2024. június 2., vasárnap

Térítgetés és megtérés, a fürdővíz és a gyerek

Térítés: az egyik olyan szó, amitől a nem hívő emberek többségének, és bevallom őszintén nekem is feláll a szőr a hátamon. Nem kell magyarázni miért, hiszen a dolog egyszerűen annyi, hogy senkit nem lehet megtéríteni, rábeszélni, rábírni a hitre. Mostanra azonban átestünk a ló túlfelére és már nem az állandó kényszeres "térítgetés" a probléma, hanem inkább a megtérők alapvető hiánya. Tegnap egy misszióról szóló rendezvényen kerekasztal-beszélgetés során diskuráltunk erről.

A misszió az egyház lételeme, és ha nincs misszió az egyházban, az előbb-utóbb az egyház megszűnéséhez vagy legalábbis egy lerobbant, végzetesen vegetatív állapotához vezethet. Túlzás lenne kijelenteni, hogy az egyház egyáltalán nem missziózik - gondoljunk csak Afrikára -, de legalábbis az európai kultúrkörben egyházi kommunikációval az emberek dömpingszerűen csak az év bizonyos szakaszában találkoznak, amikor a különféle felekezetek óriásplakátokon, újságokban és rádiókban könyörögnek az adó egy százalékáért.

A templomajtók persze nyitva vannak, az imaházakba szabad bemenni, a különféle egyházi intézményekben állandó munka folyik, de ha ezt így összeadjuk, akkor sem látszik semmi komoly dinamika, átfordító hatás vagy meggyőzőnek látszó teljesítmény. Az egyház meggyőzéshiányban szenved. Része a társadalmi vérkeringésnek, de nem sok vizet zavar.

Tegnap az Evangelikál Csoport megtisztelő felkérésének köszönhetően egy nyilvános fórumon diskurálhattunk együtt Steiner Józseffel és Fűtő Róberttel (mindketten gyakoroló módon foglalkoznak a misszióval, József doktori disszertációja ebből a témából íródott és friss könyvként máris kapható). Beszélgetőpartnereim tiszteletre méltó gondolatokat fogalmaztak meg, mégis az eseményt nyitó rövid igehirdetés egyik momentuma maradt meg bennem leginkább: ez pedig éppen a bevezetésben említett térítésről szól.

Szóval, senkit nem akarunk térítgetni (ami helyes), de ezért nem mondhatunk le arról, hogy az emberek körülöttünk megtérjenek. Amint a térítgetéstől való félelem miatt teljesen visszavonulunk, kiöntjük a fürdővízzel együtt a gyereket is. A tipikus keresztény magyarázat erre valahogy úgy szól, hogy "én nem szavakkal akarom hirdetni az evangéliumot, hanem tettekkel" - vagyis a munkahelyemen, családi környezetben, bármilyen kontextusban jó keresztényként viselkedek, és arra várok, hogy erre előbb-utóbbi felfigyelnek majd az emberek, egyszercsak felfedezik maguknak, kíváncsiak lesznek, kérdezgetni fognak, végül majd ezután - de csak ha nagyon muszáj - esetleg beszélek nekik a hitemről is.

Őszinte leszek: ez nagyon kegyesen hangzik, de alapvetően nem működik. És nem azért, mert a tetteink nem fontosak. Szó sincs erről. A tetteink perdöntően fontosak, nélkülözhetetlenek, elvárhatók. De nem helyettesítik az evangélium elmondását, verbalizációját, szóbeli közlését. Sem Jézus, sem az apostolok nem úgy jártak el, hogy némán élték az életüket a zsidó és pogány közegben, titkon azt remélve, egyszer majd csak kiszúrja őket valaki és "rákérdez" náluk az evangéliumra. Őszintén szólva, ha a saját megtérésemre visszagondolok, velem sem úgy történt, hogy egy szép napon észrevettem a keresztények meggyőző tetteit és ez vezetett el valamiféle áttöréshez a hozzájuk való viszonyomban. Nem, nekem prédikálták az evangéliumot és ezt meghallottam - ezzel párhuzamosan pedig észrevettem, hogy vannak körülöttem keresztények, akik viselkedése szinkronban áll a hirdetett üzenettel. De az üzenetet hirdetni kellett! 

Az evangéliumot a tanítványok is hirdették, proklamálták, tanították, szavakba öntötték és ezeket a szavakat tettek követték. Egy hasonlattal élve úgy képzelhetjük el mindezt, mint két csapot: az egyik csapból a szavak folynak, a másikból a tettek. A Szentírás mindkét csapot kinyitja és az evangélium így árad rá a világra. Mi azonban vagy egyiket, vagy másikat tartjuk nyitva. Nem lehet csak beszélni az evangéliumról, ha azt tettek nem követik, de nem elég tenni a jót és arra várakozni, az emberek majd csakis ettől megtérnek. Hallaniuk kell az üzenetet, nagyon konkrétan, nagyon jól artikuláltan, nagyon nekikvaló módon.

