Van abban valami ijesztő, amikor nagyformátumú gondolkodókról leginkább egy egymondatos graffiti jut eszébe az embereknek. Az egyébként igencsak vitatott költő-filozófus Friedrich Nietzsche pontosan így járt, és főként a keresztények körében számít valamiféle istentelen mumusnak - holott pont a keresztényeknek lehetne felismerni benne némi prófétai potenciált...
Ez a tudás bizony ráfér egy söralátétre. És az a tudás, aminek egy söralátét elég, nem ér semmit. Vagy inkább, kevesebb a semminél, rosszabb a nemtudásnál is, mert zavart okozhat.
Persze nem mintha én nagy Nietzsche szakértő lennék, de most Jonathan Sacks kiváló könyve miatt nem első alkalommal került elém. Sacks a kötet egyik fejezetében azt a gondolatot ízlelgeti, vajon mit veszíthet az emberiség azzal, ha a hit teljesen kiveszik a világból. Sokan persze már a felvetését is hülyeségnek vélik: a magát borzasztó felvilágosultnak tartó ember abban bízik, ha nincs vallás, ha végre megszűnik a keresztény hit, a világ magától értetődően kellemesebb és jobb hely lesz. Ezt a naiv gondolatot olyanok is terjesztik, mint Richard Dawkins, aki az Isteni téveszme című könyvében egy édesen gyermekded világot fest le vallások nélkül.
Nietzsche nem volt ilyen bárgyú, viszont képes volt előre számolni a hit térvesztésének lehetőségével, mintha csak belelátott volna a posztmodern jövőbe. A vidám tudomány című könyvében olvasható az a híres részlet, amiből az a bizonyos híres mondata is származik:
"Isten halott. Isten halott marad. És mi öltük meg. Hogyan vigasztaljuk magunkat minden gyilkosok gyilkosát? A világ valaha volt legszentebb és leghatalmasabb lényét kivéreztettük a késeinkkel: ki fogja letörölni rólunk a vért? Milyen vízzel tisztíthatjuk meg magunkat? Milyen ünneppel vezekelhetünk, milyen szent játékot kell kitalálnunk? E tett nagysága vajon nem túl hatalmas-e a számunkra?"
Nietzsche 1882-ben, amikor ez a könyve megjelent, már tudta hogy sok fontos kortárs gondolkodó elvesztette a hitét, és azt érezte, az emberek fel se fogják mi történik itt valójában. Aki elveszíti a keresztény hitét, elveszíti a keresztény erkölcseit is: "ha valaki kiszakítja belőle az alapvető eszmét, az Istenbe vetett hitet, azzal az egészet darabokra töri: semmi lényeges nem marad a kezében." Nietzsche már előre úgy vélte, Németországban mérhetetlen tragédia fog bekövetkezni, amikor a kereszténység halálának következményei mintegy "felszívódnak" a társadalom szövetébe és elkezdik a felszín alatti romboló munkájukat. Nagyon érdekes, de költő Heinrich Heine már Nietzsche előtt negyvenöt évvel (egész konkrétan 1843-ban) ugyanezt írta szinte dermesztő látnoki képességgel:
"Németország olyan drámát fog megélni, amihez képest a francia forradalom ártalmatlan idillnek tűnik majd. A kereszténység egy időre féken tartotta a németek harci hevét, de nem semmisítette meg; amint összetörik a zabolázó talizmán, a barbarizmus megint fel fog ébredni... a dühöngő őrült tébolya, amiről a skandináv költők énekelnek és írnak..., az ősi kőistenek felélednek a romokból, és kitörlik szemükből az évezredek porát."
Az ember szinte megbabonázva olvashatja ezeket a gondolatokat, mintha csak Nietzsche és Heine valamiféle sajátos "Jelenések Könyvét" írtak volna, ami persze főként németországi viszonyokra vonatkozik, de ennél fontosabb, hogy az istenhit halálából következő katasztrófát vetítik elénk. (Nem állhatom meg az összevetést napjaink karizmatikus "prófétáival", akik elvileg ugye mélyen szellemi emberek, gyakorlatilag pedig többnyire össze-vissza beszélnek mindenfélét Jézus nevében...) Félelmetes és groteszk, hogy aztán Adolf Hitler pont Nietzsche eszméire is alapozva dolgozza ki a náci fajelméletet és gyújtja fel maga körül Európát.
Ezt a bejegyzést nem azért írtam, hogy megszeressük és rehabilitáljuk Nietzschét, esetleg valamiféle erkölcsi pajzsra emeljük és könnyes szemmel dicsérjük prófétai jellegű meglátásaiért. De azért mégis érdemes megállni egy pillanatra és belegondolni abba, hogy bár százhuszonkét éve halott, mégis tökéletes precizitással fogta meg a nyugati gondolkodás hitevesztettségét és azt az erkölcsi relativizmust, amiben a nyugati társadalmak jelenleg is lubickolnak. Amikor feltesszük azt az egyébként elgondolkodtató kérdést - melyre nem szabad kapkodó választ adni -, hogyan engedhette meg Isten a holokausztot és egy Führer felemelkedését a huszadik században, akkor a válaszok között helyet kell kapnia annak is, hogy ehhez a borzalomhoz bizony előkészítettük a terepet az istenhit nevetségessé tételével és bizonyos értelmű elsorvasztásával a nyugati miliőben. De vajon ha Isten halott a nyugati ember számára, vajon van-e lehetőség arra, hogy megint élővé válhasson?
