2023. január 7., szombat

Birkózás - Balavány György apológiája

Botorság volna mindig olyan írásokra reagálnom, melyekkel alapvető vitában állok: néha sokkal izgalmasabb olyan gondolatokat továbbgörgetni, amelyek távolabbra visznek. Balavány György, a 24.hu újságírója még karácsonykor írt egy cikket, amit többször végigolvastam, és azt hiszem még többször végig is fogok olvasni. Nem azért, mert mindennel egyetértek benne, hanem mert olyan témáról beszél, amiről lehetetlen csendben maradni. Elmondom, ami eszembe jutott.

Létezik-e egyáltalán Isten? - teszi fel a kérdést Balavány György már a címben, és néha mintha azt a választ adná rá, hogy ki tudja, néha mintha úgy felelne, hogy nehéz Isten létét igazán komolyan venni, és néha meg mintha azt sugallná, jobb is volna ha nem lenne Isten, mert úgy elcseszett itt mindent, hogy amikor találkozni fogunk majd Vele, könyörögnie kell a megbocsátásunkért. Ősrégi dilemma ez persze, de megunhatatlan és nem is szabad megunni - mert ha mégis megunjuk, az nagyjából mindennek a végét jelenti. A lényeg a vergődés maga, a birkózás a kérdésekkel, amikre nincs válasz, mint ahogy Jákob kézitusázott azon a bizonyos éjszakán az ismeretlennel, aki erre rákényszerítette - de válaszokat ő sem adott. 

A keresés kényszerének vége

Ez kényszer nélkül ma már sokaknak nem megy. Mindig igyekszünk a passzív megoldásokra, a távolmaradásra, tehát szórakozással, ivással, kultúrával, szexszel, sporttal, minden csiribiri zabszalmával rétegek alá temetjük az istenkérdést - nagyon rafináltak és gyakorlottak vagyunk ám ebben. Egyesek szerint maga a kultúra is azért létezik, hogy a halálfélelmünket és a halálfájdalmunkat feledtesse, sőt azt az illúziót adja nekünk, hogy halhatatlanok vagyunk. Amit persze mélyen belül nem hiszünk el a kultúrának, érezzük hogy az élet nagyon is véges, ráadásul tele van szívással, betegségekkel, hülye emberekkel, balesettel, szenvedéssel, és akkor kézenfekvő lenne, hogy a dolgok miértjét firtatva legalább időnként rákérdezzünk az Istenre. De a szekuláris világban már nem igazán akarjuk az Istent túl sokat bolygatni, mert azt tanítják nekünk, hogy ő nélkülözhető és eddig is csak a bajt okozta. A probléma szerintem itt érthető tetten. Nem az a kérdés, hogy az ember válaszokat kap-e a teodíceai faggatózására. Nem az a kérdés, lehet és kell-e Isten létét bárhogyan is bizonygatni apologetikával. Az a kérdés, hogy miért szoktak le az emberek arról, hogy ezzel az egésszel egyáltalán foglalkozzanak. Legyenek dühösek Istenre, vagy magasztalják teljes erejükből - mindkettő a maga módján akceptálható magatartás. De most ott vagyunk, hogy az esetek többségében már ennyi sincs.

Az igazság az, hogy ma már az új ateisták gyakran többet gondolkodnak Istenről, mint a hívők jó része.

Isten sokat gyengült, veszített a jelentőségéből, vagy ahogy Nietzsche előre szólt, megöltük és a vérét semmi nem mossa le a kezeinkről, de csak később és fokozatosan fogjuk megérteni, Isten halála hova vezetett bennünket. Hát úgy tűnik, ide biztosan. Mindezt a nyugati egyház folyamatos térvesztésén, a konstans paphiányon, a hit privatizálódásán, a DIY-vallásosság trendjén szörnyen látványosan nyomon követhetjük. Az embereknek nem kell Isten vagy egy olyan Isten kell, akit lábhoz lehet szoktatni és pont olyan mindenkinek, amilyenre szüksége van. 

