Ha átgondoljuk a teljes keresztény egyház nemiséget illető megoszlását, kétségkívül azt kell mondjuk, a hívők többsége a gyengébbik nemhez tartozik. Azaz, több a nő, mint a férfi. Ez a tény sokféle kérdést felvet, de talán nincs még egy olyan, ami annyira megosztó lenne, mint a nők papi, lelkészi vagy tanító szerepbe helyezése. Nem tudom miért, de az elmúlt napokban ez kétszer is szembejött velem. Mindkétszer férfiak részéről, akik tiltakoztak a nőkkel szemben.
Ha teszünk egy pici kitekintést a többi felekezetre, a baptista egyházban nincsenek igazán női lelkészek-tanítók, míg az evangélikus és református egyházban kifejezetten sok hölgy juthat ilyen szerephez. A nagy vita persze a katolikus egyházban zajlik mostanság, ahol szigorúan csak cölibátusban élő férfiakat szentelnek papoknak - de a "teljes papfogyatkozás" miatt nagyon is felmerült a női papok és női tanítók kérdése. Mindezt azért is vetem fel, mert a napokban halt meg az egész kérdéskör egyik heves ellenzője az anglikán egyházban - az amerikai püspök Jack Iker. Bevallom, mivel nem igazán vagyok képben az anglikanizmusban, nem hallottam még az úriemberről, de mint kiderült, a nők felszentelésének egyik kifejezett bírálójaként volt ismert. Iker persze a teológiai liberalizmus és progresszió ellen is küzdött, konzervatív látásmódjának azonban az is része volt, hogy a nők ordinációjával szemben definiálta önmagát. Erről például ezt is mondta:
"Ez nem a nők ellen szól, ez egy teológiai látásmód. Úgy gondoljuk, hogy a nők felszentelése (...) alapvető szakítást jelent az apostoli hagyományokkal és a bibliai tanítással."
Vagyis Iker úgy vélte, hogy az apostoli hagyományok és tanítások része, hogy a nőknek csend a neve, ami a tanítást és lelkészi-papi hivatást illeti. Mondani sem kell, a viták pont ebből indulnak. Szerintem nagyon fontos az ilyen kérdésekben, hogy ne pusztán egy-egy bibliaverset vagy szakaszt nézzen át az ember, hanem amennyire lehetséges, a Szentírás teljes kontextusában, a férfiről és nőről vetített képének egészében próbálja elhelyezni a problémát - figyelembe véve azt a sajátos körülményt is, hogy az egész Biblia egy erősen patriarchális légkörű valóságban született.
Tudjuk jól, hogy a tiltás hátterében főként az első korinthusi levél nőket istentiszteleten szabályozó passzusai állnak - nem csak ezek a versek, de ez talán a locus classicus forrás. Ahogy a kortörténetből sejthető, ebben a közösségben a nők bekiabálással, hangos fecsegéssel is zavarhatták az alkalmat - Pál pedig azt írja, hogy nem engedi meg a nőknek a megszólalást a gyülekezetben. Ha nem értenek valamit, kérdezzék meg otthon a férjüket. A nőnek nem illik az ekklésiában beszélnie - írja a szöveg. Na már most, a görög ekklésia kifejezést a katolikus fordítások az "Egyház" (nagybetűvel!) szóval adják vissza, ezzel is azt sugallva, hogy itt az egész egyetemes egyházról van szó.
Ennek viszont szerintem legalább két dolog ellentmond. Egyrészt, az ekklésia kifejezést minimum háromféle értelemben használja a teljes Biblia: mint népgyűlést, azaz emberek összeverődött csoportját minden szakrális célzat nélkül, másrészt a helyi gyülekezetre alkalmazza, harmadrészt néha a teljes kereszténységre. Utóbbira használja egyébként ritkábban, sokkal gyakoribb az első kettő előfordulása. Másrészt, tudjuk jól hogy a páli levelek erősen szituatív jellegűek, vagyis azért íródtak, hogy lokális problémákra megoldást adjanak. Persze levonhatunk belőlük objektívabb tanításokat is, de mégis fontos észben tartani, hogy a levelek jó része reagálni kíván valamilyen helyi jelenségre. Ha ez igaz, akkor nehéz elképzelni, hogy miközben Pál a korinthusi közösség kisiklásait teszi rendbe, egyszercsak "kiszól" és egy félmondat erejéig a teljes Világegyházra vonatkozó kijelentést tesz.
