Az előző bejegyzésem alatt kibontakozott egy viszonylag heves vita egy kedves olvasómmal, ami (nem először) felhozta bennem az emberi vallásra való hajlandóságának kérdését. Bár a feltörekvő "új ateizmus" kézzel-lábbal igyekszik bizonygatni, hogy az ember nem hajlik valamiféle inherens módon a vallásosságra, őszintén szólva minden tapasztalatom az ellenkezőjét bizonyítja ennek, s ahogy látom, a valláslélektani kutatások is ebbe az irányba hajlanak...
Ezért jól írta Pannenberg, hogy már régen nem az a kérdés, a vallás miért nem tűnt el egészen - pedig olyan sok "okos érvet" felhoztak ellene -, hanem inkább az, hogy "meddig maradhat fenn egy szekularizált társadalom, amely elszakította magát vallási gyökereitől." Vita tehát leginkább abból lehet, hogy a vallás mint az emberi természet része, elkerülhetetlen illúzió-e, vagy pedig ebben a képességünkben az ember Teremtőjétől való eredete tükröződik vissza?
A "vallás" kifejezést szerintem mindezek okán érdemes tágabb értelemben kezelni, és nem pusztán az intézményes vallásokra gondolni. A vallás inkább maga a fogékonyság arra, hogy az ember valami "fölé magasodó" után ácsingózzon, ami nagyon sokféle koncepcióban mutathatja meg magát. Lehet ez a végtelen haladásba vetett bizalom, az ufók utáni ábrándozás, ezoterikus színezetű erők felé fordulás, a szcientizmus (a tudomány felmagasztosítása), vagy akár konkrét politikai vezetőkbe, filozófusokba, nagy kaliberű személyekbe vetett viszonyulás. És persze ide tartozik az előbb már említett "magam módján hiszek" elnevezésű boldogságportfólió.
Talán minden valláskutatónál jobban fogta meg ennek a vallási érzületnek a lényegét Mircea Eliade, amikor a "kriptovallásosság" jelenségéről elmélkedett műveiben. Képtelen vagyok részleteiben kifejteni a gondolatait, de lényegét tekintve Eliade részletességgel magyarázza az emberi társadalomban fellelhető - gyakorlatilag hétköznapinak tekinthető - jelenségeket, melyeknek van valamiféle "szent jellege", és az átlagember képes is így megélni ezeket. Amikor a "szent tér" vallási jelenségét elemzi a szerző, többek között ezt is írja:
"Vannak például helyek, amelyek minőségileg különböznek a többitől: az otthon, az első szerelmet övező táj vagy bizonyos helyek egy idegen városban, amelyet fiatal korunkban látogattunk meg. Mindezek a helyek még a teljesen vallástalan ember számára is megőrzik sajátos, "egyedülálló" jelentőségüket: magánvilágának "szent helyei". Mintha az ilyen helyeken még a nem vallásos ember számára is olyan valóság nyilatkoznék meg, ami elüt mindennapi létezésének valóságától. A profán ember "kriptovallásos" viselkedésével van itt dolgunk."
Az tehát meglehet, hogy a konkrét vallásos elemek hiányoznak az ilyen élményekből és egy nem vallásos ember nem is használja rájuk a "szent" kifejezést - de a megélés szintjén mégis úgy viselkedik, mintha a világ széttöredezett volna két szegmensre: profánra és szentre. Vannak helyek, melyeket fejben, hozzáállásban elkülönít a többitől - azaz számára szentnek minősülnek. Hogy egy vulgáris példát mondjak, bár a saját házam anyagát és külsejét tekintve nagyon hasonlít az utcában álló más épületekhez, de a sajátom mégis másként kezelem: a szomszédhoz nem megyek be, húzom le a nadrágom és nyúlok el a kanapéján... Ebben pedig nem pusztán az illendőség vezet, hanem az az alapvető tény is, hogy a saját házam fejben másként kezelem, mint másét. Ehhez hasonlóan vannak szent idők is a teljesen materialista ember számára, melyek gyakran bizonyos rituális magatartásformákkal függnek össze (gondoljunk egy esküvőre vagy a gyerek születésnapjára). Ráadásul az olyan rítusok, mint az eljegyzés vagy az esküvő tipikusan iniciációs, azaz beavatási jellegűek, akárcsak a keresztség vagy a körülmetélés szertartása a kereszténységben, illetve a júdaizmusban. Érdekes, de míg az archaikus ember számára az egész élete fel volt töltve ehhez hasonló szent elemekkel, a modern és szekularizált világunk hiába próbálta deszakralizálni a társadalmi teret, mégiscsak fennmaradtak ilyesféle "szertartási élményeink".