Volt egy ismerősöm, aki idegileg összeomlott, azt mondta, néha csak ahhoz van kedve, hogy lefeküdjön a földre és várja a halált. Aztán elment kezelésekre és a pszichológusa azt javasolta, jobban teszi ha megszabadul a kereszténység istenképeitől és kitalálja magának a sajátját. Azóta kitalálta, de ahogy elnézem, boldogabb nem lett tőle, mert tudja, hogy azt az istent csak ő eszkábálta össze a maga kedvéért. Pontosan ilyen a szekuláris-posztmodern istenkép is: összeeszkábált. Ez az isten erkölcstelen nulla, barackot nyom a fejekre, összekacsint olyan elvekkel, melyeket korábban Ő maga ellenzett, és mindenkire rámosolyog, csak nehogy sértsen. Az igazságról szinte soha nem beszél, de mindig szeret. 

Jól jártunk vele? Élhetőbb lett tőle a valóság? Kötve hiszem.


Minek teszünk fel megválaszolhatatlan kérdéseket?

Balavány György írásának súlypontja számomra persze a szenvedéskörüli feloldhatatlan dilemma újramelegítése volt. Személyes példáit súlyos hiba volna nem komolyan venni, azon egyszerű tény okán, hogy valóban komolyak. Isten távolmaradása és tétlensége a felfoghatatlan mértékű szenvedés kapcsán legyűrhetetlen kérdés. A betegségek nemcsak arra emlékeztetnek minket, hogy meg fogunk halni, hanem arra is, hogy senki nem fog közbeavatkozni, hogy ezt meggátolja. Akit ennek a sötétsége meg sem legyint és valamiféle apologetikai érveléssel próbálja csupán megválaszolni, az komolyan vehetetlen ember a szememben. 

Meg egyébként is: igaza van Balaványnak, hogy nincs az a körmönfont apologetika és teológia, ami ezzel képes megbirkózni. Olvastam sok ilyet, de a kérdéseim maradtak. Biztosra veszem, soha nem is fogok rájuk választ kapni, ahogy más sem. De akkor megint következik egy dilemma. Minek teszi fel az ember azokat a kérdéseit, melyekről jó eséllyel tudja, hogy nem kap rájuk választ?

Mert muszáj, különben megőrülünk. Egyszer, még zsenge hívő koromban a Sziget Fesztiválon evangelizáltam egy teabuszban, amit az egyházam üzemeltetett. Egy reggel ordítva jött a busz felé egy férfi, patakokban folyt a könny a szeméből. Nem volt teljesen józan, éppen ezért tudott teljesen őszinte lenni. Azt kiabálta, hogy meghalt a kisfia, pedig nem csinált semmit - és ezt nem az ital mondatta vele. A körülötte álló haverjai próbálták csitítani és vigasztalni, de nem tudták. Tőlünk, keresztényektől akarta megkapni a választ a miértre. Hol volt az Isten? Minek engedett meg ilyen szörnyűséget? Hogyan tudott közömbös lenni egy gyerek halála láttán?

Szerintem többen hibáztak a kedves testvérek közül, mert megpróbáltak ezekre a kérdésekre kimerítő választ adni. Isten nem tehet róla, ő szabadságot adott nekünk. Istennek valami nagyobb terve volt, és abba ez a sztori így illeszkedett bele. Isten talán megmentette valami még szörnyűbbtől szegény srácot, ezért kellett meghalnia. A férfit ezek a válaszok nem nyugtatták meg, de őszintén megmondom: engem se. Sőt, idegesítettek, mert azt sugallták így együtt, hogy valaki el akarja hitetni, felmászott a megmászhatatlan hegy tetejére és ott megtalálta a feleletet. Ilyen márpedig nincs. Úgyhogy én azt mondtam a férfinak, fogalmam sincs miért engedett meg Isten ilyen brutális dolgot - de nagyon sajnálom, hogy megengedte és végtelenül együttérzek vele. Kiadhatja a dühét, csak tessék. Ettől lecsendesült, én viszont nem éreztem hősnek magam, mert szerintem nem mondtam semmi különöset.