Különösen azért, mert volt legalább egy olyan munkatársa, aki nőként tanítói szerepkörben is funkcionált. Ugye mindenki sejti, hogy itt Priscilláról van szó, aki a férjével együtt látott el ilyesféle feladatokat. Hovatovább éppen Pál említi azt is, hogy "Kirsztusban nincs többé sem nő, sem férfi", amivel természetesen nem a nemek megszűnésére gondol, hanem az egyházon belüli felesleges demarkációs vonalak felszámolására. Ezt egyébként már Jézus is elkezdte, amikor nőket tanított, akik a lábaihoz ülve hallgatták és a tizenkét férfi tanítványa mellett női tanítványai is voltak.
Egyébként mindezektől eltekintve is számomra furcsa, hogy a hölgyeket miért kellene kizárni bármilyen feladatkörből. Tudjuk azt jól, hogy a Szentírásban voltak prófétanők, női tanító, de még női bíra is. Miért lenne a férfi primátusa, hogy csak ő adhatja tovább azt, amit Istenből megértett vagy amit Isten közölt vele? Ha prófétaként az "isteni üzeneteket" kommunikálhatták a nők - és gyanítom, ezzel valamiképpen tanítottak is -, akkor más módon miért ne tehetnék? Ezt nem teljesen értem. A legfontosabb azonban, hogy az olyan nők teljes kizárásával, akik láthatóan képességet és tehetséget kaptak az ilyesmihez, az egyház a saját maga dolgát nehezíti meg. A kereszténység kétharmada heverhet parlagon, ha a hölgyekbe belefojtjuk a szót.
Sytka, te mikor jössz ki a babilonból? Mert azzal hogy a katolikus és hasonló egyházakat igazi egyházaknak tartod, részes vagy benne, és bűneiben...
VálaszTörlésEmlékszel a Brian élete c. filmből arra a jelenetre, amikor a Judea Népe Front és a Judeai Népi Front gyalázzák egymást? Erre a vicces jelenetre emlékeztet a kommented.
Törléspersze, mert téged nem az igazság érdekel, hanem a földi béke és jólét...
TörlésDehogy: a kozmikus csakrák érdekelnek meg a lélekvándorlás.
TörlésEgyetértek endivel. Sytka az egyik hamis egyház oszlopos tagja sajnos. Remélem idővel felnyílik a szeme és kilép.
TörlésÉrdemes kettéválasztani a "nők egyházi funkcióban" témát: 1. van-e vele lényegi gond? 2. használ-e úgy általában?
VálaszTörlésAz elsőre a válasz, hogy abszolút semmi gond nincs vele. Miért ne tölthetnének be akármilyen egyházi posztot nők. (Az imavezetésen és az apácarendeken kívül, ahol máris betöltenek.)
A másodikra pedig, hogy ellenben nem is használ. Ha megnézzük a nőket már pozícióba engedő egyházakat, semmivel nincsenek jobb helyzetben, sőt. Tehát ha azért ejtegetünk szót a témáról, mert valaminek valamit használhat, akkor a nők kiteljesedési igényének tehet jót.
"Ha megnézzük a nőket már pozícióba engedő egyházakat, semmivel nincsenek jobb helyzetben, sőt."
TörlésTalán annyiban mégis, hogy mivel több a nő a férfiaknál, ezek a felekezetek egyszerűbben jobban használják saját erőforrásaikat. Csak példaként: ha van egy gyülekezet, ahol nincs a tagok között igazán rátermett férfi, hogy lelkipásztor legyen - de van ugyanakkor nő, aki képes lenne az lenni, nem logikus, hogy nő legyen a lelkész? Márpedig ilyen szituációk a létszámkülönbség és a nemek aránya miatt előfordulnak. Tehát jobb helyzetben lehet az a felekezet, aki nőket is "odaenged" a felelős pozíciókhoz, nem? Ezt latolgatja most a katolikus egyház is, mivel kevesen mennek papnak.