Mi a véleményed arról, hogy Nietzsche megvetette a könyörületet és együttérzést? Mi meg nem, remélhetőleg. Nála a kereszténység = gyengeség, célszerűtlen és felesleges érzékenykedés. ( https://www.thoughtco.com/nietzsches-concept-of-the-will-to-power-2670658 )
VálaszTörlésNem arról van szó, hogy félreértelmezték vagy visszaéltek vele, hanem ő nem gondolt bele, hogy mit indít el az ötleteivel. Úgy vélte, a könyörtelen ember az igazi, aki nem fél használni az erejét, nem érzékenykedik, nem lágyul el akció közben. A többi gyáva/gyenge nyápic meg az ő leigázottja lesz, és ez így tök rendben is van.
Fontoljuk meg, hogy ő volt a 20. század jobb és bal embertelen rendszereinek ötletgazdája.
"Nem arról van szó, hogy félreértelmezték vagy visszaéltek vele, hanem ő nem gondolt bele, hogy mit indít el az ötleteivel. "
TörlésMindkettő igaz, egyszerre észlelte, hogy a kereszténység nyugati hanyatlásának ("Isten halála") borzalmas következményei lesznek, és adott erre a problémára rossz válaszokat. Valóban, embertelen rendszereknek adott muníciót (mégha az ötletgazda szó talán erős is), ez az ő felelőssége, ami alól nem is kell felmenteni.
Itt most ebben a bejegyzésben pusztán arra akartam felhívni a figyelmet, hogy Nietzsche csaknem látnoki módon sejtett meg valamit, amit kevesen - miközben a keresztények csak annyit tudnak róla, hogy az "Isten halott" mondat hozzá fűződik.
NIetzsche meghökkentően tisztán látott folyamatokat előre, és elég jól látta, hogy ha hagyják, hova futnak ki a folyamatok.... de egyetértek azzal is, ahogy Vértes László kommentjére adott válaszban az is előkerült, hogy rossz válaszokat (is) adott.
VálaszTörlésNagyon érdekes egymás mellé tenni, hogy különböző gondolkodók (különösen filozófusok, de nem csak ők) hogyan reagálnak (és pontosan mire reagálnak)...
Csak néhányat hadd villantsak fel gyorsan (nagyon messzire vezethetnek külön-külön is) Heideggertől (különösen a kései filozófiai műveiben Hölderlin hivatkozásaira gondolok itt) Polányi Mihályig... Egészen meglepő Jordan B. Peterson szűrőjén keresztül nézni Nietzschét, nála nagyon nem a mumusos leegyszerűsítés jön át...
Hadd ajánlam annak, aki jól beszél angolul Christopher Watkin rövid, 11 perces videóját is a témában https://www.thegospelcoalition.org/course/derrida-foucault-bible/#background-the-death-of-god amivel Derrida és Foucault tárgyalását alapozza meg...
De számomra eddig a legérdekesebb filozófiai, mégis személyes reakció Nietzschére Martin Buber Istenfogyatkozás című könyve volt (eredetiben: Gottesfinternis, avagy angolra fordítva Eclipse of God) ami ugye már a címben nyílt sisakos vita :)
Ami pedig Isten halálát illeti, érdekes, különösen érdekes melléolvasni az 1 Kor 2,2-t és 1Kor 11,26-ot: "Mert úgy határoztam, hogy nem tudok közöttetek másról, csak Jézus Krisztusról, róla is mint a megfeszítettről.", "Mert valamennyiszer eszitek e kenyeret, és isszátok e poharat, az Úr halálát hirdessétek, amíg eljön." -- talán nem beszélünk eleget az Isten haláláról (ha nagyon más értelemben is) és talán túl sokat akarunk az emberi bölcsességre és annak megejtő szavaira építkezni, és túl keveset Isten erejére?!
Szóval: van-e remény?
Minhta ott tartanánk, ahol a zsidóság tartott a siralmakban... különösen hadd utaljak itt a JSir 5,21-re: "Téríts magadhoz, URam, és mi megtérünk, tedd újra olyanokká napjainkat, mint régen voltak!" -- nagyon nem magunkban érdemes bíznunk... Ha magunkban bízunk, magunk válunk a Napot eltakaró akadállyá.
Így adventben hadd adjon reménységet és vígasztalást Zakariás próféciája (fiának, Keresztelő Jánosnak) a Lk 1.77-79-ből: "[...] hogy megtanítsd népét az üdvösség ismeretére bűneik bocsánata által, Istenünk könyörülő irgalmáért, amellyel meglátogat minket a felkelő nap a magasságból, hogy világítson azoknak, akik sötétségben és a halál árnyékában lakoznak, hogy lábunkat a békesség útjára igazítsa." !