A térítgetést én utálom, mert nemhogy nem működik, beteges teljesítménykényszer áll mögötte, és elriasztja azokat is, akik Isten és a hit dolgai felé egyébként mutatnak némi fogékonyságot. De a profin várakozó hallgatásba is beleuntam, amitől azt várjuk, hogy a nem hívő ember radarján egyszer majd megjelenünk és ezután ők megtérnek a tetteink miatt. Nem akarom a szavakat kijátszani a tettekkel szemben, ahogy a tetteket sem a szavakkal szemben. A mostani kérdésem mégis inkább az: a szavak szintjén hogyan lehet a magyar társadalommal az evangéliumról meggyőző módon beszélni? Tudom, tépkedtük, boncolgattuk már ezt ezerszer. De muszáj újra és újra megtenni. Hogyan verbalizáljuk az evangélium igazságát egy olyan társadalomban, ami mélyen belül nem hisz a bűn valóságában, metaszinten kezdi értelmezni az etikát és minden vallási kijelentést szubjektív kis igazságként értelmez? 

Nagyon kemény dió ez. Csaknem lehetetlennek tűnik olyat mondani, ami feltöri. Keressük meg tehát a szavainkat! Nagy szükség lenne rájuk.

9 megjegyzés :

  1. Terry Pratchett: Carpe Jugulum
    Szerintem már ajánlottam

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Igen, valami rémlik, köszönöm, most rákerestem. :-)

      Zsúfolt vagyok könyvügyben, hegyekben állnak az asztalomon és mindegyik azt kiabálja nekem, "engem mikor olvasol már el"? :-) De azért tényleg köszönöm!

      Törlés
  2. "A mostani kérdésem mégis inkább az: a szavak szintjén hogyan lehet a magyar társadalommal az evangéliumról meggyőző módon beszélni?"
    Laikus formában hozzászólva, öt felnőtt anyjaként, akik nagyon különböző módon élik istenkeresésüket, hitüket, és természetesen önmagam tapasztalataiból kiindulva: az egyházak elvesztették a hitelüket úgy, mint szervezet, mint "intézmény". Tapasztalatok egyházi iskolákról, gyülekezetekről, közösségekről- legyen az protestáns, katolikus, legyen bármilyen. Ez nem vád, ez tapasztalat, erről itt is sok szó volt, pl. egyházi vezetők bukása kapcsán. A bűn szétterjed ha akarjuk, ha nem. A kiderülő visszaélések, mohóság, dicsőségvágy, abúzusok kapcsán nincs mit csodálkozni sajnos. De ahogy egy ember által jött el a bűn, úgy egy ember által eljöhet a kegyelem is. Egyének tudnak utat mutatni, egyének tudnak hitelesen szólni. Nem mint egyház, és nem mint közösség. Én azt gondolom bármennyire is elkeserítő ez a válasz tőlem, vagy bármennyire "olcsó" , kitérő megoldás: ott pedig megjelenhet az az aranyfedezet, a szavak mögött, ami a hit megélésének szépsége, alázata, példája. Ha nincs mögötte aranyfedezet, az egy nagy semmi. Azok szavak. Azok még fenyegetések is lehetnek. Egyes emberek tudnak hitelesen szólni, egyház már nem.
    És akkor én hozom az én egyházamból a példáimat, a mai élő példákat: Barsi Balázs, aki olyan keményen tud prédikálni, hogy elájulsz, de azt olyan szeretettel, hogy sírva fakadsz- hogy elcsuklik a hangja Isten szeretetét hirdetve. Hallgatni kell. És igazat mond, nem rózsaszín, könnyű ígéreteket tesz, hanem az igazságot hirdeti, ami szabaddá tesz. És ott van Huszti Zoltán Nagyfestő Hitvalló, aki egészen más formában, a járvány alatt naponta hirtette Isten megváltó szeretetét, életeket mentve. Meg kell hallgatni. Én őket tudom mutatni. És itt van Sytku Tibor is, aki akkor is válaszol, ha megbántottam, és új és új mai témákat ad elénk, megadva a párbeszéd lehetőségét, és nem kéri hozzá a bizonyítványomat- szólhatok e, ki vagyok, mit tettem le az asztalra?
    Én azt gondolom ezek az utak, csakis a személyes út. És akkor megvalósíthatjuk amit Szent Ágoston mond: "Ha hallgatsz, hallgass szeretetből. Ha beszélsz, beszélj szeretetből. Ha figyelmeztetsz, figyelmeztess szeretetből. Ha megbocsátasz, bocsáss meg szeretetből."
    Én még nagyon messze állok ettől.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. "És itt van Sytku Tibor is, aki akkor is válaszol, ha megbántottam, és új és új mai témákat ad elénk, megadva a párbeszéd lehetőségét, és nem kéri hozzá a bizonyítványomat- szólhatok e, ki vagyok, mit tettem le az asztalra?"

