2022. február 17., csütörtök

Fogyunk - öt téma, ami fontosabb a melegeknél (1)

Csapjunk a közepébe és jelentsük ki: alaposan elmerültünk a "melegkérdésben", mintha csak ez lenne a legnagyobb problémánk. Ám a hazai kereszténységnek vannak sokkal égetőbb kihívásai is, szembe jövő gyorsvonatok, sötétben úszó jéghegyek, amelyek mintha nem kapnának elegendő figyelmet. Ebben a rövid sorozatban öt olyan kérdésre kívánom a reflektorfényt fordítani, amelyek álláspontom szerint messze túlnőnek a homoszexualitás által okozott hullámokon, és amelyekkel sokkal többet kellene törődnünk!

Az első óriási nehézség, amivel tulajdonképpen jó ideje szembe kell néznünk, nem specifikusan magyar jelenség, de mi sem maradunk ki belőle. A kereszténység lassan, de biztosan fogyóban van a szekuláris nyugati világban. Ez a probléma sokaknak talán azért nem szúr szemet, mert az elmúlt években sikerült elhitetni az átlagemberrel, hogy keresztény Magyarországon él. A médiában keresztény értékekről beszélnek, a "Jóistenre" hivatkoznak, az iskolákban kötelező a hit- és erkölcsoktatás, nemrég még Ferenc pápa is Budapestre látogatott. Ez azonban szerintem csak a kirakat, a cukormáz, ami könnyen leolvad. A kristálytiszta igazság az, hogy Európa és benne Magyarország szekuláris rendszer, keresztény szempontból pedig újra missziós terület. Minden hátszél és támogatás ellenére az emberek a vallásra és a hitre nem tekintenek növekvő nyitottsággal, s bár sokakban van valamiféle spirituális éhség, a legtöbben azt az egyház nélkül kívánják megélni. A népszámlálási adatok senkit ne tévesszenek meg, ahogy az sem, ha sokan kereszténynek vallják magukat, mivel gyerekként megkeresztelték őket és különben is templomban volt az esküvőjük.

A nagy kérdés persze, hogy mi taszítja el az embereket a hittől? Nyilvánvaló, hogy rengeteg válasz létezik, hiszen az egész "egyházi fogyókúra" mögött is komplex okok állnak. Engedje meg az olvasó, hogy ezek közül most csak egyetlen gondolatot merjek megfogalmazni: szerintem a kereszténység mára elveszítette forradalmi progresszivitását. Mit értek ezalatt?

Nos, a progresszivitás szónak már a csengése is szörnyű a legtöbb hívő fülében. A fékevesztett liberalizmust sejtik mögötte, ami csavargatja az evangéliumi üzenetet, elvtelen kompromisszumokra hajlik a világgal vagy éppen gyökértelen teológiai szemléletmódokat terjeszt. "Aki a korszellemmel házasodik, hamar megözvegyül" - tartja a bölcs mondás, amit mintha csak a progresszív teológiára optimalizáltak volna. A helyzet azonban szerintem az, hogy kár lenne összekeverni a valóban romboló, elvtelen, Szentírást kikerülő szélsőséges progresszív teológiát az integratív, építeni akaró, a bibliai hagyományokra épülő forradalmisággal. Ez a hangsúlytévesztés nagyjából ahhoz hasonló lenne, mint amikor a konzervatív hívőkre kapásból rámondják, hogy mindannyian fundamentalisták. Egy adott lelkiségi felfogás szélsőértékeit nem szerencsés rámosni a teljes skálára! 

Ami a szélsőséges progressziót a normálistól elválasztja, hogy míg előbbi teljesen talajvesztett és könnyedén átlapozza a Bibliában leírtakat, addig utóbbi a kétezer éve fennálló hagyományokkal és evangéliumi hittel kontinuitásban akar új felépítményeket létrehozni. Szerintem az elvtelen progresszióval ellentétes pólusban az a hagyományőrző felfogás áll, aminek nem pusztán célja, hanem egyben végcélja is kimerül annyiban, hogy valahogy őrizzük a hagyományokat. Magyarul: a keresztények dolga, hogy "mentsék ami menthető", hogy egyszerűen csak fenntartsák és továbbörökítsék a hitük tartalmát. Mindez persze nélkülözhetetlen, csak nem elégséges: hiányzik ugyanis belőle az a dinamika, ami a kereszténység első évszázadaiban az egész egyházat motorizálta. Nincs benne semmi forradalmiság, semmi pezsgés, semmi életrevaló vonás. Nem állítom persze, hogy én tudom a választ a fogyásra - valószínű nem is egyféle válasz létezik. De úgy vélem, hogy nagyon kevés csupán annyit tenni, hogy a hagyományainkat őrizzük és ápolgatjuk, miközben lövöldözünk a világra. Egy ilyen hithez senkinek nincs kedve csatlakozni, mert nem is világos, mi a jó benne.

