A Christianity Today című népszerű keresztény folyóirat online felületén alkalomadtán lehet gyöngyszemeket találni. Most is így történt: egy igen gondolatébresztő cikk jött velem szembe. Az írás címe egy állítást fogalmaz meg kérdésként: vajon miért van olyan sok dühös teológus? A kérdés talán bizarrnak tűnik - de nagyon is van benne igazság...
Kérem, hogy most egy pillanatra tegyük félre az ilyenkor szokásosan előkerülő színpadi kellékeket a teológia megítéléséről, tudományos voltáról, piacképességéről - ezeket a csontokat majd rágcsáljuk máskor -, és próbáljunk a témára fókuszálni! Ha tetszik, ha nem, van teológia, vannak teológusok, jók és rosszak, sőt valahol minden hívő ember "teologizál" a maga módján, és bizony (főleg Amerikában) ha valaki ismeri a teológia rendszerét, az egyházon belül akár szava is lehet. Ronni Kurtz írásában azonban nem a teológia jóságáról beszél, hanem némely teológus attitűdjéről, amivel felhasználja a teológiát.
Azt mondja, hogy a teológiának nevezett dolgok nagy része mögött valójában párbeszédnek vagy gondolkodásnak álcázott düh tapasztalható. Nem ritka, hogy egyes teológusok a teológiát úgy művelik, mintha fegyverként használnák: embereket fordítanak szembe más emberekkel. A teológiai tanítás egyes pontjai határvonalakká állnak össze, melyek mentén aztán a "mi és ők" háborúja zajlik. Kurtz szerint persze kellenek határvonalak (hiszen a valamennyire is jó teológia bizony húz ilyeneket például az ortodox tanítások és a herezisek közé), mégis azt látjuk, hogy némelyeknél a teológia határai annyira összezsugorodnak, hogy végül szinte csak ők és kis számú követőik maradnak "az igazi teológia" művelői.
A teológia fegyverként való használata során az ismeretek megszerzése és felhalmozása nem az igazság keresése érdekében történik, hanem sokszor inkább az önérvényesítés eszközévé válik. Amikor én elkezdtem teológiát tanulni, nem azért tettem ezt, hogy kapjak egy szentséges furkósbotot a kezembe, amivel jól rá tudom bizonyítani más hívőkre, mekkorát tévednek, hanem mert egyszerűen tudni akartam bizonyos dolgokat a hitemmel kapcsolatban - érdekelt hogyan lehet látni a hitkérdéseket. Az is nyilvánvaló, hogy mindenkinek van valamiféle teológiája, mert a hit ezt nem nélkülözheti - mindazonáltal a hit sokkal több a jó teológiánál. Kurtz szavai igen kifejezők, amikor úgy fogalmaz, a "keresztény élet sokoldalú érettséget és bölcsességet kíván", nem pusztán dogmatikai vagy tanbeli tisztánlátást. Másként fogalmazva az ember néha úgy látja, hogy azok, akik a teológiát előszeretettel használják fegyverként, mások hitét is azon az alapon értékelik, szerintük mennyire jó a teológiája. Vajon olyan dogmatikát követ, amit én? Pontosan azt gondolja a keresztségről, amit mi tanítunk? Hisz a nyelveken szólásban vagy sem?
Hadd legyek egy pillanatra személyes. Egykori nagymamám - Isten nyugosztalja - a félénknél is félénkebb típus volt. Egész életét egy baptista gyülekezetben töltötte, ott is meghúzódott a hátsó sorban. Szinte sosem szólalt meg a gyülekezetben, izzadt a tenyere, remegett a hangja ha mások előtt meg kellett nyilvánulnia. Néha persze hangosan imádkozott az istentisztelten, de nagyjából ennyi az egész. Fogalmam sincs, hogy főleg idősebb korában mennyit értett meg a baptista teológia dogmatikájából, egy amatőr teológus is simán sarokba szorította volna akármilyen kérdéssel. De abban biztos vagyok, hogy istenfélő emberként halt meg és a családján belül is hitre nevelte édesanyámat, aki révén ismertem meg végül jómagam a gyülekezetet. Nagymamám hitét persze nem nekem kell értékelnem, mert nem bennem hitt - a példával csak arra akartam rávilágítani, hogy nem feltétlenül a kiérlelt és hibátlan dogmatika teszi a hívőt hívővé (egyáltalán van olyan?) - ahogy a teológiát fegyverként használó teológusok előszeretettel gondolják.