Az egyház állandó csábítása, hogy valami különöset mondjon. Minél nagyobb a dilemma, annál egzotikusabbnak kell lennie a válasznak. A tévtanítások zöme valahogy úgy kezdődik, hogy az egyházban jön egy figura, aki valami különöset mond.

A teodícea kérdésére, Isten és a rossz összeférhetőségére okosan hangzó válaszok ugyan léteznek, de ezek belül mindig csak még több kérdőjelet hoznak magukkal. A szenvedés minden képzeletet felülmúló hullámai előtt csak némán lehet megállni, a sarukat leoldva. Mégis, muszáj hogy feltegyük ezeket a kérdéseket, mert csak ez tehet minket érettebb emberré.

Visszatérve a korábban emlegetett sztorira Jákobról, ő egész éjszaka küzdött az istenformájú idegennel. Ezt a birkózást persze szó szerint nem nyerhette meg, mert az Istent nem lehet lebirkózni. Hiába tett fel kérdéseket, az idegen nem árulta el neki a nevét, vagyis nem fedte fel a személyazonosságát. Ám a történet végén Jákob kapott új nevet, új személyiséget, ő vált más emberré. És paradox módon aztán mégis azt mondja neki ez az idegen, hogy Jákob győzött. De ha Istent nem lehet legyűrni, kit gyűrt le Jákob? Hogyan értsük ezt a győzelmet? Kit győzött le Jákob?

Természetesen saját magát. Az Istennel birkózásnak, a megválaszolhatatlan kérdéseken való tipródásnak nem az a tétje, hogy sikerül-e legyőzni Istent, hiszen az lehetetlen. A kérdés az, új emberként jövünk-e ki a szorítóból. Kapunk-e új nevet, melyet akkor is megéri megszerezni, ha utána kificamodik a csípőcsontunk, és egy életen át viseljük a következményeket. Meglehet, Jákobnak minden lépésnél fájt a csípője - de minden lépésnél eszébe juthatott az is, hogyan szerezte ezt a sérülést. Amikor a kereszténység megtérésről beszél, és megújult emberekről prédikál, akkor ez nem létezhet küzdelem és szembenézés nélkül. Meg kell küzdeni az Istennel, ha új emberek akarunk lenni.


Minek ide apologetika?

A helyzet az, hogy igaza van Balavány Györgynek, amikor aztán azt írja, kicsit talán túltolta a biciklit, mert az az Isten akit megvádolhatunk, valószínűleg csak a fejünkben létezik. De aztán kimondja a legfontosabbat - és ez nagyon tetszett az írásában -, hogy valahol ez az Isten mégis megtestesült Krisztusban, ezt az Istent mégis odaültettük a vádlottak padjára, kiöntöttük rá a haragunkat, és egy koncepciós perben elítéltük, ő pedig mindezt végigcsinálta, hagyta hogy meglegyen, kiszenvedett az összes mocskot magára véve.

Hát igen, ahogy korábban írtam, Nietzsche szerint Isten halott - de az igazság az, hogy Isten már jóval Nietzsche előtt halott volt valamiképpen - mégpedig Jézusban. És bár mi öltük meg, de ezt Ő akarta így. Ez a paradox, felfoghatatlan, nonszensznek tűnő és csodás módon mégis mágnesként vonzó állítás áll a keresztény üzenet epicentrumában.