"ezek a felekezetek egyszerűbben jobban használják saját erőforrásaikat"
Törlés- Csak mennek vele semmire, mert nem ez az egyház problémájának a lényege. Nem az a feladat, hogy belül hatékony legyen, hanem hogy kifelé hasson.
Ezen logika szerint, a férfiak sem "használnak" sokat az egyházakban, hiszen nincs különbség, ahogy itt összehasonlította nekünk, "nincsenek jobb helyzetben".. ez a sőt sokat sejtető, nem kifejtett, ezzel nem lehet mit kezdeni
VálaszTörlésIgaz: a férfiak sem használnak sokat a mai egyház(ak)ban, mert a társadalom más irányokba tájékozódik. Világi példával: ha a vendégek lassan teljesen elkerülnek egy vendéglőt, mert nem jön be nekik az ott főzött étel, akkor pótcselekvés azon elmélkedni, hogy milyen a pincérek összetétele, és hogy kiből lehetne még pincér... Meg hogy milyen ügyesen hordják ki azt az ételt, amit kiköpdös a közönség. A kaja fogyasztási adatain kell változtatni, és ez persze nem egyszerű, de ez az észszerű irány.
TörlésA megoldást én arrafelé keresném, hogy van egy Jézustól kapott küldetés, amivel nem túl fényesen állunk, vajon hogyan tudnánk jobban állni vele. Mik a fő akadályai a küldetés érvényre juttatásának, mivel lehetne e téren érdemi változást elérni, stb.
"Mik a fő akadályai a küldetés érvényre juttatásának, mivel lehetne e téren érdemi változást elérni"
TörlésLaci, szerintem az egyik fő akadály az egyház (vezetőinek és szószólóinak) hiteltelensége. A hitelességet növelni lehetne például avval, hogy nem rekesztenék ki a nőket egyházi vezetői pozíciókból. Különösen olyan korban, amikor a hívők nagyobbik hányada nő.
Peti, kívánságodat számos kisebb egyház meghallgatta, és szeretnél ezek valamelyikéhez tartozni? Ugye, nem. Tehát nem a hitelességgel van baj, hanem inkább a svájci sapkával...
TörlésTibor,
VálaszTörlésa történet teológiai oldalához, még mielőtt végkövetkeztetéseket szeretnénk levonni, hogy akkor ilyen lenne a jó gyakorlat vagy olyan lenne, a magam részéről erősen hiányolok egy sor teológiai kérdés alapos tárgyalását:
- mit értünk tanítás és mit értünk prófétálás alatt?
- a vasárnapi prédikáció melyik a kettő közük, esetleg melyik mennyire és mikor?
- mik a lelkészek egyéb feladatai a prédikáción túl? mi a helyzet a beosztott lelkészekkel (vezető lelkész irányítása alatt), intézményi lelkészekkel (iskola, öregotthon stb.) ?
- ha komolyan akarjuk venni, hogy csak férfiak tanítsanak, mi van a hitoktatással?
- tudom, hogy ez a megjegyzés érzékeny lehet a cesszacionizmus-kontinuacizmus vita mentén, de a kontinuacista tábor számára nem csak tanítás általában és prófétálás általában kérdésköre merül fel, hanem a tanítás lelki ajándéka és a prófétálás lelki ajándéka kérdéskörében is, és érdemes visszaemlékezni hogyan idézte Jóel prófétát Péter apostol az első pünkösdkor...
A magam részéről látok igei érveket különösen a női szerepek ellen különösen a női tanítás kapcsán -- amelyek meglehetősen furcsák a katehetikai gyakorlat fényében. Ugyanakkor a női prófétai szerep mellett látok igen erős érveket.
Ezekről a kérdésekről nyíltan alig esik szó, mintha nem lenne baj, hogy ha az alapokban nem értünk egyet, csak az a lényeg hogy a praktikus végkövetkeztetésünk ugyanaz legyen...
Itt meglehetősen távoli képként eszembe jut a középiskolai matektanárom, aki a dolgozat feladatra levezetés nélkül helyes értékkel nulla pontot adott, míg elvben helyes levezetéssel de elszámolás miatti helytelen eredménnyel 90% feletti pontot...