Kurtz szerint a "diagnosztikai kérdés" meglehetősen világos: vajon ahogyan a teológiát műveljük, az végső soron a Lélek gyümölcsei (mint például szeretet, öröm, békesség, stb...) iránya felé mozdít, vagy viszálykodáshoz, féltékenységhez, dühkitörésekhez, pártoskodáshoz és széthúzáshoz vezet?
Tudom, a kérdés kicsit giccsesnek tűnik, és hát a cikk szerzője is általánosan fogalmaz, konkrét példákat nem említve. De akárhogy is osztok-szorzok, abban a gondolatban bizony sok igazság van, hogy a teológia elsődleges funkciója nem az, hogy a művelője kezében fegyver legyen mások ellen. Még akkor sem, ha ezek a mások eretnekek. A teológiának igenis feladata a dogmatika "tisztán tartása" - de persze ezt nem kell valakikre dühösen tennie. A teológiának szerintem dolga, hogy felszínen tartson a hitet érintő fontos kérdéseket - de miért is kellene ezt úgy művelni, hogy széthúzást okozzon? A teológiának szükség esetén kenyértörésre kell vinnie a dolgokat - de nem minden kérdés ilyen, és van egy sanda gyanúm, hogy mi hívők akkor is kenyértörésben gondolkodunk, amikor nem kellene.
Halihó!
VálaszTörlésEz sokrétű szerintem. Egyrészt, ahogy Tim Keller mondja, a Lélek gyümölcse egy. A szeretet önmegtartóztatás nélkül lehet promiszkuitás, a békesség öröm nélkül apátia, a szelídség hűség nélkül megalkuvás, gyávaság... a konkrét gondolatokra nem emlékszem, de a mintázatot fontosnak tartom. Kimatekozható, hogy mi hiányzik a teológus (hit)hűségéhez, ha a düh a legfőbb jellemzője. És igen, ez releváns és fontos.
Más részről, ha ránézek az ószövetségi prófétákra, vagy akár az apostolokra, melyiken nem látok dühöt, vagy gyávaságot, vagy elvtelenséget, konfliktuskerülést? Sőt, úgy tűnik, halál után is vannak mártírok, akik dühösek maradnak, akiknek Isten azt mondja: türelem fiúk, lesz ítélet! (v.ö. Jelenések 6) Szóval azért mégsem abszolutizálnám a Lélek gyümölcsét mint kívánalmat a teológustársadalommal szemben. Annál is inkább, hogy Isten maga is dühös olykor. Jézus is dühösen vitatkozott a "teológiai ellenfeleivel". Aki szeret, az haragszik is, mert a harag reakció az igazságtalanságra, vagy csak az igazság lekicsinylésére. Azzal meg tele van a világ.
