2024. szeptember 22., vasárnap

Teológiai rendszereink (2)

Úgy néz ki, bedobtam egy kis kavicsot egy tükörsima felszínű tóba, így a víz fodrozódni kezdett... Mivel nem szeretnék mindenről írni, ami az eleve elrendelés és szabad akarat témakörét érinti (egy blog alkalmatlan gigantikus témák kifejtésére), ezért bizonyos szubjektív kérdésekre szorítkozom ezekben a bejegyzésekben - ám előtte világossá akarok tenni valamit, ami engem és az írásaimat is teljesen félreérthetővé tehet.

Mindenekelőtt azonban köszönettel tartozom sokaknak: az előző bejegyzés kapcsán többen megkerestek, kifejezték az együttérzésüket, támogatásukat, szimpátiájukat - ez igen kedves és jóleső fejlemény számomra. Elfogadom, hogy vannak hozzám képest másként értelmező és másként gondolkodó testvéreim, akik számára vonzó az a teológiai rendszer, amiből én most gyógyulni szeretnék. A világ így kerek, elférünk rajta mindnyájan és nem szívjuk el a levegőt egymás elől. Ugyanakkor a tolerálható nézetkülönbségek mellett mégis fontos néhány dologra rámutatni a teológiai rendszereink és az azokba vetett túl erős bizalom kapcsán.

Nagyon szimpatikus számomra John C. Lennox determinista hitről szóló kötete (ezt használom fel leginkább az itteni témák fejtegetéséhez), de nem csupán a teológiai tartalma, hanem a stílusa és a lelkülete miatt is. Amikor Lennox megkapta egyetemi kinevezését, egy kollégájával folytatott beszélgetés során a falhoz szegezték a következő kérdéssel:

- Kálvinista vagy?

Lennox erre azt felelte, hogy igen nehéz helyzetbe hozták, mert ha Kálvinra gondol, egy olyan embert lát maga előtt, akinek hatalmas szerepe volt az európai kereszténység megreformálásában és a Szentírás középpontba helyezésében. Rengeteget tanult tőle és másoktól, akik az általa alapított teológiai látásmódhoz kapcsolhatók - a neveket végtelen hosszúságban lehetne sorolni. Mégis, ha valakiről el kellene neveznie magát, akkor inkább hajlamos lenne "pálistának" vagy "péteristának" címkézni a gondolkodását. Ettől azonban visszatartja a tény, hogy láthatóan Pál is berzenekedett attól, ha valaki mintegy felveszi magára a nevét. Csak gondoljunk arra, hogyan feddi meg a korinthusi gyülekezetet, ahol a hívők négy részre szakadva lobogtatták saját szekértáboruk teológiai zászlaját - vagyis besorolták magukat, hogy valaki Pálé, Kéfásé, Apollósé és a negyedik csapat vélte úgy "szerényen" saját magáról, hogy ők a Krisztuséi. Úgyhogy Lennox elhatározta - és azt hiszem ebben magam is csatlakozom hozzá -, hogy nem kívánja még az apostolok címkéjét sem magára venni, ami természetesen nem jelenti azt, hogy tagadná az apostoli tanítást. 

Teológiai rendszerek persze léteznek, ez nem is probléma, de Isten mégsem teológiai rendszerekben nyilatkoztatta ki az evangéliumot, hanem egy narratívában, amit tanúk hitelesítenek. Most olyannak érzékelem a pillanatot, hogy fontos ezt a tényt kimondani és leszögezni. Többen azt írták ugyanis, hogy a "kálvinizmus maga az evangélium". Bennem mindig összerándul valami, amikor ilyen mondatokat olvasok. Értem persze, hogy ez leginkább egy frappáns kijelentés kíván lenni arról, hogy az evangélium üzenete és teológiai tartalma az pontosan az, amit Kálvin a saját teológiai rendszerében megfogalmazott - ilyen értelemben már a reformáció előtt is volt "kálvinizmus", hiszen az maga az evangélium. Dogmatikusként azonban igen problémásnak és robbanásveszélyesnek tartom ezeket a kijelentéseket. Egyrészt olyan szédítő magasságokba emeli Kálvint és az általa lefektetett szisztémát, amire talán ő maga sem tartana igényt. Másrészt, az ilyen kijelentések lopva ágyaznak meg egy olyan elitizmusnak, ami orvul beeszi magát a bőrünk alá - és aztán úgy fog a felszínre kerülni egy idő után, hogy ha a kálvinizmus egyenlő az evangéliummal, akkor aki evangéliumi, az csakis kálvinista lehet! Ha pedig valaki mégsem erre a következtetésre jut, mint "mi kálvinisták", az eltér az evangéliumtól, azaz kétséges mennyire nevezhető kereszténynek egyáltalán. 