Szóval a magam részéről szívesebben vállalok közösséget azokkal, akikkel az alap teológiai kérdésekben egyetértünk, de az alkalmazásban egy részletkérdésen pont ellentétes végkövetkeztetésre jutunk egy praktikus kérdésben, mint akivel praktikusan ugyanazt szeretnénk, de az alapokban nagyon nem értünk egyet...
dzsaszper, igazad van, köszönöm a kérdés árnyalására feltett kérdéseidet. A helyzet az, ha részleteiben belemegyünk ezekbe, nem egy oda-vissza kommentelés, hanem egy könyv jön ki ebből, ami részletei mit tanít a Szentírás a lelkészségről, a tanításról, a prófétálásról. Tényleg nem mélyedtem el ilyen kérdésekben: lehetetlen lett volna egyetlen blogbejegyzés alatt. Nem is beszélve arról, hogy pl. a tanítás (igehirdetés) és a prófétálás kapcsolatát tekintve vannak finom összefüggések: szerintem egy prédikáció hordozhat profetikus vonásokat (elvégre Isten üzenetét tolmácsolja), valamint egy próféta bizonyos értelemben tanította is a népet. Ezért számomra kissé ellentmondásos, ha érvelünk az egyik mellett úgy, hogy közben tagadjuk a másikat a hölgyek esetében.
TörlésA végkövetkeztetésed nem teljesen értem. Azt érteni vélem, amit az alapokban való egyezésről írsz - inkább ott találkozzunk, mintsem a praktikus kérdésekben -, de pontosan hogy jön ez most ide? :-)
Tibor,
TörlésAhova megérkezel, amit nem csupán érteni vélsz, hanem egészen jól értettél, az talán leglényegesebb volt a kommentemben.
Egyrészt úgy jön ide a dolog, hogy ez a blogposzt így szükségszerűen csak a felszínen kapirgál, és sokkal jobban örülnék egy esetleges leendő könyv gondolatmenetén végighaladó posztsorozatnak, mert az mélyebbre tudna menni (egyébként épp olyan jelleggel, mint a legújabb induló sorozatod kezdődik)
Másrészt, a női szerepekről alkotott felfogásunkat természetesen meghatározza, hogy amúgy egyáltalán mit gondolunk az ominózus szerepekről. Itt azon túl, hogy számomra egyáltalán nem egyértelmű a prédikáció tanítással való azonosítása -- már a reformátoroknál is határozottan megvolt mindkét irány. Ezen felül itt csak hadd utaljak tömören John MacArthur és John Piper nézeteltérésére a próféciák kapcsán (elég jól megtalálható az interneten) -- a terminológiai eltérések egy idő után nem feltétlen csak terminológiaiak maradnak... de ettől a nézeteltéréstől eltekintve még a legnagyobb elismeréssel szólnak egymásról mint testvérről, és ez így van jól! (De jó lenne ebbe az irányba elmozdulni a magyar keresztény, sőt akár magyar evangéliumi vitakultúrában :) )
Harmadrészt -- és ha valami, ez még a lényeges a gondolataim közt --, meg szerettem volna erősíteni a befejező bekezdésedet: a problémakör nem csupán praktikus oldalról merül fel, hanem kifejezetten feszültség van az Újszövetségen belül is, amit nehéz könnyedén lerázni -- ráadásul kontinuactisták közt szólva nekünk különösen is, hiszen nem csak a nőknek mondjuk azt, hogy nekik mit nem szabad, hanem magának a Szentlélek Istennek is, hogy neki szerintünk mit nem lenne szabad...
Végül, számomra nem feltétlen ellentmondásos a prófétaság mellett érvelni, és a tanítást tagadni -- amíg a tanítást nem a tágan vett "bizonyos értelmeben" értjük. Az egyik elgondolkodtató felvetés, amivel találkoztam, hogy az 1Tim 2,11-12 kontextusában a tanítás elvi éllel, doktrinális tekintéllyel értendő (régebbi kommentárok közt szemezve is találkozni ezzel a gondolattal) (kiemelném, hogy a doktrínális tanítás az adott közösségben a prófétálás részletes kereteire nézve is meghatározható lehet).