Ízlelgetve az előző két bejegyzésemet, szerintem túl nagy fába vágtam túl kicsi fejszét. Nem lehet néhány blogbejegyzésben sem a kálvinizmust, sem a determinista gondolatot, sem a szabad akaratot igazán jól kitárgyalni. Ha nagyon általánosan fogalmazok, az a jogos vád ér majd, hogy nem értelmezem elég mélyen a kérdéseket. Ha belemélyedek egy részletproblémába, akkor pedig megkapom, hogy nem látom az összképet. Úgyhogy akkor most leveszem a cipőt és megpróbálok kilépni a csónakból: járjunk a vízen kicsikét...
A teista determinizmus vagy determinista teológia nyilván nem ilyen. Ezzel kapcsolatban egy kedves olvasóm (Attila) figyelmembe ajánlott egy remek összefoglaló cikket - amit most én is ajánlok mindenkinek. A cikkből jól kivehető, hogy maga a kálvinizmus sem egyetlen pontosan körvonalazható teológiai elv, hanem többféle változata létezik. A szélsőséges fatalizmus, amely szerint az események előre meghatározott módon zajlanak és mindegy mit teszünk emberként, nem feltétlenül esik egybe a kálvinizmussal. (Azt hiszem az én korábban ismertetett mentális problémáim viszont leginkább a fatalista determinizmusból eredhettek!)
Most jött el a pillanat, hogy megint felvessem, amit a bejegyzés elején írtam: bár fontosak a megkülönböztetések, nem szeretnék elveszni ennek az egész témakörnek a dzsungelében. Egyszerűen csak rátérek a lényegre: amikor az ember úgy érzi, hogy nem ura a saját életének - mindegy ezt milyen szakkifejezéssel és címkével látjuk el -, az hosszú távon elviselhetetlenné válhat és mentálisan kikészítheti. A szabad akarat apróra zsugorodása ráadásul magával hozza azt a kérdést is, vajon ha nem áll módomban szabadon dönteni és cselekedni, milyen alapon vagyok számon kérhető a tetteimért? Az isteni determinizmus mindenféle verzióinak érveivel ez talán a legnagyobb probléma.
Hadd magyarázzam el miről is van szó!
Kálvin meglehetősen egyértelműen kijelenti, hogy Isten maga közvetlen okozója az emberi gonoszságnak, amikor azt állítja, hogy az egyiptomi fáraó szívét csakis Isten keményítette meg, noha persze maga a fáraó is tett a saját állapotáért. Sőt, ennél jóval tovább megy. Azt olvassuk egy-egy textusban, hogy a Sátán is cselekszik - Pál apostol például úgy fogalmaz, hogy a Sátán megvakítja a hitetlenek elméjét -, de "hogyan másképp, ha nem úgy, hogy Istentől árad ki a tévelygésre indító erő, hogy hazugságban higgyenek azok, akik nem akarják magukat az igazságoz szabni?" Persze ebben a kérdésben azért ott lapul a szabad akarat is: hiszen az emberek nem akarják magukat az igazsághoz szabni - ezért Isten a Sátánt felhasználva büntetni meg őket. Bár acélkemény ez a kijelentés, bibliai értelemben ki lehet békülni vele: az ember elutasítja az igazságot, erre válaszul Isten diabolikus erőnek szolgáltatja ki a sorsát. Akkor tehát mégiscsak van Kálvin szerint is valamiféle szabad akaratunk? Ám rögtön ezután így folytatja:
"Összegzésül álljon most ennyi: miután azt mondtuk, hogy Isten akarata az oka mindennek, azt kell tartanunk, hogy gondviselése irányít minden emberi döntést és cselekedetet; vagyis hatalmát nemcsak a választottakban mutatja meg, akiket a Szentlélek vezérel, hanem a hitetleneket is engedelmességre kényszeríti." (Institutio 1.18.2)
Szerintem ez meglehetősen világos fogalmazás. Isten gondviselése minden emberi döntést és cselekedetet irányít. Ízlelgessük csak Kálvin mondatait! Nem Isten szuverenitásáról van csupán szó, hanem inkább az ember nem-szuverenitásáról. Egy dolog azt hinni, hogy Isten szuverenitással rendelkezik és az Ő kezében van az ember élete - egy hívő számára ez felemelő gondolat. De más abban hinni, hogy az én döntéseimet is Isten irányítja és nem én magam. A kálvinista filozófus és teológus Gordon H. Clark nem kertel, amikor ezt írja:
"Szeretném nagyon őszintén és félreérthetetlenül kijelenteni, hogy ha valaki berúg és lelövi a családját, akkor az Isten akaratából tette..."
No azért ez nem semmi! Ha részegen legyilkolom a családom, azt is Isten akarta! Ami igen furcsa, hogy egy ilyen kijelentés után Clark arra a konzekvenciára jut, miszerint Isten nem felelős a bűnért, pedig Ő rendeli el azt...