Még egy dolog: amikor teológusok egymásra dühösek, ott valóban inkább sejtek én is önigazultságot, a saját helyességem feletti hübriszt, vagy épp a helytelenségtől való félelmet. Ez egyértelműen nem jó. De sajnos nincs vegytiszta, emberi motivációktól is indulatoktól mentes teológia. De ha a teológust Isten szeretete szorongatja, ha parázs a keblén a vélt igazság, ha az indulata valóban tiszta is, akkor sem tudja tökéletesen helyesen képviselni az álláspontját. Ezt csak nehezíti, hogy valóban egyre ellenségesebb is a világ a keresztyén teológiával szemben (https://www.evangelikalcsoport.hu/2022/01/05/mas-lett-a-vilag-a-keresztenyseg-valtozo-megitelese-a-tarsadalomban/). Van, hogy a korábbi, békés stratégiák nem működnek. Harmonizáló ember vagyok, nem tudom, hogy én hogyan tudom átütni egy ellenséges világ ingerküszöbét, és nem vagyok benne biztos, hogy dühös teológusok jó módon teszik ezt. De van egy olyan érzésem, hogy a keresztyén missziónak szüksége van a dühös teológusokra. A kérdés inkább, hogy miért befelé, egymás felé irányul ez.
Attila, köszi! Csak néhány komment a kommentedhez:
Törlés"Szóval azért mégsem abszolutizálnám a Lélek gyümölcsét mint kívánalmat a teológustársadalommal szemben."
Szerintem nem a teológustársadalomnak, hanem az összes hívőnek feladata a Lélek gyümölcsének megtermése. Ezen mérhető le igazán, egyáltalán ki a hívő és ki nem - vagy ahogy Jézus beszélt, a fát a gyümölcseiről lehet felismerni. De ezt te is tudod szerintem.
A másik pedig: hát én is teológus volnék, és bizony tudok dühös teológus is lenni. Fontos, hogy amikor megírok egy bejegyzést, nem szokásom magam a saját bejegyzésem alól se kihúzni. :-) Nem piedesztálról akarok észt osztani, hiszen miért lennék jobb másoknál? Egyébként pedig igazad van, a Szentírásban vannak dühös próféták, a túlvilágon is dühös emberek, és maga Isten is dühös. Aki soha nem dühös, az nem a valóságban él, vagy teljesen eltompult minden erkölcsi érzéke. Nyilván nem kizárni kívántam a dühöt, hanem csak arra utalni, szerintem az nem jó, ha a düh a teológiai ténykedés alapvető meghatározója. Főként az apologetikus írásokban és a teológusok "veszekedéseiben" (ahogy te is írtad) fordul elő, hogy valaki a teológiai tudását a másik nézetének szétbombázásra kívánja csupán felhasználni.
"De van egy olyan érzésem, hogy a keresztyén missziónak szüksége van a dühös teológusokra."
Én inkább azt mondanám, a keresztyén missziónak szüksége van olyan teológusokra, akik akkor tudnak dühösek lenni, amikor kell. Mert ha jó időpillanatban teszik, erényesen cselekszenek, és épp így mulasztanak, ha elszalasztanak dühösek lenni. Viszont ha akkor is "dühöngenek" amikor nem lenne muszáj, lehet hogy több kárt okoznak, mint hasznot.
"végső soron a Lélek gyümölcsei (mint például szeretet, öröm, békesség, stb...) iránya felé mozdít, vagy viszálykodáshoz"
VálaszTörlés- Jó kérdések ezek a blogoddal kapcsolatban is. Minden újprotestáns számára kihívás úgy szolgálni a Világuralkodót, hogy közben bizonyítsa maroknyi csapata kizárólagos jogosultságát. Utóbbihoz elég a hazánkban (is) megszokott viselkedés, miközben előbbihez toleráns egység kellene.
A gondolatmeneteidben folyamatosan ott a feszültség, hogy "én és az általam akkreditáltak az igaziak, senki más", így aztán "mi harmincan vagyunk a Kozmikus Mozgalom".
Ebből logikusan adódik a kereszténység világi hatásának relativizálása, kicsinyítése - hiszen ha világi hatás is kell(ene), azt maroknyi csapat már nem tudná felmutatni, ahhoz létszám kellene, ahhoz meg tolerancia, stb.
Igen, kicsit magamnak is beszéltem / írtam, elfogadom a kritikád. Én is tudok olyan lenni, mint akiket említettem a post-ban.
TörlésLe a kalappal!
Törlés