Balavány nekiesik az apologetikának, amit egyfajta bohócműfajként kezel és értelmez. Azt írja, egyenesen idegesítő, amikor valaki filozófiai-tudományos-logikai úton próbálja bizonygatni az Istent. Ez őrültség még akkor is, ha mostanság divatos. Aztán számomra érthetetlen módon éppen Pál apostolra hivatkozva bizonygatja az apologetika képtelenségét. Bajos dolog ez persze, hiszen ha van apologéta a Bibliában, aki mesterien védte a hitét és az állandó vitatkozások fémjelezték a tevékenységét a hitkérdésekről, az pont Pál apostol. Aki kapcsán egyébként még az apológia szó is előkerül - az egész Szentírásban egyedüliként. 

De nem is itt van a lényeg, hanem ott, hogy Balavány írása végkicsengése szempontjából bizony valamiféle apológia. Mert oda lyukad ki végül, hogy az Istenre haragudó édesapja élete zárásakor megbékélt, Jézus pedig akár a tiszta víz, úgy beszélt Istenről és viselte magán a mi dühünket is. Bár ez nem válasz a szenvedésre, de reménykedésre okot adhat, abból pedig manapság egyre kevesebb jut.

Mi más ez, ha nem védőbeszéd Krisztus mellett? A helyzet az, hogy az apologetikát színes formátumokban lehet művelni. Nem feltétlenül abban merül ki, hogy felebarátainknak lyukat beszélünk a hasába, és bizonyítékokkal gyötörve igyekszünk rábírni őket, legyenek hívővé. Az a tapasztalatom, az ilyesmi többnyire kontraproduktív és tényleg bosszantó tud lenni. Annak azonban látom értékét, hogy többé-kevésbé átélhetően elmondjam, miért hiszek abban az Istenben, akivel néha balhézok, akivel küszködöm, akivel birkózok. És nem a talpnyalója vagyok, hanem a követője. Ha ebből valami átmegy a másik fél számára, már boldog leszek. Balavány György írásában kétségkívül voltak ilyen szálak, melyek átélhetővé tették számomra mindezt. Jó apologéta lenne belőle, azt hiszem.

11 megjegyzés :

  1. Szilágyi József2023. január 7. 20:06

    Ézsaiás 53:5 (részlet)
    "Vétkeink miatt kapott sebeket;
    sebei árán gyógyultunk meg."

    VálaszTörlés
  2. Szilágyi József2023. január 7. 21:15

    Ady Endre: Az Úr érkezése
    .
    Mikor elhagytak,
    Mikor a lelkem roskadozva vittem,
    Csöndesen és váratlanul
    Átölelt az Isten.
    .
    Nem harsonával,
    Hanem jött néma, igaz öleléssel,
    Nem jött szép, tüzes nappalon
    De háborus éjjel.
    .
    És megvakultak
    Hiú szemeim. Meghalt ifjuságom,
    De őt, a fényest, nagyszerűt,
    Mindörökre látom.

    VálaszTörlés
  3. Balavány egy szórakoztató mókus, szórakozzunk hát.
    1. Ha Istenben nem hiszel, akkor lesz bármiféle magyarázatod a szenvedésre? (Nem.) Ha Istenben hiszel, végső választ kapsz-e minden kérdésedre? (Nem, de elég sok kérdésedre elég jó válaszokat kapsz ahhoz, hogy boldogabban élj már itt a földön.)
    2. Jogosult vagy-e minden, de tényleg minden kérdésedre végső és egzakt választ kapni? (Lehet, hogy szerinted neked jár, de szemlátomást nem jut... Ha Balaványként hisztizel, akkor sem.)
    3. Az Életnek van egy kerek módon nem magyarázható része, ide tartozik a szenvedés is, ami azonban szöglegesen elég jól magyarázható: miért hullnak váratlan féltéglák a világban, sérüléseket okozva? Vétkeiddel ne dobálj féltéglákat a magasba, és hamarosan kevesebb lehulló féltéglát látsz majd magad körül. (Ilyesmiről beszél Jézus is a leomlott torony -> bűnbánat kapcsán.)
    4. Az apologetika szerintem is tévesen akar mindent kegyesen egzakt, kerek modellbe ágyazni, mert nincs ilyen modell. De valójában nem is az a kérdésünk, hogy mi a végső kerek modell, hanem hogy a világba vetett állapotunkban mit kezdjünk magunkkal és egymással, erre ad választ az Evangélium.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Őszintén szólva a legkevésbé sem tartottam szórakoztatónak Balavány cikkét, viszont nagyon őszintének és szókimondónak igen. Ugyanakkor a pontjaiddal jórészt egyetértek, főleg a legelsővel.

