Azt hiszem a sorozat most következő darabja nem lesz ismeretlen - vagy inkább úgy fogalmazok, túlságosan is ismerős lesz mindannyiunk számára. A kereszténység és a kultúra szövevényes kapcsolatának talán legnépszerűbb megoldása az, ha az egyház egyszerűen szembefordul a világgal és gyakorlatilag harcol a kulturális jelenségekkel. Ellenszenvesnek tűnő forgatókönyv ez, pedig vannak korrekt indokai...
Egyébként az első-második századi szöveges források (mint amilyen a Didaché, a Hermász Pásztora vagy Barnabás levele) a kereszténységet a kultúrától teljesen elkülönült létformaként mutatják. A keresztény hitet maguk a hívők gyakran úgy értelmezték, hogy az valamiféle értelemben "magasabb rendű" a kultúránál - de mielőtt az olvasó félreérti, ez itt nem pökhendiséget vagy pöffeszkedést jelent. A hívők egyszerűen úgy tekintettek a hitükre, mint amiben Isten kijelentette a történelem menetét: és amikor a történelem véget ér, maguk a hívők majd részt vesznek a világ megítélésében. Márpedig ha a hívők megítélhetik a világot, akkor bizonyos szemszögből a "világ felett" állnak. Úgyhogy az ókori keresztények szépen húztak egy vonalat az "új nép" (az egyház) és a "régi társadalom" (a világ) között. Az új nép bár benne él a régi társadalomban, mégis lényegileg más és világosan különbözik attól. Az új nép erkölcsileg helyes úton jár, hiszen Krisztus tanításait követi, a régi társadalom pedig istentelen, pogány és bálványimádó, tehát logikus az elhatárolódásra és szembenállásra törekedni.
Ha meg kell nevezni valakit, aki tényleg élesen visszautasította a kultúrát, hát az Tertullianus volt. Természetesen nem akarom elvitatni Tertullianus egyháztörténeti jelentőségét, teológiai értékét és életpéldáját, de azért pont a kultúra kapcsán meglehetősen szögletes vélemény jellemezte. Röviden, nem győzte elítélni maga körül az egész világot. Bírálta a "hamis vallást", vagyis a társadalom bálványimádó szokásait, babonára fogékony természetét és az üzleti szellemet a kultuszokban. Amivel kifejezetten szembekerült, az a politika. Tertullianus szerint a politizálás kerülendő:
"Bennünket nem hevít semmi földi dicsőség vagy tisztelethajhászás tüze, nincs szükségünk pártalakításra. Nincs, amitől jobban idegenkednénk, mint éppen a politikától."
(Nehéz most nem "kiszólnom", hogy a mai, politikával sokszor teljesen egybefonódott egyház olvashatná többször is ezeket a szavakat...) A katonai szolgálatot kerülni kell (mivel együtt jár vele sok pogány vallási szertartás), kereskedelmi tevékenységet lehet ugyan folytatni, de azért az sem túlságosan keresztényi, hiszen az egész a haszonszerzésen és a vele járó kapzsiságon alapszik. Tertullianus azonban akkor kel ki magából igazán, amikor a filozófiával és művészetekkel foglalkozik, mert ezeket szerinte a felesleges kíváncsiság, romlottság és bujaság növi be, pláne a színházat és a zenét. Szegény Tertullianus! Komolyan az jutott eszembe, hogy nehéz lehetett neki a saját világában élnie!
Nos, ilyen előzmények után talán végtelenül ellenszenves lehet az a látásmód, hogy Krisztus és a kereszténység elutasítóan viszonyul a kultúrához. Pedig van benne jogosság, s ha áttekintjük a kétségkívül szigorúan gondolkodó keresztények életét, róluk biztosan el lehet mondani, hogy komolyan Uruknak gondolták Jézust és igyekeztek megtartani a két lépés távolságot a világias-szabados életstílus és a krisztusi erkölcsök között. Niebuhr szerint ez az elzárkózó logika, vagyis a fennálló rendszerekkel és kulturális jelenségekkel való szembefeszülés vezetett el a reformáció hőseihez - úgyhogy micsoda paradoxon, végső soron a kultúraellenes keresztények a reformáció révén nagy szerepet játszottak a kultúrák megreformálásában is. Hordoz némi plauzibilitást a gondolat, ha egy hívőre alig vagy szinte semmilyen hatással nincs a körülötte lévő szekuláris tér, akkor képes bizonyos értékeket torzításmentesen megőrizni - és amikor eljön az ideje (ilyen volt a reformáció), akkor az adott pillanatban ezek az értékek sokat érhetnek.