"meghökkentően tisztán látott folyamatokat előre"
Törlés- Merthogy maga mozgatta őket. Úgy könnyű előre látni. :) Azt meg, hogy belőle táplálkoznak majd a 20. század apokaliptikus disztópiái, egyáltalán nem látta.
Nietzsche alapélménye: Darwin alapján "kiderül" számára, hogy a humanista narratívákkal szemben szervetlen véletlen vagyunk. Ad absurdum, lelkiismeret-furdalás nélkül, büntetlenül szétverhető szerkezet. Legyen hát így, és ezt tartsuk helyesnek.
Hol hibás a logika: tény, hogy az oroszlán végül elkapja a túlélésre legalkalmatlanabb gnút. Bár a gnúk mindent megtesznek, hogy megóvják. Értelmetlenül? Egy gnú filozófus juthat esetleg arra, hogy "nézzük meg, szerintünk ki lesz elkapva, toljuk oda az oroszlánnak, ez gyors, hatékony, egyben HELYES. Gnúfeletti gnú az, aki nem habozik így cselekedni."
Ki mondaná erre a gnúra, hogy előre látott sok mindent, és egyáltalán, hogy jelentős filozófus volt? Az elképzelt gnúfeletti gnú meg inkább gnúalatti, nem?
Az alapparadoxon máig él és megoldatlan: tapasztaljuk, hogy együttműködő, (együtt) érző társas lények vagyunk. A szervetlen természet nem ilyen.
Még Dawkins is azt mondja erre: "az evolúció megmondja, hogyan jutottunk ide, de nem mondja meg, mit tegyünk". (Evolution tells us how we got here, but it doesn't tell us what to do.)
Következtetés: ha erkölcsileg rendben akarunk maradni, nem a szervetlenségből vezetjük le a magatartási szabályaikat, hanem abból az érzelmi-társas állapotunkból, amiben tapasztalhatóan vagyunk. Nietzsche az ellenkező irányba indult el, -feletti helyett az emberalatti embernek adott ideológiát.
Kedves László,
Törlésabban, hogy maga is mozgatta a dolgokat. és teljes mellszélességgel beleállt a történetbe, teljesen egyetértek, magam sem állítottam másként.
De ezzel együtt is inkább sakkbábunak látom lelki hatalmasságok kezében, még ha a partiban akaratlagosan résztvevő sakkbábunak.... "nem test és vér ellen van tusakodásunk"
Szerintem egyszerűbb a helyzet: Nietzsche olvasta a kortárs tanulmányokat, Schopenhauer azt írta, hogy a világ akarat és képzet, Darwin meg, hogy természetes szelekcióval alakultunk ki. Ebből kombinált egy akkor trendinek tűnő cuvé-t.
TörlésBonyolult kérdés, hogy pl. Júdást ki mozgatta, és ha nagy szellemi alakok, ez mennyit von le a személyes felelősségéből úgy, hogy azért még ne tekintsük a világot marionett színháznak, mert az nem praktikus.
Innentől kezdve nem egészen értem, hogy ez hogy kapcsolódik a kommentemhez... az előre látós megjegyzésem tisztán leíró jellegű volt, cseppet sem kivántam sem méltatni, sem levonni a személyes felelősségéből.
TörlésNietzschét azért érdemes ma felnőttként ismerni, mert mérhetetlenül sokaknak hivatkozási alap máig. Olykor kimondva is, de mára sokszor sokaknál végig sem gondolva, egyre jobban átmegy egyfajta közkeletű attitűdbe a gondolkodása. Sajnos.
Olvastam egy jó graffitit: "God is dead - Nietzsche. Nietzsche is dead - God". Szerintem is valahogy így áll a dolog.
VálaszTörlés10+ oldal esélyt adtam ennek a leírhatatlan nevű embernek (a továbbiakban "N"). Valamikor kb. 20-on pár éve megvettem az Ecce Homo c. esszégyűjteményét, merő sznobizmusból. Néhány éve, költözést követően tallózva a könyveim között rábukkantam, és első alkalommal beleolvastam. Mindegyik esszéből elolvastam az első oldalt, így jött ki a 10+ terjedelmű olvasmány. Ezután pedig bedobtam a kukába. Azóta sem hiányzik. Ha nem tudom, kinek a szerzeményét tartom a kezemben, simán rávágom, hogy egy önmagába belezavarodott 13-14 éves kamaszfiú handabandázását olvasom. Számomra döbbenetes, hogy N bármilyen szellemi vagy kulturális közegben egyáltalán tényezővé válhatott. Nem megjósolta, hanem visszatükrözte annak a kornak a dekadens bomlását, amely őt "naggyá" tette. Valójában egy sokadik senki volt, ahogy a graffiti is sugallja, aki a hírnevét sajnos a züllött korszellemnek köszönhette (és köszönhetjük mi is azóta).
Most esett le, Sytka, hogy hisz te is erre a graffitire utalsz éppen. :-)
Törlés