A szélsőséges teista determinizmus legrosszabb következménye tehát, hogy Isten a rossz közvetlen okozója, ráadásul mindez úgy igaz, hogy a rosszat okozó Isten engem még számon is kér, amikor helytelenül cselekszem. Ám egy brutálisan determinált valóságban semmi értelme nincs erkölcsi felelősségről, gonosztettekről, számonkérésről, sőt magáról az erkölcsről sem beszélni. Az erkölcsi számonkérhetőség puszta fogalmának is csak egy olyan valóságban van bármilyen súlya, ahol az ember igazi szabad akarattal rendelkezik - még ha az korlátozott is. Egy végletekig determinált világ azonban nem lehet ilyen. Igazán nem értem azokat, akik ilyesmiben hisznek és még gyönyörködnek is benne! Ráadásul az egész durva determinista teológiának van még egy vadhajtása: meggátolja az embereket, hogy megtérjenek - hiszen ha valaki nem hisz, simán hivatkozhat arra, hogy nem rajta múlik ez a dolog, mert még "nem érkezett meg hozzá" a hit. Ha erre determinált, majd hinni fog, ellenkező esetben pedig minek erőltesse a hitet?
Leírom még egyszer, mielőtt valaki felhorkanna: tudom, hogy ez egy kemény és radikális álláspont. Tapasztalom, hogy a kálvinisták vagy más determisztikus alapon álló teológiai nézet követő nem ilyen emberek. Csak arra kívántam rámutatni, hogy amennyiben eltúlozzuk a kálvini tanokat és az azokba vetett bizalmat, finoman szólva taszító, élhetetlen és befogadhatatlan nézetekhez jutunk. Ezek pedig megbetegítik az ember lelkét. Vajon milyen istenkép élhet olyan keresztények fejében, akik szerint Isten maga a kiváltó oka a bűnnek? Vajon hogyan gondolnak a saját bűneikre? Vajon mennyire képesek megélni a saját életüket, ha közben azt kell hinniük, gyakorlatilag semmiben nincs igazán mozgásterük?
A sorozat következő részében szeretnék most már rátérni arra a három alapfogalomra, amelyek a determinisztikus teológia konstrukciójának kiindulópontjait képezik. Ahogy látni fogjuk, az előretudást, eleve elrendelést és kiválasztást többféleképpen is lehet érteni.
Szerintem ez a paradoxon valahol végigkíséri a Szentírást. Isten Mózes kezében a botot kígyóvá változtatja - a káosz ügynökévé, de a saját céljaira fordítja. A fáraó varázslóinak a kígyóit felfalja Isten kígyója, ezáltal lehetővé téve a szabadulás tervét. A káosz vizeit a kígyós bot választja ketté - a káosz megtestesítője uralja a káoszt Mózes kezében, és a biztos halál szimbóluma lesz a megmenekülés útja, aszerint, ahogy Isten használni látja jónak. Jónást a tengeri szörny elnyeli, ami tipikusan az egyértelmű, elkerülhetetlen halál esete, aztán mégis ezen keresztül jut el az élet igéje Ninivéhez. Isten az engedetlen Izrael ellen "kiengedi" a káoszt megtestesítő Babilont mint ítélete eszközét, de aztán a saját terve szerint kiengedett "szörnyet" is megítéli egy még nagyobb, még erősebb birodalom által, ami szintén a káoszt képviseli. Szolgám, Nebukadneccar, ugye.
VálaszTörlésJézust úgy tűnik, elnyelik a káosz erői, hogy aztán ezen keresztül veszítsék végleg el a küzdelmüket az élet és a rend ellen.
Isten a bibliai narratívában egyértelműen uralja a gonoszt, és olykor megengedi, hogy tegye, amit tenni akar, a saját tetszésének megfelelően. Ugyanakkor egyes teremtményeinek adott képességet arra, hogy döntsenek is arról, hogy a káosz, vagy Isten szolgálatába állnak. És itt jön a képbe a szabad akarat kérdése, hogy most libertariánus, vagy kompatibilista, vagy nincs egyáltalán. De akárhogy is, Istent nem lepi meg, ha valaki az élet ellenében dönt, és valahogy, amit talán még nem látunk, felhasználja a saját céljaira.
Tétován odáig is elmennék, hogy bár úgy beszél a Biblia a halálról, mint utolsó ellenségről, az valahogy mégis eszköz marad mindvégig Isten kezében. Bronzkígyó a póznán. Ő a fejedre tapos, te pedig a sarkát mardosod - és közben a marás maga is a veszteddé válik. Isten a gonoszat úgy engedi szabadjára, hogy saját magát is végül elpusztítja a nagy pusztítani vágyása.