      Törlés
    2. Örülök a kb. egyetértésnek. Szerintem Balavány hittel szélhámoskodó TGM-Puzsi.
      Az általa felvetett problémakör két módszerrel elég jól lefedhető: 1. a nagy léptékű problémák, pl. Ukrajna, esetében keressük meg a sokak által feldobált féltéglákat, és egyből látni-érteni kezdjük, miért hullanak lefelé; 2. a kis léptékűeknél, pl. családi tragédia, nem fogjuk meglátni a mások által feldobált féltéglákat, a család tud introspekcióval tovább lépni.
      Mindkét módszer lényege, hogy ne Istent vádold az ember által okozott problémákért, ismerd fel (másoké után) a saját szerepedet és a magadba mélyülést mint előre vezető utat.
      Világi nézetben: a boldog világ kulcsa az észszerűség, fair partnerség és intellektuális tisztesség. Amilyen mértékben ezek sérülnek, a világ is sérül - és erről egyedül az ember tehet.

      Törlés
    3. Még nem olvastam olyan cikket, hogy "Miért engedi Isten az ózonlyukat?" Olyat sem, hogy "A sivatagosodás/fajkihalás bizonyítja, hogy nincs Isten".
      Van tehát némi hajlandóságunk a saját szerepünk elismerésére, ezt kellene kiterjeszteni (Jézus szavaival: bűnbánatot tartani).

      Törlés
    4. Az a helyzet, hogy én ilyet is olvastam. :-) Tény, hogy a "miért engedi meg...?" kérdést akkor vesszük leginkább elő, ha az adott dolog közvetlenül érint bennünket, embereket. Így bizony a cunami, tornádó, más természeti katasztrófák esetében is előkerül a dolog, illetve a teoretikus viták során bizony az általad említett fajkihalást is szokták citálni. A néhai Christopher Hitchens érvelt valami hasonlóval Isten léte ellen, miszerint Isten évmilliókig "elégedetten nézte" az állatok töménytelen szenvedését és kihalását csak azért, hogy aztán megjelenjen az ember a színen.

      Én inkább olyan cikket nem olvastam soha, miszerint "miért engedi meg Isten a jót?". Az egyoldalúság valahol inkább ott van, hogy míg Istennek kutya kötelessége lenne a rossz esetén beavatkozni, a jót magától értetődően megérdemeljük, az nem kérdés számunkra. Én itt látok egyfajta egyensúlyvesztést.

      Törlés
    5. Oké, van, aki megemlíti Istennel kapcsolatban a természeti katasztrófát vagy akár az evolúciót, de inkább futó ötletként, mint őszintén kifejtve.
      "Miért engedi meg Isten a jót"?
      - A Balavány által is említett zoroasztrista rossz istennel kapcsolatban ezt joggal kérdeznénk. Valóban van abban teológiai probléma, hogy ha a zoroasztrista két istent Egy-be toljuk, akkor a rossz dolgokra nem lesz instant bűnbak(ja annak, aki ilyet keres). Az általam írt féltégla modell is "csak" axiomatikus, de ki lehet próbálni.
      Utógondolat: evidens féltégla az abortusz. Nem dőreség és hübrisz azt feltételezni, hogy sok millió ártatlan élet kioltásának semmiféle áttételes-szétterülő rossz hatása nem lesz a világban, hogy "egészségügyi ellátás", és azzal minden "el van sikálva"? A tesztelés kérdőjeleket vet fel, hiszen rossz akkor is létezett, amikor abortusz még csak szórványosan. Akkor azonban a világ igazságtalan erőszakkal, rablással és gyilkolással volt tele. Szabatosabb talán azt mondani, hogy a mindenkori rossz oka a mindenkori durva igazságtalanság, amelynek ma történetesen a tömeges abortusz a legkirívóbb megjelenési formája.

