló női versenyeket, akkor azokba nem szabad senkit beengedni, aki nem egyértelműen nő. Ilyen egyszerű, az átlagember ezt speciel világosan látja. Az nem látja világosan, aki túl "kalifikált".

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Nézzük Laci, hogy te mennyire látod ezt a helyzetet tisztán. Kezdjük avval, hogy szerinted ki tekinthető egyértelműen nőnek?

      Törlés
    2. Nézzük, Peti: nem az a kérdés, kiről jelenthető ki biztosan, hogy nem nő. (Te ebben a paradigmában tűnsz gondolkodni.) Az a kérdés, kiről jelenthető ki biztosan, hogy nő. Akiről ez biztosan kijelenthető, az indulhat nőként. Mármost, egy illető, akinek láttán az utca embere elkiáltja magát, hogy "pasi!", az egyetlen esetben indulhatna nőként: ha átlagos képességei vannak.
      Vegyük észre, hogy amennyiben az algériai "nő" kb. úgy verekszik, ahogy egy élsportoló nő szokott, nincs botrány (akár pasinak is kinézhet, rá se ránt a jónép). Botrány abból lett, hogy félkézzel leveri a nőket ÉS még pasinak néz ki.
      Alkossunk ebből szabályt: nők között akár férfigyanúsként is indulhatsz, ha nem lógsz ki a mezőnyből. Ha magasan jobb vagy, akkor viszont nőnek is kell kinézned, plusz még kromoszóma és tesztoszteronszint követelmény.
      Hogy még te is megértsd: alanyi jogon bekerülni a férfimezőnybe lehet (kivéve doppinggal).

      Törlés
    3. Kedves Laci! Lám, lám, nem tudsz válaszolni még egy olyan egyszerű kérdésre sem, hogy ki tekinthető egyértelműen nőnek. viszont hőzöngsz és csúsztatsz, már nem először.
      Kérdésem továbbra is áll: szerinted ki tekinthető egyértelműen nőnek?

      Nem kérdeztem ugyan, de azt legalább leírtad, hogy ki nem tekinthető egyértelműen nőnek. Szerinted az, aki "egy illető, akinek láttán az utca embere elkiáltja magát, hogy "pasi!"
      Gratulálok! Ekkora szamárságot csak te tudsz összehozni. Csak te vagy képes erre még rátenni egy lapáttal:

      "Vegyük észre, hogy amennyiben az algériai "nő" kb. úgy verekszik, ahogy egy élsportoló nő szokott, nincs botrány (akár pasinak is kinézhet, rá se ránt a jónép). Botrány abból lett, hogy félkézzel leveri a nőket ÉS még pasinak néz ki."
      Nézzük Khelif hivatalos statisztikáját:
      - 2018-as AIBA női ökölvívó-világbajnokságon 17. helyen végzett a női könnyűsúlyban, miután az első fordulóban Karina Ibragimova ellen kikapott.
      - 2019-es AIBA női ökölvívó-világbajnokságon a 33. helyen végzett a női könnyűsúlyban, miután az első fordulóban Natalia Shadrina ellen kiesett.
      - 2021 márciusában aranyérmet nyert az isztambuli Boszporusz Nemzetközi ökölvívótornán.
      - 2021-ben Debrecenben a 65. Bocskai István emlékversenyen ezüstérmes, a döntőben a finn Mira Potkonentől kapott ki.
      - 2021 nyarán rendezett tokiói olimpián a női könnyűsúlyban az 5. helyen végzett. A negyeddöntőben a későbbi győztes, ír Kellie Harringtontól kapott ki.
      - 2022-ben az isztambuli világbajnokságon ezüstérmes lett a súlycsoportjában. Amy Sara Broadhurst verte meg a döntőben.

      Laci, őszintén, ezek olyan eredmények, amik alátámasztják azt a kijelentésed, hogy "félkézzel leveri a nőket"? Szerintem ez a statisztika egy 25 éves női ökölvívótól az átlagnál valamivel gyengébb. 50 mérkőzésből eddig 9 ellenfele verte meg. Amy Sara Broadhurst, Kellie Harrington és Mira Potkonen statisztikái sokkal jobbak.

      "alanyi jogon bekerülni a férfimezőnybe lehet"
      Laci, még ebben is tévedsz. Hogy még te is megértsd: puncival nem lehet bekerülni a férfimezőnybe.

      Törlés
    4. Peti, férfimezőnybe bármivel be lehet kerülni - egy olyan értelmes világban, ahol a nők esélyegyenlősége számít.

      Törlés
    5. Az előbbi megjegyzést úgy értsd, hogy nem a status quo számít, mert az alkalmatlannak bizonyult az aktuális helyzet kezelésére. Mindenki monnyék le, a szabályzatot írják értelmesre. Az olimpia végül is a közönség miatt van, nem politikai aktivizmus céljából.

      Törlés

Megmondhatod te is... de kérlek, NE tedd névtelenül!
(A szerző a beírt kommentek közül bármelyiket előzetes figyelmeztetés és minden magyarázat nélkül törölheti. Kommentedben ne használj túl sok hivatkozást, mert a rendszer automatikusan moderál!)