Egyrészt. 

Abban a pillanatban, amikor egy teológiai rendszert kinevezünk az evangéliumnak, az evangéliumot  egy emberi okoskodás által megalkotott öntőformába kényszerítjük. Ez pedig szerintem méltatlan magához az evangéliumhoz. Én úgy gondolom, egyetlen teológiai rendszer sem képes az evangéliumot annyira visszaadni, hogy azonosítsuk vele. Márcsak azért sem, mert az evangélium nem tanításokról szól, hanem a Tanítóról, nem valamiről, hanem Valakiről, nem tételekről amelyekben hiszünk, hanem egy személyről, akiben hiszünk. Természeténél fogva idegen tőle, hogy pusztán szisztematikus reflexió tárgyává váljon. Mondom én mindezt úgy, hogy főiskolai környezetben dogmatikát tanítok.

Másrészt.

Teljesen akceptálom azt, ha valaki kálvinistának mondja magát, de ezzel nem feltétlenül határozza meg pontosan miben hisz. Egészen biztos, hogy tüzetesen áttanulmányozta Kálvin írásait, a neokálvinizmus minden tanítását és emiatt hívja magát kálvinistának? Aligha hiszem, hogy a legtöbben akik ide sorolják magukat, igazi mélységben tudják miről van szó. És ha teszem azt, akad valami, amiben valaki nem ért egyet a kálvini teológiával, akkor onnantól már nem is "igazi kálvinista"? Vannak ugye öt- és négypontos kálvinisták (tudomásom szerint), illetve a neokálvinizmus a kisebb egyházakban is terjed, nem is beszélve a hiperkálvinistákról. Most akkor melyik kálvinizmus is az igazi kálvinizmus?

Ezen a ponton kerülnek aztán elő a címkék, melyek egy ideig az eligazodásban segítenek, ám a tapasztalatok szerint inkább a másik testvér dobozálásához nyújtanak hatékony segítséget. Valaki tesz egy teológiai állítást, és azonnal megvillan az ismerős reakció: "Ezt csak azért mondod, mert te kálvinista / arminiánus / pünkösdi / anyámtyúkja vagy." Számtalanszor átéltem, hogy ez a címkézős besorolás végső soron oda vezet, hogy egyáltalán nem foglalkozunk komolyan a felvetett gondolatokkal. Hiszen ha képesek vagyunk kimutatni, hogy valaki valamelyik teológiai rendszerhez köti magát, onnantól el is döntöttük, hogy az állításai tartalmáról mit gondoljunk. Ahogy Lennox éleslátóan fogalmaz:
"Az egészben az a legnagyobb irónia, hogy maguk az apostolok, akiknek az írásait rendszerbe foglalják, a lehető legerőteljesebben elutasítják minden ilyesféle címke használatát."
Nem kötekedni kívánok, csak azt szerettem volna világossá tenni, hogy a teológiai címkék természetüknél fogva korlátozó jellegűek - míg az evangélium teológiai üzenete természeténél fogva inkluzív, befogadó, nyitott és hívogató lelkületű azok felé, akik jönni akarnak Jézushoz.