Összefoglalva tehát meglehetősen érvényes gondolatnak tűnik, hogy az emberben jelen van valamiféle vallási tudat, s még azokban is ott munkál, akik ellenszenvvel fordulnak az intézményes vallások felé. Önmagunkat nem tudjuk levetkőzni - és erre persze nincs is szükségünk. A vallási jellegű formákra való fogékonyságunk valószínűleg visszanyúlik az ősi múltba, és hívő emberként persze azt is hozzátehetjük: még azon is túlra... Vagy ezt már csak a vallási fogékonyságunk mondatja velünk?
Klasszul összeszedted az alkati vallásosságra utaló jelenségeket. Ellenkező irányból is az derül ki, hogy az ember nem tud kilépni a vallásos bőréből, sőt nem is akar: 1. ki merné maradéktalanul racionálisnak nevezni magát? 2. aki esetleg, az kész-e auditáltatni e tekintetben az életét? 3. és hogyan magyarázza a ráció fogalmaival, hogy mivel töltötte az első 12 évét? (míg kialakult benne az absztrakt gondolkodás képessége)
VálaszTörlésMikor épp nem vagyunk maradéktalanul racionálisak, és közben lelki élményeink / meglátásaink / felindulásaink vannak, lényegében épp vallásosan viselkedünk - és ez az állapot életünk jelentős részét teszi ki. Mindenki életének jelentős részét. A deklaráltan vallástalan ember simán képmutató.
Egyetértek azzal, amit írsz, de ezt kicsit erősnek vélem: "A deklaráltan vallástalan ember simán képmutató."
TörlésSzerintem nem feltétlenül. Az is lehet, hogy egyszerűen hülyeséget gondol a vallásokról, dacból szembemegy velük vagy szimplán soha bele sem gondolt az embert rejtetten vallásos viselkedésébe. Képmutatónak maximum azt nevezném, aki tisztában van az emberi természet ilyen működésével, mégis úgy tesz, mintha ő képes lenne saját természetén felülemelkedni - csak azért, hogy tagadhassa a vallást.
Őszintén szólva, elsőre nekem is erősnek tűnt ez a megfogalmazás, hiszen tudatosságot feltételez. Aztán belegondoltam, mit is állít magáról az "ateista"? Hogy azért "nem hisz", mert tudatosabb az átlagembernél. Így ha kiderül, hogy - legalábbis a saját magatartásával kapcsolatban - az átlagnál tudatlanabb, attól képmutató, ha pedig tudatossága teljében füllent, akkor attól.
TörlésLehetséges, hogy én méltatlanul keveredtem erre a helyre, most már mindegy. (mert nincs tudásom ezekről a témákról, csak nagyon töredékes), mégis, hogy lehet képmutatónak nevezni a vallástalan embert? Nem kicsit erős, hanem nagyon. Ismerek szenvedélyesen kereső, rettenetesen megtört embert, nagyon is közelről, nem dicsekszik "vallástalanságával", de számára az "ég" üres. Ő, sosem hallotta Isten szerető hívását. Hazudik? Képmutató? Vagy maga a szenvedő Krisztus.
Törlés"Ő, sosem hallotta Isten szerető hívását. Hazudik?"
Törlés- Kétfelé célszerű választani ezt a jelenséget: 1. van, aki az Úrra nyitottan keres, ő mindig megkapja a személyes bizonyítékot; 2. van, aki úgy "keres", hogy "mutasd magad, öcsisajt, ha mered, kapom is elő a listát sérelmeimről és követeléseimről", ő tapasztalatom szerint nem kap bizonyítékot, mert csicskát kész találni, és nem Urat.
Ami persze az ő dolga, a hit önkéntes műfaj, ám lehetőleg ne álljon fel a SZENVEDŐ KERESŐK feliratú piedesztálra. Ha lenne ilyen piedesztál, üresen maradna, mivel aki keres, az mind talál is.
kár, hogy felálltál a "bezzeg én magam értem el a hitem, mélységes alázattal" piedesztálra- kedves Vértes László, mert ugye ismersz minden keresőt- mindegyiket egytől egyig, mind arrogáns, kioktató "öcsisajt" No nagyon elment a kedvem kommenteli itt- vége
Törlés"bezzeg én magam értem el a hitem, mélységes alázattal"
Törlés- Egyrészt nincs ilyen piedesztál, másrészt hozott anyag, amit fentebb írtam, azé, aki ezt tanította: "keressetek és találtok", "zörgessenek és megnyittatik". Ez botránkoztat meg? Kipróbálható a gyakorlatban. Aki tényleg keres, az tényleg talál. :)
Rossz hírem van, van ilyen piedesztál, mégpedig a farizeusoké. "hálát adok, hogy nem vagyok olyan..." A kérdésem az, tényleg ismered az összes keresőt? Ha jóindulatú akarok lenni, remélem elbeszélünk egymás mellett. Megint a szavak szintjén, ahogy már sokszor történt, itt is. Csatázhatunk igehelyekkel, szerencsére semmit sem tudunk egymásról, nem is kell. Sem a hátterünkről, sem a hivatásunkról, sem semmi másról, úgyhogy ez itt a szavak szomorú csatája. Oda-vissza. Még a Megmondom-hoz is méltatlan. Szerettem volna bekapcsolódni ide, de elment a kedvem. Én végül azt mondom, így Húsvét előtt, Te is keress! Keress egy kereső, szenvedő, alázatos, "vallástalan" embert. Bár most, hogy így visszaolvastam, tényleg elbeszélünk egymás mellett. Már maga a keresés- joggal nevezhető: vallásnak. Vallásos lelkületnek. És ebben így, még igazat is tudok adni. Hiszen miért is keresne? Öcsisajt.