Abban nem annyira vagyok biztos, hogy ezáltal Isten közvetlen okozója is lenne a gonosznak. Van, hogy a narratíva beszél arról, hogy a káosz erői tehetnek a gonoszról, máshol pedig úgy beszél róla, mint amit Isten megenged, vagy mint amit Isten akar, egyenesen, mert semmi nem esik Isten autoritásán kívül, még ez sem, és nem mindig írja le a szöveg a teljes láncolatot. Valószínűleg el kellene mélyedni a héber gondolatvilágban ahhoz, hogy ezt egy kicsit jobban értsük, én elhamarkodottnak érzem azt mondani, hogy Isten a közvetlen ok. De lehet, hogy csak nem vagyok jó kálvinista :P
Attila, te rossz kálvinista vagy! ;-)
TörlésA káosz és isteni terv példáid remekek. Akármit is gondoljunk a determinizmusról, az tagadhatatlan, hogy Isten használja a káoszt, a halált, a pusztítást, mégpedig kezdettől fogva. Viszont azért az is benne van ebben, hogy a vizeket mederben tartja a szárazföld javára, vagyis a káosz vissza van szorítva, keretek között megzabolázva. Csak hogy én is mondjak egy értelmező képet. :-P
A kommented végénél van szerintem a kulcskérdések egyike: Isten megengedi vagy akarja a káosz tombolását, a bűnt? Előre látja / tudja, hogy mi fog történni - de az előretudás okozza is, ami történik?
Lehet, hogy elhamarkodottnak tűnik részemről azt mondani, hogy Isten a közvetlen oka a bűnnek - de vedd észre, ezt nem én mondom és nem a Szentírás, hanem azok a kálvinista filozófusok / teológusok (sőt, kicsit azért maga Kálvin is...), akik így magyarázzák a szöveget. Amikor a postban idézett Gordon Clark azt írja, hogy Isten akarata miatt öli meg valaki részegen a feleségét, azt nehéz nem úgy érteni, mint valami végzetszerűséget, amiben Isten terve mutatkozik meg. Ilyet kijelenteni szerintem nem szerencsés - minimum enyhíteni kellene valamivel, pl. azt lehet mondani, hogy "bár az ember részeg dühében a bűn vonzásának engedve megölheti akár a feleségét is - még ez az esemény is olyan, amit Isten képes felhasználni a tervében!" Ez talán így máshogy hangzik, mást is jelent, kétséges azonban számomra, hogy Clark erre gondolt-e valójában?
Az az igazság, hogy sem kálvint, sem a hardcore-kálvinista teológiát olvasva nem az a meggyőződés kezd erősödni az emberben, hogy létezik igazán szabad akarat. Nem érződik ezeken az okoskodásokon, hogy megpróbálnák megőrizni a szabad akarat - determinizmus közötti paradox feszültséget, valamiféle egyensúlyt teremtve a kettő között. Sokkal inkább húznak a determinizmus felé, ám ezzel komplementer módon csökkentik az ember felelősségét is. No meg: missziótörténetből tudható, hogy a reformáció után a kálvinista egyház kb. 100 év lemaradásban volt az evangélium terjesztésében a katolicizmushoz képest - mivel az eleve elrendelés olyan bénaságot okozott, hogy arra vártak: akinek meg kell térnie, majd úgy is bejön a templomba!
Hát...
"de vedd észre, ezt nem én mondom és nem a Szentírás, hanem azok"
TörlésÉszrevettem :)
"minimum enyhíteni kellene valamivel"
Spurgeon ezzel szerintem egyébként egész ötletesen próbálkozik:
"What is fate? Fate is this – Whatever is, must be. But there is a difference between that and Providence. Providence says, Whatever God ordains, must be; but the wisdom of God never ordains anything without a purpose. Everything in this world is working for some great end. Fate does not say that. . . . There is all the difference between fate and Providence that there is between a man with good eyes and a blind man."
"mivel az eleve elrendelés olyan bénaságot okozott, hogy arra vártak: akinek meg kell térnie, majd úgy is bejön a templomba"
Ó, ehhez nem kell a tizenhetedik századba visszamenni, én jó 10 éve, egy nagyon tulipos ízű gyülekezetbe jártam, és az evangelizálási próbálkozásaink hiányával kapcsolatban nagyjából pont ugyanezt a választ kaptam az akkori lelkipásztoromtól. Nekem is az volt a válaszom, hogy hát...
Attila,
Törléshalkan megjegyzem, hogy Spurgeon ötletessége is csak újra kifejtése lényegében ugyanannak picit más szavakkal, mint amire Kálvin is hivatkozik Ágostontól (ld. pl. Institutio III. könyv 23. fejezet 1., 7. és 8. pontokat, de érdemes melléolvasni a II. könyv 4. fejezet 1.-4. pontjait is )
Lehet, hogy sokat segítene Kálvint jól érteni, ha jól értenénk Ágostont (meg esetleg Bernátot is) ...
Vegyük észre, hogy a judaista teológia szerint minden történés erkölcsi tanulságot szolgál: Isten az erkölcsi tanítás mechanikus eszközére redukálódik. X nép azért támadott, mert Isten... Azért győzött, mert Isten... Vagy azért nem győzött, mert Isten... Ez így nem hihető.
VálaszTörlésEgy értelmes teológia Istent mint végtelenül szerető és jóságos lényt fogja fel, és nem állít róla ezzel ellenkező részleteket. (Pont.)