Ennek ellenére elhatároztam, hogy tálcán fogom kínálni saját magamat azok kedvéért, akik engem mégis szeretnének besorolni, valamiféle címkét a homlokomra nyomni. Úgyhogy őszinte nyitottsággal megmutatom a szellemi névjegykártyámat, elárulva rólam a következőket:

1. Egyházi háttermet tekintve baptista háttérből kivált szabadkeresztény vagyok, aki most hivatalosan úgy pünkösdi, hogy vitatkozik a klasszikus pünkösdi hitvallás bizonyos pontjaival.
2. Evangelikál lelkülettel szoktam közelíteni a teológiai kérdésekhez, miközben a történelmi protestantizmus hitvallási talaján állok.
3. Pünkösdi és református teológiákon végeztem tanulmányaimat, ezek a felekezeti gondolkodások hatottak rám.
4. Karizmatikus is vagyok, aki bár óvatos, de nyitott a lelki ajándékokra.
5. A neoprotestantizmusra jellemző dicsőítést szoktam meg és a közösségemben is ez van, miközben hallgatok popzenét, gótikus metált, hard rockot, musicalt és kórusműveket, tegnapelőtt pedig egy jazz klubban voltam koncerten.
6. Nagyon is protestánsnak vallom magam, amikor a mariológiáról van szó, amit a magam részéről elutasítok. Szeretem és egyet is értek a katolikus dogmatika trinitástanával, ami fontos alapja a hitemnek és ezt ők fejtik ki talán a legjobban, de a krisztológiájukban is rengeteg a gyöngyszem.
7. Olyan főiskolán oktatok, ahol pünkösdi, metodista, református, katolikus, ortodox kollégákkal folytatok folyamatos eszmecserét - mindegyikük spiritualitása hat rám.
8. Liberális beállítottsággal fordulok a vallás- és a szólásszabadság irányába, miközben kifejezetten konzervatív a házasságról és szexualitásról alkotott véleményem, és nem szimpatizálok a relativista teológiai progresszióval.
9. Hiszem, hogy van eleve elrendelés a szabad akarat valóságos ténye mellett.

Azt hiszem bőven tudnám a listát folytatni bizonyos részletkérdésekkel, de talán most elég lesz ennyi. A találós kérdés tehát: pontosan ki vagyok én? Nos, ami egészen biztos, hogy az elmúlt évtizedekben a rám ragasztott címkék szerint voltam liberális, konzervatív, fundamentalista, antikatolikus, antikarizmatikus, baptista-ellenes, hazaellenes, baloldali-progresszív, elvakult teremtéshívő, evolucionista, dogmatikus okoskodó és a dolgokat túl lazán kezelő, léha keresztény. Biztos van, amit kihagytam. A legfontosabb azonban nem az, hogy mások nagyjából harminc év leforgása alatt eddig minek neveztek, hanem hogy mindez nem zavart össze az identitásomban. Viszont láthatóan zavart okozok azokban, akik bármi áron próbálnak szabad felületet keresni a homlokomon és egy rozsomák szívósságával igyekeznek valamilyen címkét rám ragasztani.

Teológusként írom: szeretek rendszerben gondolkodni a hitemről, tisztelem a múlt hőseit, elfogadom hogy vannak teológiai rendszerek. Ameddig úgy gondolunk ezekre, mint emberi mivoltunkból fakadó, az eligazodási vágyunkat kielégítő támaszokra, szerintem nagy baj nincs velük. De kiválasztani egyet a fenti kavalkádból és azt megtenni a keresztény hit egyedüli alapjának, tapasztalataim szerint sok jóra nem vezet. Az evangélium és főleg Jézus személye ennél sokkal többet érdemel.

8 megjegyzés :

  1. Kedves Sytka! Köszönöm az őszinte és elgondolkoztató írásod! Bár konkretizáló céllal írtad úgy érzem még szélesebb lett a paletta, nyilván ezektől a fránya cimkéktől. Mivel szeretném pontosan érteni az írásodat megkérdezhetem, hogy mit értesz "klasszikus pünkösdi hitvallás" alatt? Az a kijelentésed, hogy "a töténelmi protestantizmus hitvallási talaján állok" azt is jelenti, hogy azzal (inkább azokkal! v. melyekkel?) nem vitatkozol (esetleg csak a 4. pont kapcsán)? Köszönöm! Balázs

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Kedves Balázs! A klasszikus pünkösdi hitvallás szerint például a Szentlélekkel való betöltekezés elsődleges jele a nyelveken szólás. Ez az egyik alaptétele a pünkösdi teológiának, ezzel például vitatkozom. Hosszú lenne itt kifejtenem miért, de szívesen írok majd talán erről itt a blogban is.