TörlésEzt a megjegyzést eltávolította a szerző.
TörlésAzt kellett volna válaszolnod: remélem, és hiszem, hogy minden szenvedélyesen Istent kereső ember, rátalál Krisztusra. Sőt, maga az Úr indul keresésére, ahogy az Írás mondja "az elveszettet megkeresem" És odahagyja a 99 igazat, Téged is ( ki kellett törölnöm az előzőt, mert rosszul írtam a Nevedet- bocsánat!) és elmegy megkeresni, visszahozni és meggyógyítani az eltévedtet.
Törlés"Keress egy kereső, szenvedő, alázatos, "vallástalan" embert."
Törlés- Ismersz ilyet? Teszteld. Egyszerű: aki "állást keres", attól bátran megkérdezed, hétfőn felkel-e, bemegy-e, ha talál munkát, és csinálja-e tisztességesen. Egyből kiderül, ki mennyire szeretne állást találni.
A hit kegyelme hasonlóan működik, Isten szőlőgazdaságában folyamatos a munkásfelvétel: akinek a szívében az áll, hogy hétfőtől kész az Úr szőlejében kapálni, metszeni, őszinte örömmel fogadni a napszálltakor érkezőket, az - a Biblia szerint - mindig megkapja a hit kegyelmét. Aki erre nem kész, az a szíve tartalmát fejlesztheti, a szőlőmunka iránti lelkesedését növelheti, és a jel nem marad el.
Egy dolgot készséggel belátok: a magabiztosság bicskanyitogató, tippem szerint ez bosszant téged. Nehogy már magabiztosan lehessen bármit állítani a hitről! A hitet talán úgy veszed, hogy dől a csoda, havaj, bulizás, és nem úgy, hogy gürc a szőlőben, hajnaltól éjfélig, minden nap, egész életeden át (és jó képet vágva a last-minute érkezőkhöz, akiknek pont annyi lesz a bére a kb. semmiért, mint neked egy egész élet munkájáért). Igazad van, hogy mennyi mindent nem lehet kijelenteni üdvösség / kárhozat / bűnbocsánat dolgában, ezekben dőre dölyf lenne magabiztosnak lenni.
Viszont abban, hogy aki a szíve mélyén kész életfogytig gürizni a szőlőben, cseppet sem irigylésre méltó körülmények között, tolni a mások által nem vállalt melót, azt hétfő hajnalra már hívja is az Úr, nincs okod kételkedni.
Jegyezzük meg, maga a naturalizmus/szcientizmus is vallásként tud viselkedni.. Nem is olyan ritkán..
VálaszTörlésPontosan, sőt ezek "-izmusok", ideológiák alapvetően, az ilyesmi pedig simán képes "átcsapni" vallásos buzgalomba. A szcientimzust mondjuk én jobban szeretem "valláspótlékként" megnevezni, mert szerintem ez pontosabban utal a funkciójára.
TörlésSzerintem az ember nem átcsap -izmusba, hanem az ideje min. 90%-át érzelmi -izmusokban éli, ezek árjából dugja ki néha a fejét, és véli alapvetően racionálisnak magát.
TörlésKommentváltáskor kb. kint van a fejünk az árból (már akinek), de illúzió, hogy ez lenne a jellemző állapotunk.
A valós emberi működésünk összképét kialakítani egyfajta "holizmus"?
Szabados Ádám írása arról, hogy becsüljük meg a vezetőket. Amiben alapvetően igaza is van, és bibliai igékkel alá is támasztja ("nyomtató ökörnek ne kösd be a száját" stb). A hamissága ott van, hogy a hamis vezetőket sosem kritizálja, talán egyszer írt valami nagyon gyámolatlan kritikát a "bennyhinnekről". A katolikusokat se kritizálja, sőt, Szabados Ádám munkásságán élő egyenesben láthatjuk, ahogy a protestantizmus visszamegy Róma alá... Sőt, írásaiban egyre inkább megjelenik a legprimitívebb nyugat-kritika, emellett arról sosem ír, hogy baja lenne azza hogy az orosz ortodoxia teljes mellszélességgel kiáll a háború mellett, méghozzá Jézusra hivatkozva. Legyen tanulság mindenkinek Szabados Ádám gerinctelensége és mulyasága.