Az előnyök mellett azonban nem kell túlságosan mélyre ásni, hogy az ember rögtön érezze a kulturkampf káros hatásait. Senki nem gondolhatja ugyanis komolyan, hogy egy adott kultúrában lehetséges egyedül Jézustól függve élni az életet - és az egész kultúrát tokkal-vonóval az ajtón kívül tartani. Márpedig a harcos keresztények manapság mintha éppen egy ilyesféle programot tűznének a zászlajukra. Számukra a kultúra maximum annyiban játszik szerepet, hogy befogadó közege lehet az evangélium üzenetének - az egyház tehát csak akkor érintkezzen vele, ha a misszió miatt az óhatatlanul szükségessé válik. Pedig jó lenne észrevenni, hogy maga Krisztus is olyan embereket szólított meg, akik nemcsak benne éltek egy kultúrában, de az meg is határozta a gondolkodásukat. Sőt, maga Jézus is alkalmazkodott ehhez, hiszen igehirdetési stílusa, a tanításában rejlő fordulatok, képek, gondolatok nagyon is a saját közegére jellemzők voltak. Jézus nemcsak Isten Fia, hanem teljesen ember és ezen belül teljesen zsidó ember is volt. Persze a radikálisan konzervatív hívők is állandóan felhasználják a kultúra bizonyos elemeit, különben annyira izolálódnának, hogy senkit nem tudnának elérni az üzenetükkel. De ez már a kereszténység kezdetén is így volt. János első levele a gnosztikus filozófia szavait alkalmazza, Pál apostol Zeuszra és görög forrásokra hivatkozik, a fentebb emlegetett, hevesen kultúraellenes Tertullianus szinte minden megszólalásából kiderül, hogy római polgár.
A magam részéről ezért azt gondolom, hogy a kultúraellenes kereszténység minden erénye és törekvése ellenére alapvetően nem működik - különösen egy multikulturális, huszonegyedik századi valóságban. Meg lehet azt csinálni persze, hogy minden tűzerőt belecsatornázok egy hasztalan kulturkampfba, és állandóan a kultúra negatív vonásaira hívom fel a figyelmet, folyton harcolok kulturális jelenségek ellen, a legsötétebb tónusokban festem le magam körül a világot. Ám ha ezt teszem, bizonyos értelemben magam alatt is vágom a fát, hiszen része vagyok a rendszernek, amit utálok. És ha utálom a rendszert, akkor nem keresem a kapcsolatot vele, meg a benne élő emberekkel sem. Ám ha elveszítem a kapcsolatot, vége a missziónak és az evangéliumi üzenet továbbadásának is, ami azonban alapvető küldetése az egyháznak. Sajnos a kulturkampf ma annyira meghatározó bizonyos körökben, hogy az egyház emiatt pontosan ilyen talajvesztettnek látszik - olyan entitásnak, melynek semmiféle igazi kapcsolata nincs a kultúrával. Mintha egy duzzogó gyerek volna, aki félrehúzódik egy sarokba és ott szidja a többieket, akik meg unják már a duzzogását és egyre kevésbé vesznek tudomást a jelenlétéről.
Szerencsére azonban a kereszténység és kultúra kapcsolatában nem a konfliktusmodell az egyetlen választható opció. Tovább szeretnék tehát lépni - és először átcsúszni a másik végletbe: amikor a kultúra szinte már meghatározza a kereszténységet. Ezzel folytatom legközelebb!
Jézus kovászhasonlata fényében is értelmezhető a kereszténység<->kultúra téma: a kovász keleszti meg a lisztet, vagy a liszt szárítja ki a kovászt?
VálaszTörlésMármint a kereszténység "keleszti" meg a kultúrát?
TörlésA kereszténység hatja-e fokozatosan át a kultúra egészét (Jézus alapján ez lenne a feladat, az eredmény Isten országa), vagy a kultúra egésze sorvasztja el a kereszténységet (az eredmény össznépi rosszlét és szenvedés, mint Jézus előtt)?
TörlésSzerintem ez nem ilyen vagy-vagy dolog. Nyilván a kereszténység is áthatja a kultúrát (vagy inkább a múltban hatotta át jobban - gondoljunk csak a zsidó-keresztény erkölcsi hátterére a mai modern nyugati társadalmaknak), de a kultúra is hatással van a kereszténységre, és nemcsak sorvasztó módon. Igazából oda-vissza mennek a folyamatok.