      Törlés
    2. Köszönöm szépen, de ez így félremegy nagyon. Nem szeretnék kötekedőnek tűnni, talán egyszer majd személyesen...

      Törlés
  2. Kedves Tibor,

    Egyetértek egy sor mindennel amit írsz (a robbanásveszéllyel; a szédítő magasságba emeléssel, amire talán Kálvin maga sem tartana igényt; az emberi okoskodás által megalkotott öntőforma kapcsán; a címkézés legalábbis olykor eszköz lehet a felvetett kérdésekkel való érdemi foglalkozásra; John Lennox idézett gondolatával...)

    A neokálvinizmus, mint kifejezés nekem reformátusként is új volt, a magam részéről inkább az ad fontest alkalmaznám másodlagosan magára a reformációra is.... Kicsit utánaolvastam, leginkább Kuyper és Plantinga neve mond valamit, előbbitől egy teljes könyvet is olvastam, de teológiában műkedvelő reformátusként sem érzek késztetést áttanulmányozni a neokálvinizmus összes tanítását. Konkrétan a gyors keresés találataimban ismertetőjelként hivatkozott előfeltételező apologetika kapcsán (saját fordításom) pl. Cornelius Van Til és Gordon Clark nevével pl. most a neokálvinizmusra találkoztam először, és csak pislogok afölött, amit a témában összefoglalóként hirtelenjében olvastam...

    Végül, olvatam az Evangélikál Csoport oldalán Folk Zsuzsa blogbejegyzését is. A "mint később megtudtam" megjegyzés (és a kifejtés hiánya) számomra arra utal, hogy ami a rendszeres teológiát illeti, nagyon nem vagytok egy súlycsoportban. A jóindulatú olvasatom az, hogy Kálvint és sok követőjét hű tanúnak találja.
    Inkább arra fókuszálnék, hogy ő is egyedül Jézus személyére kíván mutatni az Evangélikál Csoport blogbejegyésén , ahogy Te is ebben a bejegyzésben is ... és persze itt érdemes emlékezni arra, amit Pál az az emberek bölcsessége és Isten ereje kapcsán ír az 1Kor 2, 2-5-ben.

    VálaszTörlés
  3. Az ismeret felfuvalkodottá tesz, a szeretet pedig épít :)

    Találtam egy egész jó bejegyzést arról, hogy most hogy is áll a kálvinizmus a determinizmussal, konkrétan, hogy milyen determinizmusokról beszélhetünk egyáltalán, és mi köze van ezeknek a fatalizmushoz. Ha jól jönne még néhány címke, amit rá tudsz aggatni arra, hogy milyen determinizmus is az, amivel gondod van, ajánlom szeretettel:

    https://www.proginosko.com/2014/07/calvinism-and-determinism/

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Kedves Attila, ez tényleg egy nagyon jó cikk és magam is terveztem, hogy írok a különféle determinizmusokról. A cikk egyetlen hiányossága számomra, hogy kevés gyakorlati példát hoz - emiatt fárasztó olvasni és megérteni.
      Elfogadom, hogy a kálvinizmus nem fatalizmus - többnyire én utóbbival küszködtem az elmúlt időszakomban. Mégis, van egy olyan érzésem, hogy bármennyire is igyekszik ezt szépíteni a szerző ("alig találkoztam olyan kálvinistával, aki ezt vagy ezt vagy ezt követné..."), azért Kálvin mégis kerek perec azt írja az Institutio II. kötetében, hogy az eleve elrendelés isteni lényege, hogy Isten egyeseket a pokolra (kárhozatra) is elrendelt, nem csak az üdvösségre. Ez egy igen erős állítás, amit spekulatív filozófiai kategorizálásokkal lehet finomítani, de ha túlságosan finomítjuk, akkor végső soron már nem marad Kálvin kijelentéséből semmi.