VálaszTörléshttps://divinity.szabadosadam.hu/?p=33384
Kedves endi,
Törlésszerintem nem Szabados Ádámmal van probléma, hanem a te szemüvegeddel, amin keresztül olvasod.
Ajánlom figyelmedbe: https://divinity.szabadosadam.hu/?p=33384 -- ebben azóta sem látni változást Ádám álláspontjában, a Róma alá vádat Ádm kapcsán leginkább körberöhögni tudom.
Sosem értettem igazán azt a hozzáállást, hogy valaki más az ellen tiltakozzon hangosan, ami ellen én akarom, és azokkal a témákkal foglalkozzon, amivel én akarom... ez szerintem minden kontextusban politikai aktivizmus, és annak is majdhogynem a legalja.
dzsaszper, abban azonban van valami, hogy Ádám munkássága... hát igencsak tendenciózus tud lenni. Persze nekem is megvannak a saját elfogultságaim, és talán ezért is állok néha tétlenül másoké előtt.
TörlésPontosan középen állni talán nem is lehet, de még a kiegyensúlyozottság felé törekedni is nehéz. Mindazonáltal utóbbi azért bizonyos fokig mégis lehetséges, de én ezt a "bizonyos fokot" sem érzem Ádámnál. Állandó benyomásom, hogy írásai nagy részét a kulturkampf határozza meg: míg kitartóan szót emel a kultúra számára ellenszenves vonásaival szemben (amiben egyébként sok igazsága van), az egyházon belül / a saját magyar kultúránkban megvalósuló elhajlások szinte egyáltalán nem érdeklik. Illetve: az egyházon belüli elhajlások is csak akkor, ha rokoníthatók a kulturális elhajlásokkal (progresszió).
Ez ugye azért furcsa, mert jelenleg egy olyan Magyarországon élünk, ami tiltakozóan viszonyul az LMBTQ és más kulturális jelenségekkel szemben, állami propagandával tolja előre a kereszténységet, szinte elzárkózik egész Európától... Azt hiszem bőven lehetne találni témát, amivel kapcsolatban teológusként talán még felelősségünk is megszólalni - ám valahogy Ádámnál a kocka mindig ugyanarra az oldalára esik és rendre ugyanazok a témák kerülnek elő.
Node nem akarom bántani, mert ahogy fentebb írtam, nekem is megvannak a magam elfogultságai.
utálom az összeesküvés-elméleteket, de egyre biztosabb vagyok abban, hogy a háttérben egy félig-titkos összeszövetkezés van a katolikusok, protenstánsok, és hitgyüli-féle közösségek vezetői között. ügyebár aki kicsit képben van, az tudja hogy ez az összeborulás az usa-ban rég végbe ment, az egyik ilyen júdásfarkas (copeland) egy-az-egyben kimondta, hogy "vége a reformációnak". némethjúdás MINDENT ezekről másol le. és elég félelmetes nézni, hogy maga orbán is hasonló teológia mentén politizál, és már a képben vannak az orosz ortodoxok is, sőt, nem csak képben, hanem úgy tűnik, hogy a teológia jelentős részét ők találják ki (pontosabban a marketingeseik). némethről van egy fotó, ahogy az orosz FŐ(!)propagandistákkal együtt vigyorog. és ezek után szó szerint hidegrázós szabados írásait olvasni... szóval itt valami folyik a háttérben, amit amúgy olyan erősen nem titkolnak, csak épp nem is verik nagydobra.
Törlésés még valami: talán tudjátok, hogy a bátyám hitgyülis vezér, és így visszagondolva, amiket én annak idején (20-25 éve) hallottam tőle (hajmeresztő teológiák), azok is már ebben gyökereztek. csak hát akkor még kezdő keresztény voltam, és teljesen jóhiszemű...
Törlés"és teljesen jóhiszemű"
Törlés- Volt ilyen állapotod? Helyre lehetne állítani?
Vicc nélkül: ha pozitív, konstruktív állításokkal tudnád megérvelni a pozitív, konstruktív mondanivalódat, az tök jó lenne. Annyira jót tenne a világnak, ha optimista derűvel tudnánk fogalmazni - végül is, ilyen világállapot a célunk.
Kedves Tibor,
VálaszTörlésA magam részéről ezt betudom annak, hogy Ádám őrhelye abba az irányba néz, és ott igencsak mozgolódás van, még ha egyelőre az első hegylánc mögött is.
Nem kell minden bloggernek mindennel foglalkoznia. (annak a minősége olyan is lenne...)
Arra nagy szükség volna, hogy a hiányolt irányokban is legyenek hasonló színvonalú munkát végző őrizők, ebben egyetértek.