      Törlés
  4. Tetszik, ahogy kiemeled Balavány írásából azt, ami előremutató benne.

    Magam is eljutottam hasonló gondolatokra, de elég nehezemre esett, mert a Krisztus melletti védőbeszéd amit említesz, vastagon le van öntve polgárpukkasztással... nem mondom, hogy ne lehetne helye bármiféle polgárpukkasztásnak a témában, olykor annak prófétai célja van (ott van pl. Jeremiás könyvének 7. része)

    Balavány írásában nekem két dolog mégis furcsa.
    1. Az egyik az, hogy hol jelent meg, és ebből adódóan kinek szól az üzenet. Az egyházon belüli építő kritikának helye lenne, különösen amit a kételkedés kapcsán ír, azt a belső vitát kifele is bátran érdemes felvállalni... valahogy mégis a cikk egéssze kapcsán mintha azt érezném, ez nem építő belső vita amit kifelé is felvállalunk, hanem kifelé megfelelésből indul. Csak remélni tudom, hogy ezt rosszul látom... mindenesetre kivitelezhetetlen bűvészmutatvány lenne kifele megfelelésből nehéz befele is szólni.
    2. Ahogy én látom Balavány kategória-hibát vét ebben a mondatában: "A mindenható és jóságos Isten léte nem tudományos, hanem erkölcsi probléma." -- persze az is lehet, hogy ez is csak túlzásba vitt polgárpukkasztás. Persze hogy a jóságos Isten létének kérdése etikai problémákat _is_ felvet. Ezzel együtt, ez egy erősen veszteséges projekció, és ha Balavány _csak_ az etikát vizsgálja, akkor meggyőződésem szerint elmegy _az_ igazán lényeges mellett, miközben _egy_ nagyon aktuális és tőbbé-kevésbé lényeges részproblémát vizsgál.

    A blogbejegyzés kapcsán is pár gondolat:
    Ami a kényszerességet illeti, persze, létezik az a kockafejű egyházi kényszeresség, amiről írsz... de egyre inkább azt látom, napjaink korszelleme szekuláris módon koppintja a sötét középkor egyházának kényszrességét. A kettő persze különösen nem jó kombináció.

    Nagyon tetszik, ahogy reflektálsz Nietzschére. Viszont nem csak az a lényeges kérdés, hogy mi öltük-e meg az Istent, hanem az is, hogy feltámadt-e (vö. 1Kor 15, 14-20)!
    Ami pedig a témában az elmúlt évszázadok filozófiai vitáit illeti, hadd ajánljam itt a tavalyi évem egyik kedvenc olvasmányát: Martin Buber "Istenfogyartkozás -- vizsgálódások vallás és filozófia kapcsolatáról" c. könyvét (eredeti címe: Gottesfinsternis – Betrachtungen zur Beziehung zwischen Religion und Philosophie)