      Tényleg, már akartam kérni, hogy lécci szkenneld be a bizonyítványod és küldd el nekem e-mailben, ha szeretnél továbbra is itt kommentelni. ;-)

      Viccen kívül, nem bántottál meg, nem történt semmi, szerintem ezt a szálat mindketten elengedhetjük. :-) Azzal pedig nagyon egyetértek, hogy a személyes út kínálkozik szinte manapság az egyetlennek, ahogyan az evangélium még elmondható - az ágostoni idézet pedig hibátlan, köszönöm!

      Törlés
  3. Szia Sytka!

    Szerintem ez egész egyszerűen félelem egyébként. A térítgetés valahol nekem is visszataszító fogalom, de amikor azt olvassuk, hogy a "pokol kapui sem diadalmaskodnak rajta", akkor ugye nem a kapu támad, hanem épp ellenkezőleg, a kaput döntögetjük.

    Ehelyett az van, hogy az átlag keresztény nincs felkészítve a szolgálatra, és fél, hogy olyan helyzetbe kerül, hogy igazolnia kell magát - amire az egyházaink sokféle visszáságait tekintve van okunk. De eleve nem onnan indul a misszió, hogy van egy jó hírem, szükség is van rá, megosztom, hanem onnan, hogy van valami egzisztenciális valóságom, de neked is van, és talán én sem tudom egészen pontosan, hogy az enyém mivel adna többet neked, mint a tied.

    Szóval majd inkább tettekben kibontakozik, hogy mennyire jófej vagyok. A gond az, hogy annyira nem tudok jófej lenni, hogy egy átlagos életet élő, felvilágosult modern embertársam szignifikánsan kevésbé legyen jófej. Ennek nincs impaktja, ezzel tényleg csak áltatjuk magunkat.

    Még amikor missziózni készülünk, akkor is védekezésből, apológiából vértezzük fel magunkat. Amire egyébként szükség is van.

    De egyszerűen hiányzik az egyházban is a hit, hogy van nálunk valami, ami doktori szintű analitikus filozófiai háttér hiányában is annyira meggyőző és értékes, hogy érdemes érte bevállalni, hogy falakba ütközünk.

    Miért, az apostolok nem ütköztek falakba? Szép koherens világképpel és minden kétséget kizáró igazsággal házaltak? Aztán az evangélium mégis terjedt, mert ha valakit a tökéletlenül prezentált világképen keresztül szólít meg a Szentlélek, hát az épp annyira elég, mint ha valakit egy nagyon intellektuális, összetett, szételemzett, tűpontos apológián keresztül.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Attila, köszi, nem vitatom amiket leírtál, de ebben a gondolatmenetben hol és hogyan jelenik meg a verbalizált üzenet? Én itt most arra akartam szorítkozni, hogy igenis el kell mondani magát az evangéliumot - nem elég abban bízni, hogy látják milyen frankó lányok / srácok vagyunk és ez majd meggyőző lesz. Önmagában nem lesz. Az evangéliumot szólni kell.

      Értem amit írsz, de ha olyanokat mondok valakinek, hogy "talán én sem tudom egészen pontosan, hogy az enyém mivel adna többet neked, mint a tied" az nem hangzik túl meggyőzőnek, nem?

      Törlés
    2. Igen, erről beszélek, csak talán nem voltam túl egyértelmű: hogy elég kellene, hogy legyen, hogy elmondom az evangéliumot, hogy mit tett velem, és aztán végzi a dolgát, mert mindig így működött.

      Nem mindig baj, ha nincs kontextualizálva, ha nincs neki megágyazva, ha nem könnyen fogadható, mert nem ezektől "működik".

      A gond, hogy eleve bocsánatot kérünk kb, mielőtt szólunk - ha szólunk egyáltalán.

      Törlés
  4. Végre meg tudtam nézni azt a beszélgetést végig, amire szerintem ez a poszt nagyban reflektál: A keresztyén missziót gátoló vagy segítő kortárs ideológiai-eszmei kontextus; a biblikus misszió címmel.
    Ez itt a reklám helye :) https://www.youtube.com/watch?v=YHKI7il4bCI

    A posztkeresztény kultúra kapcsán nagyon találó a vágott virág képe. Azon gondolkoztam el, nem-e a vágott virág képét mutatja-e sok gyülekezet. Esetleg szép vázában, időről időre cserélt vízzel...
    Ezért is telitaláltat Steiner Józseftől az evangéliumi idézet: Jézus elsősorban arra hívta el a tanítványait, hogy vele legyenek!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Bocsánat, valahogy a név lemaradt...

      Törlés

Megmondhatod te is... de kérlek, NE tedd névtelenül!
(A szerző a beírt kommentek közül bármelyiket előzetes figyelmeztetés és minden magyarázat nélkül törölheti. Kommentedben ne használj túl sok hivatkozást, mert a rendszer automatikusan moderál!)