      No, ebből látszik, hogy milyen összetett ez a téma, ráadásul nemcsak a determinizmusnak, de a szabad akaratnak is többféle jelentése-típusa létezik. Nem szeretném az olvasóimat bevinni egy óriási dzsungelbe, ahol egy idő után együtt eltévedünk és már azt sem tudjuk kibogózni miről van szó, ezért azt hiszem igen mértéktartó leszek a következő bejegyzésben. :-)

      Törlés
  4. Kedves Sytka! Ez az innen is, onnan is elhatárolódó posztod jelzi, hogy amikor állításod szerint "Jézust/az Igazságot követed", az nem egy konkrétan leírható és konkrétumokhoz köthető tevékenység, hanem belső érzületed, egyfajta lelkiségi intuíció. Az rendben van, ha az állítást finomítva úgy fogalmazol, hogy törekszel Jézus követésére – nem megfogható, de nem is kelti a megfoghatóság látszatát, és jó szándékúnak elfogadható.
    Kálvin "teológiájáról": mintha egy építőmérnök kvalitású illető leírná a bestseller alkotás rendszerét, majd a fő tényezőről nagyvonalúan annyit mondana, hogy egy ismeretlen "X Faktor". Ez nem teológia, viszont ahogy magad írod: "az evangélium nem tanításokról szól, hanem a Tanítóról, nem valamiről, hanem Valakiről, nem tételekről amelyekben hiszünk, hanem egy személyről, akiben hiszünk. Természeténél fogva idegen tőle, hogy pusztán szisztematikus reflexió tárgyává váljon."
    - Már csak azt áruld el, pontosan miért igyekszel szisztematikus reflexió tárgyává tenni. (És azért lássuk be: a Tanítót az evangélium éppen a tanításainak tükrében ábrázolja.)
    Még egy érdekesség, hogy miután leírod, miben (nem) hiszel (úgy) vagy ellenkezőleg, egy dologban sziklaszilárdan hinni tűnsz: jelesül abban, hogy kizárólag a nagy egyházakon kívül létezhet igazi kereszténység. Ez egyfajta metahit vagy stiláris meggyőződés, de csupán elméletben érdemes lenne megengedned annak a lehetőségét, hogy ad absurdum a nagy egyházakban is lehetnek "igazi" keresztények, akik szintén őszinte jó szándékkal törekszenek Jézus követésére. Mindjárt egy maroknyinál tágabb közösségben találnád magad.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. "Már csak azt áruld el, pontosan miért igyekszel szisztematikus reflexió tárgyává tenni."

      Ez jó kérdés. Miközben tényleg úgy gondolom, hogy maga a Biblia és amit Jézusról tudunk nem szisztematikus dogmatikakönyv és nem rendszeres teológia, mégis jónak tartom, hogy rendszerezzük amiben hiszünk. Mentségemre szolgáljon, hogy ez a vágy egyébként nemcsak bennem van / volt meg, hanem az egyházban is: amint a keresztények üldözése alábbhagyott (kb. 313 körül), a keresztények végre nyugodtan leülhettek és átgondolhatták, egyáltalán miben hisznek. Én szeretem a szisztematizálást - miközben tudom, hogy a kereszténység lényege a kapcsolat Istennel és nem egy szisztéma. Amire a szisztematizálás jó azért, hogy lássuk hol vannak ennek a hitnek a határai: mert nem minden fér bele a kereszténységbe, amit odasorolnak vagy soroltak a múltban.

      "egy dologban sziklaszilárdan hinni tűnsz: jelesül abban, hogy kizárólag a nagy egyházakon kívül létezhet igazi kereszténység"

      Nincs ilyen meggyőződésem, nemhogy elfogadom, hogy a nagyegyházakban lehetnek keresztények, hanem a barátaim jó része onnan való! Sőt, a kicsi szégyene és gyalázata, hogy az igazi kidolgozott teológiával csak a nagyegyházak rendelkeznek - a kisebbek annyira el voltak foglalva azzal, hogy megőrizzék a mozgalmi jellegüket, hogy nem igazán mélyedtek el a teológiában. (Mára azért ez változott.)

      Tehát: ha úgy jött le az írásaimból, hogy én csak a nagyegyházakon kívül képzelem el az igazi kereszténységet, akkor bocsánatot kérek. Nem gondoltam ilyet, nem hiszem ezt, nem hiszem így!

      Törlés

Megmondhatod te is... de kérlek, NE tedd névtelenül!
(A szerző a beírt kommentek közül bármelyiket előzetes figyelmeztetés és minden magyarázat nélkül törölheti. Kommentedben ne használj túl sok hivatkozást, mert a rendszer automatikusan moderál!)