A kereszténységnek vissza kellene nyernie a forradalmi jellegét, csakhogy ennek nem találja jelenleg a módját. Többről van itt szó szerintem, minthogy mi hívők felhasználjuk a modern lehetőségeket (blogolunk, vlogolunk és öltöny helyett farmerben megyünk istentiszteletre, ahol mai zene szól), sokkal inkább szemléletbeli váltóigazításra van szükség. Ennek egyik kiindulópontja lehet azt tisztázni, milyen viszonyunk kell legyen a világgal - milyen attitűdöket kívánunk erősíteni és milyeneket visszaszorítani, miközben a hitünk kontinuitását is fenntartjuk.

A témát nem azért vetettem fel, mert egy blogbejegyzésben megoldható lenne, vagy jómagam tudnám pontosan mit kell csinálni. Csak szerettem volna rávilágítani: míg rengeteg energiát, figyelmet, időt ölünk bele a homoszexualitás elleni küzdelembe, mintha azon nem töprengenénk ennyit, miként lehetne az egyház fogyását megállítani. Tökmindegy mennyi a meleg, ha egyre kevesebb a keresztény. Nem az a kérdés milyen sok az aratnivaló, hanem hogy miért nincs elég munkás? Végső soron nem mindegy hány milliárddal támogatja az állam az egyházakat, ha közben "teljes papfogyatkozás" van? És nem utolsó sorban: ha kevesen leszünk, kit fog egyáltalán érdekelni mit gondolunk bizonyos társadalmi kérdésekről?

9 megjegyzés :

  1. Ha Isten a rések istene (mármint: a sorsirányításunk réseinek istene), akkor logikus, hogy a sorsunk feletti uralom állapotában nem számítunk rá, mintha nem is lenne.
    Ettől azonban tény, hogy minden "általános emberi" értékünk keresztény alapú, a nem keresztény civilizációkban más a gondolkodás és az értékrend.
    Példa: hiába mondjunk, hogy "időszámításunk szerint", az a keresztény időszámítást jelenti, hiszen Jézussal kezdődik, míg más civilizációk máshonnan, egy-egy számukra fontos ponttól indítják.
    Egyrészt minden egyén életében eljön a pillanat, amikortól nem ő a sorsa ura. Másrészt a nyugati civilizáció egésze is e felé közelít.

    VálaszTörlés
  2. Egyetértek kijelentéseddel, hogy rengeteg válasz létezik arra kérdésre, hogy "mi taszítja el az embereket a hittől?". Alább csak néhány lehetséges okot sorolok fel.
    1. A tudomány előretörése és eredményessége
    2. Az oktatási színvonal emelkedése
    3. Az életszínvonal általános emelkedése
    4. A kereszténység fokozódó átpolitizáltsága
    5. A kereszténységen belüli botrányok mindennapossá válása és a botrányok nem megfelelő kezelése.
    6. Szembenállása a társadalmi fejlődéssel rossz evidenciák alapján.
    6. A kereszténység zárt gondolkodása és általában fejlődésellenessége miatt nem tud mit kezdeni az új világhelyzet alábbi aspektusaival:
    - a világméretű utazási és munkavállalási lehetőségek növekedésével, valamint az internet elterjedésével megszűnt a földrészek elszigeteltsége, evvel megszűntek az eltérő vallásokat elválasztó határvonalak.
    - ma már kulturálisan, de vallásilag is kevert társadalomban élünk, amely sokféle hitű és hitetlen emberekből áll.
    - megszűnt a kereszténység monopol helyzete, a kereszténység is csak egy „metanarratíva” a több száz között.
    - már nem az abszolút igazság és az abszolút moralitás letéteményese, nem hordoz mindenki számára kötelező érvényű igazságot/moralitást. Csupán egy alternatíva a sok közül.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Tetszetősek a tényezőid, de tesztelve nem állnak meg: a kereszténység alternatívái nem teljesítenek jobban e tényezők szempontjából, és mégis létrejött az eltolódás feléjük. A korábban már ajánlott Baggini: How the World Thinks szerint istenekre (akár sokra, akár egyre) létbizonytalanságban van nagy szükség és igény. Az ember ott fohászkodik, ahol önerőből ritkán alakulnak úgy a projektjei, ahogy szeretné, és imával igyekszik maga mellé állítani a transzcendens erőket. Ez elnyomhatatlan ösztön, ám a javuló körülmények, irányíthatóan megvalósuló projektek klasszul elnyomják. Ez működőbb magyarázat a mai helyzetre, és persze figyelmeztetés is a jövőre, hogy a folyamat bármikor megfordulhat, ha a lét keretei bizonytalanabbá, a projektek kétesélyessé válnak.