    Végül pedig, a teodícea kérdésében nem csak csendben lehet megállni, hanem hitvalló módon is, ahogy Dániel barátai tették (ld. Dán 3, 16-18)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Dzsaszper köszi a szokásos színvonalas hozzászólást!
      Nagyon jó az észrevételed Balavány cikke kapcsán, hogy végső soron kinek írta? Technikailag persze a 24.hu kérdésre fogékony olvasóinak, de én is kiérzek belőle némi "megfelelési kényszert"(?) De még ha így van, akkor is azt mondom, bőven megérte megírnia. A magam részéről örülök annak, hogy egy ilyen hírportálon megjelenhet egy ennyire komoly és őszinte, szókimondó, néhol már szinte pofátlanul egyenes cikk - aminek a végkifejlete ráadásul igen pozitív. Azért a 24.hu egy kormánykritikus, a hittel sem éppen feltétlenül pozitív portál, így az ilyen cikkek kicsit világítanak a sötétben talán... Bevallom, nekem inkább az a kérdés, keresztény portálokon miért nincs ilyesmi, miért nem vagyunk hozzászokva az ilyen kendőzetlen beszédhez? Oké, a stíluson lehetne itt-ott faragni, habár őszintén bevallom, még a vulgáris kifejezések is csak mélyítették a mondanivalót.

      "Viszont nem csak az a lényeges kérdés, hogy mi öltük-e meg az Istent, hanem az is, hogy feltámadt-e"
      Na igen :-), filózgattam azon, hogy elkezdjem-e ezt a szálat behozni, de úgy éreztem, hogy az más irányba vinné a bejegyzésem, mint amerre menni akartam vele. De köszönöm, örülök, hogy komment formájában legalább előhoztad!

      Az Istenfogyatkozást már nem te ajánlod elsőnek, előbb-utóbb beszerzem azt hiszem - csak annyi a könyv, ami kiolvasásra vár, hogy maga alá temet. :-)

      Törlés
    2. Számomra a Balavány-cikk végkicsengése sajnos jelentősen gyengíti a 24.hu olvasóinak szóló apológia értelmezést, és erősíti bennem a kifele megfelelési kényszer érzését. Tartok tőle, hogy sokan megállnak ott, hogy égre egy keresztény hátterű újságíró szapulja az egyházat.

      Amúgy amit a kételkedés vagy a bölcsesség bolondsága kapcsán ír, azt kifejezetten értékelem, és valóban az apológia ott van a cikkben, csak kérdés: ki látja ezt meg?

      Ami a kendőzetlen beszédet illeti, két könyv jut eszembe: C. S. Lewis A bánatról c. könyve, és Lövétei Lázár László Két szék között c. kötete (abból is különösen a Hétköznapi zsoltár c. vers... ez utóbbi kötetre egy kassai könyvesboltban bukkantam, emberileg nézve véletlenül). Mérhetetlen sokat segítettek az imádságaimban is bő húsz éve, amikor mély gyászon mentem keresztül... emlékszem, volt akitől a "hogy gondolhatsz ilyet?" reakció jött, de volt akitől a "honnan benned ez a sok keserűség?". Az utóbbi kérdés után valahogy könnyebben lehetett mély beszélgetésbe elegyedni...
      Amíg a vulgaritásig menő kendőzetlen beszéd a fájdalom, gyász és ezekből fakadó keserűség kifejezője, addig semmi bajom vele...
      Talán Balaványt is így érdemes megkérdezni: honnan benne ez a sok keserűség az egyház, a papok irányába?

      Ami pedig Bubertől az Istenfogyatkozást illeti, két gondolat:
      1. Ha az "Én és Te" után attól tartasz, hogy ez is hasonlóan lassú és nehéz olvasmány lenne, ne tarts tőle. Az Istenfogyatkozás közel nem annyira lírai... persze filózófiai mélység van benne a javából. Viszonylag gyorsan át tudtam rágni magam rajta -- igaz, viszonylag gyors egymásutánban kétszer végigolvastam, majd pár választott fejezetet harmadjára, mire összeálltak a fejemben az olvasottak.
      2. ahogy én látom, mát maga a cím is már válasz Nietzsche felvetésére...

      Törlés

Megmondhatod te is... de kérlek, NE tedd névtelenül!
(A szerző a beírt kommentek közül bármelyiket előzetes figyelmeztetés és minden magyarázat nélkül törölheti. Kommentedben ne használj túl sok hivatkozást, mert a rendszer automatikusan moderál!)