TörlésGondolkodott már azon valaki, miért vártak/várnak Messiást? Azért, mert mert minden tök oké volt/van a világban, vagy mert erős hiányérzeteik betöltését várták tőle? Ha az utóbbi, akkor ebből következően vagy-vagy tétje van a kultúrában.
TörlésGyakorlati pl.: ha okkal írták fel a vérnyomás gyógyszert, akkor élet-halál kérdése, hogy szeded-e, és nem oda-vissza folyamat. Ha úgy tetszik: okkal írták-e fel a Messiást az emberiségnek, vagy erre nem volt különösebb ok?
A "választható opció" megfogalmazás kifejezetten jó.
VálaszTörlésA jó kérdés az, hogy mikor és miben érdemes ezt az opciót választani. Az őskeresztények példája pl. arra int, hogy inkább ezt az opciót válasszuk, jár amivel jár, mintsem az evangéliumot tagadjuk meg.
Ha a másik választható opció az evangélium megtagadása, akkor naná, hogy inkább a kulturkampf opciót kell választanunk! De ki mondta, hogy csak ez a két lehetőség létezik? Richard Niebuhr szerint ötféle modellje van a kereszténység és a kultúra találkozásának, eddig ez csak az első amiről írtam. :-) Szép sorban majd jön a többi is.
TörlésMint a következő kommentemben írtam: most nem tartunk ott, hogy csak ez a két lehetőség közül lehetne választani.
TörlésEzt, valljuk be, könnyű bepötyögni, és kritizálni akár Tertullianust is... A történeti kontextus fényében talán jobban megérthető az elhatárolódásnak a motivációja is... és nem is annyira rég volt itt minálunk is hasonló korszak.
Tegyük hozzá, hogy mostanában csak úgy röpködnek oda-vissza a vádak a fasizmus/szélsőjobb illetve az autoriter neomarxizmus kapcsán, mind hazai, mind nemzeti porondon, ami nem túl megnyugtató.
Amúgy a magam részéről úgy látom, hogy az elmúlt évszázadokban nem a kereszténység folytat kultúrharcot. Inkább politikai-ideológiai határvonalak mentén megy a kultúrharc... a keresztények meg igen gyakran előfordulnak ezen és azon az oldalon is...
VálaszTörlésBár van esély arra, hogy hamarosan visszajutunk oda, ahonnan a kereszténység indult: a kérdés esetleg az lesz, hogy az örömhírt tagadjuk-e meg, vagy bevállalunk kultúrharcot az evangéliumhoz való ragaszkodásért. Ma nem tartunk itt.
Sytka, ha Tertullianus mindentől elhatárolódása rossz ötlet, miért egyedül a politikától idegenkedése lenne jó ötlet? Nem logikusabb és következetesebb, hogy abban is tévedett?
VálaszTörlésMég egy hasonlatot vetnék fel a téma modellezésére: keresztények<->facebook. Minden keresztény maradjon ki belőle, mert... izé, mittomén? Vagy a keresztények igyekezzenek a maguk életszemléletével áthatni a facebookot is? Amennyiben a második, az értelmezhető-e kulturkampf-ként vagy egyáltalán konfliktusként? hiszen leginkább intelligens felhasználást jelent, kölcsönösen előnyös együttműködést. Konfliktus valójában nem a facebook-kal van, hanem azokkal a felhasználókkal, akik ellentétes életszemléletet terjesztenek ugyanabban a közegben. Ergo: a facebook/kultúra csupán egy általános hordozó közeg, amelynek tartalma a felhasználókon múlik.
Nem mondom, hogy Tertullianus politikától való idegenkedése jó ötlet (csak azért szúrtam be, mert van azért némi üzenetereje a mai, sokszor szervilis és politikától függő egyházak felé). Igen, a facebookos példa jó, a sorozat végén majd szeretnék valami hasonlót felhasználni illusztrációként.
TörlésEgy halk megjegyzés: van, amikor nem mi kezdeményezzük a kultúrharcot, a kérdés csak az, hogy hogyan reagálunk mások harcosságára... és amikor az orrunknál fogva akarnak vezetni afelől, ki erkölcsös és ki nem. Angolul olvasóknak ajánlom olvasásra ezt a viszonylag friss cikket, ami https://www.spiked-online.com/2023/01/13/the-loudoun-county-cover-up-reveals-the-moral-depravity-of-woke/
VálaszTörlés