      Törlés
    2. Laci, örülök, hogy egy ateista filozófust olvasol és tőle tanulsz. Szavaidból ítélve, azt hiszem, félreértetted mondandóját.
      Ajánlom még a következő könyveit: The Duck That Won the Lottery és a The Pig that Wants to be Eaten Szórakoztató és egyben tanulságos olvasmányok.

      Törlés
    3. "Peti", lehetőleg olyasmit ajánlj, amit olvastál is, tippként azért eltárolom. Nálam nem döntési tényező, hogy a szerző ateista-e, az a lényeg, hogy közelebb visz-e dolgok működésének megértéséhez, a How the World Thinks pedig ilyen. Olvasd el, hátha konkrétan megtudod, mit értettem félre, vagy kevésbé.
      A témánál maradva: feltűnt neked, hányféle újságnak van horoszkóp rovata? Nehéz az ezotériára azt mondani, hogy "terjed a tudomány" vagy "a világiság". Miközben a szervezett-rendezett lelkiség össztűz alatt áll és valóban visszaszorul, a rendezetlen él és virul, hátszelet is kap médiáéktól. Talán mert a szerelem és a munkahely két olyan terület, ahol továbbra is sok ember szeretné maga mellé állítani a transzcendens erőket, felturbózni a szerencséjét?
      Az emberiség transzcendensre nyitottsága jól követhető a mágikus barlangrajzoktól Göbekli Tepén és Stonehengen át a mai spiritualitásig, ezt figyelemben véve pontosabb emberképet kapunk, mint azt állítva, hogy a szekulárisan értelmezett tudomány tartja lázban a népet.

      Törlés
    4. A How the World Thinks Baggini legújabb könyve, amit elég nehéz úgy megérteni, ha még nem olvastál tőle semmit. Ezért ajánlottam korábbi munkáit, amelyekben átfedő témákat tárgyal, és így jól rá lehet hangolódni. Baggini istenekkel kapcsolatos megállapításai korábbi időkre vonatkoznak, és sehol nem írja könyvében, hogy "Ez működőbb magyarázat a mai helyzetre" és azt sem vizionálja, hogy a fejlődési folyamatok visszafordulhatnak.

      A horoszkópok, ezotéria és egyéb babonák jelenlétét nem nevezném szervezettnek, a társadalom szélére szorultak. Időnként bosszantóak, de nem jelentenek társadalmi tényezőt ma már.

      Törlés
    5. Szóval azt állítod, hogy Gipsz Jakab és Johanna életét immár a vallástól kontrasztív szigorral lehatárolt tudomány tölti ki? Ha így lenne, annak lennének konkrét jelei, nem?
      Én olyan társadalmat látok magam körül, amelyben Maslow szükségletpiramisa szerint működnek az emberek, többek között így-úgy megélt transzcendens igényekkel.

      Törlés
  3. Azért a mai progresszió nagyon nagy mértékben a nihilizmusra épül, sajnos. Egy alapvető bizalmatlansággal indít. Ebből a szempontból a szexuáletika a jéghegy csúcsa: mit tudunk kezdeni a nihilizmussal úgy egyáltalán?

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. A nihilizmus jóléttel kombinált tehetetlenségérzetből táplálkozik: sok a GDP, kevés az élhető jövő felé mutató terv. A megoldás is ebből vezethető le: 1. csökken a GDP, és rögtön motiválódik a lakosság; vagy 2. élhetőbb jövőterv rajzolódik ki, amiben a fennmaradás újra értelmet nyer.

      Törlés

Megmondhatod te is... de kérlek, NE tedd névtelenül!
(A szerző a beírt kommentek közül bármelyiket előzetes figyelmeztetés és minden magyarázat nélkül törölheti. Kommentedben ne használj túl sok hivatkozást, mert a rendszer automatikusan moderál!)